Indkøb af diverse skruer/bolte/lejer
Fra : Studen

Dato : 10-12-04 01:04

Da motorcikletten alligevel får en større tur nu til vinter, er det oplagt
at få skiftet et par af de værste skruer og lejer. Der presser sig lige et
par spørgsmål på i den anledning ;)

-Hvilken type skruer/møtrikker bruger man? (Rustfri, anodiserede, eller hvad
de nu hedder allesammen)

-Hvor køber jeg disse skruer med de rigtige "mål". Er de dyre?
(Københavnsområdet)

-Jeg skal desuden bruge nogle til montering af bremseskiver, men de skal vel
have en eller anden overmenneskelig styrke? Er jeg nødt til at krybe til
korset og købe originale fra mc forhandler?

-Jeg skal bruge nogle afstandstykker med special-mål (til hjulaksler). Hvor
finder jeg det?

-Lejer i for og bagfælg skal fornyes. Billige steder at finde det? Har I
evt. nogle tricks til at få de gamle pillet ud, uden brug af
mc-specialværktøj?

Pyyha! En ordentlig røvfuld SpørgeJørgen... På forhånd tak

Studen

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 07:35

Studen skrev i meddelelsen
<41b8e7d1$0$56293$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
>have en eller anden overmenneskelig styrke? Er jeg nødt til at krybe til
>korset og købe originale fra mc forhandler?

Her ville jeg ikke spare ! Originale har som regel et cylindrisk stykke som
passer nøjagtigt i hullerne i skiven, og det er væsentlig for styrken. Det
samme gælder kædehjulet på bagfælgen.

>-Jeg skal bruge nogle afstandstykker med special-mål (til hjulaksler). Hvor
>finder jeg det?

Nærmeste maskinværksted, en pose øl og en tegning medbringes.

>-Lejer i for og bagfælg skal fornyes. Billige steder at finde det? Har I
>evt. nogle tricks til at få de gamle pillet ud, uden brug af
>mc-specialværktøj?

En stump aksel, (forlænger fra topnøglesæt evt.), vrik afstandsrøret mellem
lejerne lidt til side, (lettest i den ene ende, førsøg selv), og bank leje
med pakdåse ud. Slå flere steder rundt på lejet så det kommer lige ud,
ellers kan navet deformeres der hvor lejet skal sidde. Lejet kan efter denne
behandling ikke genbruges, men det er vel ikke et problem.....

>Pyyha! En ordentlig røvfuld SpørgeJørgen... På forhånd tak

Det er bare i orden Kurt-Finn

mvh
Orla

Fra : Studen

Dato : 10-12-04 20:46

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:41b942f2$0$241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Her ville jeg ikke spare !

Det vil jeg så lade være med :)

> Nærmeste maskinværksted, en pose øl og en tegning medbringes.

Tror du det kan gøre det? Dvs. det er "peace of cake" for (tørstige)
fagfolk?

> En stump aksel, (forlænger fra topnøglesæt evt.), vrik afstandsrøret
> mellem
> lejerne lidt til side, (lettest i den ene ende, førsøg selv), og bank leje
> med pakdåse ud.

Det prøver jeg. Virker nu ikke sådan super ligetil :(

Tak for det!

Studen

Fra : Hekto

Dato : 10-12-04 20:53

In article <41b9fd05$0$56342$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
StudenFJERN@gmail.com says...
> Det prøver jeg. Virker nu ikke sådan super ligetil :(

Lidt opvarmning af selve aluminiumen med en hårtørrer eller anden
varmeblæser, kan hjælpe lidt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Studen

Dato : 10-12-04 21:46

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
> Lidt opvarmning af selve aluminiumen med en hårtørrer eller anden
> varmeblæser, kan hjælpe lidt.

Tak - jeg har faktisk allerede haft fat på i varmeblæseren. Det er bare
virkelig en lille "kant" man har at slå på. Desuden er den en smule
rundet.... Hmmm det bør vel kunne lade sig gøre

Studen

Fra : Futte & Co.

