Problem med Abit 9600XT 256 VIO
Fra : Jakob [8700]

Dato : 10-12-04 13:53

Kære NG.

Kortet kører godt, men flere gange dagligt sker der noget mærkeligt, typiske
symptomer er:

1: Skærm fryser og efter 5 sekunder går i sort. 2 sek. efter kommer billedet
igen, men går i sort 1 sek. efter, og billedet kommer igen efter ca. 2 sek.
Herefter virker det helt normalt og kører fint (indtil næste sjove episode
indtræder).

2: Skærm går i sort. Intet signal. eneste måde at få billede frem på igen er
genstart/reset.

I begge tilfælde spørger ATI Control Center, om jeg ønsker at sende
fejlrapport til ATI. I alle tilfælde sender jeg fejlrapport, men har intet
hørt fra ATI om løsning af problemet. Kan heller ikke finde oplysninger
andre steder, der kan afhjælpe problemet.

Begge fejl er begyndt efter install af WinXP SP2. En sjælden gang har jeg
modtaget besked fra ATI control center om, at GPU'en var gået i nul og
skulle genstartes, hvilket skulle forklare problemet en sjælden gang men
ikke løse det.

Har forsøgt at fremprovokere fejlen bevidst. Fejlen opstår oftest, når jeg
trykker på et link i IE eller scroller med musen i et vindue, mens
computeren arbejder med noget andet.

Har forsøgt følgende:
A) Clean install af WinXP og SP2.
B) Install af alle Catalyst drivere (med korrekt afinstall osv.)
C) Grafikkort og system er ikke overclocket.

Nogle forslag til, hvordan jeg kan afhjælpe problemet én gang for alle?

Mit system er:
Mobo: ASUS A7V266-E
Ram: 2x256 (hhv. Kingston og Hynix DDR2100
Diverse Maxtor diske, hvor 2 af dem er i RAID
LAN kort, SB Live51 Player

Alle forslag til løsning modtages meget gerne :D

Mvh
Jakob

Fra : Jan Diamant¦

Dato : 11-12-04 09:52

Har samme problem !!

Dog med et Saphire 9700 PRO, men har et Saphire 9600XT liggende,
som jeg vil smide i og se om samme fejl opstår.

Ifølge ATI og deres FAQ http://www.ati.com/support/infobase/3968.html
Så er det overvejende sandsynligt, at det er pga. HW sammensætningen og
BIOS indstillinger, så nu har jeg slået min 5% overclocking fra(5% er
penauts,
som om det skulle ødelægge noget !!).

Men prøv selv at læse FAQ'en, måske den kan løse dit problem, forvent dog
ikke
mirakler.

Mvh
Jan

Fra : Jakob [8700]

Dato : 11-12-04 19:14

Det var dælens - sig til, hvis du får løst problemet og opklaret gåden :)

Har læst ATI FAQ nu.

Tror måske, problemet hos mig kan skyldes hardware kombinationen. SB Live5.1
har haft en del problemer med VIA chipsets (nok mest aktuelt for KT133 og
KT133A, men sandsynligt i fht. KT266 og KT266A, hvor mit mobo har den
sidstnævnte).

Det burde dog være løst med VIA 4-in-1 driver vers. 4.37 og frem. Og da jeg
kører med 4.43, så burde det ikke være det.

Har forsøgt med andre VIA drivers (Hyperion, versioner 4.44 og op). Men
ingen betydelig forbedring eller løsning.

Så alt i alt varer det nok ikke længe, før jeg disconnecter SBlive og prøver
mit onboard lyd i stedet for. Alternativt, er jeg ved at blive mere lun på
at lave opgradering af mobo mm. Det vil da forhåbentlig fjerne al tvivl fra
interface mellem 9600xt og mobo/ bios.

Er ellers herre-godt tilfreds med ydelsen på 9600xt. Også selvom der er lidt
hakken i Doom3, medium setting.

Tak for hjælp og link, Jan :D

God weekend
/Jakob

Fra : Jan Diamant¦

Dato : 18-12-04 15:56

Her en uge senere, har jeg ingen fejl haft....

noget tyder på at mit 9700 Pro har et problem med resten
af mit setup, jeg vil muligvis opdatere MB bios osv osv,
og så sætte 9700'eren i igen.

Er du kommet videre ??

Mvh
Jan

P.s XT kortet er for sejt, klart federe end 9700 pro