Hjælp til formmail
Fra : David Andreas Trasbo

Dato : 12-12-04 11:13

Jeg har lavet et formmail script som ikke virker helt som det
skal. selvom der indtastet altmuligt får jeg bare en blank mail
hvor der desuden ikke kan åbnes den vedhæftede fil. Her er koden:

<head>
</head>
<form method="post" action="mailto:datra@mail.dk">
<input type="hidden" name="required" value="email, navn">
<input type="hidden" name="missing_fields_redirect"
value="fejl.html">
<input type="hidden" name="env_report"
value="remote_host,remote_addr,http_user_agent">

<fieldset>
<legend>Send mig en mail</legend>

<label for="ip1">Email:</label><input id="ip1" type="text"
name="email" value="Skriv din emailadresse her"
onfocus="this.select();" onchange="this.onfocus=null;"
size="50"><br>
<label for="ip2">Navn:</label><input id="ip2" type="text"
name="navn" value="Skriv dit navn her" onfocus="this.select();"
onchange="this.onfocus=null;" size="50"><br>
<select size="1" name="Køn">
   <option selected="selected">Vælg et køn</option>
   <option>Mand</option>
   <option>Kvinde</option>
</select>
<label for="ip3">Emne:</label><input id="ip3" type="text"
name="emne" value="Skriv emnet på din besked her"
onfocus="this.select();" onchange="this.onfocus=null;"
size="50"><br>
<label for="ip4">Besked:</label><textarea id="ip4" name="besked"
rows="15" cols="50"></textarea>
<input type="submit" value="Send"> <input type="reset"
value="Slet alt ">
<input type="hidden" name="sort"
value="order:email,navn,køn,emne,besked,file">
</fieldset>

</form>

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
*****

jeg håber at nogle vil hjælpe.

datra, David Trasbo, bruger på HTML.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-12-04 23:37

David Andreas Trasbo skrev:

> Jeg har lavet et formmail script som ikke virker helt som det
> skal.

Allerførst - brug kun en mailto-formular som sidste udvej. Du har
stærkt begrænsede muligheder for at formatere de data der bliver
sendt, og en del brugere vil ikke have mulighed for at benytte en
mailto-formular (fordi det kræver at browseren er i stand til og
har lov til at sende mails).

Hvis du har mulighed for at anvende et serversidesprog - fx asp,
asp.net eller php - er det klart at foretrække. Andre muligheder er
at anvende prædefinerede form2mail-scripts (findes ofte på
webhoteller mm.)

> Selvom der indtastet altmuligt får jeg bare en blank mail

Du har glemt at sætte enctype - det er vigtigt ved mailto-
formularer:

<form action="mailto:foo@bar.invalid" enctype="text/plain">
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-04 01:25

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Du har glemt at sætte enctype - det er vigtigt ved mailto-
> formularer:
>
> <form action="mailto:foo@bar.invalid" enctype="text/plain">

Den formular, jeg har på http://hjemmesideskolen.dk/scripts/tomail.asp
virker da ellers godt nok uden.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-04 10:42

Erik Ginnerskov skrev:

> Den formular, jeg har på
> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/tomail.asp virker da ellers
> godt nok uden.

Det er jo heller ikke en mailto-formular (du bruger javascript til
at afsende mailen).

En mailto-formular har en mail-uri (mailto:someone@address.invalid)
som action-parameter.

Men selv om din formular dels kræver javascript for at virke og
dels har problemer med danske tegn, så er det nok stadig at
foretrække frem for en egentlig mailto-form, hvor man ikke kan
styre formateringen af mailen og hvor man ikke kan anvende mere end
ét felt til brødteksten.

En "rigtig" serverside-formular er dog stadig klart at foretrække
frem for begge de to clientside-løsninger.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-04 11:47

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er jo heller ikke en mailto-formular (du bruger javascript til
> at afsende mailen).

Det er da rigtigt, at jeg bruger noget javascript. Formålet er at gøre det
vanskeligt/umuligt for spamrobotterne at høste mail-adressen.

> En mailto-formular har en mail-uri (mailto:someone@address.invalid)
> som action-parameter.

Den er bevidst fravalgt af ovennævnte grund.

> Men selv om din formular ... har problemer med danske tegn,

Det problem i forbindelse med danske tegn må jeg se at få kigget på. Det
havde jeg ikke opdaget.

> [...]
> ét felt til brødteksten.
>
> En "rigtig" serverside-formular er dog stadig klart at foretrække
> frem for begge de to clientside-løsninger.

Klart. De muligheder forligger også og fordelen derved er nævnt:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/mailform.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-04 13:17

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er da rigtigt, at jeg bruger noget javascript. Formålet er
> at gøre det vanskeligt/umuligt for spamrobotterne at høste
> mail-adressen.

Det er særdeles forståeligt.

> Det problem i forbindelse med danske tegn må jeg se at få
> kigget på. Det havde jeg ikke opdaget.

Du har da ellers skrevet "at Mozilla under alle omstændigheder ikke
kan sende danske tegn rigtigt."

Jeg prøvede lige kort at eksperimentere med at ændre tegnsæt, sætte
tegnsæt på javascriptet og lignende - desværre hjalp det ikke
noget.

Opera har i øvrigt en anden måde at håndtere danske tegn på i
scriptet. Hvor Mozilla/Firefox ser ud til at håndtere dem som utf-8
(hvorved "Æblegrød" fx bliver til "Æblegrød"), så vælger Opera at
url-encode teksten så "Æblegrød" bliver til "%C6blegr%F8d".

I begge tilfælde kan man godt konvertere tilbage til den rigtige
tekst - det er dog nok lidt lettere i tilfældet med Opera, fordi
url-kodning er en fast standard mens der ikke er defineret nogen
standard til at fejloversætte fra utf8 til latin1.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-04 16:28

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Du har da ellers skrevet "at Mozilla under alle omstændigheder ikke
> kan sende danske tegn rigtigt."

Det må være alzheimer light.

> [...]
> (hvorved "Æblegrød" fx bliver til "Ã?blegrød"), så vælger Opera at
> url-encode teksten så "Æblegrød" bliver til "%C6blegr%F8d".

Det må være hvis man bruger Operas mailprogram. Har man sat Opera op til at
åbne mailen i Outlook Express, sker der ingen forvrængning.

Men hvis der ikke findes en entydig standard for den forvrængning, der sker
fra Mozillas utf-8 og til iso-8859-1, kan man vel ikke forvente at kunne
scripte sig ud af problemet. ;(

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-04 20:09

Erik Ginnerskov skrev:

> Det må være hvis man bruger Operas mailprogram. Har man sat
> Opera op til at åbne mailen i Outlook Express, sker der ingen
> forvrængning.

Jeg testede med Outlook 2000 - hvor tegnene blev urlencodet som
beskrevet. Jeg har nu forsøgt at teste med OE, men her vil det slet
ikke virke - OE åbner, men der laves ikke nogen ny mail. Det er dog
ikke din formulars skyld, OE vil heller ikke åbne en ny mail når
jeg klikker på et normalt maillink.

Jeg fik i øvrigt også lige lyntestet med Operas egen mailklient -
her er problemet det samme som med Outlook 2000.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-04 22:15

> [...]

> Jeg fik i øvrigt også lige lyntestet med Operas egen mailklient -
> her er problemet det samme som med Outlook 2000.

Så er det jo en god ting at vi er enige om at man bør anvende
serverside-scripting, hvis der er mulighed for det. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk