Alfa / Mandagsbil ?
Fra : PJ

Dato : 08-12-04 00:19

Hej.

Da jeg står for at skulle have ny "brugt" bil, er blikket
faldet på en Alfa Romeo 156 2.0 t.s Stationwagon.
Efteret kik på http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt.asp
vil jeg lige spørge her. Er der så meget galt med Alfa
som denne side indikerer ?

På forånd tak
PJ.

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 08-12-04 07:52

"PJ" <ingenting@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg står for at skulle have ny "brugt" bil, er blikket
> faldet på en Alfa Romeo 156 2.0 t.s Stationwagon.

Lækker bil!

> Efteret kik på http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt.asp
> vil jeg lige spørge her. Er der så meget galt med Alfa
> som denne side indikerer ?

Nej. Og slet ikke, hvis du finder en model efter 99. Jeg har selv kørt
60.000 km. i min 156 2.0 (11/98) over de sidste 18 mdr. Udover udgifter til
service, er der blevet udskiftet en servopumpe, og det er alt. Eneste
ulempe/problem jeg har, er en forholdsvis dårlig lakering. Panelsamlingerne
har en tendens til at krakelere med efterfølgende rust :( - Det kan
eventuelt afhjælpes ved at finde en model med org. sideskørter (del af
sportspakken).

\Mandal

Fra : phk

Dato : 08-12-04 09:56

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNESedb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Panelsamlingerne har en tendens til at krakelere med efterfølgende rust
> :( - Det kan eventuelt afhjælpes ved at finde en model med org.

Hold da op - man sætter godt nok forskellige krav til en bil.

Hvis jeg havde en 6 år gammel bil der var begyndt at ruste i samlinger - så
ville jeg godt nok kalde den for ringe og i hvert fald ikke anbefale den til
andre end mine værste fjender.

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian

Dato : 08-12-04 10:04

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis jeg havde en 6 år gammel bil der var begyndt at ruste i samlinger -
> så ville jeg godt nok kalde den for ringe og i hvert fald ikke anbefale

Jahh..som skrevet før havde jeg en kollega der havde en Toyota Avensis hvor
en Tysker kørte op bag i den og totalskadet den...vi snakkede lidt frem og
tilbage hvad han skulle købe for forsikrings pengene, og snakken faldt på
Alfa...'ALFA' sagde han!!, 'jeg køre Toytota fordi det virker bare',-meeen
han var nu ude og prøve en Alfa 156 2.0...som kan købte! (og sener tog en
flyvetur ude i skoven med,-så var den også totalskadet)

idag siger han stadigvæk at Alfaen med dens mangler,dårligere kvalitet er en
federe bil en Toyotaen..

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 10:34

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sener tog en flyvetur ude i skoven med,-så var den også totalskadet)
>
> idag siger han stadigvæk at Alfaen med dens mangler,dårligere kvalitet er

Og spørger du en Avensis-ejer vil han sige at han har en federe bil end
Alfa'en, for han holder aldrig på værksted. Som nævnt er behov vidt
forskellige. Og der er stor forskel på, hvordan de forskellige aspekter
omkring en bil vægtes.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Christian

Dato : 08-12-04 12:55

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og spørger du en Avensis-ejer vil han sige at han har en federe bil end
> Alfa'en, for han holder aldrig på værksted.

det er lige præcist det han sagde FØR han købte Alfa'en...efter Alfaen var
avensis lige pludselig blevet en skolelærebil, morfarbil etc...

Fra : Brian S Jensen

Dato : 08-12-04 13:03

> [...]
>
> det er lige præcist det han sagde FØR han købte Alfa'en...efter Alfaen var
> avensis lige pludselig blevet en skolelærebil, morfarbil etc...

Og det beviser jo bare at folk heldigvis er forskellige - man værdsætter
forskellige ting - og det er dejligt.

