Nedlægges eller opdateres?
Fra : Allan Vebel

Dato : 09-12-04 01:33

Skal
http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign
nedlægges eller opdateres?

Mange af artiklerne er fra 1999, og håbløst forældede - og
ingen gør tilsyneladende noget for at bringe artiklerne op på
en niveau, så de kan bruges i dag.

OSS'en hører godt nok til news:dk.edb.internet.webdesign,
men news:dk.edb.internet.webdesign.html er opstået i
mellemtiden, så det må være her spørgsmålet hører til?

Der har i tidens løb været mange henvisninger til denne
side, men når den ikke bliver opdateret - hvad gør man så?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-04 07:39

Allan Vebel skrev:

>Der har i tidens løb været mange henvisninger til denne
>side, men når den ikke bliver opdateret - hvad gør man så?

http://www.usenet.dk/oss/
kan du se hvem der ansvarlig for de forskellige OSS'er. Jeg har
tjekket det, og Toke skriver stadig på usenet med samme adresse.
Han kan opdatere OSS'en.

Det er imidlertid ikke sikkert at han har mandat til at oprette
en ny OSS.

Som nødløsning kunne man evt. skrive alle webdesign-OSS'erne i ét
dokument.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-12-04 01:24

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> På http://www.usenet.dk/oss/ kan du se hvem der ansvarlig
> for de forskellige OSS'er.

Det er bare som om tiden er løbet fra den slags oss'er, og
Toke hører vi ikke meget til her mere.

Der sker jo ikke så meget her

Det virker som om at den slags sider er overtaget af private
med interesse for emnet - her er hjemmesideskolen.dk, gyros.dk,
html-faq.dk, hintzmann.dk og så videre

> Jeg har tjekket det, og Toke skriver stadig på usenet med
> samme adresse.

Ja, og hans hjemmeside http://www.daimi.au.dk/~darkwing/ siger:

Last changed 27. september 2002

> Han kan opdatere OSS'en.

Jamen, han gør det ikke - og har ikke gjort det i årevis. Det
trænger virkelig til en grundig opdatering - er der slet ikke nogen
der har opdaget det, og holder øje med hvad der sker på disse
sider, hvis der sker noget?

Skulle usenet.dk ikke være foregangsmand for den kode vi
skriver? Der er ikke noget der tyder på det når man ser

http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fwww.usenet.dk&warnings=yes&spider=yes

Hvem har det overordnede ansvar?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-04 11:15

Allan Vebel skrev:

> [...]
>trænger virkelig til en grundig opdatering - er der slet ikke nogen
>der har opdaget det, og holder øje med hvad der sker på disse

Det flyder for tiden. Der er ikke nogen der har noget egentligt
ansvar. De nærmeste er infogruppen som var en gruppe der nedsatte
sig selv og gjorde et godt stykke arbejde for at strukturere og
opdatere hele usenet.dk. Medlemmerne er i mellemtiden sivet væk
så der nu kun er én mand tilbage. Jeg har selv meldt mig som nyt
medlem, men ingen andre har vist interesse, og jeg synes at det
virker noget uoverskueligt for to mand at gå i gang med at
revidere hele sitet.

Her og nu er løsningen måske at du beder Toke om at fjerne OSS'en
og så etablere din egen på en hjemmeside?

>Skulle usenet.dk ikke være foregangsmand for den kode vi
>skriver?

Jo.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-12-04 00:09

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> Det flyder for tiden.

Det har jeg opdaget

> Der er ikke nogen der har noget egentligt ansvar.

Det var jo det jeg frygtede - og derfor jeg stiller spørgsmålet.

> Medlemmerne er i mellemtiden sivet væk så der nu kun er én
> mand tilbage.

Hvem?

> Jeg har selv meldt mig som nyt medlem

Godt, du er hermed valgt

> men ingen andre har vist interesse, og jeg synes at det virker
> noget uoverskueligt for to mand at gå i gang med at revidere
> hele sitet.

Der skal laves en enorm reklameindsats for at få det op at køre.
Som nævnt, er mange af oss'ens områder i dag dækket ind af
private hjemmesider - og det fungere da også fint. En officiel
usenet-oss vil være et supplement til disse, og vil aldrig blive som
i de gode gamle dage, da oss'en var "lov".

> Her og nu er løsningen måske at du beder Toke om at fjerne
> OSS'en

Det er hermed gjort!

> og så etablere din egen på en hjemmeside?

Det har jeg haft på på html-faq.dk siden 29-12-2002, netop i protest
mod at oss'en ikke blev opdateret - og der er ikke sket så meget på
oss'en siden.

