GeForce 6800 -VS- X800 pro (jeg skal vælg~
Fra : Sune H.

Dato : 11-12-04 01:29

Hej NG..

Jeg er meget snart færdig med mit eksamensprojekt og kan så endelig få lov
at game det spil jeg har ventet på i 3-4 år (HL2).. Jeg har nu haft spillet
liggende uåbnet i en låst skuffe i over 10 dage, da jeg simpelthen ikke tør
starte det før jeg har færdiggjort det eksamnensprojekt ;)

Jeg vil nyde HL2 i al dens pragt (fuld DX9), så der skal nyt GFX til
Som fattig studerende er pengepungen lille og juletidn er dyr, men jeg tager
en tur på kælkebakken, mens jeg holder fast i kassekreditten.

Jeg har kigget tingene lidt igennem og spurgt den almægtige google til råds
og er kommet frem til 2 kort, som jeg umiddelbart er interesseret i.

ASUS V 9999GT/TD, GeForce 6800 GT, 128Mb GDDR3 SDram
Pris ca. 2300,-

Club-3D Radeon X800 Pro, 256 MB GDDR3 SDram
Pris ca. 2900,-

Mit nuværrende system er som følgende: Asus P4PE, P4 2.4 Ghz, 512Mb ram,
TI4200 128Mb GFX.

Jeg håber på at kunne klare mig med min nuværrende CPU, det er i hvert fald
planen.

Spørgsmålet er nu hvilket graffikkort I mener jeg skal vælge? Det skal
absolut holdes under 3000, men jeg kunne godt finde på at tage det til 2900,
hvis I mener det er det værd?

Jeg er også åben for andre forslag

Jeg har tænkt lidt over at det måske er dumt at invistere alt for meget i et
AGP kort, når mit næste bundkort sikkert kun har PCI-expres, dog satser jeg
ikke på at opgradere på dette område det næste halve år. Og dog, måske lige
en HT 800FSB 3Ghz+ CPU, hvis der komemr en billigt forbi.

Nå men håber på et par gode råd her i gruppen

Glædelig Jul
Mvh
Sune H.

Fra : Nicolai

Dato : 11-12-04 01:54

> ASUS V 9999GT/TD, GeForce 6800 GT, 128Mb GDDR3 SDram
> Pris ca. 2300,-

Til prisen er dette et klassekort.

Fra : Sune H.

Dato : 11-12-04 17:33

"Nicolai" <emailxyznifo@fogh.com> wrote in message

> Til prisen er dette et klassekort.

Okay :) Det er nok også den jeg er mest lun på, men er Asus'es udgave så
den rigtige at vælge?

Er der evt. en der kender til lydniveauet på det Asus kort? Jeg har et pænt
støjsvagt system, men plejer at fikse min egen køling, så det er ikke et
"must"..

/Sune

Fra : Nicolai

Dato : 11-12-04 17:40

> Okay :) Det er nok også den jeg er mest lun på, men er Asus'es udgave så
> den rigtige at vælge?

Asus er ikke dårligt, men heller ikke lydløst :)

> Er der evt. en der kender til lydniveauet på det Asus kort? Jeg har et pænt
> støjsvagt system, men plejer at fikse min egen køling, så det er ikke et
> "must"..

Nok det bedste bud. Jeg gad ikke, men så måtte jeg betale dyrt for et
MSI6800GT . . .

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-12-04 19:58

Hej

Sune H. wrote:
> Er der evt. en der kender til lydniveauet på det Asus kort? Jeg har et pænt
> støjsvagt system, men plejer at fikse min egen køling, så det er ikke et
> "must"..

Bemærk blot at det ikke er et rigtigt GT kort. Det er et lettere tunet
6800 kort.

** Hvis jeg står i din adressebog og du ikke kender mig, **
** så slet mig venligst. Mange tak. **

Fra : Sune H.

Dato : 11-12-04 23:39

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> Bemærk blot at det ikke er et rigtigt GT kort. Det er et lettere tunet
> 6800 kort.

Er det ikke kun den mindre mængde ram der gør den svagere end et "ægte" GT
kort?

Så vidt jeg har opfanget, har det alle 16 pipelines osv?

/Sune

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-12-04 07:33

Hej

Sune H. wrote:
> Er det ikke kun den mindre mængde ram der gør den svagere end et "ægte" GT
> kort?

Det bruger GDDR1 ram i stedet for GDDR3. For andre specs må du lige
kigge på Asus' hjemmeside. EDBPriser har i hvert fald ikke styr på dem.

Fra : Michael Christiansen

Dato : 13-12-04 21:26

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Det bruger GDDR1 ram i stedet for GDDR3. For andre specs må du lige
> kigge på Asus' hjemmeside. EDBPriser har i hvert fald ikke styr på dem.

Hej, har selv kig på netop det kort. Der står da direkte at det bruger GDDR3
ram. Eller er der en fejl?

Mvh Michael

Fra : Sune H.

Dato : 14-12-04 00:02

> Hej, har selv kig på netop det kort. Der står da direkte at det bruger
> GDDR3
> ram. Eller er der en fejl?

Hej.. Jeg har tjekket op på det og det er korrekt, det er kun alm DDR og
ikke DDR3 ram

tjek selv: http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=V9999GT/TD&langs=01

Memory clock'en er kun 700 MHz(350MHz DDR) modsat 1 GHz(500MHz DDR) på den
dyrere udgave med 256Mb

/Sune

Fra : Marni

Dato : 12-12-04 01:33

"Nicolai" <emailxyznifo@fogh.com> wrote in message

> Til prisen er dette et klassekort.

Måske, men det er ikke et GT. Det er det her derimod, og det koster lige
under 3000.-
256 mb RAM, 350/1000 mhz på henholdsvis core og mem. Det ville jeg købe.

Martin.

Fra : asap

Dato : 13-12-04 13:58

Jeg ville købe et brugt Radeon 9800Pro til en tusse. Det er fint til HL2.
Bare min mening... Men ellers et 6800LE og åbne 4 ekstra pipe lines og 2
ekstra vertex shaders (= standard 6800). Det koster fra 1900,- og
softmoddes. Noget helt andet er, at HL2 er ATi-optimeret...

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 14-12-04 14:08

> [...]
> ekstra vertex shaders (= standard 6800). Det koster fra 1900,- og
> softmoddes. Noget helt andet er, at HL2 er ATi-optimeret...

Så er det jo sjovt at man ofte ser GeForce6800 128mb og RX800Pro ligge i
dødt løb !. Begge kort er HL2 optimerede.
-Niels-

Fra : Marni

Dato : 14-12-04 14:28

> Så er det jo sjovt at man ofte ser GeForce6800 128mb og RX800Pro ligge i
> dødt løb !. Begge kort er HL2 optimerede.
> -Niels-

Hvorfor tror du det? Det lyder som vrøvl...
Er du en nisse?

Marni

Fra : Hr. Albrechtsen

Dato : 14-12-04 17:47

"Niels Bjørk Pedersen" <Gripen90@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>

> Så er det jo sjovt at man ofte ser GeForce6800 128mb og RX800Pro ligge i
> dødt løb !. Begge kort er HL2 optimerede.

I Half-Life 2 ligger Radeon X800 Pro nu tættere på et GeForce 6800 Ultra, og
er endda hurtigere de steder hvor der renderes mange vandrefleksioner (Water
Hazard).
---
Mvh
Anders