Det var ikke sjovt hvis vi alle havde samme smag

Én af mine kollegaer har gået og skam rost Mercedes i gu' ved hvor lang
tid - og jeg er jo ellers kun til BMW'er , men tænkte at der må jo være
noget om snakken - så jeg har prøvet et par Mercere - 2 helt nye (c-klasse,
eller hvad de nu hedder) og en S320 fra 94´.......min næste bil bliver
stadigvæk en BMW

(OK, S320'ern var en fed vogn, men den manglede den "følelse" som
BMW'en giver) - men igen, smag er en sjov størrelse

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 13:03

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> det er lige præcist det han sagde FØR han købte Alfa'en...efter Alfaen var
> avensis lige pludselig blevet en skolelærebil, morfarbil etc...

Med andre ord: Han lagde derefter mere vægt på andre kvaliteter end før.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-12-04 18:09

> [...]
>
> det er lige præcist det han sagde FØR han købte Alfa'en...efter Alfaen var
> avensis lige pludselig blevet en skolelærebil, morfarbil etc...

Jeg har da set mange Alfa Romeo 156 spytte en føre ud som ikke lige lignede
en på 25, men folk med tydelige morfartræk som gråt hår, vigende hårgrænse
og lignende. Måske de har købt sådan en for at forsøge at narre andre til at
tro at de ikke er morfar, eller er stærkt i farezonen for at blive det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 08-12-04 22:02

> Og spørger du en Avensis-ejer vil han sige at han har en federe bil end
> Alfa'en, for han holder aldrig på værksted. Som nævnt er behov vidt

Ét værkstedsbesøg på 1½ år og 60.000 km skræmmer da forhåbentligt ingen! Mon
ikke selv Saab skal det?

\Mandal

Fra : Brian S Jensen

Dato : 08-12-04 10:08

> [...]
>
> Hvis jeg havde en 6 år gammel bil der var begyndt at ruste i samlinger -

> ville jeg godt nok kalde den for ringe og i hvert fald ikke anbefale den

Lige præcis hvad jeg tænkte på - også vedr. Servopumpen......det er da
"normalt" ikke noget der ryger

Alfa er for entusiaster, som godt kan leve med lidt problemer hist
og her, men som gerne vil ha' en bil som kører godt (efter nogens
mening - ikke min)

Mvh.
Brian S jensen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 08-12-04 22:10

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Lige præcis hvad jeg tænkte på - også vedr. Servopumpen......det er da
> "normalt" ikke noget der ryger

Min Alfa mekker sagde godtnok, at det ikke var normalt (det skete ved
200.000 km), men det ændrer nu ikke ved mit billede og indtryk af Alfa.

Hvad angår panelsamlingerne er det et kendt problem (samlingerne sidder
udsat for stenslag), og Alfa er normalt til at snakke med hvad angår
kullance.

\Mandal

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 23:16

> [...]
>
> Hvad angår panelsamlingerne er det et kendt problem (samlingerne sidder
> udsat for stenslag), og Alfa er normalt til at snakke med hvad angår

Er importøren/serviceorganisationen ikke den samme som Fiats?

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Rasmus

Dato : 08-12-04 20:16

"PJ" <ingenting@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> Efteret kik på http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt.asp
> vil jeg lige spørge her. Er der så meget galt med Alfa

Det er en fin bil, hvis du altså ikke er afhængig af den.....

mvh
Rasmus

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 08-12-04 22:12

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Det er en fin bil, hvis du altså ikke er afhængig af den.....

Baseret på egne erfaringer?

\Mandal

Fra : Rasmus

Dato : 08-12-04 23:17

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNESedb.dk> wrote in message
> "Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> Baseret på egne erfaringer?

.....heldigvis ikke. Jeg var faktisk tæt på at købe en 156 2,0 fra 1999, men
da jeg så snakkede med et par stykker der havde haft Alfa 156, blev jeg
overbevist om at jeg ikke havde lyst til at eje en bil som står mere på
værksted end i min egen indkørsel.

Hvis det nu bare var småting som gik i stykker kunne jeg leve med det, men
når knastforstilleren går under sliddele bliver det en tand for dyrt til
mig....

mvh
Rasmus

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 09-12-04 07:44

> [...]
> da jeg så snakkede med et par stykker der havde haft Alfa 156, blev jeg
> overbevist om at jeg ikke havde lyst til at eje en bil som står mere på

Jeg må indrømme, at jeg på ingen måde kan nikke genkendende til påstanden
om, at 156ere holder mere på værksted end er på vejen. Hverken mine egne
erfaringer, min svigerfars ('99 156 2.0), min kammerats (97' 156 1.8 og 2003
156 GTA) eller venner fra Alfaklubben har givet udtryk for dette. Det kan
selvfølgelig ikke undgåes, at der findes mandagsbiler imellem, men det er jo
et problem for alle biler (måske undtagen Mazda og Toyota :D - men der er
problemet sgu, at man bliver for gammel for tidligt ;))

> Hvis det nu bare var småting som gik i stykker kunne jeg leve med det, men
> når knastforstilleren går under sliddele bliver det en tand for dyrt til
> mig....

Ja, indrømmet... Den er træls. Dog blev det lavet på kullance (udskiftning
til en bedre/stærkere).

\Mandal

Fra : Henrik B.

Dato : 09-12-04 10:11

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNESedb.dk> skrev i en meddelelse

> selvfølgelig ikke undgåes, at der findes mandagsbiler imellem, men det er
> jo et problem for alle biler

Ja, det synes at være Pøsjø's motto.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-12-04 18:12

> [...]
>
> "PJ" <ingenting@webspeed.dk> wrote in message

> Det er en fin bil, hvis du altså ikke er afhængig af den.....

Dem der har en og er glad for den og de kvaliteter den tilbyder plejer at
sige at det bliver man, afhængig.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lars Holst

Dato : 08-12-04 20:56

"PJ" <ingenting@webspeed.dk> said in news:41b63a7b$0$56342
> [...]

> Efteret kik på http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt.asp
> vil jeg lige spørge her. Er der så meget galt med Alfa

Hvis man bare sluger råt for usødet hvad talene viser på den hjemmeside
du henviser til, så må Citroën og Peugeot være de dårligst biler i
verden.
Og VW passat for den sags skyld.

Der er nogle ting man skal være obs på når man køber Alfa 156.

Dels skal man så vidt muligt købe årgangene efter 1999 hvorefter nogle
børnesygdomme blev udryddet.

Nogle af de typiske problemer med modellen er:

Den er overbeskyttet mod tyveri og det kan skabe nogle irriterende
situationer hvor man skal igennem nogle sikkerhedsprocedurer med
nøgler/alarm/ventetid etc.
Sikkerhedssystemet omkring fejlmelding på motoren er også fintfølende og
kan give unødvendige signaler om fejl og kan elektronisk stoppe
brændstoftilførelsen til motoren ved det mindste udslag.
Det i sig selv kan være irriterende men man skal så tænke på at det er
med til beskytte mod større regninger hos værkstedet ved at man i høj
grad undgår motorhavari.

Det siges at Alfa 156 hyppigere end andre biler får stenslag p.g.a.
karroseriformen.

Man skal sikre sig at der er dokumenteret service og at tandremmen er
skiftet ved nogle intervaller der enten matcher serviceintervallerne
eller med en hyppigere forekomst. Nogle påstår hårdnakket at det skal ske
hyppigere end foreskrevet og her er min holdning at det er bedre at gå
både med livrem og seler.

Elektriske problemer som f.eks. knapper og pærer, sikringer og lignende
siges at være skrøbeligt på Alfa.

Min erfaring er at elektriske knapper, sikringer etc. er skrøbeligt i
alle italienske biler. Til gengæld er motorerne utrolig stærke og smidige
hvis man overholder serviceforeskrifterne.

Mange siger at Alfa Romeo ruster. Det gjorde de også i 70'erne og en del
af 80'erne fordi fabrikken havde brugt stål fra skibsvrag. (siges det)
Det er fortid og det tager tid at ryste et rygte af sig.
Men rustproblemerne har intet på sig mere. Stål- og samlekvaliteten er på
højde med tyske biler i dag.

