brug af variabler til at hente data
Fra : MMD3111 - Felix Sanc~

Dato : 09-12-04 11:47

hej alle

dette er en del af et større projekt og giver derfor ikke umiddelbart
mening,
men lad ikke dette skræmme jer væk !

i en funktion skal jeg kunne hente værdien true eller false
jeg har prøvet sådan her og det virker:
_root.musik_01_mc.m01_01.getValue()

men hvis jeg sætter variablen
_global.musik = 1
og forsøger at erstatte de to første 1-taller virker det ikke :o/

her er mine mislykkede forsøg:
_root.musik_0+_global.musik+_mc.m0+_global.musik+_01.getValue()
_root.musik_0_global.musik_mc.m0_global.musik_01.getValue()

hvad gør jeg forkert ?
HJÆLP :D

på forhånd tak
felix

Fra : PEF

Dato : 09-12-04 15:57

Mon ikke det skulle være muligt på denne måde:
_root["musik_0" + _global.musik + "_mc"]["m0" +_global.musik +
"_01"].getValue()

Man kan i nogle tilfælde - men ikke alle - benytte eval-funktionen. Da den
ikke virker hver gang, så en denne metode at foretrække.

Håber det hjalp.
/Peter

Fra : MMD3111 - Felix Sanc~

Dato : 09-12-04 16:34

hej peter.

jo, umiddelbart ser det ud til at det virker.

jeg skal indarbejde det i en masse kode nu, så det bliver spændende at se om
det virker hele vejen igennem.

kan du ikke fortælle mig, hvad brugen af [ gør.
og hvordan du kan skrive sætningen uden brug af "." der jo binder stien
sammen ?

mvh
felix

Fra : PEF

Dato : 10-12-04 09:29

Hej Felix,

[ ] benyttes i dette tilfælde til at refere forekomster (properties) . Det
betyder, at man faktisk også kan refere functions, hvis dette skulle være
nødvendigt (og det er det sometider).

redball.radius = 50;
eller
redball["radius"] = 50;
eller
prop = "radius";
redball[prop] = 50;

function doOnPress () : Void {
trace ("Mouse pressed");
}
my_mc.onPress = _root["doOnPress"];
eller
my_mc.onPress = _root.doOnPress;

I tilfælde, hvor objektet ikke er kendt på design tidspunktet (design-time),
men først på kørselstidspunktet (run-time), kan dot-notationen give fejl
(fordi den angivne property er ukendt), som vil blive undgået ved brug af
[ ] - typisk ved brug af den relative object-reference "this".
Dot-notationen er at foretrække, da den er lettere at læse.

Jeg kan anbefale dig at få fat i Colin Moock's bøger:
- Actionscript for Flash mx (O'reilly)
- Essential Actionscript 2.0 (O'reilly)

God fornøjelse

Fra : MMD3111 - Felix Sanc~

Dato : 10-12-04 10:19

hej peter.

super, jeg takker mange gange for hjælpen.

og jeg har haft fat i colin's bøger før,
og vil nu endnu mere have fingrene i dem igen.

mvh
felix