newbie binary
Fra : Lars Møller

Dato : 06-12-04 21:03

Hej

Jeg er ny i binary filer, men skulle gerne bruge det til data til en
maskine, men har lidt problemer.

Dim filnummer As Integer
filnummer = FreeFile
Dim datastring As Integer

datastring = 10000

Open "c:\test.bin" For Binary As #filnummer
Put #filnummer, , datastring

Close #filnummer

når jeg gemmer filen, og åbner den i en hex editor, står der 10 27, men der
skulle gerne stå 27 10, det er ligesom den bliver byttet om på de 2 byte som
bliver gemt

håber i forstå hvad jeg mener

Lars Møller

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-12-04 21:15

Lars Møller skrev:
> [...]
der
> skulle gerne stå 27 10, det er ligesom den bliver byttet om på de 2 byte

Det er helt normalt på rigtig mange computere. Hvis du vil læse mere om
fænomenet, kan du prøve at søge på "little endian" og "big endian".

Når du skal arbejde med binære data, hvor DU har helt styr på hvad der
gemmes hvor, bør du bruge datatypen Byte, f.eks. således:

Dim MineEgneData(1 To 100) As Byte

-------
Tomas