Ang. Fejl I Digital Kamera
Fra : Bjørn E. Thorup

Dato : 06-12-04 16:36

Hej

Jeg har et Digital Canon Ixus 2S kamera. Jeg har opdaget at der er en pixel
fejl i kameraet. Altså når jeg f. eks taget et helt sort billede, ses en
lille rød prik. Det samme sker hvis jeg taget et billede hvor der ikke er så
meget lys. Kameraet er købt i maj 04.

Har jeg krav på at få et nye, eller få det repareret? Har ikke nogen ekstra
forsikring på selve kameraet.

På forhånd tak

Mvh Bjørn

PS. Det er ikke skærmen der er problemet. Har tjekket.

Fra : per christoffersen

Dato : 06-12-04 18:26

"Bjørn E. Thorup" <bet75@hotmailFJERNMIG.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke er så meget lys. Kameraet er købt i maj 04.
>
> Har jeg krav på at få et nye, eller få det repareret? Har ikke nogen

Et kamera der ikke kan tage billeder uden fejl må siges at lide af en
mangel.
Du har derfor krav på mangelsudbedring, som kan være reperation, omlevering,
afslag i prisen, eller ophævelse af købet.
Det er i princippet dig selv der vælger, men hvis sælger tilbyder reperation
eller omlevering skal du tage en af de to.

Du må ned til forhandleren og reklamere (klage).

Muligheden for at reklamere over mangler er lovfæstet, og det er derfor uden
betydning om du har købt ekstra dækning.
Den ekstra dækning (total-forsikring eller lignende) er i mine øjne ofte alt
for dyre i forhold til den ekstra dækning man kan få, med mindre man
ligefrem påtænker at snyde med betingelserne på forhånd.

Se evt. mere på www.klagetjek.dk

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-04 20:12

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du har derfor krav på mangelsudbedring, som kan være reperation,
> omlevering, afslag i prisen, eller ophævelse af købet.

Det sjove er så bare at næsten ALLE kameraer har sådanne fejl og at det
endda er accepteret fra fabrikkernes side. Man taler typisk om 2-5 pixelfejl
før et kamera ikke bliver sendt på markedet. Det samme gælder iøvrigt
TFT-fladskærme.
De "gode" kameraer har heldigvis indbygget noget software som kan "fjerne"
disse medfødte fejl.
Det fungerer ved at den tager et billede med kappen på og alle de pixelfejl
som måtte være, vil så bare få tildelt nabo-pixel værdien.
Tror ikke man skal sætte næsen op efter 0-pixelfejl. Kan man ikke leve med
disse fejl så må man købe et kamera som kan fjerne dem via software.

--
Tom

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-12-04 08:53

> Det sjove er så bare at næsten ALLE kameraer har sådanne fejl og at det
> endda er accepteret fra fabrikkernes side.

Det er ikke fabrikkerne der ensidigt afgør hvad der er en mangel.
Det er (som man kan se af et andet indlæg) heller ikke alle fabrikker, der
vil acceptere pixelfejl.

/Per

Fra : anders majland

Dato : 07-12-04 14:33

> Det er ikke fabrikkerne der ensidigt afgør hvad der er en mangel.
> Det er (som man kan se af et andet indlæg) heller ikke alle fabrikker, der
> vil acceptere pixelfejl.

En teknisk note. "Gammeldags" CCD kameraer har sjældent døde pixels. Det er
noget der er kommet sammen med CMOS teknologien.

Hvis en fabrikant i specificationen på kameraet gør opmærksom på hvilken
kvalitet sensor der sidder i kameraete (f.eks at de akcepterer et par døde
pixels sålænge de ikke er naboer eller lign) så er det vel ikke en mangel
hvis kameraet overholder deres egen specifikation. Det svarer til
problematikken for fladskærme.

Hvorvidt kunden så har noget at have reklamationen i overfor forhandleren er
så en anden sag.

/A

Fra : per christoffersen

Dato : 07-12-04 17:05

meddelelse news:41b5b612$0$66407$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> problematikken for fladskærme.
>
> Hvorvidt kunden så har noget at have reklamationen i overfor forhandleren

Det kommer an på, om kunden har været klar over specifikationens indhold og
(ikke mindst) dens betydning.

/Per

Fra : Bjørn E. Thorup

Dato : 06-12-04 22:59

> [...]
> reperation eller omlevering skal du tage en af de to.
>
> Du må ned til forhandleren og reklamere (klage).

Så må jeg jo bare i gang. Mange tak for svarene. Det har været en stor
hjælp. Altid rart at være sikker i sådan en sag.

--
Bjørn E. Thorup
http://www.thabear.dk

Fra : Kent Nielsen

Dato : 06-12-04 18:53

> [...]

> meget lys. Kameraet er købt i maj 04.
>
> Har jeg krav på at få et nye, eller få det repareret? Har ikke nogen

Jeg opdagede noget tilsvarende på mit 11 måndeder gamle HP 912 digitale
spejlreflekskamera.
HP sendte mig et nyt, jeg skulle da blot retunere det gamle til dem.

Kent Nielsen