Det er derfor jeg stiller spørgsmålet: Nedlægges eller opdateres?

Det ender sandsynligvis med en nedlæggelse.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-04 14:20

Allan Vebel skrev:

>Hvem?

Thorbjørn Ravn Andersen. Jeg har hans mailadresse, men da jeg
ikke ved om den er offentlig, kan du få den i en mail. Jeg tror
nok han kan alting på usenet.dk.

--
Bertel

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-12-04 22:03

Allan Vebel wrote:

[OSS på usenet.dk]

> Det er bare som om tiden er løbet fra den slags oss'er, og
> Toke hører vi ikke meget til her mere.

Korrekt & korrekt. Jeg synes den bør nedlægges, eller evt. erstattes
med en liste med links til mere aktive steder.

> Ja, og hans hjemmeside http://www.daimi.au.dk/~darkwing/ siger:
>
> Last changed 27. september 2002

Ja, ja, helt død er jeg altså heller ikke. Men det kunne da være jeg
skulle lægge et link til http://ekot.dk/ på den side...

Faktisk ikke. Jeg har ikke login længere.

På det personlige plan er jeg så småt ved at erkende at jeg ikke har
godt af at kæmpe de kampe der skal kæmpes om netikette: Det gør mig i
dårligt humør og det smitter af i andre sammenhænge.

Skulle jeg gøre noget ved usenet.dk, ville jeg prioritere at få
revideret netikettedelen over HTML-OSS, men det bringer os så tilbage
til det med at blive i dårligt humør.

Nej, ildsjæle søges. Det er ikke fordi vi var 20 mand, da usenet.dk
blev banket på benene, så bare 2 personer ville gøre en voldsom
forskel.

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-12-04 23:28

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> skrev:

> Korrekt & korrekt. Jeg synes den bør nedlægges, eller evt.
> erstattes med en liste med links til mere aktive steder.

Dejligt at høre fra dig, Toke, du er en sjælden gæst her

Hvis du ikke har mulighed for at opdatere siderne mere, er
jeg også stemt for at de bliver nedlagt. Siderne er fuld af
gammeldags kode og døde links, så...

http://usenet.dk/oss/ står en masse navne, men det er ikke
til at finde ud af om disse personer fortsat står for opdatering af
de enkelte grupper. Dit navn står der også, men nu siger du:

> Faktisk ikke. Jeg har ikke login længere.

Hvem skal man så henvende sig til?

> Ja, ja, helt død er jeg altså heller ikke. Men det kunne da være jeg
> skulle lægge et link til http://ekot.dk/ på den side...

Jeg fandt bare 2 døde billeder på http://www.daimi.au.dk/~darkwing/
og en dato for mere end 2 år siden, og tolkede derfor at den ikke var
opdateret og aktuel. Det ene billede henviser til http://ekot.dk/dagbog/
og det andet til http://ekot.dk/meta/tokesider.html

> På det personlige plan er jeg så småt ved at erkende at jeg ikke har
> godt af at kæmpe de kampe der skal kæmpes om netikette: Det gør
> mig i dårligt humør og det smitter af i andre sammenhænge.

Så er det også på tide at stoppe. Det skulle du bare have meldt ud for
længe siden, så andre kunne overtage det hverv at opdatere oss'en.

> Skulle jeg gøre noget ved usenet.dk, ville jeg prioritere at få
> revideret netikettedelen over HTML-OSS, men det bringer os så
> tilbage til det med at blive i dårligt humør.

Det er også en vanskelig opgave - det er til at få lange n...er af. Har
du ikke lyst til det, skal du hellere lade det ligge - der er selvjustits
nok på området fra andre brugere.

> Nej, ildsjæle søges.

Det skal der nok gøres en meget aktiv indsats for at finde.

Jeg kender det fra vores lokale forsamlingshus i landsbyen - alle vil
gerne lave en masse om, men ingen melder sig når generalforsamlingen
er en realitet

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-12-04 23:46

Allan Vebel wrote:

> Dejligt at høre fra dig, Toke, du er en sjælden gæst her

Jamen pænt goddag da. Det er ikke umuligt at jeg kigger lidt mere
forbi. Jeg er begyndt at pusle lidt med web igen.

Toke:

> Hvem skal man så henvende sig til?

Jeg ved det ikke.

> Så er det også på tide at stoppe. Det skulle du bare have meldt ud
> for længe siden, så andre kunne overtage det hverv at opdatere
> oss'en.

