/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Huskeliste ved MC syn
Fra : Sean Koch Nyekjær


Dato : 08-12-04 22:42

Hvad skal jeg kigge på ved min mc, når jeg skal ha den til syn?
Den skal synes mandag, jeg ved at bremselyskontakten bagtil ikke fungere
helt, og så skal jeg have den vasket, andre ting som ville gøre synsmanden
imponeret??

Hilsen Sean



 
 
Steen Gruby (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 08-12-04 23:28

On Wed, 8 Dec 2004 22:41:51 +0100, "Sean Koch Nyekjær"
<sean_koch@wanadoo.dk> wrote:

Hej Sean.

>Hvad skal jeg kigge på ved min mc, når jeg skal ha den til syn?
>Den skal synes mandag, jeg ved at bremselyskontakten bagtil ikke fungere
>helt, og så skal jeg have den vasket, andre ting som ville gøre synsmanden
>imponeret??
>
For 4 år siden skrev jeg denne liste i DFM.
Jeg tror stadig den kan bruges.

Her er en checkliste der kan anvendes til at checke en MC før et evt
syn.
Listen gælder ikke helt for ældre MC'er, idet der ikke var
blinklyskrav, bremsekontakt på forbremse, spejle mm.
Jeg har heller ikke taget højde for evt. konstruktive ændringer
Listen adskiller sig forresten ikke meget fra de eftersyn enhver MC
pilot jævnligt bør foretage på sin MC.

Lys:
Alle lygter virker (hvis der er påmonteret ekstralygter skal de virke)
Paraboler fejlfri.
Forlygte indstillet rigtigt - højde og side.
Possitionslys.
Possitionslys ved parkering virker når nøglen står i P (nyere cykler).
Bremselys for- og bagbremse.
Blinklys.
Refleks over eller under nummerpladen (skal være synligt)

Bremser.
Tykkelse på klodser - skift dem inden syn, det giver et godt indtryk.
Skivernes mål (se instruktionsbogen for data)
Skiverne er lige.
Ingen rust på skiverne.
Ikke for meget slør i bremsegreb og pedal (læs - intet).
Gummi på bremsepedal skal være i orden (ubeskadiget).
Bremsegreb og pedal skal være hård (ingen luft i systemet).
Bremseslanger skal være ubeskadigede og uden ældningstegn.
Tromlebremser - vinklen mellem trækstang og aktiveringsarm ved hjulet
skal være under 90 grader.
Cyklen skal bremse jævnt og uden at ryste.
Bremserne må ikke hænge (slæbe).

Stel:
Stelnummeret skal let kunne læses (på siden af kronrøret).
Kronrørslejer - ingen slør.
Forgaffel lige.
Forgaffel - ingen slør imellem forgaffelrør.
Styr - ingen slør i de gafler styret på ældre cykler er monteret i.
Styrstop - styret må ikke komme så tæt på tanken at fingrene kommer i
klemme eller at gaffelrørene rammer tanken.
Bagsvinger - ingen slør.
Intet op/ned slør i hjælpesvingarm ved monoaffjedring.
(check på centralstøtteben ved at løfte op i baghjulet).
Støddæmpere - cyklen må ikke opføre sig som en gyngehest.
Hjullejer - ingen slør.
Hvis cyklen har huller i hjulakslerne til splitter skal de være der.
Dæk - minimum slidbane 1 mm (mener jeg at kunne huske).
Bagskærm - minimum 150 mm fra bagaksel op til enden af bagskærmen med
en person i sædet.
Opspænding af kæden.
Kædeskærm skal være monteret.
Spejle - skal sidde fast og være ubeskadigede.

Motor:
Intet oliespild.
Spændebånd på benzinslanger.
Ingen røgudvikling fra motor.
Udstødningssystem tæt.
Originale eller godkendte lydpotter (potter der ikke støjer godkendes
som regel).
Bowdentræk til kobling og gas skal lade sig bevæge let og ubesværet.
Gashåndtaget skal løbe hurtigt tilbage når håndtaget slippes (smæk).
Koblingen må ikke "slæbe".

Instrumentering:
Speedometer skal virke.

Der er sikkert et par punkter jeg har glemt - dem vil f.eks. Armand
sikkert bringe i erindring


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Steen Gruby (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 08-12-04 23:32

On Wed, 08 Dec 2004 23:27:38 +0100, Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk>
wrote:

Oups ------------

Glem alt om den med bagskærmen.
Den er afskaffet.
Skærmen over baghjulet skal være i den stand som den forlod fabrikken
med, og dermed er typegodkendt i f.eks. Tyskland (TÜV).
Undskyld.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Torben Scheel (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 09-12-04 08:28

Steen Gruby wrote:
> On Wed, 08 Dec 2004 23:27:38 +0100, Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk>
> wrote:
>
> Oups ------------
>
> Glem alt om den med bagskærmen.
> Den er afskaffet.
> Skærmen over baghjulet skal være i den stand som den forlod fabrikken
> med, og dermed er typegodkendt i f.eks. Tyskland (TÜV).
> Undskyld.

Huh?!? Er min forkortede bagskærm nu ulovlig? Den blev da synet med den.

--
vh
Torben



Psycho Cowboy (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 09-12-04 14:00

Steen Gruby wrote:

> Skærmen over baghjulet skal være i den stand som den forlod fabrikken
> med, og dermed er typegodkendt i f.eks. Tyskland (TÜV).
______________________________________________

Så er man i hvert fald på den sikre side, men mener nu ikke det er en
nødvendighed.
Det hedder sig vel blot, at hjulene skal være afskærmet, uden flere
dybdegående detaljer om hvordan og hvor meget?