Dato : 10-12-04 22:39

Studen wrote:
> [...]
> virkelig en lille "kant" man har at slå på. Desuden er den en smule
> rundet.... Hmmm det bør vel kunne lade sig gøre

nemli' det er den eneste mulighed hvis man ikke lige har en til formålet
fremstillet aftrækker, tålmodighed klarer opgaven, og kun tålmodighed

--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Studen

Dato : 10-12-04 22:47

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote in message
> nemli' det er den eneste mulighed hvis man ikke lige har en til formålet
> fremstillet aftrækker, tålmodighed klarer opgaven, og kun tålmodighed

Nemli ja, og det var også "bare" det der skulle til i længden (+ det rigtige
værktøj ;)

Hilsen

Studen

Fra : Studen

Dato : 11-12-04 13:09

Lige et spørgsmål mere til listen:

-Støvhætter til hjullejer købes hvor?

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 15:56

Studen skrev i meddelelsen
<41bae379$0$56355$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Lige et spørgsmål mere til listen:
>
>-Støvhætter til hjullejer købes hvor?

Simmerringe ! Købes hvor Du køber lejer... Sanistål, Greene,
værktøjforretninger, eller din mc-pusher

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 12-12-04 01:41

meddelelse news:41bb0a6a$0$8146$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Studen skrev i meddelelsen
> <41bae379$0$56355$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

Fadt du ud af at mellem-røret i hjulnavet tiltes lettest fra én af siderne
p.g.a. at den skive der er monteret omlring røret ikke sidder placeret i
midten1?

> Simmerringe !.............

Eller "pakdåser"!
Det er vigtigt for forståelsen i et skriftligt forum som dette, at man
bruger de rette definitioner!

> ......Købes hvor Du køber lejer... Sanistål, Greene,
værktøjforretninger, eller ..

Glem dem!
Brug (dobbelt) lukkede lejer og benyt fortsat de nuværende simmerringe som
"1. skanse"

--
Armand.
(lidt miljøskadet af at bo i en fæstningsby)

Fra : Bjørn S

Dato : 12-12-04 13:12

> [...]

> bruger de rette definitioner!

> Armand.
> (lidt miljøskadet af at bo i en fæstningsby)

Hmm.., ja, det ses

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 12-12-04 19:03

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hmm.., ja, det ses

Jeg hentydede mest til hvad du ikke citerer: brugen af ordet "skanse"

--
Armand.

Fra : Studen

Dato : 12-12-04 21:22

> Fadt du ud af at mellem-røret i hjulnavet tiltes lettest fra én af siderne

Jo tak, men der er godt nok ikke særlig stor forskel. Det tog mange forsøg
før jeg tilsidst fandt en ordentlig "aksel" jeg kunne slå med, og som ville
"bide" på det lille stykke der var adgang til. Men så gik det også snildt :)

> Eller "pakdåser"!
> Det er vigtigt for forståelsen i et skriftligt forum som dette, at man
> bruger de rette definitioner!

Enig, men kan de ikke også kaldes støvhætter"? Desuden kan man jo ikke vide
alt (langtfra i mit tilfælde ;)

> Glem dem!
> Brug (dobbelt) lukkede lejer og benyt fortsat de nuværende simmerringe som
> "1. skanse"

Desværre er et par af dem faldet i kamp. Dobbelt lukkede lejer skal det
være, men altså også nye pakdåser/simmerringe/støvhætter :D

Tak
Studen

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 07:27

Studen skrev i meddelelsen
<41bca86f$0$56321$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Enig, men kan de ikke også kaldes støvhætter"? Desuden kan man jo ikke vide
>alt (langtfra i mit tilfælde ;)

Ikke hvis at Du vil forklare en fagmand, hvad Du skal bruge....

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 13-12-04 11:53

"Studen" <studenREM@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Enig, men kan de ikke også kaldes støvhætter"?

