Spillefilmformater i tv
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 18-05-01 22:17

Suk!
Hvad stiller vi dog op med de tv-stationer!? Ikke mindst TvDK og TV3,
men også i en vis udstrækning med DR og TV2. Når de viser bredformatudgaver
af spots-trailere-appetizers for en spillefilm, men guddødemig igenigen
sender selve filmen i det stærkt billedreducerede traditionelle
tv-format....
Og det endda på trods af at filmene som oftest ér lavet i bredformat,
widescreen, Letterbox eller 16:9 til video og tv-brug.
Jeg spurgte engang TV3 om ikke format-forskellen mellem traileren og
filmen svarer til begrebet falsk reklame. Det svarede de underligt nok
aldrig på.

Suk!
Mvh.: JG

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-05-01 22:41

Hej!

"Jørgen Grandt" wrote:

> [...]
> af spots-trailere-appetizers for en spillefilm, men guddødemig igenigen
> sender selve filmen i det stærkt billedreducerede traditionelle

For ikke at tale om reklamepauserne, de manglende eftertekster, speakere
som taler ind over filmen, scrollende tekst som informerer om forsinkede
nyheder osv. osv! Det eneste, som er tilbage, er at købe filmen på
DVD, tænde for hjemmebiffen, og nyde den (filmen altså!)! Jeg er (for
længst) holdt op med at se film fra danske (m.fl) kanaler.

--
Regards / M.v.h. Kim Voss Schrader

ICQ: 33584449 / 24h

Fra : Ole Alm

Dato : 21-05-01 12:16

"Kim Voss Schrader" <schrader@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> [...]
> DVD, tænde for hjemmebiffen, og nyde den (filmen altså!)! Jeg er (for
> længst) holdt op med at se film fra danske (m.fl) kanaler.

Osse her - kan ikke holde det billede ud som man får gennem TDC's kabelnet, i forhold til DVD er det
i mine øjne meget dårligt. Og TDK1 eller 2 sendte "The Wild Bunch" søndag aften i en hvad de kaldte
"ny og digitaliseret kopi" (!!) - i en pan&scan udgave

mvh Ole

Fra : Sune Engsig

Dato : 22-05-01 15:45

Jeg er (for
> længst) holdt op med at se film fra danske (m.fl) kanaler.

Jeg mener det retfærdigvis skal med, at DR faktisk sender en god del af
deres film ud i "ægte" anamorph 16:9, f.eks. så sent som denne lørdags
Gremlins.

Bevares, det er endnu forbeholdt de digitale modtagere, men dem bliver der
jo flere og flere af. Jeg overvejer seriøst at købe Selectoren til netop
dette formål.

Hvad den lousy kvalitet på TDC's kabel TV angår kan jeg KUN være enig. Jeg
har lige fået det, og jeg er megaskuffet over billedkvaliteten... men jeg er
magtesløs da signalet åbenbart "måler" rigtigt... For elendigt. Billedet jeg
hidtil modtog via egen antenne er 10 fold bedre, men desværre uden Zulu og
DR2

/Sune

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-05-01 17:57

Fortsat:
Det omtalte spørgsmål til TV3 har nu også TvDK fået stillet. I må kalde mig
hvadsomhelst hvis de svarer...!
Evige suk.
Mhv.: JG

Jørgen Grandt <Granny@oncable.dk> skrev i en

Fra : Fenris

Dato : 23-05-01 22:43

From "Jørgen Grandt" <Granny@oncable.dk> came:

>Evige suk.

Hvis jeg nu oprettede en mailingliste hvor folk kunne beklage sig...
Og alle på listen så sendte en klage til den pågældende station...
Så ville det måske være sværere for stationen at ignorere end en
enkelt klage i ny og næ?
Klage i samlet flok... Er der nogen der er interesseret?

Altså:
Christophpher er abonnent på mailinglisten. Han sidder en aften og ser
James Pond - Live and let drown på TV3. 0,29 sekunder inde i rulleteksterne
skæver han imidlertid nervøst mod højtalerne, da en ukendt støj overdøver
det sublime soundtrack... En støj han bestemt ikke husker fra den fede
bio-tur for nogle år siden... - TV3's speaker har set sit snit til at
udbrede det glade budskab om at hvis man skulle have glemt det, eller
ikke selv have opdaget det via tekst-tv, tv-guiden, selector, glo&hor,
dk.medier.tv, eller nogen af de andre millioner steder man kunne finde
ud af det, så er det faktisk en rigtig nutte-herlig-og-sørgelig-men-de-
får-hinanden-i-enden-romantisk-Jane-Austen-film der kommer herefter.
.... Og så cuttes rulleteksterne iøvrigt, og der blændes op for en ble-
reklame med en baby der tisser på gulvet og prutter.
!!!!!!!!!!!!!!
Christophpher sender straks en klage til TV3, og smider en besked på
mailinglisten. I løbet af de næste 24 timer modtager TV3 lignende klager
fra folk over hele landet.
Selvom man ikke selv så filmen, kan man jo sagtens klage over kanalens
behandling af filmen. Jo flere klager jo bedre.

Er vi ikke snart trætte af blot at beklage os her i gruppen(/grupperne),
og slutte indlægget af med et "men det nytter jo alligevel ikke noget"-suk?

Jeg har et udkast til listen liggende her:

[FUT sat til dk.medier.tv]

--
Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>

Fra : Fenris