el- forbrug.
Fra : chrsof

Dato : 09-12-04 20:38

hej.

jeg har et hus på 110m2. der er elopvarmet.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det egentligt koster at opvarme, men det er jo lidt svært når jeg ikke ved hvad en alm. familie på 2 voksne + 2 børn bruger i alm el. Her tænker jeg på lys og især strøm til vaskemaskine+tørretomler.

Er det 5000 kw om året eller mere?

mvh
Lene

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 09-12-04 21:11

On Thu, 9 Dec 2004 20:38:01 +0100, "chrsof" <chrsof@chrsof.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det egentligt koster at opvarme, men det er jo lidt svært når jeg ikke ved hvad en alm. familie på 2 voksne + 2 børn bruger i alm el. Her tænker jeg på lys og især strøm til vaskemaskine+tørretomler.

Mere...

Forbruget til opvarming afhænger megetaf husets isoleringsgrad, hvor
nye dine vinduer er, hvor varmt I gerne vil have det osv.

Men elselskaberne opererer med nogle meget grove cirkatal, der hedder
80 kWh pr. kvadratmeter om året i et 1-plans hus og 70 kWh i et
1 1/2-plans hus. Er der kælder under skal du lægge 40 kWh til pr. kvm.

Jeres almindelige elforbrug udover opvarmning afhænger også voldsomt
meget af hvor mange sparerpærer, der er i huset, hvor ofte I vasker,
tørrer, bader osv.
En gennemsnitsfamilie bruger f.eks. godt 600 kWh om året bare på
vaskemaskine og tørretumbler. Tjek www.elsparefonden.dk for flere tal.

Fra : Jess Reinbach

Dato : 09-12-04 21:05

"chrsof" <chrsof@chrsof.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det er jo lidt svært når jeg ikke ved hvad en alm. familie på 2 voksne + 2
børn bruger i alm el. Her tænker jeg på lys og især strøm til

ja eller nærmere 20000 kw

mvh.

Jess

Fra : Lars

Dato : 10-12-04 08:58

Hejsa,

"chrsof" <chrsof@chrsof.com> wrote in message

> [...]
> det er jo lidt svært når jeg ikke ved hvad en alm. familie på 2 voksne + 2
> børn bruger i alm el. Her tænker jeg på lys og især strøm til

Det er meget svært at sige hvad der bruges i el til "andet". Vi brugte
tidligere cirka 6000 kWh årligt i en 170 kvm hus, oliefyr, tørretumbler (3
gange per uge), vaskemaskine (4 gange per uge), opvaskemaskine (hver anden
dag), to voksne, to PC'ere. Ingen brug af sparepærer.

Vi bor nu i Sverige, lidt større hus (cirka 180 kvm) og nu i 2 plan. Helt
el-opvarmet. Forbrug cirka 25.000 kWh årligt med direktvirkende elpaneler på
første sal og elopvarmet vandvarme i stueetagen.

Er nu ved at få sat to luft-til-luft varmepumper op (én på hver etage) der
skulle nedbringe forbruget til opvarmning væsentligt samtidig med at dem vi
har købt har natsænkning. Specielt efter jeg fandt ud af at de kan købes til
under halv pris i Italien (!!) var der ikke så meget at betænke sig på her.

** Lars

Fra : Dennis

Dato : 13-12-04 08:23

> [...]
> vi har købt har natsænkning. Specielt efter jeg fandt ud af at de kan
> købes til under halv pris i Italien (!!) var der ikke så meget at betænke

Fortæl mere... Evt link til "Italien"..
Man kan vel få dem tilsendt?

Mvh Dennis

Fra : Lars

Dato : 14-12-04 09:15

Hej Dennis,

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> wrote in message

> Fortæl mere... Evt link til "Italien"..

Dem jeg har købt - har jeg købt i den her butik:

http://www.eplaza.it/Vetrine/TabView.asp?Cat3=CFS&Brand=PANA
http://www.eplaza.it/Vetrine/TabView.asp?Cat3=CFS&Brand=SPLE

De har flere forskellige mærker, alt sammen til meget rimelige priser. Du
kan betale med kreditkort, eneste bøvl er at hitte ud af den italienske
bestillingsformular - men nu har jeg helt tilfældigt en bekendt der er
italiensk så det gik ret så nemt

> Man kan vel få dem tilsendt?

Nej - jeg har ikke fundet nogen netbutikker dernede der leverer uden for
Italien. Jeg tror det er noget med deres garanti, eller salgsagentur eller
noget andet der gør at de ikke kan/må/vil. Det jeg gjorde var at finde en
dansk fragtmand der har en adresse i Italien - som jeg så fik lov at
bestille dem til. Det gik uden problemer, ovenstående website leverede efter
2 dage til fragtmanden - efter yderligere 5 dage havde jeg fine varmepumper
til halv pris leveret på min adresse. Fragten fra Italien kostede 1.900
kroner for tre varmepumper (135 kg) inklusive moms, olietillæg og
transportforsikring.

** Lars

Fra : Dennis

Dato : 14-12-04 12:31

> [...]
> kan betale med kreditkort, eneste bøvl er at hitte ud af den italienske
> bestillingsformular - men nu har jeg helt tilfældigt en bekendt der er

Fantastisk.. Og uha ja de er billige..

> snip <
> til halv pris leveret på min adresse. Fragten fra Italien kostede 1.900
> kroner for tre varmepumper (135 kg) inklusive moms, olietillæg og
> transportforsikring.

Meget smart klaret..

Jeg er ikke sikker på, hvad jeg egentlig skal have/har brug for i huset..
Er der nogle steder man kan få råd og vejledning af nogen rimelig upartiske?

Varmepumper virker jo som noget genialt.
Men samtidig overvejer jeg:
- Et "alm" udluftnings varmegenvindingssystem.. (Varmeveksler der genbruger
varmen i indsugningsluften)
- En solar vent (http://www.aidt.dk/dansk/default.html) til kælderen..
- En simpel affugter placeret i kælderen.

Jeg aner bare for lidt om det, og ville gerne finde en konsulent der kan
vejllede - Uden at sælge en bestemet type produkter..

Vores hus er kælder - stue - 1.etage samt uudnyttet 2.sal.
Kælderen lugter, som de fleste, lidt af kælder, men ikke vildt meget..
Vi har fjernvarme og ligger midt i byen..

Hvad har vi behov for, eller hvad får vi mest gavn af?

Mvh Dennis

Fra : Lars

Dato : 14-12-04 13:38

Hej Dennis,

> Fantastisk.. Og uha ja de er billige..

Meget! Jeg checkede også Tyskland, men det er ikke særlig meget på
mærkemodellerne. Til gengæld kan man også få dem billigt i Polen, men der
syntes jeg trods alt at Italien var lidt mere "tilgængeligt".

> Meget smart klaret..

Jep... Fandt en fyr der også kunne bruge én - så delte vi fragten. Der er
adskillige transportfirmaer der har transport fra Italien.

> Jeg er ikke sikker på, hvad jeg egentlig skal have/har brug for i huset..
> Er der nogle steder man kan få råd og vejledning af nogen rimelig
> upartiske?

Uha, det er svært. De er mere eller mindre allesammen bundet op på det de nu
sælger. Hvis du kan svensk er der lidt her http://www.svepinfo.se/

> Varmepumper virker jo som noget genialt.

Det er smart. Det er rimelig let at installere - og ydelsen i inverter
modellerne er ret høj, 4.360 kW i ydet effekt ved 1.280 kW elforbrug ved 8
grader udenfor for den jeg har købt, fx. Samtidig giver den cirkulation af
luften, affugter og renser luften. Desuden kan de køle om sommeren, hvilket
er fedt for os på kontoret der ligger tæt på loftet på første sal og der
bliver RET så varmt når solen bager...

Køb en invertermodel, de er lidt dyrere - men ydelse kan justeres trinløst
så den i stedet for start-stop af kompressoren kan "skrue ned" så den yder
lavere effekt, det giver mere jævn temperatur og længere holdbarhed af
kompressoren. Det siges, at hvis man har et hus i ét plan på op til cirka
150 kvm er én pumpe nok hvis det er en realtivt åben planløsning.

Den største ulempe er nok at den ikke virker ordentligt når det er mere end
8 graders frost, så skal man ha' en eller anden form for supplerende varme.
Den er heller ikke 100% lydløs, men lyden fra indedelen syntes jeg ikke er
generende. Der er automatik, fx kan den starte/stoppe på givet tidspunkt og
en sleep-funktion hvor den sænker temperaturen i 8 timer.

Husk at du ikke selv må installere dem, men i Sverige installerer
ihvertifælde Bravida varmepumper uden samtidig at sælge. Ellers er det noget
med at kende nogen, der må og kan installere.

> [...]
> - En solar vent (http://www.aidt.dk/dansk/default.html) til kælderen..
> - En simpel affugter placeret i kælderen.

Det er mere affugter/ventilation du er ude eftter? Vores formål med
varmepumperne er primært opvarming sekundært affugtning.

> [...]
> Vi har fjernvarme og ligger midt i byen..
> Hvad har vi behov for, eller hvad får vi mest gavn af?

Jeg ved det ikke. Vi forventer en ret stor besparelse på el-regningen da vi
opvarmer med el - og ikke nogen supplerende varmekilde og samtidig en mere
jævn fordelt varme. Hvis du primært ønsker affugtning er det måske nok en af
de andre løsninger du skal gå efter, de ser også billigere ud end en
varmepumpe.

