|
| Køb af webhotel Fra : Thomas |
Dato : 06-12-04 16:11 |
|
Hej
Hvis man køber et webhotel og betaler via nettet, er det så et
fjernsalgskøb, som man har 14 dages returret på??
Mvh
Thomas
| |
Anders Christensen (06-12-2004)
| Kommentar Fra : Anders Christensen |
Dato : 06-12-04 16:14 |
|
Thomas wrote:
> Hej
>
> Hvis man køber et webhotel og betaler via nettet, er det så et
> fjernsalgskøb, som man har 14 dages returret på??
>
> Mvh
> Thomas
Som udgangspunkt, ja.
Der kan dog være specielle ting der gør at det ikke kan fortrydes.
Det kan f.eks. være hvis du har bestilt en speciel konfiguration, da det
så er tilpasset til dig, og derfor ikke kan fortrydes.
Om et registreret domæne kan fortrydes ved jeg ikke.
--
Mvh Anders Christensen
| |
Sune Vuorela (06-12-2004)
| Kommentar Fra : Sune Vuorela |
Dato : 06-12-04 16:29 |
|
On 2004-12-06, Anders Christensen <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> wrote:
> Thomas wrote:
>> Hej
>>
>> Hvis man køber et webhotel og betaler via nettet, er det så et
>> fjernsalgskøb, som man har 14 dages returret på??
>>
>> Mvh
>> Thomas
> Som udgangspunkt, ja.
Nu har jeg haft travlt i dag med at udtale mig skråsikkert om ting som
jeg kun ved lidt om, så jeg tror jge fortsætter lidt mere ;)
Er et webhotel ikke en serviceydelse? De kan så vidt jeg husker (med
forbehold for ovenstående) ikke fortrydes.
> Om et registreret domæne kan fortrydes ved jeg ikke.
Hvis det er en vare, så er den i hvert fald specialtilpasset - men hvis
man kan nå at fange firmaet inden de får ekspederet registreringen
videre, så er der en chance, men det er vidst mest basteret på at
firmaet er flinkt.
--
Sune
| |
Thomas (06-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 06-12-04 16:31 |
|
On Mon, 06 Dec 2004 16:13:57 +0100, Anders Christensen
<vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> wrote:
>Som udgangspunkt, ja.
>Der kan dog være specielle ting der gør at det ikke kan fortrydes.
>Det kan f.eks. være hvis du har bestilt en speciel konfiguration, da det
>så er tilpasset til dig, og derfor ikke kan fortrydes.
>
>Om et registreret domæne kan fortrydes ved jeg ikke.
Jamen i kan lige få historien så:
Den 26/11-04 bestiller jeg et domæne + webhotel hos en udbyder. Der er
ingen specielle krav overhovedet. Det er en standard vare hos
udbyderen.
Da der den 3/12-04 ikke er oprettet noget som helst, bestiller jeg
domæne + webhotel hos en anden udbyder. Hotelet virker med det samme
og navnet er registreret 12 timer senere.
Samtidig den 3/12-04 skriver jeg til den første udbyder, at jeg ikke
vil vente længere og beder dem om at sende mine penge retur. Det
nægter de og henviser til deres betingelser. Dem får i her:
" Fejlbestilte aftaler kan annulleres inden 14 dage efter aftalens
indgåelse, ved skriftlig henvendelse til xxx A/S. Har betaling fundet
sted, er xxx A/S dog ikke forpligtet til at tilbagebetale denne. "
I en mail forklarer de mig at det er en service jeg har betalt for og
at de derfor ikke kan give mig mine penge.
Mvh
Thomas Jari
| |
Bertel Lund Hansen (06-12-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 06-12-04 18:42 |
|
Thomas skrev:
>Den 26/11-04 bestiller jeg et domæne + webhotel hos en udbyder. Der er
>ingen specielle krav overhovedet. Det er en standard vare hos
>udbyderen.
