Og så siger man at der ikke er fremtid i b~
Fra : Henrik B.

Dato : 09-12-04 15:01

Umiddelbart står udviklingen indenfor benzin, som bilbrændstof ikke stille.
Ser ud som om at det ved høje hastigheder og last kan være/blive mere
økonomisk end diesel.

Stigende omkostninger til brændstof og miljøproblemer er fortsat et vigtigt
tema, og hos Saab gør vi vores yderste for at holde os et skridt foran i
vores søgen efter nye og mere effektive teknologier. Vores nyeste udvikling,
en BioPower 2.0-liters turbomotor, bliver lanceret i Sverige næste år.

Motoren kan køre på en kombination af ethanol - en miljøvenlig, vedvarende
energikilde - og almindelig benzin. Denne blanding giver lavere
CO2-emissioner og kan derfor give anledning til fordelagtige miljø- og
erhvervsbeskatningsordninger. Derudover kan denne revolutionerende nye motor
forbedre brændstofforbruget ved kørsel med tung last. Under test udviser den
endvidere 15% forbedret brændstoføkonomi ved høje hastigheder.

Den mest almindelige type ethanol, E85, har et højt oktantal (104 RON),
hvilket gør det specielt egnet til Saabs turbomotorer. Resultatet er en
betydelig større maksimal motoreffekt, der betyder, at Saab-turbomotoren
øges fra 150 til 180 hk. Det er også en meget fleksibel teknologi, som Kjell
Bergström, Adm. direktør for Saab Automobile Powertrain AB forklarer:

"Motorstyringssystemet justerer automatisk for brændstoftype, så man når som
helst kan skifte til benzindrift, hvis ethanolen er opbrugt. Derudover er
turboladede motorer specielt egnet til at udnytte fordelene ved ethanol, og
vores arbejde med denne motor viser, at der er et temmelig stort
udviklingspotentiale i forbindelse med denne brændstoftype".

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 21:07

> [...]
> ethanol, og vores arbejde med denne motor viser, at der er et temmelig
> stort udviklingspotentiale i forbindelse med denne brændstoftype".

Men ethanol har nogle bivirkninger hvis ikke jeg forveklser det med
methanol.
Det er uhyggelig kræftfremkaldende, man kan ikke se hvis det brænder (ja det
lyder utroligt) og så er det ekstrem giftigt

--
Tom

Fra : Jens

Dato : 09-12-04 22:26

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
> Det er uhyggelig kræftfremkaldende, man kan ikke se hvis det brænder (ja det
> lyder utroligt) og så er det ekstrem giftigt

Det lader til, at du har fået byttet rundt på betegnelserne. Begge er
giftige - ethanol bliver man fuld af, methanol dør man af (nogen påstår
at man bliver blind først).
--

Jens F

Fra : Christian

Dato : 09-12-04 22:32

http://www.biosite.dk/staabi/methanol.htm

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-12-04 23:00

Tom wrote:

> [...]
> Det er uhyggelig kræftfremkaldende, man kan ikke se hvis det brænder (ja det
> lyder utroligt) og så er det ekstrem giftigt

Ifølge >http://www.hawaii.gov/dbedt/ert/afrw/afrw-10.pdf> er det
methanolen de er den farlige fætter. Ethanol bliver beskrevet som
betydeligt mindre farligt end benzin. De skriver også om at man
kan tilsætte Nigrosin(?) for at give methanols flammer farve, samt
butanethyl(?) for at give det lugt. Om disse to ting også har
effekt på ethanol skal jeg ikke kunne sige, men jeg er sikker på
at det er problemer der kan løses.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 10-12-04 12:41

Tom wrote:
> Men ethanol har nogle bivirkninger hvis ikke jeg forveklser det med
> methanol.

Det gør du, ethanol er det kemiske navn for sprit.

Metanol kaldes også træsprit og det bliver man let blind og død af.

--
Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Fra : Jonas R.

Dato : 10-12-04 17:12

Tom wrote:
SNIP
> [...]
> Det er uhyggelig kræftfremkaldende, man kan ikke se hvis det brænder
> (ja det lyder utroligt) og så er det ekstrem giftigt

Du blander det noget så grusomt sammen, ellers var jeg sq død for lang tid
siden. Da jeg har drukket massere af ethanol i min korte levetid ;)

Hint ethanol er sprit, og derfor rimelig ufarligt, medmindre det indtages
rent....