Menubar på flere skærme?
Fra : Ulrik Pagh Schultz

Dato : 09-12-04 13:46

hej,

Jeg har nyligt anskaffet mig en mac med 10.3, men har et problem med den
måde den håndterer multiple skærme. Jeg kan slæbe programmer frem og
tilbage fint nok, men menubaren bliver altid hængene på den ene skærm.
Det er mildest talt ret irriterende at man skal finde menupunkterne på
en anden skærm end der hvor programmet kører. Kan man ikke få den til at
duplikere menubaren på tværs af skærmene?

I desperation forsøgte jeg mig med at begrænse med til at have X windows
applikationer kørende på den sekundære skærm, men det går heller ikke
godt, da menuerne har en irriterende tendens til at poppe op på den
primære skærm i stedet for den sekundære skærm som de selv kører på
(meget forvirrende og ret ubrugeligt...). Men måske var jeg bare uheldig
(xterm og min hjemme-compilede Emacs uden carbon support)?

mvh,
Ulrik

Fra : Karl Antz

Dato : 09-12-04 14:23

Ulrik Pagh Schultz <ups@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> en anden skærm end der hvor programmet kører. Kan man ikke få den til at
> duplikere menubaren på tværs af skærmene?

It's not a bug but a feature

Som gammel macmand tog det mig lang tid at fatte at under Windows er
menubaren ikke bundet til skærmen/programmet men til vinduet. Og når jeg
havde flere vinduer åbne så skete der mange gange det at en menukommando
wirkede på et andet vindue end jeg havde regnet med -netop fordi menuen
er bundet til skærmen/programmet.

Grunden er den gamle, velafprøvede mac-filosofi: ting skal ligge et fast
sted så musebevægelserne efterhånden indarbejdes som ren rutine. Og
derfor skal menulinien altid ligge det samme sted - nemlig på den skærm
som brugeren definerer som primærskærm.

Hvis man nu kommer fra et andet styresystem - ja så blir man lige så
frustreret, bare med omvendt fortegn, som jeg blev da jeg begyndte at
arbejde med windows-programmer ...

Iøvrigt: nej, jeg er IKKE gået over til windows - jeg er bare en flittig
bruger af VirtualPC

PS Selvfølgelig kan du få menulinien på begge skærme ved at dublere
skærmbilledet - men så er hele ideen med at ha to skærme og tabt på
gulvet
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ulrik Pagh Schultz

Dato : 09-12-04 20:55

Karl Antz wrote:

> It's not a bug but a feature

....det syntes jeg måske kan diskuteres i dette tilfælde

> [...]
> havde flere vinduer åbne så skete der mange gange det at en menukommando
> wirkede på et andet vindue end jeg havde regnet med -netop fordi menuen

Omvendt vil jeg sige at det var forbavsende let at omstille sig til
mac-måden at gøre det på, og det er jo meget smart: man banker bare til
musen (eller i mit tilfælde: pegepladen, da det er en powerbook).

> [...]
> sted så musebevægelserne efterhånden indarbejdes som ren rutine. Og
> derfor skal menulinien altid ligge det samme sted - nemlig på den skærm

Det er jo her hvor jeg syntes der er noget galt, men det er måske fordi
jeg har en bærbar? Nogle gange har jeg kun en skærm, så virker det fint:
musen op i toppen af skærmen, så har jeg min menu. Andre gange har jeg
to skærme, og så skal jeg pludselig til at passe på hvilken af skærmene
det nu var jeg tilfældigvis havde fået lagt mit program på. Og pludselig
er der meget langt fra et program der ligger ved den sekundære skærms
fjerne kant til menuen.

At mine X-programmer fjoller rundt med menuerne på den primære skærm
selvom de kører på den sekundære skærm må vel nærmest være en bug, eller
hvad?

mvh,
Ulrik

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-12-04 21:08

"Ulrik Pagh Schultz" skrev 09.12.2004 20:55:

> At mine X-programmer fjoller rundt med menuerne på den primære skærm
> selvom de kører på den sekundære skærm må vel nærmest være en bug, eller
> hvad?

Du kan jo selv vælge, på hvilken skærm, menu og dock skal være.
Systemindstillinger -> Skærm -> Opstilling (når den eksterne skærm er koblet
til).

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Ulrik Pagh Schultz

Dato : 09-12-04 21:25

Kristian Storgaard wrote:

> Du kan jo selv vælge, på hvilken skærm, menu og dock skal være.
> Systemindstillinger -> Skærm -> Opstilling (når den eksterne skærm er koblet
> til).

