Hvilken kendte programmer benytter Port 24~
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 12-12-04 12:26

Jeg er på udkik efter, hvilken kendte programmer/service som benytter port
248. Grunden er, at jeg har fået en henvendelse fra en medarbejder i
virksomheden, som skal benytte denne port, til at kommunikere med en
database på et universitet, og derfor ønsker en åbning i firewall'en.

På forhånd tak

Allan Bach

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-12-04 12:33

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> writes:

> Jeg er på udkik efter, hvilken kendte programmer/service som benytter port
> 248.

IANA har noget der hedder bhfhs på den port. Det er ikke nnoget jeg
har hørt om før.

--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 12-12-04 12:49

> IANA har noget der hedder bhfhs på den port. Det er ikke nnoget jeg
> har hørt om før.

Den fandt jeg også, men jeg kan simpelhen ikke finde ud af hvad det er

Allan Bach

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-12-04 18:11

Allan Schuster Bach wrote:

> Den fandt jeg også, men jeg kan simpelhen ikke finde ud af hvad det er

Efter lidt googling, ser det ud til, at porten er registreret(?) af Proquest
Business Solutions.
De hed tlsyneladende Bell & Howell før, deraf formentlig domainenavnet
bellhow.com.
Hvad den bliver brugt til må guderne vide, men mon ikke et godt gæt er, at
de første 'bh' er forkortelse for Bell & Howell.
Et gæt på en proprietær protokol:
Bell Howell File Handling System ?

Stig Johansen

Fra : Anders Lund

Dato : 12-12-04 12:45

Allan Schuster Bach wrote:
> [...]
> virksomheden, som skal benytte denne port, til at kommunikere med en
> database på et universitet, og derfor ønsker en åbning i firewall'en.

Det kunne jo være en tilfældig port som de har valgt. Prøv at høre
medarbejderen nærmere.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 12-12-04 13:06

> Det kunne jo være en tilfældig port som de har valgt. Prøv at høre
> medarbejderen nærmere.

Helt klart. Men ville det så ikke være mere naturlig at vælge en port som
ligger over 1024!

Allan Bach

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-12-04 13:10

Allan Schuster Bach wrote:

> Men ville det så ikke være mere naturlig at vælge en port som
> ligger over 1024!

Ikke nødvendigvis. Hvis serveren af en eller anden
grund ikke er startet op ønsker man måske ikke, at
en vilkårlig bruger kan starte en server op, der
lytter på porten.

--
Kasper Dupont

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-12-04 14:48

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:
>Ikke nødvendigvis. Hvis serveren af en eller anden
>grund ikke er startet op ønsker man måske ikke, at
>en vilkårlig bruger kan starte en server op, der
>lytter på porten.

Det er en meget teoretisk begrænsning. Windows lader enhver starte
op uanset portnummer.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-12-04 16:45

Klaus Ellegaard wrote:

> Det er en meget teoretisk begrænsning.

Nej, det er en meget reel begrænsning. Den findes
f.eks. på alle de systemer jeg arbejder med.

> Windows lader enhver starte
> op uanset portnummer.

Hvorfor i alverden skulle serveren også køre
Windows. Og hvis den gjorde ville det så i øvrigt
være fuldstændig ligegyldigt, om man brugte et
port nummer over eller under 1024.

--
Kasper Dupont

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-12-04 05:54

>Hvorfor i alverden skulle serveren også køre
>Windows.

Hvorfor skulle den ikke?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-12-04 19:26

In article <cph9ra$2rmh$1@news.cybercity.dk>, Allan Schuster Bach wrote:
> [...]
> virksomheden, som skal benytte denne port, til at kommunikere med en
> database på et universitet, og derfor ønsker en åbning i firewall'en.

Få ham til at skaffe noget dokumentation. Det er dårlig sikkerhedsskik
bare at åbne på forespørgsel uden nogen form for dokumentation.

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 12-12-04 20:17

> Få ham til at skaffe noget dokumentation. Det er dårlig sikkerhedsskik
> bare at åbne på forespørgsel uden nogen form for dokumentation.

Jeg er jo selv ved at skaffe noget dokumentaion på, hvad den port brugeres
til. Selvfølgelig skal brugeren afgive alle de nødvendige oplysninger. En
port bliver jo ikke bare åbnet, bare fordi at en bruger spørger om det.

Allan Bach