Spørgsmål fra kommende Mac bruger.
Fra : Jan

Dato : 10-12-04 12:34

Hej NG!

Jeg er kommende switcher..
Jeg må prøve en bærbar fra Apple..
Jeg har hørt så meget om stabilitet, og minus virus, og lækkert design,
software og maskinelt, og det tiltaler mig.

Men jeg er jo totalt uvidende om hvad jeg får, så derfor mine spørgsmål.

Jeg vil lave lidt familiefilm, fra videokamera,
- er iMovie, til at bruge, til det mest nødvendige? Jeg bruger i dag
Pinaccle Studio.

Jeg vil lave lidt amatørmusik. har kun en tone i livet, og den er falsk.. er
bare faldet for Garageband, også fordi det følger med en Mac.

Så vil jeg lave lidt hjemmesider, til mig selv.
Hvad kan jeg bruge til det? og gerne gratis....

Mit spørgsmål er lidt af økonomisk art også :
Hvor er forskellen i PB og Ibook?
Er det i virkeligheden "kun" indpakningen og PB's indbyggede BT?
Med nok ram er forskellen i Mhz vel ikke så stor?

Kan man nøjes med alm DVD/Cd-rom drev til at starte med? og så senere måske
købe en ekstern brænder? jeg ved godt man ikke bare kan udskifte enkeltdele.

På arbejdet bruges PC, med M$ Office
Her bruger jeg lidt M$ Access.
Kan man bruge M$ Access i Mac?
Hvis ikke,
- kan man bruge FileMaker til at lave standalone programmer på Mac, så en PC
ikke skal have File Maker installeret? eller kan Filemaker forstå Mdb?

Jeg kommer nok på flere spørgsmål, men de kommer senere.

Alle gode råd modtages.

På forhånd tak.

Jan

Fra : Jens

Dato : 10-12-04 17:53

Jan <spam@way.com> wrote:

> - er iMovie, til at bruge, til det mest nødvendige? Jeg bruger i dag
> Pinaccle Studio.

iMovie er et udmærket redigeringsprogram - og rækker fint til hjemmebrug

> Hvor er forskellen i PB og Ibook?
> Er det i virkeligheden "kun" indpakningen og PB's indbyggede BT?
> Med nok ram er forskellen i Mhz vel ikke så stor?

Pris, mulighed for screen-spanning i PowerBook - mod blot skærmdublering
i iBook (firmware kan hackes "at your own risk"), bedre antenneforhold
for trådløs net i iBook (plast mod Alu i PowerBook) - og der er sikkert
mere...

> Kan man nøjes med alm DVD/Cd-rom drev til at starte med? og så senere måske
> købe en ekstern brænder? jeg ved godt man ikke bare kan udskifte enkeltdele.

iDVD har s.v.j.v. problemer med at bruge eksterne brændere. Få en
DVD-brænder med i første hug.

> På arbejdet bruges PC, med M$ Office
> Her bruger jeg lidt M$ Access.
> Kan man bruge M$ Access i Mac?

Findes ikke.
--

Jens F

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-12-04 21:39

Jan <spam@way.com> wrote:

> Jeg vil lave lidt familiefilm, fra videokamera, - er iMovie, til at
> bruge, til det mest nødvendige? Jeg bruger i dag Pinaccle Studio.

Jeg synes iMovie er godt til alm. hjemme-brug. (Det handler trods alt
mere om at film og siden klippe rigtigt end om div. "flyvende effekter
og overgange.)

> Jeg vil lave lidt amatørmusik. har kun en tone i livet, og den er
> falsk.. er bare faldet for Garageband, også fordi det følger med en Mac.

Jeg har lige købt et keyboard fra m-audio og bruger nu Garageband. Det
er kanon sjovt

> Så vil jeg lave lidt hjemmesider, til mig selv. Hvad kan jeg bruge til
> det? og gerne gratis....

Uf! Gratis webeditorer findes der ikke ret mange af til Mac. Der er dog
lidt gang i opensource løsninger eks. "Nvu" <http://www.nvu.com/>
(baseret på Mozilla's webeditor)

> Mit spørgsmål er lidt af økonomisk art også : Hvor er forskellen i PB
> og Ibook? Er det i virkeligheden "kun" indpakningen og PB's indbyggede
> BT? Med nok ram er forskellen i Mhz vel ikke så stor?

Som tingene er lige nu står den mindste iBook vist stærkt i forhold til
den mindste Powerbook.

> Kan man nøjes med alm DVD/Cd-rom drev til at starte med? og så senere
> måske købe en ekstern brænder? jeg ved godt man ikke bare kan udskifte
> enkeltdele.

