Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 170-500 vs. Sigma 50-500 (Bigma)
Fra : Christian Place

Dato : 08-12-04 19:02

Hej NG

Jeg kunne godt tænke mig at hører nogle meninger omkring
Sigma's 170-500 mm objektiv. Jeg har kigget på en del indlæg fra
lykkelige ejere af Bigma, men har haft lidt sværere ved at finde
indlæg om 170-500 mm'eren. Så hvis der er nogen der har nogle input
så hører jeg gerne.

Objektivet skal bruges på et Nikon D70 og skal primært bruges på
safarier i Tanzania, så masser af lys. Er Bigma'en de ekstra tusind
kroner værd eller... ?

På forhånd tak Christian

Fra : Erik W.

Dato : 08-12-04 21:31

"Christian Place" skrev i news:cp7fht$2amq$1@gnd.k-net.dk...

> Objektivet skal bruges på et Nikon D70 og skal primært bruges på
> safarier i Tanzania, så masser af lys. Er Bigma'en de ekstra tusind
> kroner værd eller... ?

Ja! - For den kan du sælge igen. Find evt. en Bigma brugt til en rimelig
pris, så vil du kunne sælge den igen til samme pris.
Køber du et ringere objektiv vil du få svært ved at sælge den igen.
Den målgruppe, der bruger penge på en 500mm vil altså have noget der duer.
Du finder ikke noget med den brændvidde der duer hvis du går ned i pris.
Hvis du går et par tusser op, er der et par alternativer.

Mvh Erik

Fra : Carsten Rasmussen

Dato : 08-12-04 23:17

Jeg købte mit 50-500 bla. på baggrund af en fotograf fra fotokritik.dk som
tog mange billeder af fly, han sagde at han var meget glad for sin 170-500,
men at 50-500 var bedre, og jeg er meget glad for mit.

Jeg tror at det er investeringe værd, og ikke mindst fordi brugtværdien på
den type objektiver er ret høj.

Mvh Carsten Rasmussen

Fra : Lars Månsson

Dato : 09-12-04 02:31

"Christian Place" <place@kampsax_punktum_dtu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg kunne godt tænke mig at hører nogle meninger omkring
> Sigma's 170-500 mm objektiv.

> På forhånd tak Christian

prøv at se her http://www.pcphotoreview.com der er en masse mennesker som
skriver om mange foto produkter

Hilsen
-lars-

Fra : Alex W

Dato : 09-12-04 16:47

indlæg om 170-500 mm'eren. Så hvis der er nogen der har nogle input så
hører jeg gerne.

Hej Christian

Jeg var på jagt efter enten Sigma 170-500, Sigma 50-500 (Bigma) eller
Tamron 200-500Di
Jeg valgte Bigma pga. at den har hurtig autofocus. Jeg vil tro at Tamron og
Bigma tegner omtrent ens .. men jeg har erfaringer for at Tamron har en
sløv´autofocus og autofocus larmer.

Jeg er glad for at jeg valgte Bigma .. den er også fantastisk god at
håndholde pga. hånd/stativ fæstet og ballancepunktet. Autofocus fungere
hurtigt og er næsten lydløst.

/Alex W

Fra : Erik W.

Dato : 10-12-04 00:22

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er glad for at jeg valgte Bigma .. den er også fantastisk god at
> håndholde pga. hånd/stativ fæstet og ballancepunktet. Autofocus fungere
> hurtigt og er næsten lydløst.

Dejligt at høre at du er glad for den. Jeg var vist een af dem der råbte
"Køøøb!" Nu er vi snart nok til at lave en Bigma klub.
Det er jo ellers ikke den rigtige årstid at købe en Bigma på, medmindre man
skal til Afrika. Det er jo en rigtig solskinsoptik.

Mvh Erik

Fra : Alex W

Dato : 10-12-04 11:34

> [...]
> man
> skal til Afrika. Det er jo en rigtig solskinsoptik.

Hej erik

Du tager da helt fejl.
Den er fin i gråvejr .. der skal bare en støttepædagog til hjælp Den
laver fine og kontrastrige billeder, selv i gråvejr!

Hygge
Alex W

Fra : Erik W.

Dato : 10-12-04 12:09

"Alex W" skrev i news:41b97b8b$0$56319$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Du tager da helt fejl.
> Den er fin i gråvejr .. der skal bare en støttepædagog til hjælp Den
> laver fine og kontrastrige billeder, selv i gråvejr!

Ja ja - hvis det er en flodhest eller, der er motivet. Hvis det er sådan
nogen små og hurtige nogen som f.eks http://wildau.dk/blaamejse_2.jpg
så skal det altså helst være solskin. Se bare hvor skarpt den her
http://wildau.dk/musvit.jpg står i sammenligning. Så skal man bare have den
til at kigge ind i kameraet. Den indstilling har jeg ikke fundet på Bigmaen
endnu

Mvh Erik

Fra : Alex W

Dato : 10-12-04 18:50

> [...]
til at kigge ind i kameraet. Den indstilling har jeg ikke fundet på Bigmaen

Hej erik

Det er den lille runde knap på siden

800 ISO
Fri hånd .. gennem en beskidt rude .. håndholdt ... 1/400 .. 500mm f/7.1
http://www.skriverstuen.dk/mejse-lille.jpg
og
http://www.skriverstuen.dk/mejse2-lille.jpg
Den blev genert

/Alex W

Fra : Erik W.

Dato : 10-12-04 22:57

"Alex W" skrev i news:41b9e1c8$0$56248$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
den
> til at kigge ind i kameraet. Den indstilling har jeg ikke fundet på

Mange tak! På kameraet eller objektivet - Nå pyt - jeg kan jo bare læse
manualen

> 800 ISO
> Fri hånd .. gennem en beskidt rude .. håndholdt ... 1/400 .. 500mm
> [...]

Ganske glimrende begge to. - Hvor meget har du croppet?

Mvh Erik

Fra : Alex W

Dato : 11-12-04 09:24

> Ganske glimrende begge to. - Hvor meget har du croppet?
>
> Mvh Erik

Hej Erik

Ikke særligt meget ... kun sat størrelsen ned.

Jeg var omkring 4 meter fra fuglen.

Men men, Der er alt for meget støj på 800 ISO ...
Så hellere 400ISO og et stativ.
Jeg holdt Bigmaet over knæet for ikke at få rystede billeder. At fotografere
gennem dobbeltvinduer sætter også skarphed og kontrast ned.
Men der mangler stadigvæk lys .. Man kan godt se at det var mørktog gråt i
vejret. Der mangler ligesom farver og mere liv i billederne.

Med mere lys ... http://www.skriverstuen.dk/spurv.jpg

/Alex