Man køber primært en Alfa fordi køreegenskaberne er bedre end alle de
andre. Fordi de har de mest engagerende køreoplevelser med karismatiske
motorer og en kabine man "tager på" fremfor at sætte sig ind i.
Alfaen bider sig fast i vejbelægningen i højhastighedssving og har en
lynhurtig reaktion på ratkorrektioner.

Samtidig er det jo verdens smukkeste hverdagsbil.
Intet andet bilmærke har historisk oplevet at så mange verdensdesignere
har ønsket at sætte sit fingeraftryk på en Alfa.
Touring, Pinifarina, Bertone, Ital Design, Zagato...og man kan blive ved.

Man siger (og har sagt dette de sidste 50 - 70 år) at Alfister ikke
bliver involveret i ulykker nær så ofte som folk i andre biler (set i
forhold til hvor mange der er af bilerne selvfølgelig) fordi i Alfa'en er
chancen for at undgå ulykken meget større end i andre biler.
Med andre ord er den aktive sikkerhed større end i andre bilere generelt.
Det synspunkt kan jeg tilslutte mig og jeg mener endog at aktiv sikkerhed
er langt vigtigere end passiv sikkerhed som der fokuseres alt for meget
på i moderne tid.

En af grundene til at fejlparadigmerne er omtalte for Alfa er at der
gennem diverse fora på nette og i klubregi er en enorm viden og
opbakning, så man ret hurtigt kan få diagnosticeret sit problem med bilen
og dermed fremkommer der så et mønster for hvilke fejl der typisk
forekommer for de enkelte modeller.

Der er sandelig også det man kalder typsike fejl på andre biler, men det
bliver i lang mindre grad en kollektiv erkendelse fordi der savnes det
samme netværk, den samme vidensbank som ved Alfa.

Man skal ikke forvente et "platonisk forhold" til sin bil hvis man kører
Alfa
Der er følelser med i sådan et ejerskab.

Noget andet man skal være obs på er at man skal vælge sit værksted med
omhu og sikre sig at de har forstand på Alfa inden man overlader bilen.
Det er en meget hyppig årsag til typiske fejl i en Alfa at værkstederne
ikke har anet hvad de gjorde. I den svenske Alfa Romeo Klub har de
karaktergivning til de forskellige værksteder klubmedlemmerne har fået
erfaringer med. Man skal tænke lidt på samme måde i DK og undgå dem med
færrest anbefalinger.

Jeg kan iøvrigt anbefale at læse videre her:

http://forum.alfa156.net/
http://www.alfasmeden.dk/
http://www.alfaklub.dk/

Husk på efter at have læst ovenstående at der fremhæves de oplevelser på
minoriteten af Alfa'er for at give en forståelse af hvad man _kan_ komme
ud for ved en "mandagsmodel".
Langt de fleste lever i et problemfrit forhold.............med
Alfa'en......tenderende til et trekantdrama.

--
Lars Holst

Fra : Ole

Dato : 08-12-04 21:11

Lars Holst henviser til

> http://forum.alfa156.net/
> http://www.alfasmeden.dk/
> http://www.alfaklub.dk/

Jeg kan tilføje www.cuoresportivo.dk.

Mvh Ole

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.243.119.117)

Fra : Rasmus

Dato : 08-12-04 23:20

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Det synspunkt kan jeg tilslutte mig og jeg mener endog at aktiv sikkerhed
> er langt vigtigere end passiv sikkerhed som der fokuseres alt for meget

Ja skrøner er der jo nok af....., men hvis der er hold i det, er det nok
fordi Alfa´erne holder mere tid på værksted end de er på vejen. (de kan man
vel også kalde aktiv sikkerhed?)

mvh
Rasmus

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-12-04 23:10

Rasmus wrote:

> Ja skrøner er der jo nok af....., men hvis der er hold i det, er det nok
> fordi Alfa´erne holder mere tid på værksted end de er på vejen. (de kan man
> vel også kalde aktiv sikkerhed?)

