Ringenes Herre - "Special Extended Edition~
Fra : Konrad

Dato : 06-12-04 14:35

Er jeg den eneste der undrer mig? Har endnu ikke set LOTR og regner med at
købe alle 3 film i en slags boxset her inden længe, så jeg kan se dem i
julen - men hold da kæft der er mange mærkværdige udgaver og versioner...Er
det ikke bare gammel vin på nye flasker det meste? Så reklamer ved stationen
for en "Special Extended Version" - ah, så der er altså både udvidet
version, speciel version, speciel udvidet version, almindelig version,
speciel almindelig version osv...?

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-12-04 14:43

Konrad wrote:

> [...]
> for en "Special Extended Version" - ah, så der er altså både udvidet
> version, speciel version, speciel udvidet version, almindelig version,

Nej. Der findes kun to udgaver af selve filmene: Theatrical Edition
(2-disc af hver film, filmen på 1 disc) og Special Extended Edition
(4-disc af hver film, filmen på 2 discs). Det er SEE-udgaverne man skal se.

Ydermere findes der så Collector's Edition Gift Set eller hvad de nu
hedder, hvor der følger alskens plastikskrammel med, men filmene er de
samme. Desuden bruges forskellige navne i flæng: EE = Extended Edition =
Special Extended Edition osv.

Kort sagt: Der findes kun en relevant version af hver af filmene: den
lange, EE, SEE eller hvad du nu vil kalde dem.

/David

Fra : Peter Rongsted

Dato : 06-12-04 15:28

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Kort sagt: Der findes kun en relevant version af hver af filmene: den
>lange, EE, SEE eller hvad du nu vil kalde dem.

Jeg kalder den for Special Extended DVD Edition - det står der på nemlig
på coveret. Men ellers har du ret.

Peter

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 06-12-04 16:21

Peter Rongsted wrote:

> Jeg kalder den for Special Extended DVD Edition - det står der på
> nemlig på coveret. Men ellers har du ret.

Nej han har ej, for forvirringen kommer af, at den korte version sælges
som "Special Edition", som så altså er kortere end "Extended Edition".
Det er da også noget fis at kalde den skrabede standardversion for
Special Edition. Så jeg synes Kent har mest ret.

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 06-12-04 16:25

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> [...]
> Edition". Det er da også noget fis at kalde den skrabede
> standardversion for Special Edition. Så jeg synes Kent har mest ret.

Skulle have været: Konrad der har mest ret

Mikkel

Fra : Kong Kent

Dato : 07-12-04 00:36

> Skulle have været: Konrad der har mest ret

Ikke nødvendigvis. For din sidste sætning var meget rammende, uanset hvad vi
diskuterer herinde, eller for den sags skyld i det hele taget diskuterer.
For jeg har altid mest ret! *LOOL*

--
Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 07-12-04 00:50

Kong Kent wrote:

> Ikke nødvendigvis. For din sidste sætning var meget rammende, uanset
> hvad vi diskuterer herinde, eller for den sags skyld i det hele taget
> diskuterer. For jeg har altid mest ret! *LOOL*

ROTK - Return Of The Kent

Mikkel

Fra : Mikael Schøler

Dato : 06-12-04 16:57

David Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Kort sagt: Der findes kun en relevant version af hver af filmene: den
> lange, EE, SEE eller hvad du nu vil kalde dem.

Er SEE-udgaven så at købe nogle steder? Såfremt ja, hvor?

Mikael

Fra : Mikl

Dato : 06-12-04 17:06

Mikael Schøler wrote:

> Er SEE-udgaven så at købe nogle steder? Såfremt ja, hvor?
>
> Mikael

Over det hele! Men først fra d. 10. i R2 og d. 14. i R1.

Mikkel

Fra : Mikael Schøler

Dato : 06-12-04 22:19

Mikl wrote:

> Over det hele! Men først fra d. 10. i R2 og d. 14. i R1.
>
> Mikkel
Newbiespørgsmål: Forskellen på R1 og R2 og hvad bør/skal man vælge?

