oktaner
Fra : Tony

Dato : 06-12-04 19:14

Selv om jeg er rimelig priviligeret ved at bo i en storby er det alligevel
lidt belastende at køre efter 98-stationerne.
Hvad risikerer jeg ved at komme 95 oktan på i stedet?
Vil der komme tændingsbanken? Er det skadeligt? Andet?
Der er tale om en M30 motor i min gamle bimmer.

Det skal lige siges at den tilsyneladende er født til rød benzin, men har
altid kørt på grøn.
Jeg har hørt om folk der har kørt på 92 i en M20 motor.

Råd og synspunkter modtages.

Tony

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-12-04 21:06

"Tony" <mynsterman@h0tmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil der komme tændingsbanken?

Sandsynligvis ja. eller gløde/eftertænding, dvs motoren "fortsætter" efter
du har drejet nøglen.

Er det skadeligt?

Ja.. Forbrændingen "falder" på et forkert tidspunkt, så stempler&lejer
belastes unødigt.

Andet?

Ventitiler+ sæder mangler smørring, en af grundene til "bly" i benz, det
skal lave en blød overflade,belægning.

Fra : Tony

Dato : 06-12-04 21:33

> Ventitiler+ sæder mangler smørring, en af grundene til "bly" i benz, det
> skal lave en blød overflade,belægning.

Guderne må vide hvad de så lever af nu, for den har siden '85 kørt på
blyfri.

Tony

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 06-12-04 21:48

"Tony" <mynsterman@h0tmail.com> skrev :

>Guderne må vide hvad de så lever af nu, for den har siden '85 kørt på
>blyfri.

der er et erstatningsstof i - som har samme smørende egenskaber

moderne biler har hærdede ventiler/ventilsæder, og behøver ikke
stoffet

(noget man også brugte til gas-drift i fordums tid)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : phk

Dato : 07-12-04 12:59

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> der er et erstatningsstof i - som har samme smørende egenskaber

Og det hedder benzen, så vidt jeg husker

--
Per, Esbjerg
Jeg har ikke taget ordet benzin i min mund!

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 10:47

> Og det hedder benzen, så vidt jeg husker

Prøv natrium.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-12-04 21:39

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev

> Ventitiler+ sæder mangler smørring, en af grundene til "bly" i benz, det
> skal lave en blød overflade,belægning.

Oktantallet har INTET med benzinens "smøreevner" at gøre

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-12-04 00:44

Hvis tændingen er stillet ned (hvilket vil give et mindre effekttab) kan de
fleste biler der "skal" køre på 98 oktan sagtens køre på oktan 95. Tilbage i
90 eren var det ofte et problem at visse lande kun havde 89 oktan og sådan.
Dengang kunne man da godt stille bilerne om til at køre på dette, så mon
ikke det går med 95 oktan
/FL

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-12-04 03:24

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> Oktantallet har INTET med benzinens "smøreevner" at gøre

På sinvis rigtigt, men nu blev noget nævnt om at den vistnok var skabt til
"rød" benz. Jeg ved af erfaring det kan gå godt, men oxo det modsatte, hvis
der kun køres "grøn".