Andet multimedie
bentjuul 3670
Farvestyring i grafiske virksoheder
Fra : KNL DtP

Dato : 06-12-04 16:42

Hej.

Jeg fornemmer, at en del i denne grupper arbejder med grafisk design og
produktion til dagligt, og jeg vil derfor lige høre lidt om hvordan
farvestyring anvendes i virksomheder.

Anvendes det slet ikke? Anvender en standart ICC-profil til tryk? Anvender
bestemte ICC-profiler fra trykkeriet alt efter tryktype og papir? Anvendes den
store løsning med kalibrerede skærme, scannere, printere - hvor ofte gøres
dette? En gang om ugen? En gang om måneden? Når kunden brokker sig?

På forhånd tak!

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : MJ

Dato : 08-12-04 21:47

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> store løsning med kalibrerede skærme, scannere, printere - hvor ofte gøres
> dette? En gang om ugen? En gang om måneden? Når kunden brokker sig?

Bredt spørgsmål, så her er et bredt svar, ovenstående anvendes/gøres efter
behov !!

og hva betyder det så...det betyder at jeg ser stort på kalibrering når jeg
skal trykke Fru. Nielsen og Hr. Jensens føsda´s sang. Men jeg bruger tiden
når jeg tykker produktblade til kunden der får lavet matriale uge efter uge,
der gerne skulle være ens HVER GANG..både på den ene og anden type papir. Og
det kan komme til at betyde at en maskine bliver kalibreret mange gange om
dagen.

Med hensyn til andvendelse af profiler ja så har vi muligheden og vi bruger
også en std. intern profil med flow correction alt efter medie og tryk
teknik. men virkeligheden er nok den (og det her får jeg nok på hatten for,
men nå ja kald det faggruppe racisme) Mange forsøger sig med anvendelse af
profiler men tit gør de bare mere skade en gavn. Da de oftets ikke har helt
styr på hva laver (dette gælder også prof. reklame folk..... av mit hoved
) men er det lavet korrekt bliver det også brugt.

eller sådan gør vi i hvert fald hvor jeg arbejder. men det er mit indtryk at
der er stor forskel i branchen.

Håber det er svar nok?

Morten

Fra : KNL DtP

Dato : 08-12-04 21:54

"MJ" <souly@takeoutcity.dk> skrev i en meddelelse

> Håber det er svar nok?

Bestemt! Det var rart lige at høre lidt fra virkeligheden : )

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 08-12-04 22:48

> [...]
> store løsning med kalibrerede skærme, scannere, printere - hvor ofte gøres
> dette? En gang om ugen? En gang om måneden? Når kunden brokker sig?

Det er ikke noget jeg har oplevet fungerer ret mange steder! Og hvorfor så
ikke det, jo fordi de fleste steder ikke har egen fotograf, ad'ere, dtp'ere,
repro'er og trykkere under samme tag.
Ofte er det forskellige fotografer, som har forskellige kamera'er eller
lejer og som tit ikke skeler til profiler (her får jeg nok ballade med den
faggruppe) Hvis der leveres dia er det forskellige om scannerføreren bruger
profil eller ej, eller sin intution.
Så kommer materialet til Ad'eren, som bedst kan lide at arbejde i RGB for
det er nu pænest
Når så dtp'eren endelig får materialet, rykker vedkomne sig i håret og
konverterer det hele til Euroscale (og justerere alt efter hvor mørk skærmen
er), hvorefter AD'eren går besærk (de har endnu ikke fundet ud af at arbejde
i CMYK) Dtp'eren ved tilgengæld ikke hvilket papir der er tale om, eller
punktbredningen, eller hvilket trykkeri, og hvis de endeligt kender navnet
på trykkeri'er kan de ikke finde nogle der kan oplyse om profiler for
punktbredning, UCA etc.. Dtp'eren laver herefter en standard tryk pdf, som
trykkeren laver plader af og starter maskinen.
Kunden kommer til trykstart og kan ikke helt huske hvordan det skulle se ud,
men det ligner da meget det print de har fået engang, så det er bare med at
få maskinen op i omdr.

Min erfaring er: Intuition og cmyk farve skala'en inden i hovedet, og sine
pantone bøger ved hånden fungerer som regel bedst... og så naturligvis
Euroscale

Stef

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-12-04 23:49

Stefan Jacobsen skrev:

> Så kommer materialet til Ad'eren, som bedst kan lide at
> arbejde i RGB for det er nu pænest

Det er i 9 ud af 10 tilfælde nok den eneste grund til, at
AD'eren arbejder i RGB ja, men AD'eren har også effektivt
sikret sig (måske uden at vide det), at materialet kan
bruges til vidt forskellige output-enheder ved at beholde
det i RGB.

Husk på at _alle_ CMYK-farverum er enhedsafhængige og har
stort set alle væsentlig mindre farveskala end RGB-rummene.
Euroscale Coated er dog ret stort, men stadig en pusling
sammenlignet med f.eks. Adobe RGB.