Apple er ret trekantet mht. at understøtte eksterne dvdbrændere. Det er
vist muligt at få det til at spille, men det kræver at du indkøber det
helt rigtige hardware. (Hvis du har lyst til at eksperimentere kan det
anbefales at læse om andre brugeres erfaringer hos
<http://www.xlr8yourmac.com>). Den lette løsning er helt klart at købe
den med dvdbrænder fra starten.

--
Mvh Martin

Fra : Marianne

Dato : 11-12-04 19:56

Hej

Jeg har for nylig fået en ibook som (et stille) supplement til mine pc'ere,
og jeg er *meget* glad for den. Jeg kan ikke svare på dine øvrige spørgsmål,
men på dette:

> På arbejdet bruges PC, med M$ Office
> Her bruger jeg lidt M$ Access.
> Kan man bruge M$ Access i Mac?

Jeg skriver store (og indviklede) dokumenter i Word og anskaffede mig
MSOffice til Mac. Hvis man arbejder på en uddannelsesinstitution er prisen
til at komme i nærheden af (ca. 1500.-). Det fungerer udmærket, men jeg skal
flytte filerne rundt i .rtf-format.

Hvis dine behov ikke er store kan du bare bruge AppleWorks.

Det værste er næsten fontene. Mange af dem ser ikke godt ud på skærmen
(undtagen default). Hvorfor ved jeg ikke - måske skyldes det min manglende
kyndighed.

Alternativet er at købe Virtual PC - så skulle du kunne installere alm.
pc-programmer og bruge dem uden vanskeligheder. Jeg kender det ikke selv, så
jeg ved ikke, hvor godt det fungerer.

mvh
Marianne

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-12-04 20:42

"Marianne" skrev 11.12.2004 19:55:

> [...]
> til at komme i nærheden af (ca. 1500.-). Det fungerer udmærket, men jeg skal

Hvorfor flytter du dem ikke i Word-format? (.doc)

> Det værste er næsten fontene. Mange af dem ser ikke godt ud på skærmen
> (undtagen default). Hvorfor ved jeg ikke - måske skyldes det min manglende
> kyndighed.

Lyder mærkeligt? Hvilke fonte? Måske er der nogle mangler i dine fonte.

> Alternativet er at købe Virtual PC - så skulle du kunne installere alm.
> pc-programmer og bruge dem uden vanskeligheder. Jeg kender det ikke selv, så
> jeg ved ikke, hvor godt det fungerer.

Så er det vist nemmere og billigere at købe en PC.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-12-04 00:25

Marianne <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> [...]
>
> Det værste er næsten fontene. Mange af dem ser ikke godt ud på skærmen
> (undtagen default). Hvorfor ved jeg ikke - måske skyldes det min manglende

Det er din manglende kyndighed.

Skriv lige lidt mere præcist hvad du oplever.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Marianne

Dato : 12-12-04 15:35

> Det er din manglende kyndighed.
>
> Skriv lige lidt mere præcist hvad du oplever.

Meget gerne.

På min pc bruger jeg fx Garamond som defaultfont, men i Appleworks kan jeg
dårligt læse den. Det er som om, der er for få pixels til fonten - hvis du
forstår ...? Hvis jeg går op i størrelse fx til 14 bliver skriften
selvfølgelig større, men bestemt ikke tydeligere. Fonten Helvetca ser fin
ud, men jeg vil helst bruge Garamond, som jeg har 1 mill. dokumenter baseret
på.

Det er ikke kun garamond, der opfører sig sådan.

Når jeg zoomer på vinduet fx til 200% bliver læsbarheden kvalitetsmæssigt
forbedret. Men da er det som om hver karakter ikke blot er sort, men har
gråtonede/uklare områder. 'e' er slem, 'b' og 'd' acceptable ...

Men allerværst er afstanden mellem bogstaverne. I helviteca fx står k-erne i
'ikke' alt for tæt og l-er i alle ligeså. Det omvendte forekommer også: 'g'
og 'å' har fx for stor afstand mellem sig. Det er nogen anderledes end på
min pc.

mvh
marianne

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-04 20:26

In article <41bc5707$0$206$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]

> og 'å' har fx for stor afstand mellem sig. Det er nogen anderledes end på

Jeg kan godt opleve det samme, hvis jeg modtager formaterede e-mail
eller vedhæftede dokumenter til e-mail. Særligt det med afstanden mellem
bogstaverne. Det er som om, nogle bogstaver hænger sammen to og to. Der
er vist et typografisk udtryk for det fænomen. Det kan sagtens være en
skrifttype, jeg har, så det kan ikke være årsagen. Det er kun sjældent,
fænomenet optræder, og det er ikke lykkedes mig at gennemskue, hvad
årsagen kan være.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-04 21:19

> Det er kun sjældent,
> fænomenet optræder, og det er ikke lykkedes mig at gennemskue, hvad
> årsagen kan være.

Oftest er det "justering" der er på spil.
Er der fx anvendt lige højre og venstre margen så kan det gå helt galt i
kombination med nogle programmers zoom-funktion.

