Brænde CD fra iPhoto på en
Fra : Gabriella

Dato : 08-12-04 19:15

Hej NG

Jeg er stadig ny i mac-verdenen! Jeg skal brænde nogle cder med billeder til
julegaver. Dem som skal have gaverne er allesammen pc-brugere, og jeg blev
så spurgt om de ville kunne åbne cden på pcen, når den var brændt på en mac?
Det ved jeg ærligt talt intet om - har kun brændt til mig selv, og det går
jo fint!

Men er der nogen af jer der ved om de cder man brænder fra en iBook G4 kan
læses uden problemer på en pc? (Jeg er klar over at formaterne på filerne
der skal brændes skal stemme overens, men det gør de jo også når der er tale
om .jpg). Det er om brændingssoftwaren laver det læsbart for andet end
mac-brugere?

Håber der er nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak!
Gabriella

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-12-04 20:21

Gabriella <gabriella@netbruger.dk> wrote:

> [...]
> om .jpg). Det er om brændingssoftwaren laver det læsbart for andet end

Hej Gabriella

Der burde ikke være nogen problemer i at brænde en CD på din Mac som
også PC brugere kan få glæde af.

Så længe dine filer har extensions som fx. billede.jpg, så er de cross
platform.

Når du nu er ny på Mac, så prøv at joine macsnakdk via iChat

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-12-04 21:23

Gabriella wrote:
> [...]
> om .jpg). Det er om brændingssoftwaren laver det læsbart for andet end

Jeg har netop for ikke bare at slynge noget ud gjort 2 forsøg.

1. forsøg, her har jeg brændt en CD direkte fra iPhoto. Resultatet er at
der oprettes nogle mapper på samme måde som i iPhoto og det kan være
lidt irreterende at browse mapperne manuelt på den måde, hvis de f.eks
skal findes frem til print mm. I Windows XP giver det dog ingen
problemer da Explorer selv gennemser mapperne og gør et slideshow klar.

2. forsøg, her har jeg markeret billederne i iPhoto, derefter har jeg
exporteret billederne i deres originale kvalitet til en brændbar CD som
jeg har givet et navn og derefter brændt dem i Finder.
Denne CD kan jeg gennemse på PC med Win XP pro, let og ubesværet og det
er samtidig nemt at finde et enkelt billede da de alle ligger i samme
"mappe".

Så hvis ellers ikke CD-drevet der sidder i PC'erne er old gamle, så
skulle det ikke give nogen problemer.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-12-04 23:31

> [...]

> om .jpg). Det er om brændingssoftwaren laver det læsbart for andet end

Det kan iPhotho-hjælp, som henviser til Finders brændefunktion!

Oprette en cd eller en dvd, der kan vises i Windows eller bruges til
fremkaldelse

Du kan bruge brændefunktionen i iPhoto til at oprette diske med dine
fotografier og album, som kun kan vises iPhoto. Hvis du vil oprette en
disk, der kan vises på en Windows-computer og bruges til fremkaldelse,
skal du bruge Finder.

1. Vælg i iPhoto, det eller de album, der skal brændes på en disk.

2. Vælg Arkiv > Eksporter.

3. Klik på Eksporter arkiv øverst i vinduet Eksporter fotos.

4. Vælg indstillinger i vinduet Eksporter arkiv:

Format: Vælg et arkivformat til de eksporterede billeder på lokalmenuen
Format. (Afhængigt af kilden til billederne skal du muligvis vælge JPG
for at sikre kompatibilitet.)

Størrelse: Skaler evt. fotografierne til en bestemt størrelse ved at
vælge den maksimale bredde og højde.

Navn: Vælg, om fotografierne skal eksporteres med arkivnavne, titler fra
iPhoto eller albumnavn. Sørg for at vælge afkrydsningsfeltet "Brug
endelse", så du kan tilføje arkivformater (f.eks.".jpg" og ".tiff") til
fotografiernes arkivnavne, titler og albumnavne.

5. Klik på Eksporter.

6. Vælg en placering til de fotografier, du eksporterer, og klik på OK.

7. Når eksporten er færdig, skal du slutte iPhoto.

8. Klik på symbolet for Finder i Dock, og sæt en cd-rw-disk eller en tom
cd-r- eller dvd-r-disk i drevet.

9. Træk mappen til symbolet for disken.

10. Når arkiverne er kopieret, skal du vælge Arkiv > Brænd disk og
klikke på Brænd.

--
Michael Tysk-Andersen
Rønne, <tysk-andersen.dk>