Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sådan et billede...
Fra : AlekS

Dato : 10-12-04 11:30

hej,

hvordan er det nemmest at lave sådan et billede?
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1402172&forward=browse eller
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1401733&forward=browse - altså
et billede, hvor kun en del af ansigtet eller kropen er synligt

flere lys kilder? kræftige lys kilder fra siden? soft box? remote blitz fra
siden? brug af stativ?
manuale opsætninger til både exp. og blitz? noget helt tredje?

det må flere måder at gøre det på, men hvad er det mest simple?

og på den anden side, hvad er det bedste måde at gøre det på?

pft

AlekS

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-12-04 11:40

AlekS wrote:
> flere lys kilder? kræftige lys kilder fra siden? soft box? remote blitz fra
> siden? brug af stativ?
> manuale opsætninger til både exp. og blitz? noget helt tredje?

Håndholdt flash, eller kraftig lys fra den vinkel du vil have.. samt
en mørk baggrund..

Man behøver ikke nødvendigvis være helt perfekt med den mørke
baggrund, da man kan photoshoppe sig ud af lidt småfejl i
baggrunden..

Jeg har for et par dage siden leget lidt med nogle koncert-fotos der
er lidt hen efter samme stil.

http://gallery.nathue.dk/tingsager/temp/

Fremgangsmåden har her været:
Konvertering fra RAW til tiff i Capture One.
En lille gang støj-cleanup i Noiseware.
B&W-konvertering og en sjat tint i Photoshop.
Derefter kigge billederne rimeligt grundigt efter og fjerne diverse
uønskede elementer ;)

Kritik er i øvrigt velkommen..

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-12-04 11:58

Hans Joergensen wrote:

> http://gallery.nathue.dk/tingsager/temp/

> Derefter kigge billederne rimeligt grundigt efter og fjerne diverse
> uønskede elementer ;)

Ja, måske har du fjernet for meget? Men ellers fine billeder og helt som
den slags nødvendigvis må være. Håber musikken var bedre end deres
fysionogmier

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-12-04 12:04

Ole Larsen wrote:
> Ja, måske har du fjernet for meget? Men ellers fine billeder og helt som
> den slags nødvendigvis må være. Håber musikken var bedre end deres
> fysionogmier

Jeg synes ikke jeg har fjernet for meget... :) det første af
billederne tror jeg i øvrigt ikke overlever et senere kvalitetscheck

Om musikken var god er vel et spørgsmål om smag.. jeg synes det var
herligt og sjovt til begge de to events der er billeder fra.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-12-04 14:28

Hans Joergensen wrote:

> Jeg synes ikke jeg har fjernet for meget... :) det første af
> billederne tror jeg i øvrigt ikke overlever et senere kvalitetscheck

Jeg kan jo af gode grunde ikke vide om du har fjernet for meget, men
somme tider er lidt "udenoms" med til at sætte i relief/give
stemningen/profilere det væsentlige.
Kun derfor min bemærkning.

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-12-04 11:49

AlekS wrote:
> [...]
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1401733&forward=browse - altså
> et billede, hvor kun en del af ansigtet eller kropen er synligt

I mørkt rum: Lys fra en retning + evt hjælp i billedredig.program

Fra : Michael Bothager

Dato : 10-12-04 14:37

AlekS wrote:
> [...]
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1401733&forward=browse - altså
> et billede, hvor kun en del af ansigtet eller kropen er synligt

Halløj

Lyslægningen, hvor at kontrastomfanget er større end hvad film/chip kan
registrere. Herved kan få skyggerne til at forsvinde ind i baggrunden
(som også skal være i samme ende af kontrastområdet).

Et andet eksempel er hvis man har en mellemgrå baggrund, men oplyser den
med 3 blænder eller mere, så vil den fremstå helt hvid.

Find en bog på biblioteket om lyslægning, her kan man lære alle den
slags teknikker. Google kan også hjælpe dig.

Hvis du vil købe bøger, så kan f.eks.
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1584280034/photonetA/102-0990608-1298558
eller
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0879857838/photonetA/102-0990608-1298558
være mulige kandidater.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-12-04 18:24

Det lette er en 500W arbejdslampe fra byggemarkedet.