>Da der den 3/12-04 ikke er oprettet noget som helst, bestiller jeg
>domæne + webhotel hos en anden udbyder. Hotelet virker med det samme
>og navnet er registreret 12 timer senere.
Det er problematisk. Man kan formode at første sælger ikke har
rørt en finger, men man kan faktisk ikke vide det.
>Samtidig den 3/12-04 skriver jeg til den første udbyder, at jeg ikke
>vil vente længere og beder dem om at sende mine penge retur. Det
>nægter de og henviser til deres betingelser. Dem får i her:
>" Fejlbestilte aftaler kan annulleres inden 14 dage efter aftalens
>indgåelse, ved skriftlig henvendelse til xxx A/S.
Hvis man har bestilt via nettet, har man ret til at gå ud fra at
en mail kommer frem. De kan i princippet heller ikke nægte at
have modtaget en mundtlig besked, men det giver jo køber et
bevisproblem.
>Har betaling fundet sted, er xxx A/S dog ikke forpligtet til at tilbagebetale denne. "
Det er forkert som det står. Kun hvis sælger er begyndt at rette
ydelsen til (med købers accept - direkte eller indirekte), er
fortrydelsesretten faldet væk. Hvis sælger intet har gjort, kan
køber fortryde inden for 14 dage og få beløbet *ubeskåret*
tilbage.
>I en mail forklarer de mig at det er en service jeg har betalt for og
>at de derfor ikke kan give mig mine penge.
Det er forkert hvis sælger ikke har lavet noget endnu.
Hvis du kan få deres indrømmelse af at de ikke har/havde sat
noget op endnu, har du din ryg fri til at kræve hele beløbet
udbetalt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Thomas (07-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 07-12-04 21:34 |
|
On Mon, 06 Dec 2004 18:41:38 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:
>Hvis du kan få deres indrømmelse af at de ikke har/havde sat
>noget op endnu, har du din ryg fri til at kræve hele beløbet
>udbetalt.
Jamen det er ikke noget problem. De sender mig denne mail 2 dage efter
jeg har bedt om mine penge:
Velkommen som kunde hos xxxxxx
Dit domæne xxx er blevet sendt til registrering/flytning og vil
snarest muligt komme til at pege på vore servere.
Men de nægter stadig, og svarer ikke længere på mine mails.
--
Thomas Jari
http://www.altwebdesign.dk
| |
Bertel Lund Hansen (07-12-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 07-12-04 21:39 |
|
Thomas skrev:
>Jamen det er ikke noget problem. De sender mig denne mail 2 dage efter
>jeg har bedt om mine penge:
Fint. Så har du bevis for at du har sagt op mens du stadig kunne
fortryde idet jeg regner med at du mindst også har gemt deres
svar på din opsigelse - hvilket beviser at de har modtaget og
læst den. Du har så krav på at få *alle* dine penge tilbage.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Thomas (07-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 07-12-04 21:56 |
|
On Tue, 07 Dec 2004 21:39:23 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:
>Fint. Så har du bevis for at du har sagt op mens du stadig kunne
>fortryde idet jeg regner med at du mindst også har gemt deres
>svar på din opsigelse - hvilket beviser at de har modtaget og
>læst den. Du har så krav på at få *alle* dine penge tilbage.
Dette var svaret på min opsigelse:
Hej Thomas
Du vil modtage en email fra DK-HOSTMASTER, på email adressen: xxx i
den mail vil er der en handle og pinkode som du skal bruge til enten
at godkende flytning af domænet over til os, når dette er gjort kan
der gå op til 24 timer før det virker på vores servere.
Dette svar modtog jeg 2 dage efter min mail ang. opsigelse. Det er en
direkte reply på min mail, da jeg kan se min egen besked nedenunder...
--
Thomas Jari
http://www.altwebdesign.dk
| |
Bertel Lund Hansen (08-12-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-12-04 13:44 |
|
Thomas skrev:
>Dette var svaret på min opsigelse:
Nu er jeg forvirret. Tidligere skrev du:
>Samtidig den 3/12-04 skriver jeg til den første udbyder, at jeg ikke
>vil vente længere og beder dem om at sende mine penge retur. Det
>nægter de og henviser til deres betingelser. Dem får i her:
Hvor er den mail hvor det første firma nægter at acceptere din
fortrydelse? Det er det svar der beviser at du har fortrudt i
tide.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Thomas (08-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 08-12-04 14:20 |
|
On Wed, 08 Dec 2004 13:44:18 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:
>Hvor er den mail hvor det første firma nægter at acceptere din
>fortrydelse? Det er det svar der beviser at du har fortrudt i
>tide.
Problemet er at de først svarer 2 dage senere. De nævner ikke min
opsigelse overhovedet.
Jeg skriver dette til dem d.3/12-04:
Da der ikke er sket noget vedr. denne bestilling endnu, bedes i
venligst slette den og tilbageføre mine penge.
Mvh
Thomas Jari
De svarer dette den 5/12-04:
Hej Thomas
Du vil modtage en email fra DK-HOSTMASTER, på email adressen: xxx i
den mail vil er der en handle og pinkode som du skal bruge til enten
at godkende flytning af domænet over til os, når dette er gjort kan
der gå op til 24 timer før det virker på vores servere.
Venlig hilsen
xxx
--
Thomas Jari
http://www.altwebdesign.dk
| |
Bertel Lund Hansen (08-12-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-12-04 14:33 |
|
Thomas skrev:
>De svarer dette den 5/12-04:
Okay, så har du ikke et konkret bevis for din opsigelse. Det
ændrer ikke din ret. Du har fortrudt helt efter reglerne - men
det giver et bevisproblem.
Men hold fast i at du har fortrudt før der var noget der var
udført, og at du skal have pengene ført tilbage.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Thomas (08-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 08-12-04 15:14 |
|
On Wed, 08 Dec 2004 14:32:35 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:
>Okay, så har du ikke et konkret bevis for din opsigelse. Det
>ændrer ikke din ret. Du har fortrudt helt efter reglerne - men
>det giver et bevisproblem.
>
>Men hold fast i at du har fortrudt før der var noget der var
>udført, og at du skal have pengene ført tilbage.
Jo da. Min opsigelse og deres svar er i samme mail. De har svaret
direkte på min opsigelse.
--
Thomas Jari
http://www.altwebdesign.dk
| |
Thomas (08-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 08-12-04 22:50 |
|
On Wed, 08 Dec 2004 14:32:35 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:
>Okay, så har du ikke et konkret bevis for din opsigelse. Det
>ændrer ikke din ret. Du har fortrudt helt efter reglerne - men
>det giver et bevisproblem.
>
>Men hold fast i at du har fortrudt før der var noget der var
>udført, og at du skal have pengene ført tilbage.
Her er den seneste mail fra dem:
Hej Thomas
Da vi ikke kunne registere domænet til dig og det var blevet
registreret af en anden udbyder, kan vi ikke oprette domænet.
Men du har mulighed for at registere andet .dk domæne.
Venlig hilsen
xxx
Altså. De kan ikke levere det bestilte.
--
Thomas Jari
http://www.altwebdesign.dk
| |
Thomas (09-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 09-12-04 12:23 |
|
On Wed, 08 Dec 2004 22:49:37 +0100, Thomas <jari@it.dk> wrote:
>Altså. De kan ikke levere det bestilte.
Jeg sendte dem denne:
1. Tjenesteydelsen er ikke begyndt ved aftaleindgåelsen. Derfor har
jeg stadig min fortrydelsesret.
2. Jeg har bestilt en OPRETTELSE af domænet. Det kan i ikke levere.
Jeg mener at jeg er i min gode ret til at kræve mine penge retur.
Mvh
Thomas Jari
Og fik dette svar retur:
Hej Thomas
Du har mulighed for at få dine penge retur, du skal blot oplyse os dit
konto nr.
Så mit problem er løst. Tak for hjælpen til alle som bidrog :)
--
Thomas Jari
http://www.altwebdesign.dk
| |
Ukendt (06-12-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-12-04 22:05 |
|
> Jamen i kan lige få historien så:
>
> Den 26/11-04 bestiller jeg et domæne + webhotel hos en udbyder. Der er
> ingen specielle krav overhovedet. Det er en standard vare hos
> udbyderen.
>
> Da der den 3/12-04 ikke er oprettet noget som helst, bestiller jeg
> domæne + webhotel hos en anden udbyder. Hotelet virker med det samme
> og navnet er registreret 12 timer senere.
>
> Samtidig den 3/12-04 skriver jeg til den første udbyder, at jeg ikke
> vil vente længere og beder dem om at sende mine penge retur. Det
> nægter de og henviser til deres betingelser. Dem får i her:
>
> " Fejlbestilte aftaler kan annulleres inden 14 dage efter aftalens
> indgåelse, ved skriftlig henvendelse til xxx A/S. Har betaling fundet
> sted, er xxx A/S dog ikke forpligtet til at tilbagebetale denne. "
>
> I en mail forklarer de mig at det er en service jeg har betalt for og
> at de derfor ikke kan give mig mine penge.
>
Tja, hvis jeg var dig ville jeg kræve at firmaet lavede webhotelet og
registeret domainet.
Da du har registeret domainet et andet sted og de har haft 14 dage, vil jeg
vove den påstand at de ikke kan levere den vare de har solgt dig.
mvh
Carl
| |
Thomas (07-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 07-12-04 21:39 |
|
On Mon, 6 Dec 2004 22:04:53 +0100, "Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl
(...) dk> wrote:
>Tja, hvis jeg var dig ville jeg kræve at firmaet lavede webhotelet og
>registeret domainet.
>Da du har registeret domainet et andet sted og de har haft 14 dage, vil jeg
>vove den påstand at de ikke kan levere den vare de har solgt dig.
Kan jeg bruge som argument at de ikke kan levere det bestilte , da
navnet allerede er i brug???
--
Thomas Jari
http://www.altwebdesign.dk
| |
Jonathan Stein (08-12-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 08-12-04 12:41 |
|
Thomas wrote:
> Kan jeg bruge som argument at de ikke kan levere det bestilte , da
> navnet allerede er i brug???
Det ville jeg tøve lidt med. Når bestillingen er sendt, har de udført
det meste af den serviceydelse, de skal levere. Det er jo ikke deres
skyld, at domænet ikke er ledigt.
Prøv i stedet med, at du tilsyneladende fortrød to dage inden de
påbegyndte udførelsen, og derfor har opfyldt betingelserne for
fortrydelse jvf. Lov om visse forbrugeraftaler
( http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040045130) § 18, stk. 6.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Jonathan Stein (06-12-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 06-12-04 18:37 |
|
Thomas wrote:
> Hvis man køber et webhotel og betaler via nettet, er det så et
> fjernsalgskøb, som man har 14 dages returret på??
Lov om visse forbrugeraftaler
( http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040045130) § 18, stk. 4.
Hvis du specifikt har givet samtykke til det, gælder
fortrydelsesretten ikke, når sælger er begyndt at udføre serviceydelsen.
Man kan undre sig over, at domænet ikke blev bestilt af det gamle
web-hotel. Det taler for, at udførelsen ikke er påbegyndt, og at du
derfor stadig kan fortryde, men webhotellet har måske en forklaring på
hvorfor bestillingen er trukket ud.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (06-12-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 06-12-04 18:34 |
|
Thomas skrev:
>Hvis man køber et webhotel og betaler via nettet, er det så et
>fjernsalgskøb, som man har 14 dages returret på??
Ja - og så alligevel nej.
Det er et fjernsalgskøb hvis en forbruger handler hos en
erhvervsdrivende. Det er der ingen tvivl om.
Der er fortrydelsesret. Det er er heller ikke tvivl om.
Men et webhotel er en ikke-financiel tjenesteydelse, og så gælder
følgende specielle bestemmelse:
§ 18
Stk. 4. Såfremt aftalen vedrører fjernsalg af en ikkefinansiel
tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles eller
tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, gælder
fortrydelsesretten kun, indtil udførelsen, fremstillingen
eller tilpasningen begynder, når forbrugeren forinden har
givet sit samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne
begynde udførelsen m.v. inden fortrydelsesfristens udløb.
Det vil sige at man har fortrydelsesret indtil man siger til
sælger at han må gå i gang med at sætte ens hotel op. Så snart
han begynder på det (efter sådan en melding), falder returretten
nemlig væk.
Det normale vil (efter min vurdering) være at der er en
underforstået tilladelse til at gå i gang med det vuns. De fleste
købere vil nemlig blive skidesure hvis f.eks. sælger efter 10
dages forløb siger at han ikke har rørt en finger fordi han
venter på den endelige accept. Man forventer at hotellet er klart
så hurtigt som muligt efter bestilling.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
David T. Metz (07-12-2004)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 07-12-04 15:00 |
|
Bertel Lund Hansen kalligraferede, i
news:kj59r0lfo00tl12uqtgmf1taoj34jh5u7e@news.stofanet.dk
> Det normale vil (efter min vurdering) være at der er en
> underforstået tilladelse til at gå i gang med det vuns.
Det tror jeg ikke. Som det har været oppe flere steder, har fx tdc en
afkrydsningnsmulighed ved bestilling i deres shop, hvor køber vælger at de
skal gå i gang med det samme, og fortrydelsesretten dermed bortfalder (vare
er tele-abonnement).
David
| |
Bertel Lund Hansen (07-12-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 07-12-04 16:47 |
|
David T. Metz skrev:
>> Det normale vil (efter min vurdering) være at der er en
>> underforstået tilladelse til at gå i gang med det vuns.
>Det tror jeg ikke.
Hvad siger du til mit scenarie med den sure kunde efter 10 dage?
>Som det har været oppe flere steder, har fx tdc en
>afkrydsningnsmulighed ved bestilling i deres shop
Jeg kan forestille mig hvorfor. Der er slået så meget på tromme
for fortrydelsesretten at folk har hidset sig op over at den
(tilsyneladende ulovligt) er faldet væk - uanset om de egentlig
ville bruge den eller ej. Derfor er udbyderne nu nødt til at
sikre sig mod unødvendige protester.
Men det giver selvfølgelig dig ret i det lange løb.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
David T. Metz (07-12-2004)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 07-12-04 17:33 |
|
Bertel Lund Hansen kalligraferede, i
news:pujbr0dsf56dkkn4bcpleo2e9vd7jepueh@news.stofanet.dk
> David T. Metz skrev:
>
>>> Det normale vil (efter min vurdering) være at der er en
>>> underforstået tilladelse til at gå i gang med det vuns.
>
>> Det tror jeg ikke.
>
> Hvad siger du til mit scenarie med den sure kunde efter 10 dage?
Ja, jeg er enig i at det nok typisk er kundens forventning at leveringen går
igang "straks".
David
| |
max[dk] (07-12-2004)
| Kommentar Fra : max[dk] |
Dato : 07-12-04 10:41 |
|
> Hvis man køber et webhotel og betaler via nettet, er det så et
> fjernsalgskøb, som man har 14 dages returret på??
Jeg mener at man hos b-one kan krydse af om man vil have 14 dages
fortrydelsesret, for så venter de bare 14dage med at oprette skidet. Så det
kunne godt tyde på at der har været lidt problemer med dette spørgsmål før
/Max
| |
|
|