MDF Plader
Fra : Leo

Dato : 11-12-04 20:02

Hvad er MDF plader lavet af ?

Fra : Calle.

Dato : 11-12-04 20:03

Leo wrote:
> Hvad er MDF plader lavet af ?
det samme som spånplader
--
Calle.

Fra : Leo

Dato : 11-12-04 20:10

takker

Fra : Ole Jensen

Dato : 11-12-04 22:31

Leo <leo@leo.lir.dk> wrote:

> Hvad er MDF plader lavet af ?

MDF (medium density fiberboard) er lavet af fine fibre af træ, der
bliver presset sammen under højt tryk. Fibrene er små, meget mindre end
spånplade, og man kan derfor lave fine detaljer i pladen. Den er f.eks.
god at fræse i hvis man f.eks. skal lave dørkarme, rammelister m.m.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Peter Sindrup

Dato : 11-12-04 23:14

> [...]
> spånplade, og man kan derfor lave fine detaljer i pladen. Den er f.eks.
> god at fræse i hvis man f.eks. skal lave dørkarme, rammelister m.m.

Det skulle også være blandet kridt eller kalk i.
Det er derfor det hårdt ved alt der værktøj man bruger til MDF.

Peter

Fra : Jørn Vind

Dato : 12-12-04 13:11

Hej Leo:

MDF plader er lavet af træfibre der er findelt utrolig meget - næsten til
støv - samt lim til at holde sammen på det hele.

Fibrene kan presses meget sammen pga. strukturen. Derfor er pladerne også
meget kompakte og solide ( holder til meget), set i forhold til f.eks.
spånplader, som er lavet af større stykker træfibre (spåner - naturligvis).
Spånplader kan pga. strukturen ikke sammenpresses så godt som MDF - og har
derfor ejheller samme egenskaber (styrke, overfladefinish).
Jeg har på et tidspunkt arbejdet indenfor træbranchen, og her var MDF
velegnet, hvis der skulle foretages noget fræsearbejde i en plade. Man kunne
male ovenpå denne efterfølgende.
Se eksempelvis på hvidlakerede køkken-/badeværelseslåger i antikstil - det
er sandsynligvis produceret af MDF plade.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Preben Kaas

Dato : 12-12-04 14:29

On Sun, 12 Dec 2004 13:10:31 +0100, "Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk>
wrote:

>Mvh
>
>Jørn Vind

Hej Jørn

Rart at se, at der stadig er liv i dig

mvh
Preben Kaas

ved mail fjern xxxx

Fra : Calle.

Dato : 12-12-04 15:56

Jørn Vind wrote:
> [...]
> Se eksempelvis på hvidlakerede køkken-/badeværelseslåger i antikstil
> - det er sandsynligvis produceret af MDF plade.

Hvad pokker! en vind med V, Er det normalt ikke med W.

--
Calle.