Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon 300d eller minolta dimage a200 ??
Fra : Jakob

Dato : 11-12-04 09:31

mit firma skal til at købe et digitalkamera der skal suppelere et alm 4
megapixes sony lommekamera.

Det skal bruges til at tage billeder som skal bruges i brochure etc. Det
skal helst kunne tage makrobilleder, og det er meget væsentligt at det
kan tage flere billeder hurtigt efter hinanden da der ofte skal tages
billeder af dyr i bevægelse.

Derudover er det ret vigtigt at der er så lidt forsinkelse som muligt
når man fotograferer altså at billedet bliver taget når udløserknappen
aktiveres.

Kameraet skal derudover kunne bruges på point and shoot maner.

Jeg har overvejet enten et canon eos 300D eller et minolta dimage a200
og vil være meget glad for inputs til deres fordele og ulemper. Andre
alternativer vil jeg også gerne høre om. Prismax er 10000kr.

Jeg er foreks i tvivl om man kan tage macro billeder med canon 300d med
et medfølgende standard objektiv. Som jeg ser det er det en stor fordel
ved dimage kameraet at dets objetiv ser ud til at dække de situationer
man kan komme ud for. Hvis man skal have et objektiv til canon 300d der
kan tage macrobilleder i ok kvallitet hvad skal det så koste ?? Er det
muligt at købe eos 300d med et anstændigt macro til zoom objektiv der
dækker et område der minder om a200 ?? og hvad vil det koste.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : HKJ

Dato : 11-12-04 09:51

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]

> skal helst kunne tage makrobilleder, og det er meget væsentligt at det
> kan tage flere billeder hurtigt efter hinanden da der ofte skal tages

Canon 300D er ikke god til hurtigskydning, der skal det være Nikon D70 eller
Canon 20D.

Ved et SLR skal du også være opmærksom på den lave dybdeskarphed ved macro
fotografering.

> Prismax er 10000kr.

Det bliver svært at overholde, hvis du også skal have et macro objektiv. Læg
mærke til at de kombinerede zoom/macro objektiver ikke går så langt ned som
et rent macro objektiv.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 11-12-04 12:20

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> Canon 300D er ikke god til hurtigskydning, der skal det være Nikon D70
eller
> Canon 20D.

Det er rigtig at 300D ikke er god til at tage mange billder hurtigt efter
hinanden. Men det der er brug for ved at bevægeligt motiv er først og
fremmest at der er meget lille forsinkelse fra der trykkes på knappen til
billedet er taget. Her er 300D langt hurtigere et alm digicam og næsten på
højde med D70 og 20D.

mvh
Flemming

---

Fra : Jakob

Dato : 11-12-04 13:14

> Det bliver svært at overholde, hvis du også skal have et macro objektiv. Læg
> mærke til at de kombinerede zoom/macro objektiver ikke går så langt ned som
> et rent macro objektiv.

OK men det er heller ikke ultramakro der er brug for, og macro
kvalliteten behøver heller ikke være bedre en hvad man kan få ud af et
godt kompakt digital kamera. Makrobillederne vil hovedsageligt skulle
bruges til undervisningsbrug, powerpoint etc.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-12-04 10:59

In article <MPG.1c24ce93c85eba9b9896b5@sunsite.auc.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> skal helst kunne tage makrobilleder, og det er meget væsentligt at det
> kan tage flere billeder hurtigt efter hinanden da der ofte skal tages

300D tager 2.5 billeder i sekunder, 4 billeders buffer. Du skal have
nogle extension tubes og en 50mm f/1.8 for at få gode macro billeder.

Det Dimage A200 du ser på kan fokusere ned til 13 cm (ikke specielt tæt
for et digicam), har lille sensor = megen egenstøj. Ca samme hastighed
i serier som 300D (2.3 billeder/s, 5 billeder buffer ved fine - ingen data
oplyst ved RAW).

> Derudover er det ret vigtigt at der er så lidt forsinkelse som muligt
> når man fotograferer altså at billedet bliver taget når udløserknappen
> aktiveres.

300D har ikke meget, medmindre kameraet er faldet i søvn, så tager
det 3 sekunder.

> Kameraet skal derudover kunne bruges på point and shoot maner.

Det kan alle. Selv Tv og Pv regner jeg også som P&S

> Jeg har overvejet enten et canon eos 300D eller et minolta dimage a200
> og vil være meget glad for inputs til deres fordele og ulemper. Andre
> alternativer vil jeg også gerne høre om. Prismax er 10000kr.

300D skal du ofre lidt på glas, men det kan genbruges til næste
kamera. Minolta er brug og smid væk.

> [...]
> muligt at købe eos 300d med et anstændigt macro til zoom objektiv der
> dækker et område der minder om a200 ?? og hvad vil det koste.

Køb extension tubes, gør næsten alt til macro.

Fra : HKJ

Dato : 11-12-04 11:21

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> In article <MPG.1c24ce93c85eba9b9896b5@sunsite.auc.dk>, Jakob wrote:

> 300D tager 2.5 billeder i sekunder, 4 billeders buffer.

Hvor både D70 og 20D har en væsentlig større buffer og er hurtige til at
tømme bufferen.
Og for alle modellerne gælde det at næste billeder kan tages, så snart der
er plads i bufferen, du skal ikke vente på at alle billeder er skrevet ud
til kortet.

> 300D har ikke meget, medmindre kameraet er faldet i søvn, så tager
> det 3 sekunder.

Hvilket hverken D70 eller 20D gør, de er altid klar.

Fra : Jakob

Dato : 11-12-04 13:19

> Hvilket hverken D70 eller 20D gør, de er altid klar.

OK men de er vel også noget dyrere end et 300d. Kameraet er ment som en
opgradering fra et eksisterende 4 mp kompakt digitalkamera, for at få
lidt bedre billeder og flere muligheder mht brochurebrug etc. så der er
grænser for hvor dyrt det må blive.

MVH

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 11-12-04 13:17

> Det kan alle. Selv Tv og Pv regner jeg også som P&S

OK

> 300D skal du ofre lidt på glas,

Men objektiver de er rasende dyre ikke ?. Hvis man for.eks. skal have et
rimeligt 35-1xx med macromulighed hvad skal man så ofre på det ??

> Køb extension tubes, gør næsten alt til macro.

OK hvordan fungerer det, og hvad koster det, er ikke bekendt med
princippet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-12-04 13:41

In article <MPG.1c2503af37ae3a0b9896b7@sunsite.auc.dk>, Jakob wrote:
> Men objektiver de er rasende dyre ikke ?. Hvis man for.eks. skal have et
> rimeligt 35-1xx med macromulighed hvad skal man så ofre på det ??

Det kommer helt an på hvad dine kvalitetskrav er. Canon 28-105mm
koster 206,- euro hvis det skal være billigt. Sigma 28-135mm koster
177 euro. Ingen af disse er gode til Macro som de står

> OK hvordan fungerer det, og hvad koster det, er ikke bekendt med
> princippet.

Det er rør uden optik, som fører signalet frem til objektivet der
dermed flyttes væk fra kameraet. Gør næsten alt til Makro.
Et 3-ringssæt koster 134 Euro. 300D med standardobjektiv koster
859 Euro. Alle priser hos Technichdirekt.de

En 50mm f/1.8 koster omkring 900 kr herhjemme.

Så billig optik er ikke dyrt. Men man kan sagtens få optik
til mellem 500 og 1000 Euro, eller endnu dyrere. mener Canons
den lange koster noget over 100.000 kr.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-12-04 21:39

Povl H. Pedersen wrote:

> Det er rør uden optik, som fører signalet frem til objektivet der
> dermed flyttes væk fra kameraet. Gør næsten alt til Makro.

Mellemringe (for det hedder de på dansk) flytter simpelthen linserne længere
væk fra filmplanet(CCD'en) - nøjagtigt, som du gør, når du indstiller
afstanden fra uendeligt til noget, der er nærmere. Det er sådan, at jo
længere væk det optiske midtpunkt for objektivet (linsen) er, jo kortere er
afstanden til det, der bliver afbildet skarpt.

vh
Jan

Fra : Jakob

Dato : 12-12-04 22:51

> Mellemringe (for det hedder de på dansk) flytter simpelthen linserne længere
> væk fra filmplanet(CCD'en) - nøjagtigt, som du gør, når du indstiller
> afstanden fra uendeligt til noget,

OK tak for den information. Men kan man ikke få et objektiv der kan både
makro og zoom eller er det noget hobby hø :+)

Hygge

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-12-04 22:56

In article <MPG.1c26db9c9c5869aa9896bb@sunsite.auc.dk>, Jakob wrote:

> OK tak for den information. Men kan man ikke få et objektiv der kan både
> makro og zoom eller er det noget hobby hø :+)

Zoom = flyt dig tættere på / længere væk. Lige netop ved Makro burde
det da være en mulighed.

Og ikke-zoom objektiver er som regel en del bedre end zooms i
samme prisleje.

Fra : Jakob

Dato : 12-12-04 23:38

> Og ikke-zoom objektiver er som regel en del bedre end zooms i
> samme prisleje.

OK, tror bare at et zoom objektiv er mere praktisk.

MVH

Jakob

Fra : OCB

Dato : 12-12-04 23:56

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

OK tak for den information. Men kan man ikke få et objektiv der kan både
makro og zoom eller er det noget hobby hø :+)

Canon laver en 100mm macro optik.. den er suveræn.

Mvh Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk/til_salg.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-12-04 09:03

OCB wrote:
> "Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Canon laver en 100mm macro optik.. den er suveræn.

næsten alle makroobjektiver i området 50-100 mm er meget skarpttegnende -
også fra de billigere producenter som Sigma og Tamron. Prøv at studere
http://www.photodo.com/prod/lens/ - og du vil se, at de stort allesammen
scorer vældig højt. Så netop her er det let at finde objektiver - også
relativt billige.
Jeg har selv købt et let brugt Tamron SP AF-90 F:2.8 Macro på eBay.de til
under 2000,- som jeg er særdeles tilfreds med.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-12-04 08:58

Jakob wrote:

> OK tak for den information. Men kan man ikke få et objektiv der kan
> både makro og zoom eller er det noget hobby hø :+)

Ak jo, makrozooms. Men de er IMHO altid ringere end tilsvarende
makroobjektiver med fast brændvidde - jeg vil endda sige markant ringere.
Men andre har måske andre erfaringer.
Men netop ved makrooptagelser synes jeg at skarphed og kontrast betyder
ekstra meget.

vh

Jan

Fra : Ole Larsen