Hvilket keyboard (klaver)
Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-04 20:31

Min søn på ti spiller klaver og synes også, at Garageband er vældig
sjovt. Jeg har tænkt på at købe et keyboard, altså ligesom et klaver,
til ham i julegave. Apple Store har et nogenlunde billigt et til kr.
750,-. Det har 49 taster. Men er det nok? Jeg aner ikke, hvor mange man
har brug for. En lidt dyrere model har 61 taster. Det er måske dumt at
spare kr. 350,-, hvis 49 taster ikke er nok. Omvendt er der nogle meget
dyre modeller, som kun har 25 taster. Jeg har derfor en mistanke om, at
elektronisk musik ikke stiller helt de samme krav som et almindeligt
klaver. Er der nogen, der kan lede mig lidt på vej?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 06-12-04 21:44

> [...]
> elektronisk musik ikke stiller helt de samme krav som et almindeligt
> klaver. Er der nogen, der kan lede mig lidt på vej?

Jeg vil meget gerne prøve: Baggrund (udover at være lægesøn):
Musiklærer, pianist, Garageband- + andre musikprogram-bruger,
musikunderviser.

Skal han lære at spille klaver: Køb et klaver! (anslag, lyd mv)

Vil han "bare i gang": Keyboard er fint. Og her kan decembernummeret af
MacFormat hjælpe, de har en test af 7 forskellige - fra det billige
skidt til det dyre skidt

Deres konklusion:

Best Value: M-Audio Keystation 49e: Har hvad det skal bruge m udmærkede
tangenter. (Fås på AppleStore)
MacFormat Choice: Novation Remote 25 - mange features, godt bygget. Et
kraftigt minus ved dette er efter min mening, at det kun har to oktaver,
og så er det rigtigt dyrt.

derudover
Roland PC-300: "top performer" (gode tangenter, attraktivt bygget) men
begrænsede kontrolmuligheder.

De sidste der er prøvet vil jeg ikke nævne: for dyre/dårlige.

Selv bruger jeg et med 61 tangenter - men har det ikke tilsluttet
Garageband (bruges med den gamle mac + Cubase) - men da jeg er pianist
er jeg ret krævende: Vil helst have de 88 jeg både har på flyglet samt
mit digitale piano.

Min konklusion: Gå efter M-Audio's - det koster ikke en herregård.
Bliver han hooked - køb et digitalklaver/rigtigt klaver senere.
Digitalklaver har tre fordele: skal ikke stemmes, kan tilsluttes
hovedtlf., kan tilsluttes computer via MIDI. Og en ulempe (for den
krævende): Man bliver træt af lyden. Men ok, selv spiller jeg helst på
mit flygel.

Rigtigt god fornøjelse - pisk ham evt. til spil. Det gjorde min mor
(også læge, som min far) - jeg hadede hende for det engang, elsker hende
for det i dag

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-12-04 23:58

In article <1goe6hb.1lv8m3g1ckd1q8N%martin@xyzammentorp.org>,
martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote:

> Jeg vil meget gerne prøve: Baggrund (udover at være lægesøn):
> Musiklærer, pianist, Garageband- + andre musikprogram-bruger,
> musikunderviser.

Det er virkelig en kvalifikation, der siger noget. Altså at være
lægesøn. Som vi siger i operationsstuen: Lægesønner behøver ikke vaske
hænder - de er autosterile.

> Skal han lære at spille klaver: Køb et klaver! (anslag, lyd mv)

Vi har skam et klaver, og han har gået til undervisning i tre år. Og
lidt er der vist blevet hængende. Det var bare det, at nu har vi fået
Garageband, og han synes det er sjovt at leget med trommerytmer og den
slags. Så var det da sjovt, hvis han kunne udvide sin musikalske
horisont og lege lidt med at lave arrangementer selv. Og så lærer det
ham også at bruge computeren til noget mere, end han gør i forvejen.

> Best Value: M-Audio Keystation 49e: Har hvad det skal bruge m
> udmærkede tangenter. (Fås på AppleStore)

Jeg tror bare, jeg nøjes med det. Man skal jo også være lidt økonomisk
bevidst. Og så er det jo dejligt nemt at købe på Apple Store.

> [...]
> hovedtlf., kan tilsluttes computer via MIDI. Og en ulempe (for den
> krævende): Man bliver træt af lyden. Men ok, selv spiller jeg helst på

Vi var ved at købe et digitalklaver i sin tid. Men så kunne vi overtage
mine forældres pianette (Louis Zwicki), og det fungerer vist meget godt.
Vi har aldrig fået det stemt, så vi må være meget tonedøve. Vi regner
med, at den forfærdelige lyd skyldes, at vores søn spiller så elendigt.
Jeg er begyndt at kalde ham Henrik Solgård, men han bliver så tosset
hver gang.

> Rigtigt god fornøjelse - pisk ham evt. til spil. Det gjorde min mor
> (også læge, som min far) - jeg hadede hende for det engang, elsker
> hende for det i dag

Det gør vi hver uge. Og vi pisker ham til at øve sig et par gange i
løbet af ugen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-04 13:28

> Det er virkelig en kvalifikation, der siger noget. Altså at være
> lægesøn. Som vi siger i operationsstuen: Lægesønner behøver ikke vaske
> hænder - de er autosterile.

Kan du forklare, hvorfor læger er så hundeangst for at komme på
hospital?

--
There is no reason for any individual to have a computer in their home.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 07-12-04 15:36

> Kan du forklare, hvorfor læger er så hundeangst for at komme på
> hospital?

man blir syg af det!

venlig hilsen

Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-12-04 18:58

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> man blir syg af det!

Jeg plejer at skulle være syg først.

Cheers!

--
There is no reason for any individual to have a computer in their home.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-12-04 00:45

In article <1gofeio.1bthr321jpw8oN%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> Kan du forklare, hvorfor læger er så hundeangst for at komme på
> hospital?

De ved, hvad der foregår. Og det værste er, at det er ikke engang helt
lyv. Som en jeg læste med engang sagde under studiet: "Prøv at se dig
omkring på vores studiekammerater. Hvem af dem ville du have til at
fjerne din blindtarm?"
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 08-12-04 07:22

> Som en jeg læste med engang sagde under studiet: "Prøv at se dig
> omkring på vores studiekammerater. Hvem af dem ville du have til at
> fjerne din blindtarm?"

Det er kanske som når jeg som praktiklærer ser på de lærerstuderende og
tænker: Skal de virkelig undervise mit barn?

ak ja, mon det er sådan inden for alle brancher (tænk selv - tænk stort

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 06-12-04 22:13

> [...]
> elektronisk musik ikke stiller helt de samme krav som et almindeligt
> klaver. Er der nogen, der kan lede mig lidt på vej?

Thjaa - det kommer vel an på, hvor dybe eller høje toner der skal
spilles.
Du kan sammenligne med klaverets normale 88 tangenter, svarende til 7,25
oktaver, så de 49 tangenter svarer altså til to oktaver over og under
det midterste C, og 61 tangenter til en halv oktav ekstra i hver ende.
Da der er tale om elektronik, er det givet vis muligt at sænke/øge toner
med en oktav, således det mekaniske omfang ikke sætter grænsen for,
hvilke toner der kan frembringes, men firhændigt spil bliver det næppe
til, uden hjælp fra Garagebandet.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-04 00:01

In article <1goe80l.u2t69216eslvcN%moth@mothsoft.dk>,
moth@mothsoft.dk (Mogens Thyregod) wrote:

> [...]
> sætter grænsen for, hvilke toner der kan frembringes, men firhændigt
> spil bliver det næppe til, uden hjælp fra Garagebandet.

Min søn har også kun to hænder. Det er jo ikke Stitch fra "Lilo og
Stitch"
Hvis du tænker på os andre, så er vi meget umusikalske, så vi kan ikke
lægge hænder til. Jeg gik til blokfløjte i tre uger som barn. Så sendte
de mig hjem med besked om, at mig kunne de ikke lære mere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-12-04 22:15

Henrik Münster <news@muenster.dk> skrev 2004-12-06:
> [...]
> elektronisk musik ikke stiller helt de samme krav som et almindeligt
> klaver. Er der nogen, der kan lede mig lidt på vej?

Du skal have mindst 5 og gerne 6 octaver på keyboardet. Hvis du tæller
de hvide tangenter, så er der 7 tangenter pr. oktav. Jeg har svært
ved at gennemskue om dein 49 og 61 taster er hvide og sorte eller kun hvide.

Du bør også se på om klaveiaturet er trykfølsomt --- specielt hvis det skal
bruges til andet end leg.

Thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-04 02:35

> [...]
> elektronisk musik ikke stiller helt de samme krav som et almindeligt
> klaver. Er der nogen, der kan lede mig lidt på vej?

Jeg læste lige Martins anbefaling og var inde og kigge hos Aage.dk:

Keystation til 795,- kr.

http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=24746

Flemming Rubini