Man da de tilsyneladende kun kan være på den ene skærm, vil jeg vel
altid have den anden skærm som nægter at vide menuer (jeg er sådan set
ligeglad men hvilken en af dem, jeg vil have begge til at gøre det).

mvh,
Ulrik

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 09-12-04 21:44

"Ulrik Pagh Schultz" skrev 09.12.2004 21:24:

> Man da de tilsyneladende kun kan være på den ene skærm, vil jeg vel
> altid have den anden skærm som nægter at vide menuer (jeg er sådan set
> ligeglad men hvilken en af dem, jeg vil have begge til at gøre det).

Det er helt korrekt - de kan kun være på een skærm (medmindre du kører
skærmduplering selvfølgelig.

Jeg har personligt svært ved at se behovet for at den skal være begge
steder, men det er jo individuelt.

Fra : Ulrik Pagh Schultz

Dato : 09-12-04 23:06

Kristian Storgaard wrote:

> Det er helt korrekt - de kan kun være på een skærm (medmindre du kører
> skærmduplering selvfølgelig.
>
> Jeg har personligt svært ved at se behovet for at den skal være begge
> steder, men det er jo individuelt.

Det kan være min sekundære skærm er for stor - det føles i hvert fald
som om der er langt hen til menuen Men det er nok til
tilvænningsspørgsmål (det føles bare lidt som skiftet til
menu-på-program til menu-i-toppen-af-skærmen).

At mine X windows programmer der kører på min sekundære skærm åbner
deres menuer på den primære skærm er helt uacceptabelt (menuen flyder
bare midt i det hele, dog tættest muligt på programmet menuen kommer
fra, men altså bare på den forkerte skærm...). Er det bare mig der har
været uheldig, eller? (X programmerne udemærker sig jo ved ellers at
passe fint på den sekundære skærm, da menuerne jo her hænger på programmet).

mvh,
Ulrik

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 10-12-04 14:47

> [...]

> været uheldig, eller? (X programmerne udemærker sig jo ved ellers at
> passe fint på den sekundære skærm, da menuerne jo her hænger på programmet).

Hvis du bruger Apples X11, kan du så ikke sætte den til at køre i "Full
screen mode" på din sekundære skærm? Det virker selvfølgelig kun hvis du
kun har X11 programmer på den.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-04 15:46

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Hvis du bruger Apples X11, kan du så ikke sætte den til at køre i "Full
> screen mode" på din sekundære skærm? Det virker selvfølgelig kun hvis du
> kun har X11 programmer på den.

jeg mener at apples X11 i fuldskærms modus har lidt problemer med
spanning, eks bliver 1280*1024+720*568 til 2560*1024.
Man kan sikkert rette sin xinitrc til, ganske som på alle andre systemer
der kører XFree86 Version 4.3.0

Fra : Ulrik Pagh Schultz

Dato : 13-12-04 08:41

Magnus Marius Rohde wrote:

> Hvis du bruger Apples X11, kan du så ikke sætte den til at køre i "Full
> screen mode" på din sekundære skærm? Det virker selvfølgelig kun hvis du
> kun har X11 programmer på den.

Det havde jeg også overvejet, men jeg kan ikke umiddelbart klikke mig
frem til andet end at den fylder begge skærme når den kører i
full-screen mode. Det kan jo dog sagtens være at der er en dejlig lille
konfigurations-fil jeg kan pille i, men så langt er jeg ikke nået endnu
(en af mine grunde til at skifte til en mac: jeg er blevet for gammel
til at pille i konfigurations-filer hver gang jeg vil have min maskine
til at gøre et eller andet

mvh,
Ulrik

Fra : Ulrik Pagh Schultz

Dato : 15-12-04 13:07

Ulrik Pagh Schultz wrote:

> [...]
> været uheldig, eller? (X programmerne udemærker sig jo ved ellers at
> passe fint på den sekundære skærm, da menuerne jo her hænger på

Menuerne der åbnes fra X programmerne er jo en slags top-level windows,
så faktisk har window-manageren effekt på hvor de placeres henne. Det
er altså ikke X i sig selv, men quartz-wm der flytter rundt på menuerne
for X programmerne. Hvis jeg kører men en anden window manager bliver de
hængende på programmet, så det var altså løsningen på det problem

mvh,
Ulrik

Fra : Terje Rydland

Dato : 09-12-04 14:29

> [...]

> en anden skærm end der hvor programmet kører. Kan man ikke få den til at
> duplikere menubaren på tværs af skærmene?

Nei.

Terje