OsX starter kun halvt op :-(
Fra : Nicolai \(2800\) Ped~

Dato : 08-12-04 22:01

Hej gruppe.
Jeg har iaften været ude for et mindre uheld med min G4 733. Jeg var igang
med softvareopdatering da alt vores strøm forsvandt. nu er der så sket det
med mac´en, at den kun starter op i OsX 10.2.6 med baggrunde og docken.
intet andet. Hvis jeg forsøger at starte en application fra docekn sker der
intet-.

Jeg har forsøgt at starte fra Cd, men her kommer jeg ikke længre end apple
logoet på den hvide baggrund....

Er der nogen der kender et eller andet trick jeg kan forsøge mig med

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Nicolai

Fra : Erik Richard

Dato : 09-12-04 00:57

Nicolai (2800) Pedersen wrote:
> [...]
> intet andet. Hvis jeg forsøger at starte en application fra docekn sker der

Dvs., at den øverste arkivlinie heller ikke kommer frem? - så du fx.
kunne gå i 'seneste' og se, om Diskværktøj lå tilgængeligt dér.

- Har du prøvet at starte op i Single User mode med 'S' holdt nede under
start?
- Har du prøvet, om du kan starte op i Open Firmware - COM+ALT+O+F, - så
du kan komme til at resette firmware?
- Har du kun OS X, eller har du også en OS 9.x startdisk/partition, så
kan du forsøge med en OS 9.1/9.2 CD og så køre Norton DiskDoctor bare så
meget, at du bagefter kan få disken med OS 9.x til at køre og så køre en
DiskWarrior 3.0 på OS X disken.

> Jeg har forsøgt at starte fra Cd, men her kommer jeg ikke længre end apple
> logoet på den hvide baggrund....
>
> Er der nogen der kender et eller andet trick jeg kan forsøge mig med

Har du Norton systemworks 3.0, så kan du prøve, om du kan starte fra den
og køre DiskDoctor.

Det kunne godt tyde på, at der er gået kuk i systemet ved strømafbrydelsen.

Hvis du kan få den op med NS, så du kan starte Diskværktøj, så kan du
forsøge med en 'Gendan'.

En strømafbrydelse kan godt ødelægge startblokkene på en disk, så man
ikke kan starte op i samme system, som eda maskinen slukkede. Og er
selve startblokkene ødelagte, så skal du bruge DiskDoctor før du bnruger
DiskWarrior, da DW skal bruge startblokkene til reg. af harddisken.

Jeg har prøvet det samme kort efter, jeg fik min Beige G3/300AV, med det
resultat, at jeg måtte reinstallere hele systemet og køre DW for at få
den til at fungere normalt igen.

mvhErik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-04 01:12

Nicolai (2800) Pedersen <npe*spamaway*@privat.dk> wrote:

> [...]
> intet andet. Hvis jeg forsøger at starte en application fra docekn sker der

kvalificeret gæt: Finder forsøger at mounte en fysisk disk der er i udu,
eller en netværksdisk der ikke er tilgængelig længere.

> Jeg har forsøgt at starte fra Cd, men her kommer jeg ikke længre end apple
> logoet på den hvide baggrund....

det kan have flere årsager: låst OF, inkompatibel boot CD osv.

> Er der nogen der kender et eller andet trick jeg kan forsøge mig med

boot i singleuser mode:

$ /sbin/fsck -yf
$ /sbin/mount -uw /
$ exit

hvad så ?

(husk at der bruges US layout i single user mode)

er der tale om en ufuldstændig opdatering, ville jeg:

hente comboopdateringen

logge ind i konsole mode (skriv ">console" i logind vinduet)

$ sudo installer -pkg /Volumes/disk/sti_til_opdateringen -target /

hvis du er heldig kan du få maskinen online og nøjes med at bruge
softwareupdate fra cli:

$ sudo softwareupdate -l
(noter opdateringens navn ned)
$ sudo softwareupdate -i det_navn_du_noterdede

Fra : Mac733

Dato : 09-12-04 23:14

Tak for hjælpem begge to
Altid rart der er et sted med flinke folk når der er knas i maskineriet.

Det endte nu med at jeg sent i nat fik liv i mac´en via mit eksterne Dvd
drev fra min pc. Her meldte den så senere om problemer med Cd´en.
Efter en quick rensning af cd´en, kunne mit Idrive starte op via cd, og
ligge et fint nyt system på

Så nu er den fin som ny

God jul

mvh