Opladning af batteri ? Safterne stiger...
Fra : A.

Dato : 06-12-04 19:41

På det seneste har jeg haft startbesvær med min ret fine Fiat 127 fra 1984.
Hvis det er meget koldt og fugtigt i vejret, bliver batteriet træt inden jeg
når at starte motoren, selv efter god choking.
Sidste år var der meget mere kraft på batteriet og start lykkedes som regel
efter talrige batterikrævende forsøg.

Selvom jeg sikkert bare burde købe et nyt batteri til et par hundrede eller
3, fik jeg lyst til at se om jeg kunne klare sagen ved at fylde
demineraliseret vand på batteriet, og give det en god opladning med den fine
oplader, som jeg som 16-årig fik i julegave til min knallert i 1981.

Ned i Føtex og købe 1 liter demineraliseret vand til kr. 9,95. Selv efter
denne enorme udskrivning er bankkreditten er stadig ikke kørt i sænk.

Og ganske rigtigt: Der mangler vand i samtlige 6 afdelinger af batteriet, og
jeg fylder op i alle afdelinger til vandstanden er lige ved stregen, som er
1½ cm over elementerne.

Derefter tilslutter jeg min 80'er-lader (som muligvis har arkæologisk
interesse nutildags) og begynder at lade. Selvfølgelig har jeg været inde på
både VARTA's og diverse andre hjemmesider for at finde et fornuftigt bud på
ladetid, kapacitet mv.

Efter 1 times ladning pibler der lidt væske ud af batteriet gennem
uautoriserede sprækker, og det er ikke det rene vand, for de Føtex-reklamer
batteriet står på (for at beskytte gulvet), siger "ssshhhhhhhh". Det plejer
vand ikke at sige... For at det ikke skal gentage sig, fjerner jeg de 6
"skruer" der fungerer som "prop" i toppen af batteriet, men efter kort tid
stiger væskestanden alligevel og lidt væske løber ud af hullerne. Jeg
slukker for laderen, og efter ½ time er vædskestanden næsten normal igen.

Er dette et typisk og fornuftigt "ladeforløb" ? Eller skal jeg bare købe et
nyt batteri og komme videre med mit liv ?

Batteri: VARTA 544 64, 44 AH, 220 A, 12 V.
Lader: Einhell Batterieflex, 6/12 V, 4 ampere (blev stillet på 12 volt).

Tak for jeres svar. Kommentarer om at købe anden bil mv. ignoreres..

A.

Fra : Jens

Dato : 06-12-04 20:41

A. <pstromingenspamtilmigtak@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
> Er dette et typisk og fornuftigt "ladeforløb" ? Eller skal jeg bare købe et
> nyt batteri og komme videre med mit liv ?

At væskestanden stiger efter så kort ladning tyder på, at batteriet ikke
har været synderligt afladet (stigningen i væskestanden skyldes at
batteriet danner knaldgas ved spaltning af vandets molekyler).

Du angiver ikke, hvor stor del af det indkøbte parti vand, du fik hældt
på batteriet - noget tyder på, at det var en stor sjat. Og det er ikke
godt for batteriet, at pladerne ikke har været dækket af syren.

Hvis batteriet var afladet (efter de mange startforsøg) inden du
startede opladningen, tror jeg at du skal indstille dig på, at det er
tid for det at komme videre til den næste fase i batteriers liv -
skrotning.

Giv den gode, fine Fiat et nyt batteri som en anerkendelse af den lange
og (formodentlig) tro tjeneste den har ydet til nu.
--

Jens F

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-12-04 20:45

"A." <pstromingenspamtilmigtak@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> På det seneste har jeg haft startbesvær med min ret fine Fiat 127 fra
> 1984.

HO ... da helt Kæ... eksistere nogen af dem endnu?, jeg får næsten tåre i
øjnene ;).

> [...]
> 3, fik jeg lyst til at se om jeg kunne klare sagen ved at fylde
> demineraliseret vand på batteriet, og give det en god opladning med den

De har en levetid, nogen siger kun 2 år kan man regne med dem, resten er
"foræring".

> Ned i Føtex og købe 1 liter demineraliseret vand til kr. 9,95. Selv efter
> denne enorme udskrivning er bankkreditten er stadig ikke kørt i sænk.

I en snæver vending kan man nøjes med postevand, ja det er prøvet et sted
med meget kalk i vandet- og batt overlevede >5 år bagetter' ;).

> Derefter tilslutter jeg min 80'er-lader (som muligvis har arkæologisk
> interesse nutildags) og begynder at lade.

Teknologien har nu ikke ændret sig siden. På trods af Pc'er og rumfærger ;).

> [...]
> "skruer" der fungerer som "prop" i toppen af batteriet, men efter kort tid
> stiger væskestanden alligevel og lidt væske løber ud af hullerne.

Det er svovlsyre, derfor lyden, syren+vand spaltes til ilt+brint, som er
RIMELIGT eksplsivt. Jeg kan tregne ud du IKKE røg i mens? ;).

> Er dette et typisk og fornuftigt "ladeforløb" ? Eller skal jeg bare købe
> et
> nyt batteri og komme videre med mit liv ?

Det lyder som det har været "gang i den", det er aldrig lykkedes for mig at
få et batt. til at "koge over". Men prøv da om det virker nu du har haft
besværet ;).

Fra : A.

Dato : 06-12-04 21:04

"> Det er svovlsyre, derfor lyden, syren+vand spaltes til ilt+brint, som er
> RIMELIGT eksplsivt. Jeg kan tregne ud du IKKE røg i mens? ;).

Er du gal ?? Jeg ryger ikke. Det er usundt ! Formentlig, som du antyder,
endnu mere usundt når man lader batterier

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-12-04 21:10

"A." <pstromingenspamtilmigtak@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Er du gal ??

Nix.

Jeg ryger ikke.

Se oven stående.

Det er usundt !

Bingo:...

Formentlig, som du antyder,
> endnu mere usundt når man lader batterier

Særdeles usundt ;).

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-12-04 20:52

> [...]

og
> jeg fylder op i alle afdelinger til vandstanden er lige ved stregen, som

Når du fylder en akkumolator op med vand, bør du kun fylde til op over
cellerne, oplad så batteriet og fyld på til topmærket når først
bobledannelsen er igang.

> Efter 1 times ladning pibler der lidt væske ud af batteriet gennem
> uautoriserede sprækker,

Revner? så er batteriet kaput.

>og det er ikke det rene vand, for de Føtex-reklamer
> batteriet står på (for at beskytte gulvet), siger "ssshhhhhhhh". Det
plejer
> vand ikke at sige...

Næh, det er da fortyndet svovlsyre!

> Eller skal jeg bare købe et
> nyt batteri og komme videre med mit liv ?

Det med revnerne tyder på det

Kig i øvrigt rotor og strømfordelerdæksel igennem, måske er her årsagen til
dine startproblemer.

Mvh. Uffe Ravn

> Tak for jeres svar. Kommentarer om at købe anden bil mv. ignoreres..

1984 er en vældig god årgang for en bil

--
Uffe Ravn
Record E Stationcar1984