Er det realistiske mål?
Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 06-12-04 08:21

Hej Gruppe!

Jeg vil efter eget ønske og på eget initiativ, tabe mig 14 kilo på de
kommende 22 uger. Det giver et gennemsnitligt vægttab på ca. 0,64 kg. pr
uge.

Jeg har tænkt mig at begynde at dyrke spinning en time 2 gange om ugen,
derudover vil jeg spise mindre og knapt så fedt, og ellers følge udviklingen
ved at notere min morgenvægt hver torsdag.

Indenfor det sidste års tid er der stille og roligt blevet 16 kg. mere af
mig. Ikke voldsomt meget i forhold til mange, men dog så meget at jeg er
motiveret for at udviklingen skal vendes inden det løber helt af sporet.

Mit job har ændret sig til mere stillesiddende arbejde og mere kørsel i bil
og når jeg så i forvejen er glad for mad og spiser lidt for meget, så går
det den forkerte vej. Jeg arbejder på tidspunkter hvor mange har fri, og
derfor kan det være lidt svært med spinning for holdene er på tidspunkter
hvor jeg ikke kan. Men 2 gange om ugen skal det nu kunne blive til. Jeg
holder meget af den motionsform. Det driver mig, jeg bliver i godt humør, og
det er vigtigt at det er sjovt at komme afsted.

Det er nok ikke den nemmeste måned at begynde med den slags i, og derfor
kunne det være sjovt, hvis nogen af jer var i samme situation, så vi kunne
hjælpe hinanden med lidt moralsk support når fristelserne i julemåneden
bliver for store

Min kæreste er god til at hjælpe, men hun trænger ikke til at tabe sig - hun
er dejlig som hun er. I det daglige spiser vi sundt og fedtfattigt, men i
weekenden "skejer" vi lidt ud, men det skal der nu også være plads til.

Kan I hygge jer.

Peter

Fra : Mus

Dato : 06-12-04 13:59

Peter Løhde Svarre <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41b40869$0$213$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Gruppe!
>
> Jeg vil efter eget ønske og på eget initiativ, tabe mig 14 kilo på de
> kommende 22 uger. Det giver et gennemsnitligt vægttab på ca. 0,64 kg. pr
> uge.

Jeg synes ikke det lyder urealistisk især for en mand. Men nu er det jo også
julemåneden du starter op i , det gør det ikke lettere.

> Jeg har tænkt mig at begynde at dyrke spinning en time 2 gange om ugen,
> derudover vil jeg spise mindre og knapt så fedt, og ellers følge
udviklingen
> ved at notere min morgenvægt hver torsdag.

Det er ikke nødvendigvis et spørgsmål om at spise mindre - men anderledes.

> [...]
og
> det er vigtigt at det er sjovt at komme afsted.

Helt sikkert. Lyst er den bedste motivation.

> [...]
> hjælpe hinanden med lidt moralsk support når fristelserne i julemåneden

Er ikke selv i helt samme situation - men lever sundt for ikke at tage for
meget på bla(er gravid), og vil gerne støtte op så godt jeg kan.

> [...]
> er dejlig som hun er. I det daglige spiser vi sundt og fedtfattigt, men i
> weekenden "skejer" vi lidt ud, men det skal der nu også være plads til.

Ja der er jo mange holdninger til, hvad der er sunde madvaner i dag.
Der bør måske ikke være plads til det hver weekend eller hver dag i
weekenden og med måde. Der er jo mange weekender på et år.

LN

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-12-04 16:58

Peter Løhde Svarre wrote:

> Jeg vil efter eget ønske og på eget initiativ, tabe mig 14 kilo på
> de kommende 22 uger. Det giver et gennemsnitligt vægttab på ca.
> 0,64 kg. pr uge.

Er der bryllup i starten af maj?

> Jeg har tænkt mig at begynde at dyrke spinning en time 2 gange om
> ugen, derudover vil jeg spise mindre og knapt så fedt, og ellers
> følge udviklingen ved at notere min morgenvægt hver torsdag.

14 kilo, 22 uger, 0,64kg/uge og fast ugedag. Du lyder meget fikseret på
tal. Ikke at der er noget galt i det, det er også min tilgangsvinkel
til at blive mindre og det har hjulpet mig en del.

Hvis du er indrettet som jeg er, vil "spis mindre og knap så fedt" ikke
virke som slankekur. Det er for løst og for svært at overholde for en
talfikseret person som undertegnede. Har du overvejet et mere styret
forløb som VægtVogterne eller lignende?

> [...]
> mere af mig. Ikke voldsomt meget i forhold til mange, men dog så
> meget at jeg er motiveret for at udviklingen skal vendes inden det

Jeg synes nu det lyder af ret meget på et år. Jeg kan godt forstå du
vil gøre noget ved det. De 14 kilo skal du nok få bugt med på den ene
eller den anden måde, men hvis du ved at du i de kommende år vil
fortsætte med det stillesiddende arbejde, kan du jo allerede nu begynde
at overveje hvordan du vil holde vægten nede efter kuren.

[Spinning to gange om ugen]

Hver sin nydelse. Der er næppe uenighed om at motion er en glimrende
ting og uden at vide for meget om det, synes jeg at spinning lyder som
noget man kan brænde en del energi af på.

> [...]
> situation, så vi kunne hjælpe hinanden med lidt moralsk support
> når fristelserne i julemåneden bliver for store

Desværre, jeg står i den anden ende og er ved at stoppe min kur. Det er
blevet til 15kg på 4½ måned i denne omgang, så tids- og vægtmæssigt
minder mit forløb om det du planlægger. Jeg har nu valgt den anden
grøft og har skåret ned på kulhydraterne i stedet for og har været for
doven til at dyrke motion.

Min løsning på at holde vægten fremover er offentliggørelse. Ved at
melde offentligt ud om min vægt (Internettet gør den slags nemt),
regner jeg med at jeg vil føle mig presset til at holde styr på den.
Det vil være et lidt for åbenlyst nederlag hvis viseren når op i det
røde område igen: http://ekot.dk/projekter/mindre/

> I det daglige spiser vi sundt og fedtfattigt, men i weekenden
> "skejer" vi lidt ud, men det skal der nu også være plads til.

Det levede jeg efter i efteråret 2003 og foråret 2004. Det virkede
udmærket i efteråret, men skred lidt i foråret. Med andre ord ville det
forløb du beskriver ikke virke for mig, hvilket selvfølgelig ikke
udelukker at det kan virke for dig.

Pas på du ikke bliver fanget i "spis mindre" tanken og svinger mellem
at spise for lidt og for meget hver anden dag. I kunne f.eks. lave en
regel om at lave en stor portion grøntsager hver dag (broccoli,
blomkål, spinat...). Er appetitten stor, vil det være smartere at guffe
en ordentlig mængde af det i stedet for kartofler eller bøffer (under
antagelse af at du følger det klassiske "spis sundt og fedtfattigt"-
forløb).

Fra : bb

Dato : 06-12-04 18:13

>Jeg vil efter eget ønske og på eget initiativ, tabe mig 14 kilo på de
>kommende 22 uger. Det giver et gennemsnitligt vægttab på ca. 0,64 kg. pr
>uge.

Det lyder ikke urealistisk. Prøv at få noget motion hver dag ud over
din spinning. f.eks cykle på arbejde eller til butikken. Undgå at
spise for meget pasta og hvidt brød og slik/kager. Lav evt lidt let
styrketræning for at hjælpe din hvileforbrænding. Held og lykke!