Støvhætter er sådan nogle halløjsa'er som sidder over hjulenes ventiler og
bremsesystemets udluftnings-nipler, så teknisk set er der stor forskel på
hvad du tænker på og hvad en given reservedels-ekspedient får på nethinden
når du bruger ordet "støvhætte"!

> Desuden kan man jo ikke vide alt (langtfra i mit tilfælde ;)

Det er jo også derfor at jeg springer ind og korrekser (såvel dig, som de
læsere der måske var lige ved at tilegne sig ordet "støvhætte").
Og det er skam ingen flaming, men ganske venligt ment!

> Desværre er et par af dem faldet i kamp. Dobbelt lukkede lejer skal det
> være, men altså også nye pakdåser/simmerringe/støvhætter :D

OK, så.
Men køb blot efter mål hos den nærmeste maskinhandler/tekniske forretning
istedet for at betale i dyre domme for originale stumper :-|

--
Armand.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 13-12-04 10:03

Så var det lige at Armand Skrev
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid>
> skrev
> i en meddelelse

[zip]>
> Glem dem!
> Brug (dobbelt) lukkede lejer og benyt fortsat de nuværende
> simmerringe som "1. skanse"

Aldrig !
Nye "pakdåser" skal der til, har prøvet det andet, og det endte med
at jeg kunne skifte lejer igen året efter!
De er i øvrigt ikke så dyre....

De rette definitioner...skriver du også .. jo i "folkemunde" hedder
det "pakdåser", bruger jeg også selv, men den rette fagbetegnelse er
vel "olietætningsring" eller hvad...

--
Dun@nt
XJ600 - 51J -

Fra : Armand

Dato : 13-12-04 12:09

"J.C.Kløve" <dunantFjernX@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Aldrig !
> Nye "pakdåser" skal der til, har prøvet det andet, og det endte med at jeg

Tjaeh :-/
Taget i betragtning hvor få motorcykler der overhovedet når at få skiftet
disse i deres levetid, så burde de ihvertfald sagtens bruges som suplement
til lukkede lejer!
Måske at det kan tænkes at de er så slemme at der ligefrem lukkes lort ind
til opbyggelse mellem pakdåse og leje :-/

> De rette definitioner...skriver du også .. jo i "folkemunde" hedder det
> "pakdåser", bruger jeg også selv, men den rette fagbetegnelse er vel
> "olietætningsring" eller hvad...

En "olietætningsring" bruges velsagtens ikke ved så tør en placering som en
hjulaksel :-/
"Pakdåser" er egentlig hulrum der i et givent nav/aksel levner plads til at
montere pakningsmateriale af varierende art(*) - Som smed genkender jeg
typisk "pakdåser" som siddende unde spindelen på større ventiler: Hvor
spindelen, hvorpå håndtaget sidder monteret, stikker ud fra ventilemnet
befinder der sig en omløber som dækker over et hulrum der er fyldt med
paksnor ell. andet og spænder dette sammen omkring spindel og mod pakdåsens
sider.
Den rette tekniske betegnelse for gummipakninger med fine læber til at pakke
roterende eller langsgående aksel-bevægelser, ér "simmerringe"!

(*):
Maritime skrue-akslers skrog-gennemføring pakker for indtrængende søvand
v.h.a. ganske tykt fedt(!) der er tryksat indefra og forøvrigt vandopløselig
(for den part der med tiden trykkes ud i udvendige ende)

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-12-04 12:29

Armand wrote:

> Brug (dobbelt) lukkede lejer og benyt fortsat de nuværende simmerringe som
> "1. skanse"

Og husk at smøre dem. Ellers brænder de hurtigt af. Eller akslen ruster og
river dem i stykker. Ligeledes ville jeg nok anbefale at fjerne de to inderste
tætninger på lejerne. Så man kan smøre lejerne godt igennem.

mvh
Ib