Mikael

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 06-12-04 22:37

"Mikael Schøler" <QM3mik_s@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Newbiespørgsmål: Forskellen på R1 og R2 og hvad bør/skal man vælge?

En dansk region 2 (R2)-film er i det europæiske PAL-system, har danske
undertekster og kører på alle danskkøbte DVD-afspillere, computere og
fjernsyn.
En region 1 (R1)-film er i det amerikanske NTSC-format, har ikke danske
undertekster og kører på de fleste danskkøbte TV, men kun på kodefri
DVD-afspillere og DVD-drev eller R1-afspillere importeret fra f.eks. USA.

R1-film kan ikke købes i danske butikker, men kan og må gerne bestilles hjem
pr. postordre, hvilket er lidt af en jungle for almindelige landkrabber.
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Mikl

Dato : 06-12-04 22:45

Jonas Gaarde wrote:
> [...]
> pr. postordre, hvilket er lidt af en jungle for almindelige landkrabber.

Til gengæld sparer man 200 kr på den udvidede version af LOTR. Den kan
f.eks. købes her:
http://www.axelmusic.dk/productDetails/794043693229

Det er ingen jungle! Bestil, betal, få filmen leveret portofrit - ingen
dikkedarer ud over at du skal have en regionsfri (kodefri) DVD-afspiller.

Mvh
Mikkel

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 06-12-04 22:56

"Mikl" <spamikl@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ingen jungle! Bestil, betal, få filmen leveret portofrit - ingen
> dikkedarer ud over at du skal have en regionsfri (kodefri) DVD-afspiller.

Tjaeh, det er vel som man ser det. Inden man kan trykke "betal" skal man
have et anerkendt kredit- eller betalingskort, man skal tale og forstå
engelsk til husbehov eller derover, man skal lige vide hvilke butikker der
findes som sælger film online, finde deres hjemmesider, sammenligne de
forskellige udgaver, leverandører og priser og så vælge den rigtige. Man bør
desuden kende lidt til porto- og told-regler o.s.v.
Det er ikke sikkert at det opleves specielt jungle-agtigt for nørder som dig
og mig, men for en almindelig landkrabbe (my assumption) er det da uendelig
meget nemmere bare at gå ned i Fona og sige goddaw!

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-12-04 00:03

Jonas Gaarde wrote:
> [...]
> og mig, men for en almindelig landkrabbe (my assumption) er det da uendelig
> meget nemmere bare at gå ned i Fona og sige goddaw!
Meget godt gættet

Jeg aner nada om diverse regionskoder og indkøb på udenlandske sites. Da
jeg ikke ejer et plastikkort til international brug, så begrænser det jo
min handel en del. Det ser ud til at jeg skal gå efter R2 film, selvom
jeg skam ejer en kodefri DVD.. Det er nok også meget nemmere når nu
kæresten skal se dem også - så kan hun jo glo teksterne

Mikael

P.S. Ville ikke drømme om at købe det i Fona da de klart er dyrere end
nethandel. Selv med diverse fragt og porto jeg nu engang må betale, er
det billigere på den måde..

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 06-12-04 22:48

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> R1-film kan ikke købes i danske butikker, men kan og må gerne bestilles
> hjem pr. postordre, hvilket er lidt af en jungle for almindelige

Hov! Det går pludselig op for mig at det måske slet ikke var det,
spørgsmålet gik på...
Det kunne jo også tænkes at du spurgte til forskellen på R1 og R2 af netop
den udgivelse og de forskelle der evt. er på de to. Jeg lod mig narre af dit
"newbie"!

Lamme se... svjv er de to ens, rent indholdsmæssigt, altså bortset fra de
ovennævnte tekniske ting. Du bør vælge enten R1, som er en hel del
billigere, eller R2, som helt sikkert kan spilles på alle landets maskiner
og har dansk tekst. Du bør dog undgå den britiske R2, da dens
ekstramateriale er censureret, fordi Gollum siger et frækt ord et sted!

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-12-04 00:05

Jonas Gaarde wrote:
> [...]
> og har dansk tekst. Du bør dog undgå den britiske R2, da dens
> ekstramateriale er censureret, fordi Gollum siger et frækt ord et sted!
Mnjaa det var nu mere generelt ment. Jeg tænker ikke så meget over pris
eller R1/R2 når jeg køber film. Jeg er mere interesseret i om der er
dansk tale. Ikke at jeg ikke kan engelsk, men jeg er og bliver en
dovenhund

Mikael

Fra : Brian P

Dato : 07-12-04 00:29

> [...]

> eller R1/R2 når jeg køber film. Jeg er mere interesseret i om der er dansk
> tale. Ikke at jeg ikke kan engelsk, men jeg er og bliver en dovenhund

Dansk TALE ligefrem? ;)

Fra : Mikael Schøler

Dato : 08-12-04 16:34

Brian P wrote:
> "Mikael Schøler" <QM3mik_s@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Dansk TALE ligefrem? ;)

*LOL* Øøh aaah ikke liiiiiige TALE.. men altså.. tekst

Fra : Brian P

Dato : 08-12-04 17:07

"Mikael Schøler"

> *LOL* Øøh aaah ikke liiiiiige TALE.. men altså.. tekst

Hehe. Det får jo ellers een til at tænke... Viggo Mortensen kunne
naturligvis lægge stemme til sig selv som Aragorn, men hvem skulle lægge
stemme til de andr? Her er et bud:

Frodo......................Laus Høybye
Sam.........................Mads Vangsøe
Boromir..................Jan Gintberg
Gimli......................Amin Jensen
Legolas...................Gordon Kennedy
Gandalf...................Ole Ernst
Saruman................. Søren Pilmark
Arwen.................... Iben Hjejle
Gollum...................Michael Carøe
Merry & Pippin.....Tom McEwan & Jess Ingerslev

Alle øvrige stemmer: Tommy Kenter & Kurt Ravn.

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-12-04 17:30

Brian P wrote:

> [...]
> naturligvis lægge stemme til sig selv som Aragorn, men hvem skulle lægge
> stemme til de andr? Her er et bud:
>
> Frodo......................Laus Høybye
> Sam.........................Mads Vangsøe
> Boromir..................Jan Gintberg
> Gimli......................Amin Jensen
> Legolas...................Gordon Kennedy
> Gandalf...................Ole Ernst
> Saruman................. Søren Pilmark
> Arwen.................... Iben Hjejle
> Gollum...................Michael Carøe
> Merry & Pippin.....Tom McEwan & Jess Ingerslev
>
> Alle øvrige stemmer: Tommy Kenter & Kurt Ravn.

Du glemte Preben Kristensen. Han plejer altid at forgifte den slags
fordanskede lydspor. I min terminologi hedder det
"Preben-Kristensen-udgaven" når man kan vælge at se en amerikansk film
med dansk tale i biografen, især med animationsfilm.

/David

Fra : Brian P

Dato : 08-12-04 17:41

> [...]
> "Preben-Kristensen-udgaven" når man kan vælge at se en amerikansk film med
> dansk tale i biografen, især med animationsfilm.

OK, Preben Kristensen ville kunne lave en god Gollum. Michael Carøe kan så
til gengæld indsynge et dansk soundtrack, så vi slipper for Enya ;)

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-12-04 21:01

Brian P wrote:

> OK, Preben Kristensen ville kunne lave en god Gollum. Michael Carøe kan så
> til gengæld indsynge et dansk soundtrack, så vi slipper for Enya ;)

Phååårrg..

/David

Fra : Maria de Francis

Dato : 08-12-04 11:15

> [...]

> eller R1/R2 når jeg køber film. Jeg er mere interesseret i om der er dansk
> tale. Ikke at jeg ikke kan engelsk, men jeg er og bliver en dovenhund

Dansk tale skal du næppe forvente, selvom det er R2 "nordisk", men danske
undertekster får du.

Jeg kan dog anbefale at se div "Ring-film" uden undertekster på, for den
fuldstændige oplevelse af hele billedet. Om ikke første gang, så næste gang.
Men god fornøjelse med projektet.

Mvh
Maria

--
"Do you believe that's air you are breathing now?"
Morpheus

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-12-04 12:13

Jonas Gaarde wrote:

> [...]
> pr. postordre, hvilket er lidt af en jungle for almindelige landkrabber.

Desuden lider NTSC-udgaven af lav opløsning og 3:2-pulldown. PAL-udgaven
lider til gengæld af at den afspilles 4% for hurtigt og at der er
foretaget pitch correction på den med degradering af lyden til følge.
Jeg kan dog godt leve med lyden, og den ekstra opløsning på PAL kan
sagtens ses når man bruger en projektor og hvis man skal opskalere billedet.

/David

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 07-12-04 20:52

David Rasmussen wrote:
> PAL-udgaven
> lider til gengæld af [...] at der er
> foretaget pitch correction på den med degradering af lyden til følge.

Hmm... Er det mon grunden til, at lyden "hakker" i flere amerikanske
TV-serier på dansk TV? Jeg husker, at specielt X-Files var slem -- selv
de sidste afsnit.

--
Thomas Pryds Lauritsen
http://www.cs.aau.dk/~pryds/

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-12-04 12:42

Thomas Pryds Lauritsen wrote:

> Hmm... Er det mon grunden til, at lyden "hakker" i flere amerikanske
> TV-serier på dansk TV? Jeg husker, at specielt X-Files var slem -- selv
> de sidste afsnit.

Ja, det er ret sandsynligt. Men pitch correction kan vist gøres godt og
dårligt, dyrt og billigt. Lyden på R2-udgaverne af LOTR-filmene er
glimrende.

/David

Fra : Mikael Schøler

Dato : 08-12-04 16:35

David Rasmussen wrote:

> [...]
> Jeg kan dog godt leve med lyden, og den ekstra opløsning på PAL kan
> sagtens ses når man bruger en projektor og hvis man skal opskalere

Prosit

Se fattede jeg så bare nada af.. men tak for øøh et-eller-andet :)

Mikael

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 08-12-04 17:57

> Prosit
>
> Se fattede jeg så bare nada af.. men tak for øøh et-eller-andet :)
>
> Mikael

Hvilken del? Min eller Davids?
Vil jo gerne hjælpe, forstår du!

Fra : Mikael Schøler

Dato : 08-12-04 19:42

Jonas Gaarde wrote:
> "Mikael Schøler" <QM3mik_s@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken del? Min eller Davids?
> Vil jo gerne hjælpe, forstår du!
Davids.. Jeg må indrømme at min grad af interesse for den tekniske del
af dvd, kan ligge på et meget lille sted. Så længe jeg kan se mine film
og ellers kan glo nogle tekster, så er jeg hap and fatty.. :)

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-12-04 21:03

Mikael Schøler wrote:

> Davids.. Jeg må indrømme at min grad af interesse for den tekniske del
> af dvd, kan ligge på et meget lille sted. Så længe jeg kan se mine film
> og ellers kan glo nogle tekster, så er jeg hap and fatty.. :)

Du spurgte selv om forskellen på R1 og R2 og hvad du skulle vælge. Jeg
fortalte dig forskellene. Hvis du ikke forstår visse dele, så bed mig
uddybe dem. Hvis du er ligeglad, så bare køb den billigste.

/David

Fra : Mikael Schøler

Dato : 08-12-04 21:11

David Rasmussen wrote:

> [...]
> fortalte dig forskellene. Hvis du ikke forstår visse dele, så bed mig
> uddybe dem. Hvis du er ligeglad, så bare køb den billigste.

Det var nu heller ikke sådan ment. Jeg ville nu mene at den første
forklaring jeg fik på R1/R2 var helt fin - at du så uddyber mere, var
måske information overflow.. At sige at jeg er ligeglad, er nok forkert
sagt, men så dybt i detaljer i det tekniske som, er nok lidt overkill
for mig.

Men jeg takker da for uddybningerne.

Mikael

Fra : Konrad

Dato : 07-12-04 10:39

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> for en "Special Extended Version" - ah, så der er altså både udvidet
> version, speciel version, speciel udvidet version, almindelig version,

Tak for svarene! Tror jeg anskaffer den der box med alle tre film i de lange
udgaver som skulle udkomme her snart - så går man vist ikke helt galt i
byen. Håber så filmene er de 1.100 værd som de uden at blusel tillader sig
at kræve for den

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-12-04 12:15

Konrad wrote:

> [...]
> byen. Håber så filmene er de 1.100 værd som de uden at blusel tillader sig

Gulp! Den kunne fås til ca. £35 i preorder på et tidspunkt!

/David

Fra : Konrad

Dato : 07-12-04 14:04

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Gulp! Den kunne fås til ca. £35 i preorder på et tidspunkt!

Ja - så hooked er jeg altså heller ikke, indrømmet. Tror endda listeprisen
var 1180...Mon ikke man slipper med det halve eller trekvarte hvis man
venter til et par dage efter 24.12?

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-12-04 14:39

> [...]

>Ja - så hooked er jeg altså heller ikke, indrømmet. Tror endda listeprisen
>var 1180...Mon ikke man slipper med det halve eller trekvarte hvis man

Axel Music har den til 1000 i preorder. 199,95 under deres normalpris
http://axelmusic.dk/productDetails/5706710068822

Normalt har hver EE kostet 450, så 1200 er da billigere.

Peter

Fra : Konrad

Dato : 07-12-04 14:45

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> Axel Music har den til 1000 i preorder. 199,95 under deres normalpris
> http://axelmusic.dk/productDetails/5706710068822
>
> Normalt har hver EE kostet 450, så 1200 er da billigere.

Ja - men alligevel ret dyrt for 3 film - 2/3 af prisen er vel i grunden
"hype-tillæg" samt tingeltangel-bonus man alligevel aldrig vil se....? Næh -
jeg vil bare have alle film i de lange udgaver (det kan man jo lige så godt)
og synes sådan set ikke (sikkert i modsætning til LOTR-folkefærdet at
det virker attraktivt at skulle betale ekstra, blot fordi den også var
populær i biograferne

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-12-04 16:17

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote:
[snip]

> [...]
>og synes sådan set ikke (sikkert i modsætning til LOTR-folkefærdet at
>det virker attraktivt at skulle betale ekstra, blot fordi den også var

Normalt gider jeg ikke se ret meget af ekstramaterialet. LotR EE er dog
undtagelsen Her er der virkeligt lagt noget i det. - jeg har set det
hele på de to forgående, på FotR enda det meste to gange! Om det er kr
450 værd, må være op til den enkelte. Jeg har selv givet kr 370 for hver
af 1'eren og 2'eren via altenative (fuldt lovlige) kanaler. Det mener
jeg helt sikkert de er værd. Det kommer jeg også til at betale for
3'eren. Så faktisk har Axel Music et godt tilbud på kr. 1.000 samlet.

Peter

Fra : Konrad

Dato : 08-12-04 15:50

> [...]
> jeg helt sikkert de er værd. Det kommer jeg også til at betale for
> 3'eren. Så faktisk har Axel Music et godt tilbud på kr. 1.000 samlet.

OK - tak for anbefalingen. Jeg tror nu ved nærmere eftertanke jeg venter til
januarudsalget for at spare nogle kroner, og så vil jeg have alle tre i EE
udgave - lider ikke af abstinenser (som visse indgyder indtryk af, jfr
"pre-order" tråden

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-12-04 10:18

Konrad wrote:

> [...]
> have alle tre i EE udgave - lider ikke af abstinenser (som visse
> indgyder indtryk af, jfr "pre-order" tråden

Så check også lige dk.marked.privat.dvd. Dér burde du kunne erhverve boksen
til en rimelig penge.

/jim

Fra : Thomas

Dato : 10-12-04 12:50

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Axel Music har den til 1000 i preorder. 199,95 under deres normalpris
> http://axelmusic.dk/productDetails/5706710068822

Selve boxen der, som de 3 SEE-udgaver er stoppet ind i - Kan den ikke
købes seperat?? Jeg kan da huske, at da ROTK udkom i bio-versionen
kunne man købe den box der løs, hvis man nu havde de andre 2 film i
forvejen...

Mvh. Thomas