** Lars

Fra : Dennis

Dato : 14-12-04 15:19

< snip - en lang god forklaring på Varmepumper>
> Husk at du ikke selv må installere dem, men i Sverige installerer
> ihvertifælde Bravida varmepumper uden samtidig at sælge. Ellers er det
> noget med at kende nogen, der må og kan installere.

Tak for det.. Det er lækkert med en sådan forklaring..

> Det er mere affugter/ventilation du er ude eftter? Vores formål med
> varmepumperne er primært opvarming sekundært affugtning.

Tja selv om den afleverer 3:1 i varme (Jeg gætter på dette er ift El varme?)
Så er der vel ikke meget at spare når man har fjernvarme.. Eller tager jeg
helt fejl her..

Jeg er meget interesseret i at få luften udskriftet og fugt væk.. Ikke
mimndst for at slippe for at lufte ud, og miste varme derigennem.. Kunne det
ske konstant og med mindre varmetab, er det jo kun genialt.. Og sikkert mere
effektivt end at åbne vinduerne indimellem.

> Hvis du primært ønsker affugtning er det måske nok en af de andre
> løsninger du skal gå efter, de ser også billigere ud end en varmepumpe.

De andre er klart billigere. Men også mindre effektive.. Eller hvordan skal
jeg sige det..
En affugter kan fåes for en lille tusse, men klarer vel heller ikke meget
mere end ét rum.. Måske kælderen hvis det er en stor affugter.. Det samme
med SolarVent.. Den koster 4-6.000 og kan klare en etage.. Og koster ingen
strøm..
Et varmegenvindingssystem kan vel installeres som man vil.. Prisen kender
jeg ikke.. Ved bare det skulle være ret effektive..

Men hvor faen får man det "bedste råd"

Tak for din hjælp..
Altid en fornøjelse når andre gider komme med input..

Mvh Dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-12-04 15:26

> Men hvor faen får man det "bedste råd"

Nu bliver dk.teknik.energi snart oprettet så kan det være at du kan få hjælp
der.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Dennis

Dato : 15-12-04 10:50

> Nu bliver dk.teknik.energi snart oprettet så kan det være at du kan få
> hjælp
> der.

Heeey.. kanon
Glæder mig allerede - Hehe

Mvh Dennis

Fra : Lars

Dato : 15-12-04 13:12

Hej Dennis,

> [...]

> Tja selv om den afleverer 3:1 i varme (Jeg gætter på dette er ift El
> varme?) Så er der vel ikke meget at spare når man har fjernvarme.. Eller

Du har helt ret. Og jeg tror absolut ikke det kan betale sig ift
fjernvarme - men jeg bor et stykke ude på landet i det svenske hvor der
absolut ikke er fjernvarme - og der kan det nok godt betale sig selv om
elprisen er en del lavere deroppe.

> [...]
> det ske konstant og med mindre varmetab, er det jo kun genialt.. Og
> sikkert mere effektivt end at åbne vinduerne indimellem.

Ahja! Varmepumperne skifter faktisk slet ikke luften - de affugter kun og
tilfører varme.

> De andre er klart billigere. Men også mindre effektive.. Eller hvordan
> skal jeg sige det..

Det er nok rigtigt, spørgsmålet om det kunne dække behovet.

> [...]
> mere end ét rum.. Måske kælderen hvis det er en stor affugter.. Det
> samme med SolarVent.. Den koster 4-6.000 og kan klare en etage.. Og

Præcist, en affugter bruger en del strøm.

> Tak for din hjælp..
> Altid en fornøjelse når andre gider komme med input..

Jeps.. Det var så lidt - håber du fik noget ud af det!

** Lars

Fra : Dennis

Dato : 15-12-04 14:20

> Præcist, en affugter bruger en del strøm.

Oaky - Det vidste jeg ikke engang ;)

> Jeps.. Det var så lidt - håber du fik noget ud af det!

Det gjorde jeg..
Jeg tror jeg holder mig til en Solar Vent so far...
Et varmegenvindingssystem skulle også være meget besværligt at installere i
et 3 etages med kælder

Mvh Dennis

Fra : John Smith

Dato : 11-12-04 00:59

chrsof wrote:
> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det egentligt koster at opvarme, men det er jo lidt svært når jeg ikke ved hvad en alm. familie på 2 voksne + 2 børn bruger i alm el. Her tænker jeg på lys og især strøm til vaskemaskine+tørretomler.

Vi flyttede ind i nyt hus her for to måneder siden - vi har brugt ca
6000 KWh på de par måneder! Så vi ringede tilelværket og fik dem til at
beregne hvor meget vi skulle regne med på et år. ca 25.000 KWh.

Vores hus er på ca 140 kvm i 1½ plan.

Mvh
John Smith.