Skærme
Fijala 3554
TFT 16 bit farver.
Fra : Bach|DK|

Dato : 08-12-04 10:54

Jeg overvejer at investere i en TFT skærm. De fleste TFT skærme kører
med 16 bit farver. Jeg har så prøvet at justere min windows skrivebord
til 16 bit. Så bliver ikoner "grimme" at se på og mine genveje virker
"hakket" rundt i kanten (også efter genstart). Er det hvad man må leve
med hvis man køber en LCD skærm? Eller hvordan fungerer det?

--
Michael Bach

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 08-12-04 13:02

On Wed, 8 Dec 2004 10:53:47 +0100, "Bach|DK|"
<m_bach_f@FJERNEDETTEhotmail.com> wrote:

>Jeg overvejer at investere i en TFT skærm. De fleste TFT skærme kører
>med 16 bit farver. Jeg har så prøvet at justere min windows skrivebord

Nej, de fleste TFT skærme kører med 16 millioner farver, eller 32 bits
farver

Nu er 16 millioner faktisk kun 24 bit, 2 i 24ende.

Jeg fandt en forklaring på nettet:

"32-bit color" is for all practical perposes just 24-bit color that is
aligned so that the color information for each pixel in the bitmap
starts every four bytes vs. every three bytes.

The only reason this is done is that on the Intel 32-bit
PCI/AGP/Memory data bus its more efficient to get at data that is
"32-bit aligned". [with 24-bit data you often actually have to read
the pixel's data twice--and then mask for the bits you are interested
in]

The "fourth byte" is generally wasted.

>til 16 bit. Så bliver ikoner "grimme" at se på og mine genveje virker
>"hakket" rundt i kanten (også efter genstart). Er det hvad man må leve
>med hvis man køber en LCD skærm? Eller hvordan fungerer det?

Man skal ikke leve med noget nedsat. De er fuldt ud med.

På edbpriser.dk går du ind under hardware og skærme. Du søger
Avanceret med kryds ved TFT og Farveunderstøttelse 16 mill.

så får du 6 sider med TFT-skærme

mvh

John

Fra : Zulu

Dato : 08-12-04 19:13

Bach|DK| wrote:
> [...]
> "hakket" rundt i kanten (også efter genstart). Er det hvad man må leve
> med hvis man køber en LCD skærm? Eller hvordan fungerer det?

TN+ paneler (dem der fås ned til 12 ms) kører 18 bit farver = 262.000
farver, men kan emulerer op til 16,2 mio farver. Det er stadig 4x så mange
farver som 16 bit, så derfro vil du se forskel på om du sætter windows til
at kører 16 bit eller 24 bit.

S-IPS, MVP og PVA paneler kører alle 24 bit = 16,7 mio. farver. De sidste 8
bit optil 32 bit er såkaldte alpha-colors, som så vidt jeg husker bruges til
overlay m.m. (ret mig lige her... :))

Gå ind på www.prad.de/guide/hersteller_start.html, her kan du se hvilke
skærme, der indeholder hvilke paneler.

Læs mere om de forskellige paneler her:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.html

Start evt. på side 19.

Zulu

Fra : Zulu

Dato : 08-12-04 19:15

Zulu wrote:

> Læs mere om de forskellige paneler her:
> http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.html
>
> Start evt. på side 19.

Prøv også at læse side 11, der står om de førnævnte farveproblemer: 18 bit
vs 24 bit.

Zulu