Da Vinci Hysteriet
Fra : Mr. D

Dato : 06-12-04 23:24

Her er et lille uddrag af Politikkens omtale

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Tom Hanks i filmatisering af 'Da Vinci-mysteriet'
Mens millioner af fans venter på filmudgaven af Dan Browns bestseller 'Da
Vinci-mysteriet', forsøger franskmændene febrilsk at udrydde de myter, som
bogen har pustet liv i.
Af Martine Lind Pedersen
Det bliver med skuespilleren Tom Hanks i hovedrollen, når 'Da
Vinci-mysteriet' af den amerikanske forfatter Dan Brown skal filmatiseres.

Bogen er solgt i 17 millioner eksemplarer verden over. Men mens millioner af
fans venter forventningsfuldt, er franske historikere ifølge BBC knapt så
begejstrede.

Kirke overrendes af turister
I kirken St. Sulpice, som i Dan Browns bog danner rammen for et brutalt drab
på en nonne og (måske) skjuler et hemmeligt spor til Da Vinci-mysteriets
hemmelighed, strømmer turisterne til for at se det sted, hvor en del af
bogen udspiller sig.

Så mange er blevet forblændet af bogens fiktion, at kirken har set sig
nødsaget til at sætte et skilt op, der forklarer, at bogen ikke fortæller
sandheden.

Ligeledes har den kristne fraktion Opus Dei - i bogen beskrevet som en
magtfuld og voldelig sekt - inviteret Dan Brown-læsere til at dyrke deres
interesse i bibliotekets ikke-fiktive afdeling.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 07-12-04 06:42

Mr. D skrev Mandag den 6. december 2004 23:24 i beskeden
<41b4dbd2$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Her er et lille uddrag af Politikkens omtale
<...>
> Ligeledes har den kristne fraktion Opus Dei - i bogen beskrevet som en
> magtfuld og voldelig sekt - inviteret Dan Brown-læsere til at dyrke deres
> interesse i bibliotekets ikke-fiktive afdeling.

Ifølge http://www.mond.at/opus.dei/ er det vist en fair betegnelse, at kalde
Opus Dei en katolsk sekt, fremfor en "kristen fraktion"...

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : Lyrik

Dato : 07-12-04 13:42

Henrik Vestergaard wrote:

> Ifølge http://www.mond.at/opus.dei/ er det vist en fair betegnelse,
> at kalde Opus Dei en katolsk sekt, fremfor en "kristen fraktion"...
+++++++++++++++++++++++++++

Er det ikke bedre at sætte sig ind i deres tro på deres officielle
hjemmeside?:
http://www.opusdei.org/

Opus Dei er en anerkendt katolsk organisation, gående ud på at enhver
kristen borger kan helliggøre sin hverdagsgerning og derved gøre "Guds
gerning"-"Opus Dei".
En rigtig god idé synes det mig!

Det er således ikke nogen katolsk sekt. En sekt er en fraktion som har
forladt sit ståsted. det er der ikke tale om her. Opus Dei er fuldgyldige
medlemmer af Den Katolske Kirke.

Hilsen
jens

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-12-04 07:53

Lyrik skrev Tirsdag den 7. december 2004 13:42 i beskeden
<cp48ed$pig$1@news.cybercity.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> +++++++++++++++++++++++++++
> Er det ikke bedre at sætte sig ind i deres tro på deres officielle
> hjemmeside?:
> http://www.opusdei.org/

Set fra Opus Dei's side: jo.

På samme måde som Mormoner, Jehovas Vidner og andre nok også helst ser man
kun ser deres side...

Nu var der tale om at forklare HVORFOR nogle betegnede dette som en sekt.

> [...]
> Det er således ikke nogen katolsk sekt. En sekt er en fraktion som har
> forladt sit ståsted. det er der ikke tale om her. Opus Dei er fuldgyldige

Din definition holder ikke: "En sekt er en fraktion som har forladt sit
ståsted"...

Du kan finde mange sekter der ikke har forladt sit ståsted, men som allerede
fra starten af har isoleret sine medlemmer fra omverdenen, og givet dem et
falsk verdensbillede.

Men, igen, som ovenfor beskrevet, var mit indlæg et forsøg på at forklare
hvorfor nogle har betegnet Opus Dei som en sekt. Hvad andre mener herom er
deres valg...

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : Kenn S

Dato : 10-12-04 15:43

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message ´

> På samme måde som Mormoner, Jehovas Vidner og andre nok også helst ser man
> kun ser deres side...

Eller modstandere af disse trossamfund, som helst kun ser deres side.

Sandheden er at "sandheden" tit kan tolkes på mange måder og blot en lille
upræcision kan betyde en stor afvigelse senere. Måske derfor at Jesus
Kristus opfordrede os til ikke at dømme andre

> Du kan finde mange sekter der ikke har forladt sit ståsted, men som
> allerede
> fra starten af har isoleret sine medlemmer fra omverdenen, og givet dem et
> falsk verdensbillede.

Ups...er jeg isoleret fra omverdenen og har fået et falsk verdensbillede

Jeg har da køt mit fjernsyn hos Fredgaard og TV-Avisen er fra DR og TV2

Mvh Kenn

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-12-04 16:49

I news:41b9b60d$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Kenn S følgende:

[ ... ]
> Ups...er jeg isoleret fra omverdenen og har fået et falsk
> verdensbillede

Ja da det er da helt klart! - Det er kun din egen fiktion der får dig
til at tro at du er deltager i dette helt offentlige forum. I
virkeligheden er du her slet ikke.

> Jeg har da køt mit fjernsyn hos Fredgaard og TV-Avisen er fra DR og
> TV2

Ja ja, men du er åbenbart slet ikke klar over, at fjersyn der sælges
til sektmedlemmer og udsendelser fra TV-stationer har et indlagt
sektbeskyttelsesfilter, så sektmedlemmer tror at de lever i det
offentlige frie samfund. I virkeligheden er alle sektmedlemmer
indespæret i dybe, mørke, fugtige, klamme fængselsceller dybt, dybt
nede under jorden.

Og når du tror du læser dette indlæg, så er det blot endnu en
sekterisk fiktion, for i den virkelige verden, hvor Henrik Vestergår
(sammen med Malka'erne) ser sig som sektmedlemmernes frelser fra
undertrykkelse og sektlederes påtvungne skattefradragsmisbrug af
sektmedlemmer, er dette indlæg slet ikke skrevet.

God påske

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-12-04 20:17

Andreas Falck skrev Fredag den 10. december 2004 16:49 i beskeden
<41b9c5a7$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> undertrykkelse og sektlederes påtvungne skattefradragsmisbrug af
> sektmedlemmer, er dette indlæg slet ikke skrevet.

Er det fordi julen varer lige til påske, at du tager forskud på "glæderne"?

Det kunne da aldrig være din åbenlyse mening at nedgøre andre, hr. Andreas
Falck, ved at stave Vestergaard som "Vestergår", vel?

Jeg kan kun opmuntre til at læse den tråd, der ligger forud for udtalelsen,
for som jeg beskrev var INTENTIONEN følgende:

=== citat ===
> [...]

Ifølge http://www.mond.at/opus.dei/ er det vist en fair betegnelse, at kalde
Opus Dei en katolsk sekt, fremfor en "kristen fraktion"...
=== citat slut ===

Så næste gang du tager del i en tråd vil jeg anbefale dig at holde dig til
emnet, idet du ellers overskrider formålet med denne nyhedsgruppe. Dine
gentagne (og fejlagtige) insinuationer gider jeg ikke længere bruge tid på,
for du karakteriserer egentlig kun dig selv.

Du forventer god kristen opførelse fra alle andre, men falder helt klart
igennem, når andre forventer at du selv lever op til det påståede ideal.

EOD herfra.

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-12-04 20:53

I news:41b9f529$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Henrik Vestergaard følgende:

> Er det fordi julen varer lige til påske, at du tager forskud på
> "glæderne"?

Jeps, jeg tager forskud på glæderne, og lader dem vare meget, meget
længe.

> Det kunne da aldrig være din åbenlyse mening at nedgøre andre, hr.
> Andreas Falck, ved at stave Vestergaard som "Vestergår", vel?

Jeg må altså se at få det tastatur udskiftet. Nej, det var en slem
skrivefejl fra min side, hvilket jeg undskylder og beklager.

God jul, også til dig Henrik

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-12-04 21:55

Andreas Falck skrev Fredag den 10. december 2004 20:53 i beskeden
<41b9fea4$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
>
> Jeg må altså se at få det tastatur udskiftet. Nej, det var en slem
> skrivefejl fra min side, hvilket jeg undskylder og beklager.

Bare helt ok (Matt. 18:21-22).

> God jul, også til dig Henrik

Tak.

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : Kenn S

Dato : 10-12-04 20:16

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> wrote in message

> [...]
> frie samfund. I virkeligheden er alle sektmedlemmer indespæret i dybe,
> mørke, fugtige, klamme fængselsceller dybt, dybt nede under jorden.

Måske kan jeg købe et brugt fjernsyn af Mr. D eller andre for at få et
fjernsyn uden "filter". Eller jeg kunne blive fjernsyns pusher iblandt mine
trosfæller og formidle ufiltrerede fjernsyn. Det minder lidt om Matrix det
her...uh uh må jeg sige jeg har set den film som mormon "Welcome to the
real world" eller mormoner spiste den røde pille

> God påske

I min forvrængede virkelighed er det tæt på jul

Jeg er i USA (New Jersey) i forbindelse med arbejdet, selv om visse folk
sikkert tror alle mine USA rejser er i kirkeligt øjemed og jeg bare skjuler
rejsens formål. Og hvis nogle checker min IP, vil I sikkert se jeg sender
det gennem min PC derhjemme.

Jule hilsener fra min forvrængede virkelighed

Kenn

Fra : Bjarte Runderheim

Dato : 11-12-04 14:40

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i melding

> Ifølge http://www.mond.at/opus.dei/ er det vist en fair betegnelse, at
kalde
> Opus Dei en katolsk sekt, fremfor en "kristen fraktion".

"Katolsk" er tilnærmet lik "Kristen",
"fraksjon" er tilnærmet lik "sekt".

Blir det ikke litt fagidiotisk å hevde ulikhet
i en sammenheng som denne tråden?

Bjarte

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 11-12-04 18:29

Bjarte Runderheim skrev Lørdag den 11. december 2004 14:39 i beskeden
<zMCud.6824$HA5.795677@juliett.dax.net> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> "Katolsk" er tilnærmet lik "Kristen",
> "fraksjon" er tilnærmet lik "sekt".
> Blir det ikke litt fagidiotisk å hevde ulikhet

Jeg formoder at du derved tolker ordene "katolsk" og "fraksjon" ud fra en
norsk forståelse...

Citatet var fra en DANSK avis, og på dansk er der i hvert fald en vis
forskel imellem "fraktioner" (grupperinger af) og så "sekter".

Det er en af grundene til at misforståelser engang imellem opstår -- I
skjønner ikke altid på, at der er forskelle imellem vores sprog.

Fortsat god weekend...

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-12-04 14:33

Sekt betyder "del" og da Opus Dei er en anerkendt og respekteret del af den
Romersk-Katolske Kirke, så kan man - rent sprogligt - godt kalde
organisationen for en "sekt". Men ordet giver det indtryk, at de - ligesom
f.eks. lutheranere - har forladt den kristne tros fundament, og det har de
bestemt ikke. Tværtimod er det deres formål at gøre det muligt for
almindelige arbejdende mennesker at kunne leve den kristne tro 100% i
hverdagen. Et sympatisk og meget tiltrængt formål.

Opus Dei har stor succés overalt i verden, og det forstår man. Nu er det
ikke længere nødvendigt at gå i kloster for at leve som ægte kristen, det
kan man gøre ude i verden sammen med andre normale mennesker.

At der har kørt en kampagne imod Opus Dei fra protestantisk side, er helt
forståeligt. Protestantismen har jo forladt Kirken og kan dermed - i negativ
forstand - kaldes for en sekt. Og forskellen mellem protestantisme og Opus
Dei er simpelthe dette: Den kristne Tro.

jm

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-12-04 17:09

I news:41beeb64$0$1612$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jakob Munck følgende:

> Og forskellen
> mellem protestantisme og Opus Dei er simpelthe dette: Den kristne
> Tro.

Det er da dejligt at du erkender at der er denne forskel, for
protestantismen er langt tættere på den oprindelige kristendom, som vi
har den præsenteret i Bibelen, end opus dei er det.