Det er rigtigt. Det har jeg det skidt med ikke at have gjort.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-12-04 02:19

Allan Vebel wrote:

> Der sker jo ikke så meget her
>
> Det virker som om at den slags sider er overtaget af private
> med interesse for emnet - her er hjemmesideskolen.dk, gyros.dk,
> html-faq.dk, hintzmann.dk og så videre

Skimmede lige den oss, hvor jeg ellers ikke færdes. Jo, den er vist ikke
meget bedre værd end at nedlægge, hvis ingen har tid til at opdatere den til
dagens standard.

Den kunne så passende afløses af en side, som indeholder links til de sites,
du nævner + andre relevante sites - inklusive nogle på udenbysk som f.eks.
w3school.com og htmlhelp.com.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-04 00:32

Erik Ginnerskov skrev:

> Skimmede lige den oss, hvor jeg ellers ikke færdes. Jo, den er
> vist ikke meget bedre værd end at nedlægge, hvis ingen har tid
> til at opdatere den til dagens standard.

Jeg er ikke enig. Det er utvivlsomt korrekt at mange af de råd der
kan findes i webdesign-oss'en ville have godt af at blive
opdaterede, men så vidt jeg kan se er der to grunde til at man ikke
bare bør nedlægge <http://usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/>

For det første er der svar på nogle spørgsmål der så vidt jeg kan
se ikke er besvaret samlet på nogle af de alternative oss-sider der
er oppe. Det gælder først og fremmest indledningen "Hvad er
dk.edb.internet.webdesign?" og "Hvad er dk.edb.internet.webdesign
ikke?".

For det andet så er den gamle OSS i mine øjne den eneste der har en
opbygning der er brugbar som en egentlig OSS. Med det mener jeg at
man kan læse den selv som meget grøn og få et indtryk af hvad man
selv kan finde frem til.

Jeg henviser meget gerne til html-faq.dk, hjemmesideskolen og
andre, som i forhold til at være opdateret naturligvis er kilometer
foran den gamle OSS. Men jeg tror ikke at en ny bruger vil få meget
ud af selv at gå på opdagelse på de sites.

Hjemmesideskolen er godt nok en imponerende skole, og brugere der
gerne vil lære noget selv, kan få virkelig meget ud af
"skolegennemgangen" dér. En OSS er bare ikke det samme som en
tutorial eller en skole - og det er heller ikke (set med mine øjne)
bare en samling artikler eller svar.

Der hvor den gamle OSS er foran i forhold til de nyere sites, er
strukturen. Der er én side med en liste af spørgsmål, hvor de
øverste af dem er prioriteret ganske fornuftigt.

Jeg kan forestille mig to muligheder for at få forbedret oss-status
for webdesigngrupperne. Den ene går ud på at man opdaterer den
eksisterende oss - gerne med links til nogle af de mange glimrende
artikler man fx kan finde på de alternative sites. Den anden
mulighed er at lægge nogle af de spørgsmål der pt kun findes på den
gamle OSS over på fx html-faq.dk og så måske også lave et mere
tydeligt "start her"-link.

Under alle omstændigheder synes jeg der er en ide i at tage et
nærmere kig på den gamle OSS før man smider den i skraldespanden.
En væsentlig opdatering man kunne indføre var et afsnit der
forklarede afgrænsningen af de mange webdesigngrupper - hvad hører
til .html, .clientside, .serverside etc.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-04 01:39

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> opbygning der er brugbar som en egentlig OSS. Med det mener jeg at
> man kan læse den selv som meget grøn og få et indtryk af hvad man

Point taken.

> Hjemmesideskolen er godt nok en imponerende skole, og brugere der
> gerne vil lære noget selv, kan få virkelig meget ud af
> "skolegennemgangen" dér.

Hjemmesideskolen har nu aldrig været tænkt som en oss. Der kommer
html-faq.dk nok nærmere - vi skal bare have nogle flere til at lægge
artikler på.

> [...]
> mulighed er at lægge nogle af de spørgsmål der pt kun findes på den
> gamle OSS over på fx html-faq.dk og så måske også lave et mere

Either way, der ligger et kæmpe arbejde foran. Personligt har jeg lige pt.
ikke tiden til det, selv om jeg brænder for sagen. Jeg har lige et par løse
ender, jeg selv skal have bundet.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-12-04 23:29

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Jeg er ikke enig. Det er utvivlsomt korrekt at mange af de
> råd der kan findes i webdesign-oss'en ville have godt af
> at blive opdaterede

Ja, men hvem har tid og lyst? Der skal jo også være nogen
der vedligeholder den. I denne verden går tingene jo stærkt, og
det der var Gud for 5 år siden, er Satan i dag.

> For det første er der svar på nogle spørgsmål der så vidt
> jeg kan se ikke er besvaret samlet på nogle af de alternative
> oss-sider der er oppe.

Hvis vi nu hver især laver en liste med de ting vi mener skal
med på en fremtidig oss, så har vi til sidst et overblik. Jeg
samler gerne sådan en liste - send den til
http://html-faq.dk/kontakt.asp!

> Det gælder først og fremmest indledningen "Hvad er
> dk.edb.internet.webdesign?" og "Hvad er...

Sådan noget kunne sagtens blive stående på den eksisterende
oss - det er jo ikke noget der skal opdateres hele tiden. Det
er kun de dele af siden der er løbet fra udviklingen, jeg vil have
væk - og erstattet af links til de ildsjæle der følger med.

> For det andet så er den gamle OSS i mine øjne den eneste
> der har en opbygning der er brugbar som en egentlig OSS.

Ja, sådan noget kan laves på mange måder. Jeg kan godt se
at oss'ens struktur kan laves helt uden css - er det det du mener?

> Med det mener jeg at man kan læse den selv som meget
> grøn og få et indtryk af hvad man selv kan finde frem til.

Det kan man også på mange andre måder. Jeg har ikke set
nogen endegyldig måde hvorpå folk vil have det serveret -
det skal bare være letlæseligt for alle, og til at finde rundt i.

> Jeg henviser meget gerne til html-faq.dk, hjemmesideskolen
> og andre

Det har jeg set.

> Men jeg tror ikke at en ny bruger vil få meget ud af selv at gå
> på opdagelse på de sites.

Mit indtryk er det modsatte. Jeg får ofte mail fra folk der stiller
yderligere spørgsmål til et specifikt punkt - og en masse ros for
den nemme tilgang til emnerne.

> Hjemmesideskolen er godt nok en imponerende skole

Helt sikkert!

> En OSS er bare ikke det samme som en tutorial eller en skole -
> og det er heller ikke (set med mine øjne) bare en samling artikler
> eller svar.

Jeg sætter oss lige med ofte stillede spørgsmål - og de spørgsmål
der er flest af i grupperne, dem skriver jeg om, hvis det at gøre med
html og beslægtde emner. Det er vist også sådan Erik gør - han er
bare mere grundig og uddybende.

> Der hvor den gamle OSS er foran i forhold til de nyere sites, er
> strukturen. Der er én side med en liste af spørgsmål, hvor de
> øverste af dem er prioriteret ganske fornuftigt.

Det har bare den ulempe at vil man udskrive et enkelt svar på et
spørgsmål, så får man det hele med. Det er ikke optimalt - men
enkelt, det er det!

> Jeg kan forestille mig to muligheder for at få forbedret oss-status
> for webdesigngrupperne. Den ene går ud på at man opdaterer
> den eksisterende oss

Det er jo det jeg allerhelst havde set - der er bare ingen der vil tage
ansvaret for det.

> Den anden mulighed er at lægge nogle af de spørgsmål der pt
> kun findes på den gamle OSS over på fx html-faq.dk

Det vil jeg gerne arbejde for.

> og så måske også lave et mere tydeligt "start her"-link.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med "start her"-link?

> Under alle omstændigheder synes jeg der er en ide i at tage
> et nærmere kig på den gamle OSS før man smider den i
> skraldespanden.

Klart-klart! Nu er hele usenet.dk død her til aften, men jeg har
hentet zip-filen med det hele.

> En væsentlig opdatering man kunne indføre var et afsnit der
> forklarede afgrænsningen af de mange webdesigngrupper -
> hvad hører til .html, .clientside, .serverside etc.

Jeg er helt sikker på at det er en god opgave for Erik

Jeg har kontakt med Thorbjørn Ravn Andersen, der har mulighed
for at rette på usenet.dk - jeg skal bare sende det opdaterede
til ham når vi engang er blevet enige om hvad der skal ske.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-12-04 00:20

Allan Vebel skrev:

> Det er kun de dele af siden der er løbet fra udviklingen, jeg vil
> have væk - og erstattet af links til de ildsjæle der følger
> med.

O.k. - det havde jeg misforstået. Så er jeg straks mere positivt
indstillet.

> Ja, sådan noget kan laves på mange måder. Jeg kan godt se
> at oss'ens struktur kan laves helt uden css - er det det du
> mener?

Nej - jeg har skam ingen kvababbelser med at bruge css
Det jeg mente med strukturen var primært rækkefølgen af emner og
spørgsmål. Specielt det at OSS'en starter med en generel tekst om
brugen (afgrænsningen) af gruppen, mener jeg er en god ting.

> Jeg er ikke sikker på hvad du mener med "start her"-link?

Jeg mener at såvel html-faq.dk som hjemmesideskolen har masser af
gode artikler om webdesign - men ingen om at skrive på usenet. Et i
mine øjne vigtigt formål med en oss-side er at forklare lidt om
usenet til nye brugere.
HTML.dk har lidt på <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>,
Lasse Reichsteins side om at få hjælp er også fin:
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html> - og fra tid til anden
henvises der også til netikettesiderne på usenet.dk. Et oplagt emne
til en oss-artikel kunne være at samle nogle af disse oplysninger,
sammen med lidt information om hvordan man vælger den rigtige
gruppe til et webdesignspørgsmål.

Hjemmesideskolen er - så vidt jeg kan bedømme - en egentlig skole
der primært har til formål at lære folk at skrive hjemmesider.
Derfor er usenet-relaterede spørgsmål/svar næppe relevante der.
HTML-faq.dk er derimod en OSS for html-gruppen (m.m.) - og dermed
tæt knyttet til usenet (ret mig hvis jeg tager fejl). Et afsnit om
brug af usenet ville derfor være godt at have der.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-12-04 01:37

> O.k. - det havde jeg misforstået. Så er jeg straks mere
> positivt indstillet.

Jeg kigger på det i juleferien.

> Det jeg mente med strukturen var primært rækkefølgen af
> emner og spørgsmål. Specielt det at OSS'en starter med
> en generel tekst om brugen (afgrænsningen) af gruppen,
> mener jeg er en god ting.

http://usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign er der et
link til Introduktion http://usenet.dk/info - det får naturligvis lov
at ligge - selv om den også trænger til opdatering. Der er også
et dødt link på siden.

Med hensyn til

Fundats
Hvad er dk.edb.internet.webdesign?
Hvad er dk.edb.internet.webdesign ikke?
Om denne OSS
Distribuering af denne OSS

Hvordan kommer jeg i gang?
Startsteder
Programmer
Validatorer
Andre FAQ og OSS'er
Klassiske fejl
De forskellige standarder
Kort historisk gennemgang af WWW

.... så er det slet ikke min opgave at røre ved fundatsen, men i
afsnittet "Hvordan kommer jeg i gang?" er der mange ting der
virkelig trænger til en kærlig hånd.

> Jeg mener at såvel html-faq.dk som hjemmesideskolen har
> masser af gode artikler om webdesign - men ingen om at skrive
> på usenet.

Det er jo først blevet aktuelt nu, hvor vi snakker om nedlæggelse
at noget eksisterende.

> Et i mine øjne vigtigt formål med en oss-side er at forklare lidt
> om usenet til nye brugere.

Jeg ser meget gerne en forslag til en artikel om dette fra dig, så skal
jeg gerne lægge det på html-faq.dk - så har du også givet et bidrag

> [...]
> <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html> - og fra tid til anden
> henvises der også til netikettesiderne på usenet.dk.

Jamen, jeg synes også der efterhånden er en fin fordeling af sider
der hele tiden bliver mere og mere omfattende med hensyn til hjælp
til folk der vil lave webdesign. Sidste skud på stammen er Jesper
Frandsens http://9am.dk, der ganske vist omhandler det samme
emne, men på en lidt anden måde. Det er godt at få tingene fra
forskellig synsvinkel.

> Et oplagt emne til en oss-artikel kunne være at samle nogle af
> disse oplysninger, sammen med lidt information om hvordan man
> vælger den rigtige gruppe til et webdesignspørgsmål.

Den går også i tænkeboks til juleferien.

> Hjemmesideskolen er - så vidt jeg kan bedømme - en egentlig
> skole der primært har til formål at lære folk at skrive hjemmesider.

Det er også min opfattelse - det har været meningen at gå i dybden,
det er det Erik er god til.

> HTML-faq.dk er derimod en OSS for html-gruppen (m.m.) - og
> dermed tæt knyttet til usenet (ret mig hvis jeg tager fejl).

Det er faktisk din ide at html-faq.dk overhovedet er opstået - jeg ved
ikke om du husker debatten for 2 år siden? Dengang handlede det
også om mangnende opdatering af den officielle oss.

Dengang forventede jeg faktisk nogle flere indspark fra de faste
skribenter, heriblandt dig, men det har formet sig på den måde at
de fleste hellere har villet lægge artikler på egen hjemmeside - og
derefter linke til disse - og det er forståeligt nok - det er meget
nemmere at rette i, når noget skal rettes.

Skal jeg rette noget på http://usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign,
skal jeg sende det på mail til Thorbjørn, og jeg kan ikke selv bestemme
hvordan det skal se ud.

> Et afsnit om brug af usenet ville derfor være godt at have der.

Helt enig!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk