fratagelse af kørekort
Fra : John Joe

Dato : 18-05-01 22:19

Hvis man fx bliver taget i at køre dobbelt så hurtigt som man må på en
motorcykel, får man så frataget både sit MC-kørekort og bilkørekort - altså
skal man fx tage begge prøver igen til både bil og motorcykel?

Fra : Lone

Dato : 18-05-01 22:40

"John Joe" <ole321@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal man fx tage begge prøver igen til både bil og motorcykel?
>
> Du får frataget alt hvad du har af kørekort (man kan ikke miste ½
kørekort).
Man skal normalt generhverve kortet på den kategori forseelsen blev begået
på.
(Der er undtagelser og særlige situationer m.h.t. generhvervelsen).

Med venlig hilsen
Lone
Der i øvrigt ikke forstår hvorfor så store dele af debatterne går ud på at
prøve/diskutere grænser for, hvad man kan slippe af sted med uden at få alt
for mange lussinger af lovens lange arm.
Hvad med at højne kvaliteten af mc-folkets (vore egne - forstås) gerninger
og dermed ry og rygte.

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-05-01 08:37

Av Lone.

Den sved

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 19-05-01 08:54

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en

> [...]
> at få alt for mange lussinger af lovens lange arm.
>Hvad med at højne kvaliteten af mc-folkets gerninger og dermed ry og

Lone har den kedelige vane at skære igennem!

Jeg mindes at (var det?) Pein på et tidspunkt fremstod med en meget fin
sammenligning omkring højere fart (der i dag nærmest fremstår som et
anonymt folkekrav - ikke mindst her i gruppen!) og deraf følgende
forbrydelser imod fartgrænserne, og tidligere tiders syn på spritkørsel
vs. den generelle indstilling som folket har fået til dét trafikale
problem idag!

Nu siger de seneste meldinger at trafikken har stagneret (for denne
gang?); men man burde kunne forestille sig at der fremover vil kunne
danne sig et absolut behov for den uniformitet der ligger i en fælles
hastighed og dermed en holdningsændring til såvel fart, som køretøjer
som derved indeholder et større overkill :-/

--
Armand (der også gruer for den dag!)

Fra : Pein

Dato : 19-05-01 19:51

Lone skrev ...

> [...]
>få alt for mange lussinger af lovens lange arm.
>Hvad med at højne kvaliteten af mc-folkets (vore egne - forstås)

Som jeg ser det, er det ikke et generelt problem, men visse steder kommer
en 70% overskridelse af hastigheden på nært hold gang på gang. Ikke fordi
man kører ræs på de offentlige veje, men fordi hastighedsgrænserne er sat
meget forskelligt på forskellige vejstrækninger. Dette kan man så
kombinere med at hastighedskontrollerne ofte opstilles der hvor de største
"fart-fælder" er, og ikke der hvor det er farligt at køre for hurtigt.

Eks.:
På landeveje må man køre 80 næsten uanset hvordan vejen ser ud. Nogle
steder (de fleste efter min mening) er det i underkanten, og nogle steder
er det i overkanten. Det får man selv lov at finde ud af. I Sverige må man
forresten køre 90 på det fleste landeveje. Er de da helt barbariske i
Sverige eller hvad?
Men altså maks. 80 tilladt selvom det er en smal vej der snor sig gennem
en skov uden cykelsti.
70% overskridelse er 136 km/t, og det har jeg ingen problemer med uanset
at det er en stor vej, men nu styrer jeg også min fartlyst med hjælp fra
en motorsportslicens.

Men så kommer der pludselig en stor bred vej, hvor maks. hastighed er
nedsat til 60 fordi der er en by i nærheden. Jeg kører stort set hver dag
på Frederikssundsvej mellem Ølstykke og Stenløse. Vi taler her om en ret
bred 4-sporet vej, med bred midterrabat og separat cykelsti (der for det
meste ligger ganske langt fra kørebanen). Bortset fra en enkelt sidevej og
et busstoppested, ligner vejen en motorvej, men skiltene siger 60 det
meste af vejen. Jeg har set motorveje i Tyskland i ringere beskaffenhed
end den del af Frederikssundsvej.
Selv bybusserne kører 85-90 km/t der. Hvad er mon meningen med den
hastighedsbegrænsning?
Jeg kunne give mange andre eksempler, men sådan et sted er en 70%
overskridelse kun 102 km/t, og det kan man lynhurtigt få ballade med,
selvom man kører så det føles stille og roligt.

Og så er der byzoner.
50 km/t gennem Nørrebrogade føles som ræs, så de fleste finder selv ud af
at sætte farten lidt ned. Enkelte kører alt for hurtigt og det skaber
masser af farlige situationer, men risikoen for at blive taget i en
fartkontrol er minimal på trods af at det er et meget farligt sted at køre
for stærkt.
Byzoner strækker sig ofte ud i industrikvarterer eller mere øde områder
der reelt ikke er by, med brede 3-sporede veje med gode oversigtsforhold,
cykelstier og gangbroer til de krydsende fodgængere. Stadig maks. 50 km/t.
De 85 km/t kommer hurtigt tæt på her. Her stiller politiet deres
hastighedskontrol op, på trods af at det er et rimeligt ufarligt sted at
køre selv en del "for stærkt", og der aldrig i mands minde er sket et
uheld det sted.

Så jeg tror ikke automatisk at folk har kørt vildt ræs, bare fordi de har
mistet pappet i en hastighedskontrol. Visse steder kan det ske selvom man
triller stille og roligt rundt uden at være til fare for hverken sig selv
eller andre.

Mvh. Pein

Fra : boe

Dato : 19-05-01 20:01

Pein <niels@pein.dk> wrote in message

> Som jeg ser det, er det ikke et generelt problem, men visse steder kommer
> en 70% overskridelse af hastigheden på nært hold gang på gang. Ikke fordi
> man kører ræs på de ......
<snip> en hel masse fornuftige ord..

Jamen hvor er det dog rigtigt... og jeg ved godt, at mange vil sige:"man kan
altid finde uheldige eksempler" - til det vil jeg blot sige, at man må ikke
kunne finde eksempler på "indtægtsbestemte" fartkontroller hvis man skal
bevare respekten for argumentet om sikkerhedsmæssige hensyn. I princippet
ikke så meget som ét eksempel - og da slet ikke eksempler i et omfang som
man kan se i praksis. Punktum.

Bo, VF1000F

Fra : Jacob Trøst Nielsen

Dato : 18-05-01 22:53

"John Joe" skrev > Hvis man fx bliver taget i at køre dobbelt så hurtigt som
man må på en
> motorcykel, får man så frataget både sit MC-kørekort og bilkørekort -
altså
> skal man fx tage begge prøver igen til både bil og motorcykel?

Umiddelbart får man frataget førerretten (betinget - afhængig af evt.
skærpende omstændigheder) til alle kategorier. Men du skal kun op til ny
(kontrollerende) køreprøve i én kategori. Hvis du har været frakendt i en
længere periode (kan ikke lige huske hvor længe), skal du op til prøve i
alle de kategorier du vil generhverve....

Mvh.
Jacob

Fra : Morten Dybdal

Dato : 18-05-01 22:53

"Jacob Trøst Nielsen" wrote:

> [...]
> længere periode (kan ikke lige huske hvor længe), skal du op til prøve i
> alle de kategorier du vil generhverve....

Kan du ikke vende tilbage med den tidsfrist?

--
Morten Dybdal

Fra : Jacob Trøst Nielsen

Dato : 20-05-01 13:27

"Morten Dybdal" skrev > Kan du ikke vende tilbage med den tidsfrist?

Jo, så skal jeg lige slå det op på job imorgen (mandag).
Mvh.
Jacob