Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
spejlreflex
Fra : john hansen

Dato : 19-05-01 10:18

Der er vel ikke en eller anden der kan fortælle mig hvad ideen skal være med
et digital spejlreflex kamera, ifht. et "almindelig" digital kamera.

pfh. tak

John Hansen

Fra : Morten Winther

Dato : 19-05-01 12:36

"john hansen" <john-han@io.dk> wrote in message
> Der er vel ikke en eller anden der kan fortælle mig hvad ideen skal være
med
> et digital spejlreflex kamera, ifht. et "almindelig" digital kamera.

Hvis du f.eks. tager Nikon's D1, så har du jo muligheder for at benytte over
100 af nikon's objektiver + meget andet tilbehør. Det må siges at være et
stort plus.

Det er også rart med en fornuftig søger der viser hvad du "får", hvis du
f.eks. vil spare strøm eller er ude i meget lyst solskin der kan gøre det
svært at se et klart billede på LCD'en.

/ morten

Fra : Mads Pedersen

Dato : 19-05-01 12:04

"john hansen" <john-han@io.dk> skrev i en meddelelse
> Der er vel ikke en eller anden der kan fortælle mig hvad ideen skal være
med
> et digital spejlreflex kamera, ifht. et "almindelig" digital kamera.

Ideen er såmænd "bare" den, at man får adgang til de samme optikker,
flash..æh, hvad hedder flash/blizt egentlig i flertal? og lignende.

Derved får man langt flere kreative muligheder end med et "almindeligt"
digital kamera der typisk ikke kan monteres med flash og som har en
"ikkeudskiftelig" optik.

Mvh Mads

Fjern sletmig fra e-mailadressen ved besvarelse

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-05-01 13:59

> [...]
med
> et digital spejlreflex kamera, ifht. et "almindelig" digital kamera.

Spejlreflekskameraets (og jeg gætter på at der egentligt menes
SLR-kameraer - en spejlrefleks kan vel også være to-øjet med skaktsøger
hvilket er kendt fra flere mellemformatkameraer) store fordel er muligheden
for at se motivet gennem objektivet. Havde LCD-displayene været gode nok,
burde der overhovedet ikke være nogen som helst grund til at benytte
spejlrefleks i forbindelse med digitalkameraer.
Spejlreflekskameraet stilles normalt op overfor målsøgerkameraet, og her er
fordelen først og fremmest at man ikke for paralakse-forskydninger, dvs. at
søgeren peger lidt ved siden af i forhold til objektivet, samt at man kan
kontrollere skarphedsdybden (IMHO denn vigtigste).
Og nøjagtig det samme burde kunne lade sig gøre med LCD-skærmen på
digitalkameraet - men som oftest er den for lille og svær at aflæse præcist
(har for få pixels). Ideelt burde den have den samme opløsning som CCD'en -
herved ville man kunne se billede præcist som det bliver gemt.
Mit ideelle digitalkamera havde LCD'en i fuld opløsning og med en lup eller
lign. ligesom søgeren på et SLR og udskifteligt optik - og så mulighed for
selv at kunne fokusere effektivt - dvs. ikke vha. en snoldet knap eller
lign., men noget der er stort og let at finde med en finger og en hurtig
måde at vælge blænde/tid manuelt - takket være det, at man jo ser selve
billedet på LCD-skærmen er der fuld kontrol over belysning og fokus.
Og det morsomme er at det jo egentligt ikke er særligt avanceret i forhold
til hvad de fleste digitalkameraer kan - men man har valgt en helt anden
prioritering, hvor automatik er alfa og omega.

mvh
Jan

Fra : Fototal.dk

Dato : 19-05-01 14:33

> Der er vel ikke en eller anden der kan fortælle mig hvad ideen skal være
med
> et digital spejlreflex kamera, ifht. et "almindelig" digital kamera.

Det nedenstående har egentlig ikke som sådan noget med forskellen mellem
søgerkameraer og SLR at gøre, men alligevel ......
(Det hænger nok mere sammen med prisen).

Men de digitale spejlrefleks (SLR systemkamera) har nemlig som regel en
større CCD chip end tilsvarende søgerkameraer.
Dermed får du en fotografisk mulighed tilbage som ellers bliver slagtet ved
at gå fra 35 mm til de digitale som os dødelige kan betale: Blænden.

Ved de små digitale kameraer (under 20-30 k) er CCD-chippen så lille at
dybdeskarpheden altid er meget stor.
Ved de store digitale SLR kan den være større, og dermed kan man bruge en
lille dybdeskarphed kreativt i sine billeder.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Nu er der under 2 uger til deadline på vores konkurrence

Fra : "Karsten Heitmann"

Dato : 19-05-01 21:28

Ideen ? Den er skam god nok

Som det allerede er nævnt så kan man anvende de samme optikker som analoge SLR-kameraer anvender.

Mit eget Canon EOS D30 kan f.eks anvende Canons EF serie, Sigma-optikker og Tamron-dittoer.
Har i skrivende stund erhvervet mig en Tamron 28-200 mm f/4.0, en Sigma 28-70 f/2.8 samt en Teleplus 2 x converter, samt strømper der matcher til

mvh
Karsten Heitmann

Fra : john hansen

Dato : 20-05-01 02:22

Tak for alle svarene,

D.v.s den største forskel er så at man kan skifte objektiv på disse kamereer
da de ligger i en anden prisklasse, men rent teknisk er der altså ikke nogen
forskel da man kikker ud gennem linsen via lcd'en, kan det så overhovedet
betale sig at give de flere penge for sådan et,

Findes der ikke digitale kameraer hvor man kan skifte objektiver uden at det
er et spejlreflex ??, altså jeg mener teknikken (mekanisk) med spejlet ect.
kan jo også gå i stykker (sliddele o.s.v)

John Hansen

Fra : Fototal.dk

Dato : 20-05-01 06:23

> [...]
> forskel da man kikker ud gennem linsen via lcd'en, kan det så overhovedet
> betale sig at give de flere penge for sådan et,

Det kommer jo an på dine behov.
Hvis du bare ville købe en 35-105 mm zoom og kun bruge dette sammen med
SLR-kameraet, så kan det da godt være at du vil være godt tjent med et
kamera med indbygget optik.

Nogen vil gerne have en kraftig vidvinkel eller en lang tele.
Nogen vil gerne betale for et dyrt objektiv med suveræne optiske egenskaber.
Nogen vil gerne have et meget lysstærkt objektiv hvor man bl.a. kan udnytte
den lave dybdeskarphed (se mit tidligere indlæg).

Jeg har lige fået et digitalkamera, og noget af det der ærgrer mig lidt er
f.eks. at det kun går ned til 35 mm vidvikel (ækv. til 24x36) og jeg bruger
ellers mest 28 mm.
Der er en verden til forskel mellem 35 mm og 28 mm vidvinkel.

Og så er der en stor forskel mellem et digitalt søgerkamera og et SLR
systemkamera. For en prisfaktor på 3-5x får du mere end "bare" muligheden
for at skifte objektiv.
SLR-kameraet er et professionelt stykke værktøj.

> [...]
ect.
> kan jo også gå i stykker (sliddele o.s.v)

Et godt spejlrefleks er konstrueret så slidstærk, at det kun i uheldige
tilfælde går i stykker inden ejeren køber et nyt eller vender bugen op.
Mit SLR er fra slutningen af 70'erne og viser ikke tegn på slitage.