Hvis AD'eren i stedet valgte at konvertere hele baduljen til
f.eks. Dansk avisprofil, var materialet for tid og evighed
nedgraderet til avistryk og ville ikke være specielt egnet
til ret meget andet end det.

> Når så dtp'eren endelig får materialet, rykker
> vedkomne sig i håret og konverterer det hele til Euroscale

Ja og som regel uden at ane en hujende fis om Euroscale er
det bedst egnede til det pågældende tryk eller print og hvad
vil DTP'eren egentlig gøre den dag, hvor materialet måske
skal køres ud på output-enhed med en væsentlig større farve-
skala end hvad Euroscale kan honorere? Det kunne f.eks. være
på en foto-inkjet eller måske endda en skærm, fordi materialet
skal publiceres på en hjemmeside.

> (og justerere alt efter hvor mørk skærmen er),

Argh! :)

> hvorefter AD'eren går besærk (de har endnu ikke fundet ud af
> at arbejde i CMYK)

Og DTP'eren har endnu ikke lært fordelene ved at beholde sine
jobs i RGB og først konvertere til CMYK når output-enheden
kendes.

> [...]
> endeligt kender navnet på trykkeri'er kan de ikke finde nogle
> der kan oplyse om profiler for punktbredning, UCA etc..

Hvis trykkeriet har en profil, behøver DTP'eren heller ikke
at kende til den slags ting. Det er netop en af fordelene ved
farvestyring. Ting som punktbredning, total trykfarvegrænse,
UCA, GCR osv. er integreret i profilen, så man er fri for at
sidde og fedte med de indstillinger i programmerne, for så
bliver det da først langhåret at arbejde med.

Det største problem pt. (som jeg ser det forstås), er at det
er meget svært at finde et trykkeri, som vitterlig har brugt
tid på at fremstille en god farveprofil til deres maskineri
og papirtyper. Enten er det for besværligt eller også har de
endnu ikke opdaget fordelene ved det.
De er tilsyneladende ved at få øjnene op for det i USA, men
de er vel også et årti eller deromkring foran os andre, så
det varer nok nogle år inden det for alvor begynder at slå
igennem herhjemme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : KNL DtP

Dato : 09-12-04 15:07

> Og DTP'eren har endnu ikke lært fordelene ved at beholde sine
> jobs i RGB og først konvertere til CMYK når output-enheden
> kendes.

Er det anbefalelsværdigt at bruge RGB-billeder i InDesign CS i Adobe RGB 1998,
og først helt til sidst vælge at printe til en PS-fil med den aktuelle
CMYK-profil? Naturligvis med softproofing undervejs. På den måde vil man vel
kunne bruge samme RGB-dokument som grundlag for flere CMYK-profiler og en
web-udgave, uden at have begrænset farverummet med en Euroscale-konvertering
fra start?

Nogen erfarringer med at lade InDesign klare farvekonverteringen frem for
Photoshop?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : MJ

Dato : 09-12-04 18:54

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> tid på at fremstille en god farveprofil til deres maskineri
> og papirtyper. Enten er det for besværligt eller også har de

Eller også så skal kunder bare lære at se i øjnene at man får hva man
betaler for...

Jeg oplever tit kunder der kun kigger på prisen og glemmer at samligne den
med kvaliteten. og ofte til deres egen fortrydelse.

Desværre må man nok også se i øjnene at en stor del af branchen statser på
pris frem for kvalitet. ..dog ikke undertegnede

Morten

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-12-04 19:25

KNL DtP skrev:

> Er det anbefalelsværdigt at bruge RGB-billeder i InDesign CS i
> Adobe RGB 1998, og først helt til sidst vælge at printe til en
> PS-fil med den aktuelle CMYK-profil?

Efter min mening ja, hvis man er i den situation, at ens jobs
skal bruges til vidt forskellige formål.

> På den måde vil man vel kunne bruge samme RGB-dokument som
> grundlag for flere CMYK-profiler og en web-udgave, uden at
> have begrænset farverummet med en Euroscale-konvertering fra
> start?

Just præcis.

> Nogen erfarringer med at lade InDesign klare farvekonverteringen
> frem for Photoshop?

Hvis Photoshop og InDesigns farveindstilliger er stillet ens,
hvilket de underligt nok ikke er som standard, så burde der
ikke være nogen forskel i den måde de konverterer til CMYK på.
Begge går via Lab og er farveindstillingerne ens, går de fra
og til de samme profiler.

--
Hilsen
Madsen

Fra : KNL DtP

Dato : 09-12-04 19:44

> Efter min mening ja, hvis man er i den situation, at ens jobs
> skal bruges til vidt forskellige formål.

Så blev jeg, igen i dag, en smule klogere - siger mange tak for det klare
svar!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk