Funktionær eller ej?
Fra : Gismo

Dato : 06-12-04 17:51

Hvornår er man funktionær som deltidsansat med variendende arbejdstimer?
loven siger man skal arbejde 8 timer om ugen. Hvad sker der hvis man kommer
under de 8 timer om ugen, fx hvis man holder ferie?

Er man så "normalt" ansat hvad der høre til - ingen løn under sygdom og kort
opsigelsesperiode - indtil man kommer over de 8 timer igen?

--
Gismo

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-12-04 18:22

Gismo wrote:

> Hvornår er man funktionær som deltidsansat med variendende arbejdstimer?
> loven siger man skal arbejde 8 timer om ugen. Hvad sker der hvis man kommer
> under de 8 timer om ugen, fx hvis man holder ferie?

Under ferie og sygdom kan man ikke bare "fritage" funktionæren for
funktionærrettighederne.

> Er man så "normalt" ansat hvad der høre til - ingen løn under sygdom og kort
> opsigelsesperiode - indtil man kommer over de 8 timer igen?

Nope.

Ta' en snak med din fagforening, når du er blevet udsat for sådanne krav
fra din arbejdsgiver.

mvh

Carsten Riis

Fra : Gismo

Dato : 06-12-04 18:52

Carsten Riis wrote:

> [...]
> funktionærrettighederne.

> Nope.
>

> Ta' en snak med din fagforening, når du er blevet udsat for sådanne

Problemet er at jeg ikke har en fagforening. Det anbefaler firmet ikke.
For at tage det fra starten. Jeg har været ansat ca. 3½ år på en
tankenstationen. D. 30 sep lukkede tanken og alle ansatte bliver opsagt. Får
afvide at jeg ikke er funtionæransat, da jeg kun har arbejdet 5,8 time/ugen
over de sidste 13 uger. Hvor de har de 13 uger fra ved jeg ikke, og de ved
det heller ikke selv. De sidste 2 uger arbejdede jeg 13 timer/ugen og fra d.
1-15 okt var der planlagt at jeg skulle arbejde 55 timer. over de 3½ år har
jeg ca. arbejdet 14 timer/ugen.
Jeg har hørt et par advokater hvad loven siger, men de har ikke kunnet finde
noget udover en sag fra landsretten hvor de kiggede meget længere tilbage
(flere år), for at finde ud af om vedkommen var funktionær ansat eller ej.
Der er blevet sendt nogle breve frem og tilbage mellem mig og firmaet uden
at der er sket mere (nu er de kommet frem til at jeg også har arbejdet under
8 timer de sidste 6 måneder). Næste der skal ske er et sagsanlæg, men det
Bliver dyrt hvis jeg skulle gå hend og tabe.

Min opsigelse blev sendt d. 29 og gældende fra dags dato. D. 30 var jeg på
arbejde. Posten kommer frem efter jeg er taget afsted så jeg blev først klar
over det midt i min vagt. Min chef sagde jeg skulle blive da der kun var et
par timer tilbage af vagten (arbejder alene). Hvad kan jeg kræve for den
vagt? Firmaet siger min løn er nok.

Hvor står jeg mht. en retsag? Har jeg chance for at vinde? Hvor meget kan
jeg få ud af det? 4 måneders opsigelse? men hvordan bliver de regnet. Vores
vagtplan gik 3 uger ind i oktober og de timer har de lovet vi får penge for,
men det er ikke sket endnu. Skal det regnes 13 uger tilbage fra jeg blev
opsagt eller 10 uger tilbage og 3 uger frem eller et snit af de 3½ år?
Indtil videre har jeg fået løn for ca. 11 timer (har ikke fået den nyeste
lønsedl)
--
Gismo

Fra : Gismo

Dato : 06-12-04 18:58

Gismo wrote:
> Indtil videre har jeg fået løn for
> ca. 11 timer (har ikke fået den nyeste lønsedl)

Mener 22 timer

--
Gismo

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-12-04 20:56

Gismo wrote:

> Problemet er at jeg ikke har en fagforening. Det anbefaler firmet ikke.

Og det troede du på?

Sorry, selvfølgelig vil firmaet ikke have, at du er i fagforening.

Du står jo langt svagere uden.

> [...]
> afvide at jeg ikke er funtionæransat, da jeg kun har arbejdet 5,8 time/ugen

Du skal se på, hvad du ville skulle have arbejdet. Der må du tage
tidligere lønsedler. Også nogen som ligger langt tilbage.

> [...]
> 1-15 okt var der planlagt at jeg skulle arbejde 55 timer. over de 3½ år har

Ud fra hvad du fortæller der, så er du omfattet.

Man kan ikke bare fjerne optjente rettigheder pga. fx sygdom og ferie.

snip: en masse spørgsmål som en fagforening meget meget bedre kan svare
på.

Smut ned i den lokale HK-afdeling. Spørg om de har mulighed for at
forhandle din sag mod at du indmelder dig med det samme.
De kan ikke sætte alverden igang for dig, men en faglig sekretær kan
sagtens hive noget løn hjem til dig i opsigelsesperioden.

Det har HK gjort for mig 2 gange. Med godt resultat.

mvh

Carsten Riis

Fra : Gismo

Dato : 06-12-04 21:16

Carsten Riis wrote:

> Og det troede du på?
>
> Sorry, selvfølgelig vil firmaet ikke have, at du er i fagforening.
>
> Du står jo langt svagere uden.

Mange steder hvor de kræver man er medlem af en!

> Du skal se på, hvad du ville skulle have arbejdet. Der må du tage
> tidligere lønsedler. Også nogen som ligger langt tilbage.

De ved godt hvor meget jeg har arbejdet, og så hvor mange timer der var
planlagt.

> [...]
> sagtens hive noget løn hjem til dig i opsigelsesperioden.
> Det har HK gjort for mig 2 gange. Med godt resultat.

Overenskomsten er lavet med SiD, så det er vel bedre at hive fat i dem

--
Gismo

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-12-04 21:53

Gismo wrote:

> Mange steder hvor de kræver man er medlem af en!

Ja, det er noget med eksklusivaftaler. Men det er jo den omvendte
situation.

Men så snart et firma anbefaler, at du ikke er med i en fagforening....
Sorry, så er der et eller andet muggent.

Ved undladelse af fagforeningsmedlemsskab, så står firmaet i den lange
ende. Der er nemlig sandsynligvis enten et hovedkontor eller
arbejdsgiverforening, som kan pudse jurister på dig.

> De ved godt hvor meget jeg har arbejdet, og så hvor mange timer der var
> planlagt.

Jepper.
I en opsigelsesperiode må man ikke bare "skære ned" på funktionærens
timer for at spare kroner.

Den går ikke. I hvert fald ikke i den situation som jeg har været i.
Jeg fik endda de aftentillæg som jeg skulle have.

> Overenskomsten er lavet med SiD, så det er vel bedre at hive fat i dem

Jepper.

Det er bare fordi du sagde tankstation, så lød det som du stod bag
disken og solgte benzin, chokolade mv.

Naturligvis bør man - for sin egen sikkerheds skyld - være med i den
fagforening som har overenskomsten eller bare dækker det fagområde man
er ansat i.

mvh

Carsten Riis

Fra : Gismo

Dato : 06-12-04 22:03

Carsten Riis wrote:

> Ja, det er noget med eksklusivaftaler. Men det er jo den omvendte
> situation.
>
> Men så snart et firma anbefaler, at du ikke er med i en
> fagforening.... Sorry, så er der et eller andet muggent.

De har aldrig sagt vi ikke skal melde os ind. De har heller ikke sagt vi
skal eller nævnt noget. Dem jeg kender som arbejder i samme selvskab men på
andre stationer er heller ikke medlem af en fagforening

> Ved undladelse af fagforeningsmedlemsskab, så står firmaet i den lange
> ende. Der er nemlig sandsynligvis enten et hovedkontor eller
> arbejdsgiverforening, som kan pudse jurister på dig.

Hovedkontoret har sendt sagen videre til arbejdsgiverforeningen (HIK)

> Jepper.
> I en opsigelsesperiode må man ikke bare "skære ned" på funktionærens
> timer for at spare kroner.

Hvad mener du?

> Det er bare fordi du sagde tankstation, så lød det som du stod bag
> disken og solgte benzin, chokolade mv.

Laver man andet på en tankstation?

> Naturligvis bør man - for sin egen sikkerheds skyld - være med i den
> fagforening som har overenskomsten eller bare dækker det fagområde man
> er ansat i.

Man lærer af sine fejl

--
Gismo

Fra : Gismo

Dato : 06-12-04 22:06

Gismo wrote:

> Hovedkontoret har sendt sagen videre til arbejdsgiverforeningen (HIK)

Går godt for mig. Mener HTS
--
Gismo

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-12-04 11:04

Gismo wrote:

> De har aldrig sagt vi ikke skal melde os ind. De har heller ikke sagt vi
> skal eller nævnt noget. Dem jeg kender som arbejder i samme selvskab men på
> andre stationer er heller ikke medlem af en fagforening

Ærgerligt for jer. Fagforeningsudgiften kan trækkes fra i skat og kan
hurtigt tjene sig hjem igen i et evt. opgør.

Betragt fagforeningen som en retshjælp. Det fedeste er naturligvis at
undgå brugen af fagforeningen, men det er da nu en rar ting at kunne
benytte sig af, i tilfælde af man møder en strid arbejdsgiver.

> Hovedkontoret har sendt sagen videre til arbejdsgiverforeningen (HIK)

Afsted til SID (eller hvad det nu er for en fagforening) med dig!

> Hvad mener du?

Fx kan man ikke bare flytte om på arbejdstimerne, så funktionæren ikke
får sit sædvanelig aftentillæg eller øvrige tillæg.

> Laver man andet på en tankstation?

Når det er SID som har overenskomsten, så lyder det at der værksted
tilknyttet tankstationen og du lavede noget der.

At du står bag disken vil jeg mene er i HK-området.

Okay, du ved bedst om du er med i en HK eller SID overenskomst.
Bare vælg den relevante fagforening.

Jepper.

mvh

Carsten Riis

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-04 21:49

> [...]
> opsagt eller 10 uger tilbage og 3 uger frem eller et snit af de 3½ år?
> Indtil videre har jeg fået løn for ca. 11 timer (har ikke fået den nyeste
Hvad siger din ansættelseskontrakt?
Lad os antage at du ikke har fået en ansættelseskontrakt, så er de første
5000 kr hjemme, derudover er der en tvist, fordi du ikke har fået den + 5000
kr.
I alt 10.000 kroner for denne del.

Hvad angår om du er funktionær:
Uden at være jurist, vil jeg vove den påstand at det at du de sidste 2 uger
er over 8 timer per uge og at du har været funktionær tidligere og at du har
arbejdet på tanken i 3 1/2 år med en gennemsnitlig ugelig arbejdstid på 14
timer, gør at jeg vil anbefale dig at gå i retten med sagen.

mvh
Carl

Fra : Gismo

Dato : 06-12-04 22:00

Carl L wrote:

> [...]
> Lad os antage at du ikke har fået en ansættelseskontrakt, så er de
> første 5000 kr hjemme, derudover er der en tvist, fordi du ikke har

Reglerne er blevet ændret så man kun får 1000 kr for kontrakt brud. Jeg er
på kontrakt der siger man er funktionær hvis man arbejder over 15 timer om
måned (ansat inden loven blev lavet om)

Bliver det nok også til

--
Gismo

Fra : En kvinde

Dato : 07-12-04 09:36

> Reglerne er blevet ændret så man kun får 1000 kr for kontrakt brud. Jeg er
> på kontrakt der siger man er funktionær hvis man arbejder over 15 timer om
> måned (ansat inden loven blev lavet om)

Nej - reglerne er blevet ændret, så man nu kan få 1000 kr, ELLER op til 13
ugers løn - helt afhængig af situationen.

Den holder ikke - fordi du først protesterer ½ år efter din funktionær
status reelt er forsvundet. Dermed har du accepteret din nye situation som
ikke funktionær og er taget for nøl.
Funktionærstatus beregnes normalt som et gennemsnit af de sidste 13 ugers
arbejdstid - er der ferie uger i denne tid, så beregnes de forholdsmæssigt
af den reelle arbejdstid de pågældede uger, hvor du ikke havde ferie. For at
opnå status som funktionær skal du have arbejdet OVER 8 timer i gennemsnit i
de sidste 13 uger. 8 timers arbejde er altså ikke nok.

Fra : Gismo

Dato : 07-12-04 11:03

En kvinde wrote:

> [...]
> ikke havde ferie. For at opnå status som funktionær skal du have
> arbejdet OVER 8 timer i gennemsnit i de sidste 13 uger. 8 timers

Hvor i loven står det med de 13 uger? Har set en sag fra landsretten hvor de
kigger flere år tilbage for at finde ud af om en person var funktionær
ansat.

--
Gismo

Fra : Gismo

Dato : 07-12-04 21:08

En kvinde wrote:

> Nej - reglerne er blevet ændret, så man nu kan få 1000 kr, ELLER op
> til 13 ugers løn - helt afhængig af situationen.

Uanset hvad får jeg da ingen glæde af det

> Den holder ikke - fordi du først protesterer ½ år efter din funktionær
> status reelt er forsvundet. Dermed har du accepteret din nye
> situation som ikke funktionær og er taget for nøl.

Skal jeg ikke oplyses om det før jeg kan klage?
Har det ikke en betydning at jeg arbejde 13 timer/ugen de sidste 2 uger, og
var sat til at arbejde ca 30 timer/ugen de næste 2 uger? Var min opsigelse
havnet 2 uger senere ville jeg have fået mine 4 måneders opsigelse!

Fik afvide at lønen i opsigelses perioden ville være et snit af de sidste 10
uger + de 3 uger hvor vagtplanen løb. Altså skal jeg have udbetalt over de 8
timer/ugen i løn, men stadig er jeg ikke funktionær

--
Gismo

Fra : En kvinde

Dato : 08-12-04 02:17

> Skal jeg ikke oplyses om det før jeg kan klage?

Nej, det skal du ikke. I Danmark er det således, at borgeren SELV skal holde
sig bekendt med landets love. Og det vi taler om her, er en af Danmarks
love, nemlig funktionærloven.
Det kan lyde uretfærdigt, men kører du 150 km i timen på motorvejen, så
nytter det heller ikke at du siger til politiet "Det er der aldrig nogen som
har fortalt mig, at jeg ikke må"
Bøden får du alligevel.

> [...]
> var sat til at arbejde ca 30 timer/ugen de næste 2 uger? Var min opsigelse
> havnet 2 uger senere ville jeg have fået mine 4 måneders opsigelse!

Nej, det har ingen betydning, hvad du ville arbejde i fremtiden, medmindre
du har kontrakt på det. Det som har betydning, er hvor meget du reelt har
arbejdet i perioden.

> [...]
> 8
> timer/ugen i løn, men stadig er jeg ikke funktionær

Firmaets interne regler har ingen betydning for, hvordan Danmarks love er
skruet sammen.

Fra : Gismo

Dato : 08-12-04 17:27

En kvinde wrote:

> [...]
> så nytter det heller ikke at du siger til politiet "Det er der aldrig
> nogen som har fortalt mig, at jeg ikke må"

Du får da afvide hvis du ikke må køre 110 mere hvis der fx er vejarbejde

Men det med de 13 uger, hvor står der noget om det? Funktionærloven siger
intet om det.

--
Gismo

Fra : En kvinde

Dato : 08-12-04 21:08

> Du får da afvide hvis du ikke må køre 110 mere hvis der fx er vejarbejde

Ja, for var skiltet der ikke, så måtte du jo køre 110. Men kører du 150 så
får du stadig en bøde - skiltning eller ej.

> Men det med de 13 uger, hvor står der noget om det? Funktionærloven siger
> intet om det.

Nja....... Det gør den faktisk næsten og så alligevel ikke helt klart og
enkelt - den siger nemlig i § 2 b. "Såfremt opsigelse af en funktionær, der
er fyldt 18 år, og som har været uafbrudt beskæftiget i den pågældende
virksomhed i mindst 1 år før opsigelsen, ikke kan anses for rimeligt
begrundet i funktionærens eller virksomhedens forhold, skal arbejdsgiveren
udrede en godtgørelse. Denne fastsættes under hensyn til funktionærens
ansættelsestid og sagens øvrige omstændigheder, "

Altså er den slags er individuel fra sag til sag, og rammerne er udstukket
af domstolene. Bemærk, at det er rammer som domstolene udstikker, det er
altså ikke nogen endegyldig facitliste som gælder i samtlige sager. Der er
eksempelvis stor forskel på at have været ansat 1 år og have opnået
funktionærstatus de første 3 uger af ansættelsesperioden og ellers ikke - og
så på, at have været ansat i 34 ¾ år og have været funktionær i de 34½ og
først mistet funktionærstatusen i slutningen af ansættelsesperioden. Derfor
vurderes det individuelt fra sag til sag.

Men der er selvfølgelig nogle retningslinjer som man benytter, ellers stod
det jo sløjt til. Den vigtigste retningslinje her, er at domstolene siger,
at beregningsgrundlaget skal foregå over en "længere periode". Hvad ER så en
længere periode, vil du nu spørge - og det er et rigtigt godt spørgsmål -
for det afhænger jo af den enkelte sag, som jeg forsøgte at illustrere ved
ovenstående eksempler. Men som tommelfinger regel er den periode mindst 13
uger. Og det er normalt de 13 uger vi bruger ude i den virkelige verden i
normale ansættelsesforhold, når vi beregner. Først når det er åbenlyst
uretfærdigt, som feks i tilfældet foroven med de 34 års ansættelse, beregnes
anderledes, fordi det enkelt og logisk kan begrundes, også i en retsal, at
det virkelig ER uretfærdigt.

Det var forklaringen..... tilbage til din sag som jeg ikke kan få til at
hænge sammen oppe i hovedet. Jeg mangler helt reelt svar på flere
spørgsmål - hvor gammel er du? Hvor længe har du helt nøjagtigt været ansat
? Har du de første 3 år været funktionær (over 18 år) uden undtagelse, eller
har du hoppet op og ned i arbejdstid ? Er det korrekt, hvad firmaet
oplyser, at du ikke har optjent funktionærstatus de sidste 6 mdr ?

Hvis du reelt i hele ansættelsestiden har arbejdet over 8 timer pr. uge og
har været ansat uafbrudt i 3½ år, samt i hele ansættelsesperioden har været
over 18 år - ja, så har du krav på 4 mdrs løn, når du bliver opsagt - men er
der bare 1 af parameterene som ikke er tilstede, så holder den ikke.

Fra : Gismo

Dato : 08-12-04 22:03

En kvinde wrote:

> Det var forklaringen.....

En helt masse som lyder fornuftigt :)

> tilbage til din sag som jeg ikke kan få til
> at hænge sammen oppe i hovedet. Jeg mangler helt reelt svar på flere
> spørgsmål - hvor gammel er du?

22

> Hvor længe har du helt nøjagtigt været ansat ?

Fra juni 2001

> Har du de første 3 år været funktionær (over 18 år) uden
> undtagelse, eller har du hoppet op og ned i arbejdstid ?

Ja. Det er først på det seneste at jeg har haft færre timer. Dels pga
eksamen i maj/juni og bagefter har jeg holdt ferie. Jeg har været
deltidsansat med variende arbejdstider. Vi (de ansatte) har selv bestemt
hvornår vi vil arbejde. En uge kan jeg have haft 1 vagt, en anden uge 5
vagter eller 0 vagter.

> Er det korrekt, hvad firmaet oplyser, at du ikke har optjent
> funktionærstatus de sidste 6 mdr ?

Først hold de på de 13 uger. Senere da deres advokat kom på sagen kom de
frem til at jeg også ligger under græsen ved 6 mdr.

> [...]
> mdrs løn, når du bliver opsagt - men er der bare 1 af parameterene
> som ikke er tilstede, så holder den ikke.

Har arbejdet ca 14 timer/ugen over de 3½ år, og blev ansat lige inden jeg
fyldte 19

Har det nogen betydning at jeg er opsagt fra d. 29 i stedet for d. 30? At
jeg var på arbejde d. 30 imens jeg var fritstillet?

--
Gismo

Fra : En kvinde

Dato : 08-12-04 22:28

> Først hold de på de 13 uger. Senere da deres advokat kom på sagen kom de
> frem til at jeg også ligger under græsen ved 6 mdr.

HVIS det er tilfældet, at du ikke har haft funktionærstatus det sidste halve
år, fordi du ikke har arbejdet over 8 timer pr. uge, så er din protest NU,
kommet ALT for sent - du har nølet ved ikke at protestere og det straffes,
som du har accepteret at gå ned i tid og dermed har du mistet din
funktionærstatus.

> Har det nogen betydning at jeg er opsagt fra d. 29 i stedet for d. 30? At
> jeg var på arbejde d. 30 imens jeg var fritstillet?

I forhold til din funktionærstatus har det ingen betydning. At de så burde
have sendt dig øjeblikkeligt hjem, med beskeden "Du er ikke ansat mere" er
en anden snak. Da de ikke gjorde det, så skal du selvfølgelig have din løn
for det.

Og nu stopper jeg - jeg er langt langt inde der, hvor jeg normalt kalder det
fagligt arbejde og får min løn for det - i stedet vil jeg henvise til en
fagforretning, hvis du vil vide mere *s*

Fra : Gismo

Dato : 08-12-04 22:35

En kvinde wrote:

> Og nu stopper jeg - jeg er langt langt inde der, hvor jeg normalt
> kalder det fagligt arbejde og får min løn for det - i stedet vil jeg
> henvise til en fagforretning, hvis du vil vide mere *s*

Takker for hjælpen

--
Gismo

Fra : HKJ

Dato : 08-12-04 22:43

"Gismo" <stivnisse_fisk_@hotmail.com> wrote in message

> Har det nogen betydning at jeg er opsagt fra d. 29 i stedet for d. 30? At
> jeg var på arbejde d. 30 imens jeg var fritstillet?

Hvis arbejdspladsen acceptere at du arbejder efter din fratrædelsesdato, er
det en annullering af opsigelsen, dette har dog kun betydning hvis du har en
opsigelses periode.

Jeg har oplevet en fyret funktionær, der kom på arbejde et par dage efter
han skulle stoppe, det gav ham 3 måneders ekstra løn, fordi han ikke
øjeblikkelig blev sparket ud af døren.

Fra : Gismo

Dato : 08-12-04 22:51

HKJ wrote:
> [...]
> efter han skulle stoppe, det gav ham 3 måneders ekstra løn, fordi han
> ikke øjeblikkelig blev sparket ud af døren.

Jeg har fået 28 dages opsigelse som ikke funktionær og løn for den vagt. Jeg
fik intet afvide da jeg kom (mine chefer var ikke klar over det). Da jeg
fortalte dem det senere (over telefon - arbejdede alene) mente de jeg skulle
blive da der kun var et par timer til vagten var slut.

--
Gismo

Fra : HKJ

Dato : 08-12-04 23:02

> [...]
skulle
> blive da der kun var et par timer til vagten var slut.

Jeg skal ikke kunne sige hvordan din sag forholder sig, men jeg kan fortælle
lidt mere om den sag jeg kender:

Manden var fyret og arbejde i sin 3 måneders opsigelses perioden, men var på
arbejde de første 3 dage efter han skulle være fratrådt, chefen var ikke
tilstede i firmaet til at bortvise ham. Da chefen kom tilbage, blev han bedt
om at forlade firmaet.
Han sagsøgte firmaet for 3 måneder løn og fik det.

Fra : Gismo

Dato : 08-12-04 23:07

HKJ wrote:

> [...]
> tilbage, blev han bedt om at forlade firmaet.
> Han sagsøgte firmaet for 3 måneder løn og fik det.

Ok... Må finde ud af hvad jeg gør

--
Gismo

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-12-04 00:19

HKJ wrote:

> "Gismo" <stivnisse_fisk_@hotmail.com> wrote in message
-snip-

> [...]
> om at forlade firmaet.
> Han sagsøgte firmaet for 3 måneder løn og fik det.

Hvis man allerede er blevet bedt om at blive væk og allerede er blevet
bortvist, så gælder det nummer vel ikke?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : HKJ

Dato : 11-12-04 09:45

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Hvis man allerede er blevet bedt om at blive væk og allerede er blevet
> bortvist, så gælder det nummer vel ikke?

Sikkert ikke, her var der bare en opsigelse med en fratrædelses dato.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-12-04 20:49

HKJ wrote:

> [...]
>
> var på

> bedt

> Sikkert ikke, her var der bare en opsigelse med en fratrædelses dato.

Så forstår jeg egentligt ikke hvorfor dommen er faldt ud, som du skriver
det. Manden er mødt op og har arbejdet *efter* sin opsigelsesdato,
uopfordret...

Er det mest logiske ikke at han skulle være blevet hjemme og alternativt
har spildt 3 arbejdsdage fordi han uopfordret har arbejdet? At chefen
ikke hele tiden er der, er sgu' da logisk nok. Den slags folk har møder
andre steder osv...

Fra : HKJ

Dato : 13-12-04 06:51

> Så forstår jeg egentligt ikke hvorfor dommen er faldt ud, som du skriver
> det. Manden er mødt op og har arbejdet *efter* sin opsigelsesdato,
> uopfordret...

Ifølge de jurister der var indblandet i sagen er det det normale udfald.
Firmaet var på forhånd blevet frarådet at køre sagen, da de sansynligvis
ville tabe, hvilket de så også gjorde.

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-12-04 00:02

En kvinde wrote:

> Nej, det skal du ikke. I Danmark er det således, at borgeren SELV skal holde
> sig bekendt med landets love.

Hvor skal borgeren det?

man skal jf. loven om ansættelsesbeviser have ændringer i sit
ansættelsesforhold at vide.
En væsentlig ændring er at betragte som en opsigelse.

At man får frataget et antal vagter, så man ikke længere er
funktionær... Det må være en væsentlig ændring af ansættelsesforholdet.

> Og det vi taler om her, er en af Danmarks
> love, nemlig funktionærloven.

Og loven om ansættelsesbeviser.

> [...]
> nytter det heller ikke at du siger til politiet "Det er der aldrig nogen som

Ja, men det har intet med aftaleret at gøre.

> Firmaets interne regler har ingen betydning for, hvordan Danmarks love er
> skruet sammen.

Enig.

mvh

Carsten Riis

Fra : En kvinde

Dato : 09-12-04 13:41

> At man får frataget et antal vagter, så man ikke længere er
> funktionær... Det må være en væsentlig ændring af ansættelsesforholdet.

Hvis du læser hvad gizmo skriver, så er han ikke blevet frataget dem, men
har SELV valgt ikke at tage så mange vagter. Inden han valgte det, havde det
været meget smart, at undersøge om det kunne få konsekvenser i
ansættelsesforholdet - man kan i alt fald næppe klandre arbejdsgiveren for,
at gizmo vælger ikke at opfylde sin kontrakt med det antal timer han er
ansat til.

Fra : Gismo

Dato : 11-12-04 22:28

En kvinde wrote:

> [...]
> klandre arbejdsgiveren for, at gizmo vælger ikke at opfylde sin
> kontrakt med det antal timer han er ansat til.

Jeg ved ikke hvad du laver til hverdag og hvor du har din viden fra. Jeg har
snakket med 2 advokater (bla ret og råd) som ikke kender noget til 13 ugers
reglen, og firmaet kunne heller ikke oplyse mig om hvor de har den fra.

"Den holder ikke - fordi du først protesterer ½ år efter din funktionær
status reelt er forsvundet. Dermed har du accepteret din nye situation som
ikke funktionær og er taget for nøl"

Holder heller ingen steder da jeg ikke er gjort opmærksom på det før jeg
blev opsagt. Trækker jeg mine 5 ugers ferie fra det halve år, ser det nok
også anderledes ud - ikke noget jeg har tal på her.

Mit gæt er at firmaet gør som de gør, fordi de ikke regner med at jeg vil
lægge sag an, da det vil koste ca det samme som det jeg kan få ud.

Jeg har ikke været ansat til at arbejde X timer. Som jeg skriver har jeg
været deltidsansat med variendre arbejdstid. Eneste der står i min kontrakt
er at jeg er funktionær hvis jeg arbejder over 15 timer/ugen.

Smutter forbi biblioteket på onsdag og ser hvad advokaten der sidder der
siger, og tager nok kontakt til SID for at høre om de kan hjælp.

Om det har betydning eller ej, så er jeg opsagt i hendhold til funktionær
loven, ikke til gældende overenskomst.

--
Gismo