Jeg er ret sikker på, at det er samspillet mellem automatisk knibning af
tekst og lige-højre-venstre-margen, i de programmer der anvender dette.
Fx Word kniber teksten lidt, for at opnå den sidste finish på
højre-venstre-justeringen.

Flemming Rubini

Fra : Marianne

Dato : 12-12-04 22:04

> [...]
> skrifttype, jeg har, så det kan ikke være årsagen. Det er kun sjældent,
> fænomenet optræder, og det er ikke lykkedes mig at gennemskue, hvad

Jeg oplever det når jeg skriver direkte i Apple Works. Altså ikke
konverteret fra noget som helst.

mvh
Marianne

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-04 13:29

> [...]

> Det værste er næsten fontene. Mange af dem ser ikke godt ud på skærmen
> (undtagen default). Hvorfor ved jeg ikke - måske skyldes det min manglende

Ja så skriver du godt nok meget. Jeg oplever også at det giver et meget
bedre skrivemiljø at finde den font man læser bedst på skærmen, under de
givne forhold man har, og en som man læser bedst når den er udskrevet.
Det bliver som regel Sans serif på skærmen og med fødder i udprint.
Courier flimrer fx på skærmen, men er en af mine favoritter udskrevet.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-04 13:33

Marianne <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> Jeg skriver store (og indviklede) dokumenter i Word og anskaffede mig
> MSOffice til Mac.

Vil det sige at du laver mange skemaer, rammer, og andre særlige
typografiske ting på Mac? Og at det eksporteres fint uden ombrydning til
windows-platformen. Hvilken version af Officepakken skal du eksportere
til?

Flemming Rubini

Fra : Marianne

Dato : 12-12-04 15:40

> [...]
> typografiske ting på Mac? Og at det eksporteres fint uden ombrydning til
> windows-platformen. Hvilken version af Officepakken skal du eksportere

Nah ... jeg ville gerne. På min pc ligger mine referencedatabaser, så mit
hoveddokument er altid på den. Og jeg har en del indekser og
dokument-interne henvisninger i mine filer. Jeg har da nogle tabeller og
rammer, men ikke mange. Dem interesserer jeg mig ikke så meget for hvordan
ser ud, for hele movevitten skal over i noget dtp til sidst og shapes dér.

Men jeg vil gerne tage et kapitel fra pc til mac, for at tage det med hjem
og arbejde på. Og indtil videre går det fint. Jeg har Office2003 på min pc,
men har også haft OfficeXP for nogle måneder siden.

mvh
marianne

Fra : Jesper

Dato : 12-12-04 10:25

Jan <spam@way.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg vil lave lidt familiefilm, fra videokamera,
> - er iMovie, til at bruge, til det mest nødvendige? Jeg bruger i dag

iMovie går fint til hjemmebrug. Er dine behov større end det, så kig på
FinalCut Express, den er ikke så dyr.

> Jeg vil lave lidt amatørmusik. har kun en tone i livet, og den er falsk.. er
> bare faldet for Garageband, også fordi det følger med en Mac.

Der findes vist ikke tilsvarende til Windows

> Så vil jeg lave lidt hjemmesider, til mig selv.
> Hvad kan jeg bruge til det? og gerne gratis....

Du kan anskaffe dig en HTML bog og BBEdit Lite (Gratis). Skal du have
lidt hjæp er PageSpinner god(koster lidt). Skal det være ren WYSIWYG, så
er det Nvu du skal kigge på, den er baseret på Mozilla Composer. Hvis
det gerne må koste lidt, så prøv Freeway.

> Mit spørgsmål er lidt af økonomisk art også :
> Hvor er forskellen i PB og Ibook?
> Er det i virkeligheden "kun" indpakningen og PB's indbyggede BT?
> Med nok ram er forskellen i Mhz vel ikke så stor?

PowerBooks har bedre opgradering-og udvidelsessmuligheder og et større
grafikkort. Processorhastigheden er der ikke meget forskel på.

> Kan man nøjes med alm DVD/Cd-rom drev til at starte med? og så senere måske
> købe en ekstern brænder? jeg ved godt man ikke bare kan udskifte enkeltdele.

Den største af iBook modellerne har DVD-R og det understøtter Apples
programmer. Man kan ikke få dem til at spille sammen med et eksternt
drev, så skal du bruge 3. parts software.

> [...]
> ikke skal have File Maker installeret? eller kan Filemaker forstå Mdb?

Access findes ikke til Mac. FileMaker kan eksportere i en række
forskellige formater. Ellers fås FileMaker til Windows.

--
Say hello to my little friend.---John Holmes...
DVD Collection:

Fra : Jan

Dato : 12-12-04 11:24

Tak for de gode råd og tips, så er der lidt at gå videre med.

Venlig hilsen

Jan