On 11 Dec 2004 08:03:09 -0800, lucasjensen@yahoo.dk (Lucas Jensen)
wrote:
Hej Lucas.
>
>Jeg er 25 år og har haft stort MC kørekort i et stykke tid nu. Jeg er
>snart færdig med studierne og skal vel til at tjene nogle penge som
>jeg NATURLIGVIS vil bruge på en motorcykel
.
>
Velkommen i "klubben".
Livet på to hjul kan være noget af det mest afslappende der findes,
hvis man da ellers kan styre temperamentet og dermed slippe for for
mange brækkede lemmer eller det der er værre
>Jeg har talt med nogle mennesker hvilke motorcykler er de bedste. Jeg
>går naturligvis efter noget kvallivare som bare holder - en lækker
>maskine som bare kører og kører.
>
Dit spørgsmål lægger op til den store "religonskrig", og er ikke så
let at besvare.
Heldigvis er mærkemobning også en del af MC livet, og hører også med
til det at være MC tosset
Den perfekte MC der kører 500.000 Km med et minimum af vedligeholdelse
er (heldigvis) ikke fremstillet endnu, så valget er stadig et
spørgsmål om smag, pengepung og egen formåen.
Du skal også gøre dig klart hvad du ønsker dig af MC livet.
Er din MC noget du har for enden af nøglen, hvor du forventer at kunne
køre året rundt, tage de lange stræk på motorveje, eller er det små
fornøjelsesture på små snoede veje som fritidsfornøjelse?
>1. Jeg talte med en tysk gut i Nordsverige i år. Han mente at den
>bedste motorcykel var en BMW GS et eller andet. Det var en luftkølet 2
>cylindret boxermotor med 1000 cm tror jeg nok. Den havde en lillebitte
>oliekøler på højre cylinder. Han mente at jeg skulle købe sådan en
>model for motoren var bare det bedste man kunne få overhovedet.
>Desuden var det også vigtigt at det var en ældre motor. Den måtte
>vistnok ikke være nyere end 2000, for de nye motorer er presset for
>hårdt og går alt for hurtigt i stykker.
>
>Er det noget i genkender?
>
Prøjseren har en pointe.
De fleste BMW er bundsolide slidere, selv om de har også nogle kiksere
på programmet.
Deres K75 trecylindrede rækkemotor er et eksempel på sliderne,
hvorimod den boxer de leverede til militæret er en produktion de vist
helst vil glemme.
Hvis det er en touring MC du går efter er BMW ikke noget dårligt valg.
>2. En anden gut jeg har mødt i Danmark sværger til Honda VFR 750. Han
>sagde et eller andet med at Honda i starten af 80'erne byggede en
>masse motorcykler som var noget bras. Det blev ledelsen bitre over og
>forlangte af ingeniører at de skulle bygge verdens bedste motorcykel.
>Det blev så til en VFR 750 som bla har tandhjulstrukne knastaksler.
>Jeg tror senere jeg læste på nettet et sted at en englænder havde kørt
>1 mio km på denne motor. Men igen var der vist noget med at motoren
>ikke skulle være nyere end et eller andet årstal.
>
>Er det noget i genkender?
>
Jeg kender et par stykker der er VFR750 fan's, og med god grund.
Den er nok sjovere at tumle med på de små end en BMW.
Den er stadig hvad man i dag vil kalde en (sport) touring maskine selv
om den er velkørende nok til at kravle rundt på småvejene.
Tandhjulstrækket til knasterne rasler en del, men hva' pokker Ducati's
tørkobling rasler som en ulykke når den står i tomgang - det er
virkelig charmerende
Motorstabiliteten er nok ikke på højde med de bedste BMW, men der er
ikke megen forskel.
VFR'ens kåbe dækker hele motoren og er vist nok inspireret af Ducati's
Paso, hvilket ikke gør den grimmere
>3. Hvilken motorcykel ville du stemme på og hvorfor? Hvad er dine
>argumenter?
>
Og så tager vi religionskrigen
Jeg vil naturligvis stemme på Ducati.
Spagetti folket har altid forsøgt at bygge køretøjer med stil -
smukke, velkørende og med mange tekniske finesser.
Det ideelle "jern" på de små veje.
Men jeg vil nødig skulle køre touring på deres nyere sportsmaskiner -
Dertil er min ryg for gammel, og maven for stor
OK, de laver også maskiner til touring, de er bare ikke min stil.
Skeptikkerne vil så sige at de kræver en del vedligeholdelse, og hvis
man ikke er "skruegal" er det en større udskrivning.
Jeg vil nu mene at hvis man ikke selv kan vedligeholde en MC er
service budgettet en naturlig del af det at have en MC, og er vel ikke
så forskelligt fra mærke til mærke.
Hvis man selv kan - og vil - vedligeholde sin MC er det også en pointe
at finde noget der ikke er for kompliceret at skrue i.
Her er Ducati højt på min liste.
Man kan så anlægge en helt anden synsvinkel på problemstillingen.
Er det en ny MC, en nyere brugt eller en aldrende MC der er ønsket?
Hvis budgettet er ubegrænset er en ny MC sagen.
Er det derimod begrænset er det med at finde en ekvipage der passer
til pengepungen, men der er her risikoen for at købe katten i sækken -
At købe en MC der kort efter købet viser sig at være nær på totalt
motorhaveri kan hurtigt vise sig at være lige så dyrt som at købe en
ny MC.
Endelig er der også dem der forelsker sig i en veteranmaskine de bare
MÅ have - Hvem sagde BSA, Triumph, Ariel mm...........
Det er nok mest for dem der har en kørende MC som ønsker sig et
rigtigt "skrueobjekt", altså en rigtig lejligheds maskine der kun
kommer ud når solen skinner.
OK, en anden udvej er så, selvfølgelig, en chopperlignende tingest
a'la' HD, men der falder min "kæde" af - Der er for meget "landbrug"
over chopperne, specielt HD.
Det er naturligvis min mening, og den tager jeg så kløene for
Når det er sagt, så vil mine valgkriterier i dag være noget i denne
retning:
Motor med benzinindsprøjtning (nul karburatorer).
All round kørestilling - ikke for sportig og ikke for opretsiddende.
Fuldkåbe og med kåbeglasset i en passende vinkel.
Sportstourer, men med gode køreegenskaber på små veje.
Lange serviceintervaller.
Let at skaffe reservedele til.
Let at servicere - Man skal ikke demontere hele motoren for at skifte
udstødning eller stille ventiler.
Jeg tror ikke mit svar har løftet sløret meget, men jeg har da
forsøgt, og dermed stukket hovedet i hvepsereden
)))
God jagt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk