Lastvogn på hvide nummerplader - hvorfor?
Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-12-04 16:45

Følgende lille samtale tog sted på IRC-kanalen i dag (i øvrigt på grund af
undertegnede) men der kom aldrig noget svar...

15:37 <boegh> Nogle gange spørger kæresten altså om nogle fornuftige ting...
15:37 <boegh> Vi kom gående og passerede tilfældigt en lastvogn
( http://gallery.lagengymnastik.dk/knipserier/lastvogn.JPG ) hvorefter
kæresten spørger:
15:37 <boegh> Hvorfor indregistrere en lastvogn på hvide nummerplader?
15:37 <boegh> Skal de så ikke betale fuld afgift ligesom med en personbil?
15:38 <Koori> jow det lyder underligtr
15:38 <boegh> Og så måtte jeg jo så svare: "ØØØøeeehhhh - det ved jeg sgu'tte
lige. De må da skulle betale fuld 180%-afgift, men jeg ved sgu' ikke lige
hvorfor..."
15:38 <boegh> Nogle af jer der har et bud?
15:38 <bwulf> tjenestevogn?
15:38 <bwulf> næeh, "city lift"
15:41 <Koori> hvad med noget emission
15:41 <Dino^> har lige spurgt den gamle, han er vognmand, han må vide det
15:42 <boegh> :)
15:44 <Koori> det er helt sikkert ikke noget de har gjort for sjov :)
15:45 <boegh> Næh - de skal vel betale 180% i afgifter i stedet for 20% ved
det trick så der er nok noget (seriøst) at spare et andet sted, eller et
persontransport-issue
15:45 <boegh> Måske de må køre med en i kurven når den er på hvide plader men
ikke når den er på gule?
15:46 <Koori> jamen hvorfor skulle de køre rundt med ham
15:46 <boegh> Koori: Hvis alternativet er at de skal pakke liften ned, låse
den fast etc. hvis de skal flytte lastvognen 5 meter?
15:47 <Koori> kan også være en stjålet lastbil der skal bruges til et bankkup,
og så har de bare stjålet nogle plader fra en rolla :)
15:47 <Dino^> ja, det tror jeg også
15:47 <Koori> det mest sandsynlige :)
15:48 <Dino^> den gamle siger at de hvide plader oftest er fordi det er et af
statens køretøjer
15:48 <Dino^> og så ikke skal betale afgift alligevel
15:48 <Dino^> lissom med politibiler
15:48 <bwulf> dvs tjenestevogn?
15:48 <Dino^> jep
15:48 <bwulf> men "City Lift" lyder ret ikke-statsligt :)
15:48 <Dino^> nej, og slet ikke A/S
15:54 <Koori> den er betinget godkendt :)
15:54 <Koori> men der står Scania
15:55 <Koori> ingen nummerpladelys :)
15:55 <Dino^> det er også en scania
15:55 <Koori> jaja, mente også at så virkede min teori ikke :)

Men som indledningsvis skrevet kom der ikke noget svar, så jeg prøver at
spørge her:
Hvorfor indregistrere en lastvogn med hvide plader?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"How can you be so mean to someone so meaningsless?"
-- Michelle Pfeiffer as Selina Kyle in 'Batman Returns'

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-12-04 17:05

On Tue, 07 Dec 2004 16:45:18 +0100, Henrik Bøgh wrote:

> Hvorfor indregistrere en lastvogn med hvide plader?

Nu får jeg sikkert en over nakken men tanken strejfede mig seriøst...
måske fordi vognen er gul og en gul nummerplade derfor er nemmere at
overse?

Måske den har fået kompensation til at køre med en hvid men i systemet
er det stadig en varevogn altså en "på gule plader".

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : K ö n i g

Dato : 07-12-04 17:15

> Men som indledningsvis skrevet kom der ikke noget svar, så jeg prøver at
> spørge her:
> Hvorfor indregistrere en lastvogn med hvide plader?

Den er højt sandsynligvis statsejet og derved uden afgift.
Staten må ikke indregistrere deres køretøjer på gule plader - så derfor ser
man nogle gange de mærkeligste køretøjer på hvide plader.

MVH Peter König

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-04 17:20

Jeg har set flere lastbiler på hvide plader... Bla. kloaksugere og
liftbiler....Som IKKE var statsejede..!!???

Nicolai

Fra : Claus Fabritius

Dato : 07-12-04 17:29

"Nicolai" <gg@roc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har set flere lastbiler på hvide plader... Bla. kloaksugere og
> liftbiler....Som IKKE var statsejede..!!???

Kan det ikke være tidligere statsejede der er solgt med de originale plader?
Ved ikke om det kan lade sig gøre, men det er da et bud.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-12-04 17:26

En helt masse bits fra K ö n i g til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Den er højt sandsynligvis statsejet og derved uden afgift.
> Staten må ikke indregistrere deres køretøjer på gule plader - så derfor ser
> man nogle gange de mærkeligste køretøjer på hvide plader.

Som en af de andre IRC'ere indvender:

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"American components, Russian components, all made in Taiwan!"
-- Peter Stomare as Lev Andropov in 'Armageddon'

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-12-04 17:52

K ö n i g wrote:

> Den er højt sandsynligvis statsejet og derved uden afgift.
> Staten må ikke indregistrere deres køretøjer på gule plader

Tror du selv seriøst på den påstand, City Lift A/S ;)

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-12-04 17:25

Henrik Bøgh wrote:

> Hvorfor indregistrere en lastvogn med hvide plader?

Svjh har det noget at gøre med at det er et specielt arbejdskøretøj og
derfor har nedsat afgift.
For eksempel betonkanoner (i hvert fald nogen af dem) og blokvogne kører
også på hvide plader.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Brizz

Dato : 07-12-04 17:38

> For eksempel betonkanoner (i hvert fald nogen af dem) og blokvogne kører
> også på hvide plader.

Ja men hvis du ser på lige precis de 2 typer køretøjer har den 2 bagerste
nummerplader. En der sidder inde på rammen hvor den normalt skal sidde også
har den en siddende aller bagerst fordi fx beton kanon har noget rampe værk
osv der skygger for original pladen. Blokvognen har specielle nummerplader
som altid er hvide og kun 4 tal

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-12-04 18:01

Brizz wrote:

> [...]
> skal sidde også har den en siddende aller bagerst fordi fx beton
> kanon har noget rampe værk osv der skygger for original pladen.

Det er langt fra dem alle, som har 2 bagerste nummerplader.
Jeg har da lavet nogle stykker (betonkanoner) hvor der kun var én plade
bagpå.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-12-04 20:45

Per Beer Hansen wrote:

> Det er langt fra dem alle, som har 2 bagerste nummerplader.
> Jeg har da lavet nogle stykker (betonkanoner) hvor der kun var én
> plade bagpå.

Hvad er mon begrundelsen for at montere 2 nummerplader på bagenden????

Har aldrig set det, - medmindre der er tale om en betonbalje/kanon på
sættevogn.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-12-04 17:14

Hans L. Jørgensen wrote:

> Hvad er mon begrundelsen for at montere 2 nummerplader på bagenden????
>
> Har aldrig set det, - medmindre der er tale om en betonbalje/kanon på
> sættevogn.

Det forefindes også på nogle lastvogne, hvor man kan sætte en bagmonteret
kran fra sig.
Der sidder der både plade på selve kranen og på bilen bagved.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-12-04 22:08

Per Beer Hansen wrote:

> Det forefindes også på nogle lastvogne, hvor man kan sætte en
> bagmonteret kran fra sig.
> Der sidder der både plade på selve kranen og på bilen bagved.

Jo det er korrekt, men der er for så vidt ikke noget krav om to nummerplader
bagpå, det er jo i sidste ende et ? om lidt bekvemmelighed, da den
eksisterende nummeplade ved montering af kranen dækkes af denne ;)

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-12-04 16:50

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> nummerplader bagpå, det er jo i sidste ende et ? om lidt
> bekvemmelighed, da den eksisterende nummeplade ved montering af

Den er jeg med på, ligesom hvis man vil spare en rød nummerplade til
cykelstativet, så kan man jo også bare skrue den fra bilen over på
lygtebommen hver gang man skal bruge den

Per
www.perbeer.dk

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 07-12-04 22:02

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørge her:
> Hvorfor indregistrere en lastvogn med hvide plader?

Politi / PET eller FE, måske? - det er før set at de har nogle lidt
underlige køretæjer på hvide plader, har jeg hørt.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-12-04 22:19

En helt masse bits fra Mette Tornager Eriksen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Politi / PET eller FE, måske? - det er før set at de har nogle lidt
> underlige køretæjer på hvide plader, har jeg hørt.

Eftersom den blev brugt af folk, der var ved at beskære træer, tillader jeg
mig lidt at tvivle på det :)
Med mindre politiet/PET/FE/what-ever skulle være intereserret i lavere træer i
Nyboder i København :D

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Nothing is sacred. Everything can and should be lampooned"
-- Robert Zemeckis

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-12-04 22:42

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Med mindre politiet/PET/FE/what-ever skulle være intereserret i lavere
> træer i
> Nyboder i København :D

Du har sgu' ikk læst mange detektiv-romaner, de skyggede sæføli' en
mistænkt.....;).

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-12-04 23:00

"Jørgen M. Rasmussen" wrote:

> Du har sgu' ikk læst mange detektiv-romaner, de skyggede sæføli' en
> mistænkt.....;).

Der må vel være tale om det modsatte af at "skygge" når nu de
beskærer træerne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Uffe Ravn

Dato : 07-12-04 23:21

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev

> Der må vel være tale om det modsatte af at "skygge" når nu de
> beskærer træerne..

*LOL*

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Brizz

Dato : 07-12-04 23:44

> Der må vel være tale om det modsatte af at "skygge" når nu de
> beskærer træerne..

Det er jo bare et cover for at skygge

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-12-04 08:59

Henrik Bøgh wrote:
> [...]
> tillader jeg mig lidt at tvivle på det :)
> Med mindre politiet/PET/FE/what-ever skulle være intereserret i

Det er da den perfekte overvågning - lige bortset fra den hvide plade der
afslører dem..

vh
Torben

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 08-12-04 00:41

Henrik Bøgh wrote:

> Men som indledningsvis skrevet kom der ikke noget svar, så jeg prøver
> at spørge her:
> Hvorfor indregistrere en lastvogn med hvide plader?

MidtEnergi har en lastbil til at sætte elmaster op med på hvide plader.
Der er ikke monteret personlift på lastbilen ej heller er der mandskabskabine.

mvh
Henning

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 10:45

> [...]

> spørge her:
> Hvorfor indregistrere en lastvogn med hvide plader?

Det er fordi at bilen ikke er en lastbil, men et arbejdsredskab. Den må ikke
transportere last, men gerne f.eks. hjælpegrej og lignende. Den er ikke
indregistreret som lastbil, men som arbejdsredskab - derfor hvide plader.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : anders majland

Dato : 08-12-04 10:50

> [...]
> ikke transportere last, men gerne f.eks. hjælpegrej og lignende. Den er
> ikke indregistreret som lastbil, men som arbejdsredskab - derfor hvide

Og hvad er så forskellen mhs til afgifter ?
(Det er jo nok noget med det at gøre at man vælger indregistrering som
arbejdsredskab med begrænsningen mhs til last.)

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 12:18

meddelelse news:41b6d19c$0$66407$14726298@news.sunsite.dk...

> Og hvad er så forskellen mhs til afgifter ?
> (Det er jo nok noget med det at gøre at man vælger indregistrering som
> arbejdsredskab med begrænsningen mhs til last.)

Ja, vil tro at p.g.a. registreringsformen, at afgiften stadig er den lave
takst.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Ginge

Dato : 08-12-04 12:34

> [...]
> transportere last, men gerne f.eks. hjælpegrej og lignende. Den er ikke
> indregistreret som lastbil, men som arbejdsredskab - derfor hvide plader.

Så må den vel heller ikke køre over 30 km/t,
og kræver ikke "stort" kørekort?

Per.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 12:53

"Ginge" <GINGEnospam@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så må den vel heller ikke køre over 30 km/t,

Kan du se en orange trekant bagpå?

> og kræver ikke "stort" kørekort?

Den vejer vel over 3500 kg.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 08-12-04 12:59

En helt masse bits fra Henrik B. til dk.fritid.bil gav følgende:

> [...]
> transportere last, men gerne f.eks. hjælpegrej og lignende. Den er ikke
> indregistreret som lastbil, men som arbejdsredskab - derfor hvide plader.

Ah - jeg tænkte nok der var en grund til det. Tak :)

> Alt under 1 Bar er en sugemotor!

1 Bar overtryk eller 1 Bar absolut? :D

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

In vino veritas ... Nunc bibendum est

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 13:04

> Ah - jeg tænkte nok der var en grund til det. Tak :)

> 1 Bar overtryk eller 1 Bar absolut? :D

Overtryk - sæ'fø'li'!

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Lars Holst

Dato : 08-12-04 22:43

Henrik Bøgh <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> said in

> [...]
> at spørge her:
> Hvorfor indregistrere en lastvogn med hvide plader?

Jeg vil tro at det er fordi den er gul og firmaets farve er gul.

Så giver man et køretøj der ellers er indregistreret på gule plader for
syns skyld hvide plader.

Det samme gør sig gældende med rustvogne. De er indregistreret på gule
plader men bærer hvide plader.

--
Lars Holst

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-12-04 23:02

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev

> Det samme gør sig gældende med rustvogne. De er indregistreret på gule
> plader men bærer hvide plader.

Jeps, de er nemlig ikke indregistreret til persontransport.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 23:18

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil tro at det er fordi den er gul og firmaets farve er gul.

Nej.

> Så giver man et køretøj der ellers er indregistreret på gule plader for
> syns skyld hvide plader.

Nej.

> Det samme gør sig gældende med rustvogne. De er indregistreret på gule
> plader men bærer hvide plader.

Nej.

For korrekt forklaring - se ovenfor.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Lars Holst

Dato : 08-12-04 23:31

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> said in news:41b77d90$0$290
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Nej.

> Nej.

> Nej.

Jo
Jeg har selv haft en rustvogn.
Så jeg ved hvordan de er indregistreret.

Om det så kunne være samme årsag med lastbilen ved jeg dog ikke.

> For korrekt forklaring - se ovenfor.

Jeg har læst ovenstående forklaring fra dig og den lyder også plausibel.
Dog er der problemet med kørekortskrav som kræver en uddybning for at holde
helt vand.

--
Lars Holst

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 23:43

> Jeg har læst ovenstående forklaring fra dig og den lyder også plausibel.
> Dog er der problemet med kørekortskrav som kræver en uddybning for at
> holde
> helt vand.

Du kan jo ringe og få en snak med CityLift.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-12-04 09:04

Lars Holst wrote:

> [...]
> for syns skyld hvide plader.
>
> Det samme gør sig gældende med rustvogne. De er indregistreret på gule

Hmm. Så man er altså ikke passager når man er død ?

Kan man mon spekulere i det -
Betjenten : "du må ikke køre med børn bagi din varebil"
Far : "jojo - de er døde, så må jeg godt"
Betjenten : "æøh (skuler til ungerne der ligner Sten efter en portion af
mors mad) nåmen - så hav en god dag - og se at få anskaffet et par kister"

--
vh
Torben

Fra : Pia

Dato : 09-12-04 00:20

konklusion.
Imgem kemder svaret.

Havde selv en teori om noget med person transport.

Jeg har set de mobile #blink du kører 52 km blink" standere, de er også på
hvide plader.

Min camplet er på hvide, min brenderup på gule.

Bybusser på både hvide og gule plader.

Nu må Politiet snart gribe ind. OG komme med den sande og hele forklaring

VH

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-12-04 07:31

Pia wrote:

> konklusion.
> Imgem kemder svaret.

Jo da.

> Havde selv en teori om noget med person transport.
>
> Jeg har set de mobile #blink du kører 52 km blink" standere, de er også på
> hvide plader.

Det er fordi ikke kan laste noget/pålæsses noget. Ikke til godstransport.

> Min camplet er på hvide, min brenderup på gule.

Og din camplet er ikke med lastrig foroven. Læg mærke til næste gang du ser en.
Gule plader så har den lastrig. Jeg har spurgt i synshallen om emnet.

> Bybusser på både hvide og gule plader.

Ja, og rustvogne er lovmæssigt til gule plader. Men en gammel aftale med
bedemændene staten gør at af æstetiske grunde kører de på sorte/hvide plader.

Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-12-04 09:06

Ib Jakobsen wrote:

> Ja, og rustvogne er lovmæssigt til gule plader. Men en gammel aftale
> med bedemændene staten gør at af æstetiske grunde kører de på
> sorte/hvide plader.

Hvilket er et sjældendt eksempel på at statsapparatet _kan_ udvise kulance.

--
vh
Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-12-04 12:29

Torben Scheel wrote:

> Hvilket er et sjældendt eksempel på at statsapparatet _kan_ udvise kulance.

Ja, det må man sige. Men faktisk tror jeg det er lavet om så de kører på fuld
afgift. Jeg må spørge den lokale bedemand næste gang jeg render ind i ham.

Ib Jakobsen