...og det at de skulle være mere på værksted end på vejene er ikke
en skrøne?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Lars Holst

Dato : 09-12-04 23:41

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> said in

> ..og det at de skulle være mere på værksted end på vejene er ikke
> en skrøne?

Jo det er så.....

--
Lars Holst

Fra : Allan Klausen

Dato : 10-12-04 22:46

Jeg er tidligere Alfa 156 ejer og kørte 185.000 problemfri km. med
undtagelse af sliddele der blev skiftet med samme frekvens som var det en
BMW eller Passat. Den blev solgt (snøft) efter 6 år og var fuldstændig
rustfri med undtagelse af en dårligt repareret skade.

Hilsen Allan

Fra : Mogens

Dato : 11-12-04 09:49

"Allan Klausen" <helodriverReMovE@gadbjergnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> BMW eller Passat. Den blev solgt (snøft) efter 6 år og var fuldstændig
> rustfri med undtagelse af en dårligt repareret skade.

Hvad blev bilne erstattet af?

Det lyder som om, du ikke valgte Alfa igen.
I så fald hvorfor ikke...?

/Mogens
Alfa Romeo V6 emeritus-ejer :)

Fra : Ole

Dato : 08-12-04 21:01

"PJ" <mailto:ingenting@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
"Alfa / Mandagsbil ?"

> [...]
> Efteret kik på http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt.asp
> vil jeg lige spørge her. Er der så meget galt med Alfa

En Alfa har ikke flere fejl end andre biler. Bilen er forholdsvis billig i
service. Du får noget i en Alfa Romeo, som næsten ingen andre biler i den klasse
kan præstere, nemlig køreglæde. Jeg har tidligere haft andre mærke og prøvet et
utal af biler, men efter 1998, året hvor vi anskaffede vores første Alfa Romeo har
jeg ikke haft andre bilmærker og tænker heller ikke på at skifte mærke. Jeg kører
små 4.000 km pr. måned og har udover dæk og service ikke oplevet andre
omkostninger. Men selvfølgelig findes der forskel fører/ejer, så derfor spørg
efter bilens historie og se om bilen er serviceret på autoriseret Alfa værksted
etc. Kontakt eventuel Alfa Klub Danmark hvis der er tekniske spørgsmål.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-12-04 18:18

"Ole" <luca@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> En Alfa har ikke flere fejl end andre biler. Bilen er forholdsvis billig i
> [...]
Så er du en heldig mand eller også er der stor forskel på forholdende i DK
og UK, her er et citat fra www.whatcar.com ang. Reliability survey 2004 hvor
AR score plads 23 blandt 26 mærker:

" It's a sadly familiar story from Alfa Romeo: a poor showing despite the
fact that it has the youngest cars on Warranty Direct's fleet, and one of
the lowest average mileages. To cap it all, when things do go wrong, Alfa
owners experience some of the highest bills and the longest waits before
things are fixed."

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ole

Dato : 09-12-04 19:14

Kim skrev:

> [...]
> owners experience some of the highest bills and the longest waits before

Jeg mener ikke at være mere heldig end andre, bortset fra at være godt gift.

Nu er undersøgelser og statistik en mærkelig ting, som kan fortolkes forskelligt,
afhængig af hvad man er interesseret i af resultat, da det jo afhænger af hvem der
undersøger og hvem der svarer. Jeg kender ikke din henvisning, men igen jeg kan jo
kun fortælle hvad jeg selv oplever (kørt ca. en kvart million kilometer de sidste
5-6 år i Alfa Romeo uden særlige omkostninger til vedligeholdelse udover
almindelig service) og får ligeledes kun positive indtryk fra andre Alfa Romoe
kører, selv fra dem der har lidt problemer med deres elskede bil og som indrømmer
de har fejl på deres bil. Jeg oplever ikke, at Alfa Romeo er dyr at servicere.

