Brændeovn, porøse plader går i stykker:
Fra : Ukendt

Dato : 06-12-04 18:22

Hej med jer,

De gule plader som der er i en ny brændeovn, er det normalt at de går i
stykker allerede efter 1,5 sæson?

Det drejer sig om de 2 plader der ligger vandret ovenover brændet.

Ovnen er en dyr jydepejs og den ene plade blev skiftet på garanti allerede
efter 1/2 fyringssæson og i dag er den anden plade så knækket på midten.
Oven blev købt og installeret i dec 2003 eller jan 2004.

Kan det være rigtigt????

MVH

Bo

Fra : Carsten

Dato : 06-12-04 22:14

Hej med dig.
Nej det er ikke normalt. Jeg mener pladerne hedder skamol plader.
Men de kan knække, hvis man "smider" brændet ind i brændeovnen.

Fra : Aksel

Dato : 06-12-04 23:42

> [...]
> efter 1/2 fyringssæson og i dag er den anden plade så knækket på midten.
> Oven blev købt og installeret i dec 2003 eller jan 2004.

Det kommer meget an på hvor meget ovnen bruges, jeg synes dog det er for
hurtigt.

Hvis pladerne er lette, ligner nærmest spånplade kan du købe et stykke hos
skorstensfejeren og selv save det i den rigtige størrelse, det er meget
billigere end at købe pladen som reservedel.

Hilsen Aksel

Fra : Peter Mejer

Dato : 07-12-04 10:04

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> skorstensfejeren og selv save det i den rigtige størrelse, det er meget
> billigere end at købe pladen som reservedel.

Pladerne fås også i bl.a. Silvan, og koster ikke ret meget.

Peter

Fra : Rasmus

Dato : 08-12-04 14:30

Det kommer meget an på hvor meget ovnen bruges, jeg synes dog det er

> Pladerne fås også i bl.a. Silvan, og koster ikke ret meget.
>
> Peter

JO de koster squ alt for meget i silvan !! Jeg købte hos den lokale
pejsecenter, og silvan var ca. 3 gange dyrere.....

Fra : Lars Evensen

Dato : 12-12-04 13:15

> [...]
> efter 1/2 fyringssæson og i dag er den anden plade så knækket på midten.
> Oven blev købt og installeret i dec 2003 eller jan 2004.

Havde samme problem med en Scan 48 fra Krog Iversen købt i december 2003.
Da jeg henvendte mig til forhandleren lå der et "bjerg" af knækkede plader.
Fabrikanten mente, at det var en fejl i materialet, så jeg fik skiftet hele indmaden.
Har ikke haft problemer siden.

Hilsen Lars