flamingo under tag ?
Fra : klaus nielsen

Dato : 10-12-04 17:15

jeg går og roder med at lave værksted..isolere osv.. men jeg isolerer ca 1m
op af spæret målt fra murens kant. og derefter vandret hen over til modsatte
ben i spærret.og naturligvis også væggen. men det stykke tag på ca 1 meter
kunne jeg tænke mig at sætte 15mm flamingo plader op for at hindre vinden i
at blæse direkte ind i de 100mm rockwool som kommer inden under igen. og
derefter træbeklædning? alternativet er vindpap. men jeg har så mange at de
plader jeg gerne vil have brugt. jeg ser ikke nogen brandfare i det. da der
kommer rockwool udenpå igen. desuden er det IKKE etage byggeri. og IKKE
beboelse

altså yderst:
tag (bølge eternit med masser af asbest)
plader ( flamingo 15mm (fiskekasselåg) )
rockwool (100mm)
træ eller gipsplader

lovligt eller hvad ?
jeg vil undgå dampspærre da det kun er lelighedsvis opvarmet og det vil være
en minimal fugt udvikling i lokalet
opvarmning. brændeovn..

på forhånd tak.
venlig hilsen
klaus nielsen

Fra : John Smith

Dato : 10-12-04 22:41

klaus nielsen wrote:
> [...]
>
> lovligt eller hvad ?
> jeg vil undgå dampspærre da det kun er lelighedsvis opvarmet og det vil være

Det skulle der ikke være noget i vejen for - når du blot husker at holde
50 mm luft under tagpladerne og ned til isoleringen...

Det er ikke ulovligt at isolere med flamingo i vægge hvis blot den er
spærret korrekt inde mht. brand. Dvs enten støbt ind, beklædt med
brandsikker plade eller andet.

Mhv
John Smith

Fra : MTI

Dato : 11-12-04 00:52

"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> træ eller gipsplader
>
> lovligt eller hvad ?
> jeg vil undgå dampspærre da det kun er lelighedsvis opvarmet og det vil

Hej Klaus!

Om det er lovligt eller ej, det ved jeg ikke, men det er skide brandfarligt.
Du skal tænke på at der skal være luft imellem lægter og isolering, og her
kan ilden rigtig boltre sig.
Du skal tænke på at du har åbent ved ydervæg, og mod loftisoleringen. Ingen
isolering er 100% brandsikker, så ilden skal nok komme ind.

Hvad har du iøvrigt imod vindpap og dampspærrer?

Venlig hilsen

Midtsjællands Total Isolering

v/ K-E. Jensen

www.mti-stevns.dk

Fra : klaus nielsen

Dato : 11-12-04 13:36

> Hvad har du iøvrigt imod vindpap og dampspærrer?

jeg har intet imod vindpap. jeg har bare en masse af de flamingoplader..

> Du skal tænke på at du har åbent ved ydervæg, og mod loftisoleringen.
> Ingen
> isolering er 100% brandsikker, så ilden skal nok komme ind.

ja men hvad skulle der være udefra der kan sætte ild ? medmindre det er en
påsat brand?
indefra er der 100mm rockwool overalt. så der vil gå lidt tid inden inden
får fat i flamingopladerne.. og til den tid er jeg gået ud..eller død..
flamingo eller ej, bygningen vil alligevel brænde.. uanset hvad, drejer det
sig jo om max ca 5kg flamingoplade ialt. så det vil ikke ændre noget
særligt... det var bare om det er lovligt eller ej

venlig hilsen klaus nielsen

Fra : Calle.

Dato : 11-12-04 16:47

klaus nielsen wrote:

> jeg har intet imod vindpap. jeg har bare en masse af de
> flamingoplader..
>
> ja men hvad skulle der være udefra der kan sætte ild ? medmindre det
> er en påsat brand?
F.eks en vildfaren raket, der ryger op under taget.
Prøv evt. at spørge dem fra Seest
--
Calle.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 11-12-04 17:47

> [...]
> sig jo om max ca 5kg flamingoplade ialt. så det vil ikke ændre noget
> særligt... det var bare om det er lovligt eller ej

Nu er det jo ikke et spørgsmål om hvad man selv mener er farligt eller ej,
eller hvad man mener måske kan, eller ikke kan ske - men, som du selv
også skriver - om det er lovligt.

Har du nogen sinde set flamingo brænde?
Det minder en del om napalm, og jeg ville *aldrig* bruge det andre steder
end under et beton-gulv - lovligt eller ej.

Peter

Fra : klaus nielsen

Dato : 11-12-04 18:53

> Har du nogen sinde set flamingo brænde?
> Det minder en del om napalm, og jeg ville *aldrig* bruge det andre steder
> end under et beton-gulv - lovligt eller ej.
>
> Peter

jo flamingo brænder godt.. men en vildfaren raket vil også sætte ild i
vindpap. som er imprægneret med noget der ligner tjære.. eller den kan sætte
ild i træ eller i stråtag osv.. sådan kan man blive ved.. o. jeg så støbte
huset helt op i beton er der jo bare noget andet der kan brænde.. inventar..
olie.. bilen..motorcyklen osv..
min campingvogn er lavet af et træskelet og ellers isoleret med
flamingo..puff og væk er den...
man kan ikke gardere sig mod alt.. derfor vil jeg gå efter lovgivningen, da
det på forhånd er umuligt at lave et brænd/idiot sikret hus/værksted

venlig hilsen klaus nielsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-12-04 22:36

> man kan ikke gardere sig mod alt.. derfor vil jeg gå efter lovgivningen,
da
> det på forhånd er umuligt at lave et brænd/idiot sikret hus/værksted

Flamingo (polystyren) må kun anvendes i forbindelse med ubrændbare
konstruktioner, dvs. i konstruktoner hvor der ikke indgår brændbare
materialer såsom træ m.m.

---