Jeg tror selv, at Alfa Romeo ejer er mere åben overfor selvkritik af deres egen
bil og derfor rapporteres der måske flere tilfælde af svigt end hos andre
bilmærker. Jeg har selv mødt adskillige tidligere VW ejer, som først efter de har
valgt et andet mærke, oplyser om bremsesvigt m.v. og at bilen står "mere" på
værksted end i deres egen garagen.

Iøvrigt har jeg set anden undersøgelse, mener det var FDM eller ADAC, som viser et
andet resultat, så igen - man skal være varsom med at fortolke undersøgelser uden
at være lidt kritisk.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-12-04 23:55

DK

Alfa

> Jeg mener ikke at være mere heldig end andre, bortset fra at være godt
gift.

Så er det måske bilen der er heldig med sin ejer

> [...]
forskelligt,
> afhængig af hvad man er interesseret i af resultat, da det jo afhænger af

Det har du helt ret i, men det her er rimelig klar tale. Det er en opgørelse
fra " breakdown warranty provider Warranty Direct" som jævnligt ser på hvor
udgifterne ligger på de biler der har tegnet en sådan forsikring hos dem
dækkende indtil bilen er 10 år eller 100.000 miles gammel.

Teksten har jeg her fra:
http://www.whatcar.com/News_SpecialReport.asp?NA_ID=212036 og hele balladen
kan ses her: http://www.reliabilityindex.co.uk/

Svenske Länsförsäkringars hvor der kan tegnes den samme type forsikringer.
dækkende biler indtil de er 8 år eller 100.000 km gamle laver en lignende
opgørelse som englænderne. I den sidste som blev færdig i 2003 ligger Alfa
Romeo placeret som nummer 29 af 34 mærker nå det gælder fejl, og nummer 30
af 34 mærker nå det gælder en gennemsnitlig reparationspris. De laver også
en liste over de 20 bedste og de 20 dårligste, AR 156 er den bedste i
gruppen med de 20 dårligste.

Du kan læse det hele her:
http://www3.lansforsakringar.se/Info/Press/Rapporter_undersokningar/Maskinskaderapport.htm

Jeg er ikke lige klar over hvor mange biler der er forsikret i UK, men
svenskerne skriver at de har i nærheden af 1,8 millioner biler forsikret.

> [...]
indrømmer
> de har fejl på deres bil. Jeg oplever ikke, at Alfa Romeo er dyr at

Personligt kender jeg kun to der har haft AR 156, den ene havde fået lov at
fortsætte i den han havde som firmabil da han kom til det firma hvor jeg
arbejdede. Han var ved at købe den men besluttede sig for at bestille en
Ford Focus som lige var kommet frem på daværende tidspunkt, inden leveringen
af Focusen rendte den (AR 156) ind i en reparation på 19.000 kr. som hans
forrige arbejdsgiver og ejer af bilen var så heldig at få regningen på
(noget indsprøjtningssjov så vidt jeg husker). Den anden var en pige i samme
firma som skiftede fra Fiat Bravo til AR 156, efter godt et halvt år
skiftede hun til Fiat igen pga. en masse irriterende problemer (knirkende
undervogn blandt andet). Hun manglede ikke goodwill hos forhandleren eller
noget (det var nemlig hendes far) men nå et problem var løst poppede et nyt
eller to op, aldrig problemer der direkte gav driftsstop men en masse andet.
Der er ganske givet også folk som aldrig har haft et problem med deres, og
det er jo helt fint.

> [...]
de har
> valgt et andet mærke, oplyser om bremsesvigt m.v. og at bilen står "mere"

Det er da muligt, men de undersøgelser jeg omtaler er data fra dem der skal
betale for reparationerne ikke fra ejerne. Hvis ejere af andre mærker fejer
reparationerne ind under gulvtæppet og betaler en reparation som de har
forsikret sig mod af egen lomme, så er de ganske enkelt for dumme. Disse
forsikringer dækker ikke dækker ikke lakfejl eller en elrude der ikke
opfører sig ordentlig, de dækker kun bestemte ting og kun nå de går i
stykker.

> [...]
viser et
> andet resultat, så igen - man skal være varsom med at fortolke

Jeg kan ikke forestille mig at nogen af de to skal betale for folks
reparationer og derfor ikke ligger inde med data så de som du skriver må
spørge sig frem. Er det et spørgsmål om tilfredshedsundersøgelser kan
resultatet jo sagtens være anderledes, folk er ikke nødvendigvis tilfredse
med en bil bare fordi den ikke går ret meget i stykker.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-12-04 23:29

Kim Kristensen wrote:

> Så er du en heldig mand eller også er der stor forskel på forholdende i DK
> og UK, her er et citat fra www.whatcar.com ang. Reliability survey 2004 hvor
> AR score plads 23 blandt 26 mærker:

Hvis du læser alt.atuos.alfa-romeo (som har mange engelske
skribenter), så tegner der sig et billede af, at der i UK er en
udpræget mangel på ordentlige alfa romeo værksteder. Problemet
kendes også herhjemmefra, en lille håndfuld værksteder er rigtigt
gode, mens resten svinger fra middelmådige til direkte ringe. En
Alfa har alle dage været noget "finmekanik" der kræver erfaring at
få justeret korrekt ind, det har vist sig, at det ikke er noget
"enhver landsbymekaniker" kan fikse "bare hammeren er stor nok".
At køre på autoriseret værksted er ikke engang nogen garanti for
at tingene bliver lavet ordentligt og det tror jeg har en stor del
af skylden for rygtet med "at de altid er på værksted".

Det er mit klare indtryk, at bruger du værksteder som Skallebølle
Auto, Carcentre eller nogle af de andre sande specialister, så
kører du både langt og problemfrit.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-12-04 00:06

> [...]
>
> Det er mit klare indtryk, at bruger du værksteder som Skallebølle
> Auto, Carcentre eller nogle af de andre sande specialister, så

Det er muligt det er tilfældet, men de første 2,5 linier er næppe et dårligt
værksteds skyld med mindre man selv har betalt for en reparation som man
ellers kunne få sin forsikring til at betale. Hvis det er generelt at
AR-ejere kan finde på at betale den første reparation selv er det jo endnu
værre end de skriver, for så er de jo endnu yngre og med færre km på
tælleren end det som forsikringsselskabet registrere.

[...]

Hvis jeg kan få min forsikring til at betale vælger jeg ikke Oles
traktorservice, jeg ved ikke hvordan reglerne er i andre lande. Svenskerne
har, hvis der er tale om dårlige værksteder det samme problem som
englænderne.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ole

Dato : 10-12-04 10:58

Kim skrev

> [...]
> traktorservice, jeg ved ikke hvordan reglerne er i andre lande. Svenskerne
> har, hvis der er tale om dårlige værksteder det samme problem som

Hej Kim

Jeg håber da ikke du prøve at fornærme mig ved at nævne "Oles traktorservice"?

mvh
Ole

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.199.239.6)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-12-04 11:40

"Ole" <mailto:luca@oncable.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Alfa / Mandagsbil ?"

> [...]
> >
> Hej Kim
>
> Jeg håber da ikke du prøve at fornærme mig ved at nævne "Oles traktorservice"?

På ingen måde (det lød bare ikke så sandsynligt med Grethes traktorservice), Oles
traktorservice er sikkert en troldmand med en CASE eller lignende

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.63.241.79)

Fra : John Sahl

Dato : 10-12-04 02:52

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> få justeret korrekt ind, det har vist sig, at det ikke er noget
> "enhver landsbymekaniker" kan fikse "bare hammeren er stor nok".

Nu er det godt nok FIAT fora jeg læser på men den samme
mangel på gode autoriserede værksteder i det engelske er ret
gennemgående. De skælder i al fald ud på dem der ovre og
søger med lys og lygte efter alternativer.

> At køre på autoriseret værksted er ikke engang nogen garanti for
> at tingene bliver lavet ordentligt og det tror jeg har en stor del
> af skylden for rygtet med "at de altid er på værksted".

Desuden hører man oftest de negative udtalelser, lige som
folks fordomme også sidder ret godt forplantet i sindet.

> Det er mit klare indtryk, at bruger du værksteder som Skallebølle
> Auto, Carcentre eller nogle af de andre sande specialister, så
> kører du både langt og problemfrit.

Skallebølle Auto har jeg været hos et par gange, de har altså
en del spændende biler inde i shoppen ind i mellem!

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-12-04 11:34

"John Sahl" <mailto:spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Alfa / Mandagsbil ?"

> [...]
>
> Skallebølle Auto har jeg været hos et par gange, de har altså
> en del spændende biler inde i shoppen ind i mellem!

Det lyder underligt i mine øre, hvis det kun skulle være italienske mærker der
skulle være ramt af dårlige engelske mekanikere. Ser man i den svenske
maskinskaderapport kan man se at "arbetskostnad" er en stor del af en
gennemsnitlig reparationspris i forhold til andre mærker, så enten ender de
dårligste mekanikere også i Sverige hos Fiat og Alfa eller også er der ikke tænkt
så meget på fremtidige reparationer i udviklingen af bilerne.

Fra : John Sahl

Dato : 10-12-04 12:11

Kim Kristensen wrote:
> [...]
> mærker, så enten ender de dårligste mekanikere også i Sverige hos
> Fiat og Alfa eller også er der ikke tænkt så meget på fremtidige

Der er vist ikke i mit indlæg noget der hentyder til at det
skulle være specifikt for italienske biler. Jeg kender bare
ikke noget til de andre mærkers historier da det ikke er
de fora jeg hopper rundt i..

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-12-04 14:50

Kim Kristensen wrote:

> Det lyder underligt i mine øre, hvis det kun skulle være italienske mærker der
> skulle være ramt af dårlige engelske mekanikere. Ser man i den svenske

Herhjemme er Alfa og Fiat en og samme organisation. Om det også er
sådan i Sverige og UK skal jeg ikke kunne sige. Hvis nu man
forestiller sig at Fiat/Alfa DK i starten af 90'erne gør en massiv
indsats for at øge markedsandelen, så kan man også godt forestille
sig at de bliver mindre kritiske med hvem der forhandler bilerne
og hvilke kurser deres mekanikere har gennemført. Det matcher ret
godt indtrykket af autoriserede forhandlere der ikke helt ved hvad
de laver, har problemer med at skaffe de rigtige reservedele i en
fart og den slags ejerne har brokket sig over.

> [...]
> dårligste mekanikere også i Sverige hos Fiat og Alfa eller også er der ikke tænkt
> så meget på fremtidige reparationer i udviklingen af bilerne.

Historisk set har Alfa altid været ligeglade med om deres biler
var lette at reparere, de skulle bare køre godt. Kombineret med
mekanikere der måske ikke har tilstrækkelig uddannelse og erfaring
med mærket, kan det komme til at se ud som om Fiat/Alfa har
dårlige mekanikere.

I mine øjne er der tale om et dårligt organiseret forhandler- og
servicenet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-12-04 15:55

Kim Kristensen wrote:

> [...]

dårlige mekanikere.

I mine øjne er der tale om et dårligt organiseret forhandler- og

Det ændre jo ikke på de går mere i stykker end gennemsnittet, og at de
ifølge den engelske opgørelse er blandt de yngste med dem med færrest km på
tælleren nå det sker. Det er ikke ensbetydende med at de alle sammen går i
stykker tre gange om året, blot at de går mere i stykker end gennemsnittet.

At så mekanikeren eller organisationen bag måske ikke er optimal kan man
måske ikke klandre selve bilen for, det er dog stadig ejeren der skal lide
under det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-12-04 18:04

> [...]
> Efteret kik på http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt.asp
> vil jeg lige spørge her. Er der så meget galt med Alfa

Alfa Romeo er hårdere ramt end gennemsnittet, men om det så er hårdt ramt er
et definitionsspørgsmål. Du må bare ikke lige tage mandagsbil som udtryk for
det.

Med venlig hilsen Kim