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD - sover... ZZ
http://www.dfmc.dk/?id=234



Steen Gruby (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 08-12-04 23:36

On Wed, 08 Dec 2004 23:27:38 +0100, Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk>
wrote:

Pokkers.
Possitionslys ved parkering er også ændret.
Det gælder kun sidevognsmaskiner.

Det er prisen for at genudsende en gammel postering uden at nærlæse.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-12-04 22:29

In article <6b0fr01tdbohph28du7fdjdq3lrji4htqr@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> On Wed, 08 Dec 2004 23:27:38 +0100, Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk>
> wrote:
>
> Pokkers.
> Possitionslys ved parkering er også ændret.
> Det gælder kun sidevognsmaskiner.
>
> Det er prisen for at genudsende en gammel postering uden at nærlæse.
>
>
>
Tsk - Tsk - Tsk!

Steen dog!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Arne Lorenzen (11-12-2004)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 11-12-04 12:24

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i
news:MPG.1c22e1fe5a7ddf6298992c@news.tele.dk:

> In article <6b0fr01tdbohph28du7fdjdq3lrji4htqr@4ax.com>, Steen Gruby
> <oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
>> On Wed, 08 Dec 2004 23:27:38 +0100, Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk>
>> wrote:
>>
>> Pokkers.
>> Possitionslys ved parkering er også ændret.
>> Det gælder kun sidevognsmaskiner.

Så formuleringen i DMCN´s FAQ ville være:

"Her er en checkliste der kan anvendes til at checke en MC før et evt
syn. Listen gælder ikke helt for ældre MC'er, idet der ikke var
blinklyskrav, bremsekontakt på forbremse, spejle mm.
Der er heller ikke taget højde for evt. konstruktive ændringer
Listen adskiller sig forresten ikke meget fra de eftersyn enhver MC
pilot jævnligt bør foretage på sin MC.

Lys:
Alle lygter virker (hvis der er påmonteret ekstralygter skal de virke)
Paraboler fejlfri.
Forlygte indstillet rigtigt - højde og side.
Possitionslys.
Possitionslys ved parkering (gælder kun for sidevognsekvipager)
Bremselys for- og bagbremse.
Blinklys.
Refleks over eller under nummerpladen (skal være synligt)

Bremser.
Tykkelse på klodser - skift dem inden syn, det giver et godt indtryk.
Skivernes mål (se instruktionsbogen for data)
Skiverne er lige.
Ingen rust på skiverne.
Ikke for meget slør i bremsegreb og pedal (læs - intet).
Gummi på bremsepedal skal være i orden (ubeskadiget).
Bremsegreb og pedal skal være hård (ingen luft i systemet).
Bremseslanger skal være ubeskadigede og uden ældningstegn.
Tromlebremser - vinklen mellem trækstang og aktiveringsarm ved hjulet
skal være under 90 grader.
Cyklen skal bremse jævnt og uden at ryste.
Bremserne må ikke hænge (slæbe).

Stel:
Stelnummeret skal let kunne læses (på siden af kronrøret).
Kronrørslejer - ingen slør.
Forgaffel lige.
Forgaffel - ingen slør imellem forgaffelrør.
Styr - ingen slør i de gafler styret på ældre cykler er monteret i.
Styrstop - styret må ikke komme så tæt på tanken at fingrene kommer i
klemme eller at gaffelrørene rammer tanken.
Bagsvinger - ingen slør.
Intet op/ned slør i hjælpesvingarm ved monoaffjedring.
(check på centralstøtteben ved at løfte op i baghjulet).
Støddæmpere - cyklen må ikke opføre sig som en gyngehest.
Hjullejer - ingen slør.
Hvis cyklen har huller i hjulakslerne til splitter skal de være der.
Dæk - minimum slidbane 1 mm (mener jeg at kunne huske).
Opspænding af kæden.
Kædeskærm skal være monteret.
Spejle - skal sidde fast og være ubeskadigede.

Motor:
Intet oliespild.
Spændebånd på benzinslanger.
Ingen røgudvikling fra motor.
Udstødningssystem tæt.
Originale eller godkendte lydpotter (potter der ikke støjer godkendes
som regel).
Bowdentræk til kobling og gas skal lade sig bevæge let og ubesværet.
Gashåndtaget skal løbe hurtigt tilbage når håndtaget slippes (smæk).
Koblingen må ikke "slæbe".

Instrumentering:
Speedometer skal virke."

?

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Arne Lorenzen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 13-12-04 15:36

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
news:Xns95BC7E317F8A8alonospamdkfritidmot@62.243.74.162:

> Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i
> news:MPG.1c22e1fe5a7ddf6298992c@news.tele.dk:
>
>> In article <6b0fr01tdbohph28du7fdjdq3lrji4htqr@4ax.com>, Steen Gruby
>> <oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
>>> On Wed, 08 Dec 2004 23:27:38 +0100, Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk>
>>> wrote:
>>>
>>> Pokkers.
>>> Possitionslys ved parkering er også ændret.
>>> Det gælder kun sidevognsmaskiner.

> Så formuleringen i DMCN´s FAQ ville være:
> "Her er en checkliste der kan anvendes til at checke en MC før et evt
> syn. Listen gælder ikke h..........

[ osv ]

Ville da bare lige sikre mig, så ikke der skal rettes i FAQén med det samme.
Når ikke der reageres er det forhåbentligt fordi der ikke skal rettes mere?

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste