Lyset på min FS1 er lidt svagt.
Fra : Søren Hofmann

Dato : 12-12-04 09:33

Hej NG.

Lyset på min Yamaha FS1 er lidt svagt. Det viser sig også at lygterne kun
får ca. 1 volt. Strømmen ned til tændrøret viser 6 volt.

Er der nogen som har et bud på hvad der er i vej?

Er det en eller anden spole, som ikke levere nok strøm eller kan det være
nogle ledninger, som skal efterses?

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 12:37

"Søren Hofmann" <dorte_soren@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som har et bud på hvad der er i vej?
>
> Er det en eller anden spole, som ikke levere nok strøm eller kan det være

Prøv at pille batteriet fra først. Hvis der så pludselig er spænding nok så
skift batteriet ud.
Ellers er det nok strømspolen

--
Tom

Fra : Allan Riise

Dato : 12-12-04 12:40

Tom wrote:
> "Søren Hofmann" <dorte_soren@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at pille batteriet fra først. Hvis der så pludselig er spænding
> nok så skift batteriet ud.
> Ellers er det nok strømspolen

Batteriet går slet ikke til lyset, kun til instr. belysning og
horn/blinklys.

--
Allan Riise
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 13:20

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Batteriet går slet ikke til lyset, kun til instr. belysning og
> horn/blinklys.

Forkert
Hvis batteriet er klappet sammen så sidder der kun en diode mellem
strøm/lys-spolen og batteriet. Det ville næææsten passe med den 1V som er
tilbage. Batteriet bliver ladet op fra lysspolen.
Men jeg kom til at tænke på at man ikke behøver at pille batteriet fra, man
kan jo nøjes med at træde på bremsen og se om bremselyset lyser med fuld
styrke

--
Tom

Fra : Allan Riise

Dato : 12-12-04 13:58

Tom wrote:
> [...]
> Men jeg kom til at tænke på at man ikke behøver at pille batteriet
> fra, man kan jo nøjes med at træde på bremsen og se om bremselyset

Forlygten sidder før man når til silicium-ensretteren, hvis vi følger at
strømmen går fra plus til minus, som her er stel. Lyset går fra den øverste
ende af spændings/lys-spolen, direkte til nøglehuset, og derfra til
forlygten, og først efter forlygten, kommer den videre til de øvrige
elektriske komponenter, du kan køre helt uden batteri, uden at det har nogen
indflydelse på dit forlys, eller baglys, for den sags skyld, heller ikke
bremslyset, der så overtages fra den øverste del af
spændingsspolen.Spændingsspolen nederst går til batteri og horn, blink,
instrument, og, som jeg glemte i farten, til stoplys, før den kan give
"hjælpestrøm", til de øvrige elektriske komponenter.

Sakset fra forhandlernes servicebog..

"Et 6V-4A/h-batteri er strømkilde for horn, stoplys og blinklys. På grund af
den fluktuerende opladning, som skyldes motorens vekslende omdrejningstal,
vil batteriet løbe tomt, hvis hornet og stoplyset bruges for meget.
Opladningen af batteriet begynder ved omkring 2.500 r.p.m. Til opretholdelse
af batteriets ladning anbefales derfor et omdrejningstal på 3.000 ~ 4.000
r.p.m. Hvis horn og stoplys bruges meget ofte, skal vandet i batteriet
kontrolleres regelmæssigt, da hyppig opladning kræver meget vand."

Kontrol

1) Hvis der på pladerne konstateres hvid sulfatafsætning som følge af
utilstrækkelig elektolyt i batteriet, må batteriet udskiftes.

2) Hvis der på cellernes bund findes korroderet materiale fra pladerne, skal
batteriet udskiftes.

3) Ved en af de følgende defekter skal batteriet udskiftes:

o Spændingen stiger ikke til den specifikke værdi, end ikke efter mange
timers opladning.

o I ingen af cellerne finder gasudvikling sted.

o 6V-batteriet kræver en opladningsstrøm på mere end 8,4V for at kunne
levere 1A pr. time i 10 Timer.

Altså, hvis Søren ikke har nogen af ovenstående problemer, så er det enten
en ledningsfejl, eller hans spændingsspole, der er i stykker.

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 15:20

> [...]
> instrument, og, som jeg glemte i farten, til stoplys, før den kan give
> "hjælpestrøm", til de øvrige elektriske komponenter.

beklager, jeg huskede spolen som en enkelt spole i stedet for 2.
Så er det nok spolen eller dårlig forbindelse.

De sidste 15 år har jeg også kørt uden batteri

--
Tom

Fra : Kristian

Dato : 12-12-04 19:59

Tom wrote:
> beklager, jeg huskede spolen som en enkelt spole i stedet for 2.

Det kan det også sagtens være, jeg har vist 10-11 ankerplader liggende
og på de 9 er der kun EN vikling på lysspolen, hvor både den grønne
og den gule ledning at sat på.
På de andre er lysspolen delt op i 2, og den har så en seperat vikling
til ladning af batteri.
Denne type spole kom iøvrigt som en opgradering til Yamahaen
fra Yamaha hvis der var problemer med at holde strøm på batteriet,
og forhandleren skiftede den gamle slags ud uden beregning
( Gjorde vores lokale cykelbiks ihvertfald)

De senere årgange fra ?? er født med en dobbelt
viklet spole.

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Fra : Allan Riise

Dato : 12-12-04 20:07

Kristian wrote:

> [...]
> ( Gjorde vores lokale cykelbiks ihvertfald)
>
> De senere årgange fra ?? er født med en dobbelt

Fra 1978, og man kan selv lave tricket, ved at føre en ledning fra begge
spoler til ladeledningen, det er faktisk noget, som folk der kun kører i
byen ville have et godt resultat af, da, hvis man kører lovligt, man ellers
aflader sit batteri jævnligt.

Fra : Søren Hofmann

Dato : 12-12-04 17:58

Lyset på knallerten er det samme uanset om batteriet er sat til eller ej.
Altså svagt...
Horn + div. virker fint, når batteriet er sat til, så jeg går ud fra at
batteriet virker.
Altså må det være strømspolen, hvis jeg har forstået jer ret....eller....
Men er det så den man kalder for fødespolen eller lysspolen, som jeg skal
have udskiftet?

Fra : Allan Riise

Dato : 12-12-04 19:15

Søren Hofmann wrote:
> [...]
> Altså må det være strømspolen, hvis jeg har forstået jer
> ret....eller.... Men er det så den man kalder for fødespolen eller

Lysspolen, men tjek dine ledninger, og din hovedkontakt "nøglehus" (du ved,
hvor du stikker nøglen ned ) først.

Jeg kan sende dig et diagram der viser hvordan du kan måle dig til, om
ledningsnettet er iorden...

Fra : Søren Hofmann

Dato : 12-12-04 19:23

Ja tak til diagrammet.

Jeg har ikke så meget forstand på el'en og sådan...
....så alt den hjælpjeg kan få, har jeg brug for...

/Søren

Fra : Allan Riise

Dato : 12-12-04 19:48

Søren Hofmann wrote:
> Ja tak til diagrammet.
>
> Jeg har ikke så meget forstand på el'en og sådan...
> ...så alt den hjælpjeg kan få, har jeg brug for...

Har sendt dig 2 mails....

Smid lige en mail, når du har modtaget, og hvis du skulle have flere
spørgsmål, eller icq 55853098