Opstaldning for vinteren...
Fra : TheM@n

Dato : 09-12-04 10:57

Hej gruppe,

Jeg har en Yamaha Aerox, som jeg har tænkt mig skulle overvintre i en lukket
garage...men er der noget, jeg bør gøre i den anledning...?

Jeg har tænkt mig at tage batteriet af den, lade det helt op, vædsken i det
og opbevare det indendøre, til det skal bruges igen.

Men er der andet, jeg skal være opmærksom på? En af mine venner påstår, at
jeg bør starte den et par gange om måneden - er det virkelig nødvendigt?

Med venlig hilsen

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 21:17

"TheM@n" <jbeer40@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg bør starte den et par gange om måneden - er det virkelig nødvendigt?

Nej det er ikke nødvendig. Min Yamaha har stået i garagen i ca. 3 år og
havde ingen problemer med at starte. Der var heller ikke rust i cylinderen
eller lign.
Men batteriet kan ikke holde til at blive afladet i længere tid (med væske)

--
Tom

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 20-12-04 22:55

> [...]
> jeg bør starte den et par gange om måneden - er det virkelig nødvendigt?

Sæt den på klodser så dækkene ikke bliver belastet.
Kunne forestille mig at hvis man evt. tappede en lille smule af luften ud så
dækkene ikke var så "pressede" i den periode man alligevel ikke bruger den.
Dræn tanken for benzin (Benzin har en levetid på ~3 måneder og nogle gange
mindre)
Gør den ren!! Puds, plej og poler den så den ikke står og ruster/irrer eller
får grim lak.
Som sagt tag batteriet af den.
Af med topstykke/tændrør, en squis to takts olie ind i cylinderen og træd
blidt på kickeren så det fordeles i motoren. Minimerer risikoen for rust og
andet mindre spændende i krumtaphuset etc.

I løbet af vinteren så gå ud og træd et par gange på kickeren så lejer, tap,
stempel osv. kan blive drejet lidt rundt og så olien ikke "løber" væk...

Andet der skal tilføjes?

Mvh.
Hans-Jacob