Måling af brændstofforbrug II
Fra : phk

Dato : 06-12-04 21:43

5, gear 4, gear 3, gear 5,gear 4, gear 3, gear
Hastighed Højeste fb Højeste fb Højeste fb km/liter km/liter km/liter
49 2,9 3,1 3,4 14,48276 13,54839 12,35294
45 2,7 2,7 3,1 15,55556 15,55556 13,54839
63 4,1 4,3 10,2439 9,767442
70 4,7 5,1 5,9 8,93617 8,235294 7,118644

Ovenstående viser at min påstand er rigtig - den modbeviser den hvert fald
ikke

Kør med så lave omdrejninger, så kører du længst på literen.

Målingerne er taget på en 5% stigning (min vurdering) beliggende i Spangsdal
på Gl. Randersvej øst for Overlund ved Viborg. Målingerne er et gennemsnit
af de værdier jeg har aflæst hele vejen op ad den øverste del af bakken
(hvor farten er stabiliseret af fartpiloten). Bakken er små 500 meter lang
og så stejl at nedkørsel i 5. gear giver anledning til en hastighedsstigning
på fra 80 til 90 (f.eks.).

Målingerne er taget af datastikket i bilen med en VAGCOM.

--
Per, Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 07-12-04 09:43

Fra : N/A

Dato : 07-12-04 09:43

Fra : phk

Dato : 07-12-04 09:43

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> 5, gear 4, gear 3, gear 5,gear 4, gear 3, gear
>km/t fb fb fb km/l km/l km/l
> 49 2,9 3,1 3,4 14,4 13,5 12,3
> 45 2,7 2,7 3,1 15,5 15,5 13,5
> 63 4,1 4,3 10,2 9,7 70 4,7
> 5,1 5,9 8,9 8,2 7,11

Håber ovenstående virker .. forståeligt :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-12-04 14:22

Interessant!

Hvis man kan stole på disse målinger (at de er korrekte naturligvis), så ser
det jo ganske vist ud til at du har en pointe. Men jeg vil nu alligevel
tillade mig at vente med en konklusion til jeg har et sæt målinger i min
egen bil under tilsvarende forhold.

Jeg vil også gøre dig opmærksom på, at dine målinger viser at din bil kører
74% længere på literen ved 45 km/t, end ved 70 km/t (samme load). Det
tvivler jeg stadig stærkt på kan være rigtigt.

Mvh
Michael

Fra : phk

Dato : 07-12-04 15:01

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det jo ganske vist ud til at du har en pointe. Men jeg vil nu alligevel
> tillade mig at vente med en konklusion til jeg har et sæt målinger i min

God ide. De behøver jo ikke give samme resultat. Ovenstående målinger er jo
foretaget i en topmoderne dieselmotor.

Godt nok fra 97 men vær lidt overbærende :)

> [...]
> 74% længere på literen ved 45 km/t, end ved 70 km/t (samme load). Det
> tvivler jeg stadig stærkt på kan være rigtigt.

Målingerne er som sagt op ad en 5% stigning. Forskellen vil formentlig - men
hvad ved jeg - være mindre ved kørsel ud af lige vej. Bilen går ved
landevejshastighed min. 22km på literen.

Det er svært for mig at foretage en måling ud af lige vej fordi
måleresultatet (opdateret ca. hvert. sekund) svinger meget pga. vind- og
vejforhold.

Interessant at hastigheden er meget vigtigere end hvilket gear man kører i

Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-12-04 15:14

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]
men
> hvad ved jeg - være mindre ved kørsel ud af lige vej. Bilen går ved
> landevejshastighed min. 22km på literen.

Hvilket udstyr har du brugt (link) ?
Kan det bruges til andre biler (PSA) ?

> Det er svært for mig at foretage en måling ud af lige vej fordi
> måleresultatet (opdateret ca. hvert. sekund) svinger meget pga. vind- og
> vejforhold.

Der er mange veje i det vestlige jylland som er lange nok, så mangler man
bare vindstille eller konstant vind.

> Interessant at hastigheden er meget vigtigere end hvilket gear man kører i

Hvilket vel bekræfter det med at vindmodstanden betyder en hel del.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : phk

Dato : 07-12-04 15:18

> Hvilket vel bekræfter det med at vindmodstanden betyder en hel del.

Hvilket nok også bekræfter at fartpilot er vejen frem ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-12-04 15:28

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Hvilket nok også bekræfter at fartpilot er vejen frem ...

Det samme har jeg fundet ud af efter at være blevet ejer af en HDI med
fartpilot i nu snart 6 dage

Fra : phk

Dato : 07-12-04 15:58

Desværre har en lille Excel-fejl vist sig i min opstilling - de rigtige tal
kommer forhåbentlig her:

> 5, gear 4, gear 3, gear 5,gear 4, gear 3, gear
>km/t fb fb fb km/l km/l km/l
> 49 2,9 3,1 3,4 16,9 15,8 14,4
> 45 2,7 2,7 3,1 16,7 16,7 14,5
> 63 4,1 4,3 15,4 14,7
> 70 4,7 5,1 5,9 14,9 13,7 11,9

Dermed bringes forskellen på at køre 45 og 70 jo unægteligt ned på et mere
rimeligt niveau.

--
Per, Esbjerg