kender du din tjeneste?
Fra : Ole

Dato : 06-12-04 03:19

Kender du din tjenste? det er vigtigt da du jo gerne skulle kunne stå til
regnskab for dit liv på dommens dag, jeg har fornyeligt genopdaget et
element af min tjeneste som kun er et element, eller en enkelt side af min
tjeneste udover min tjeneste, man kan godt have en side af en anden tjeneste
(de fem) som kun er et element i din tjeneste, altså ikke hovedtjenesten,
det er vigtigt at vi søger Gud for det hele så vi kan være så effektive som
Gud vil at vi skal være

Gud velsigne jer

Ole

Fra : Alice Olsen

Dato : 06-12-04 14:38

> [...]
> (de fem) som kun er et element i din tjeneste, altså ikke hovedtjenesten,
> det er vigtigt at vi søger Gud for det hele så vi kan være så effektive

Hej Ole
Hvad er det for 5 tjenester du taler om. Det du har skrevet er fuldstændig
volapyk for mig, vil du uddybe det ?
Hilsen
Alice

Fra : Ole

Dato : 06-12-04 15:22

"Alice Olsen" <AliceOlsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Ole
> Hvad er det for 5 tjenester du taler om. Det du har skrevet er fuldstændig
> volapyk for mig, vil du uddybe det ?

Hej ALice

Det står i Efeserne 4

Ephesians 4:11-14 11 Og han gav nogle som Apostle, andre som Profeter, andre
som Evangelister, andre som Hyrder og Lærere,
12 til de helliges fuldkomne Beredelse, til en Tjenestegerning, til Kristi
Legemes Opbyggelse,
13 indtil vi alle nå til Enheden i Troen på og Erkendelsen af Guds Søn, til
Mands Modenhed, til Kristi Fyldes Mål af Vækst,
14 for at vi ikke; mere skulle være umyndige, der omtumles og omdrives af
enhver Lærdommens Vind, ved Menneskenes Tærningspil, ved Træskhed efter
Vildfarelsens Rænkespind;

Apostle har alle tjenesterne i sig og regnes for en tjeneste som starter en
menighed, Profeter ved jeg ikke så meget om, Evangelister siger sig selv,
Hyrder er en omsorgs tjeneste men også en der står vagt for menigheden altså
holder øje med om det går ret til, Lærere siger sig selv

Jeg er ikke god til at uddybe det, men det er bare en kort version, måske de
andre kan uddybe det

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-12-04 15:38

I news:kWZsd.231$JF7.52@news.get2net.dk skrev
Ole følgende:

[ ... ]
> Apostle har alle tjenesterne i sig og regnes for en tjeneste som
> starter en menighed,

Ja, det er en teroi og en påstand der florerer i visse kredste, men er
mon nogen bibelsk belæg for at påstå at aposteltjenesten omfatter og
indeholder alle de andre tjenester?

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Ole

Dato : 06-12-04 16:20

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja, det er en teroi og en påstand der florerer i visse kredste, men er mon
> nogen bibelsk belæg for at påstå at aposteltjenesten omfatter og

Det kan vel forsvares ved at apostlene ses tjene forskelligt på forskellige
tidspunkter

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-12-04 17:53

I news:VM_sd.254$gA1.14@news.get2net.dk skrev
Ole følgende:

[ ... ]

> Det kan vel forsvares ved at apostlene ses tjene forskelligt på
> forskellige tidspunkter

Eller også skal det forstås derhen at man ikke er "bundet" til en
tjeneste, men at disse li'som går lidt på tværs.

Fra : Ole

Dato : 06-12-04 23:09

> [...]
>

> Eller også skal det forstås derhen at man ikke er "bundet" til en
> tjeneste, men at disse li'som går lidt på tværs.

vil det ikke være det samme at sige at Gud fortryder (ændrer mening om) sit
kald og udvælgelse?

Romans 11:28-29 28 Efter Evangeliet er de vel Fjender for eders Skyld, men
efter Udvælgelsen ere de elskede for Fædrenes Skyld; 29 thi Nådegaverne og
sit Kald fortryder Gud ikke.

jeg ved godt at skriftstedet omtaler noget andet, men princippet kan vel
også bruges om det om Gud udvælger til en varig tjeneste eller ikke? jeg ved
bare at hyrde siden af min tjeneste har været noget Gud har arbejdet i mig
her og der i mange år, jeg ser ikke Gud ændre mening eller skifte den, men
mere bekræftigelse.

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-12-04 01:04

I news:%L4td.419$vy5.300@news.get2net.dk skrev
Ole følgende:

> [...]
> noget Gud har arbejdet i mig her og der i mange år, jeg ser ikke
> Gud ændre mening eller skifte den, men mere bekræftigelse.

Jeg tror at Gud giver tjenester, opgaver og talenter, efter behov.
Nogle langvarige, måske livsvarige hvis behovet er der, andre måske
knapt så langvarige efter som behovene ændrer sig. Så jeg ser ikke
nogen konflikt mellem det du oplever og det jeg her siger, - snarere
tvært imod.

Fra : Harald Mossige

Dato : 06-12-04 16:11

"Ole" <o-madsen@tele2adsl.INVALID> wrote in message

> [...]
> holder øje med om det går ret til, Lærere siger sig selv
>
> Jeg er ikke god til at uddybe det, men det er bare en kort version, måske

Og hvilken er det du har begynt på?

HM

Fra : Ole

Dato : 06-12-04 16:20

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Og hvilken er det du har begynt på?

Jeg kan ikke sige at jeg er begyndt på nogen af dem som sådan, det eneste
jeg har fået at vide af Gud er at jeg skal være til velsignelse, og det
lægger han til rette, at jeg så også har lidt hyrde i mig det er så det, men
det er ikke det der fylder det hele.

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 06-12-04 16:40

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke sige at jeg er begyndt på nogen af dem som sådan, det eneste
> jeg har fået at vide af Gud er at jeg skal være til velsignelse,

For hvem, gud eller medmenneskene dine? Hvordan?

HM

Fra : Ole

Dato : 06-12-04 17:44

> For hvem, gud eller medmenneskene dine? Hvordan?

mine medmennesker, hvordan? ja, det er nu som det lægger sig til rette, nu
kommer jeg ikke i en menighed mere eller ikke på samme måde som jeg gjorde
førhend, men før var det ved at dele Guds Ord med andre kristne, det kan man
sige jeg stadig gør men på en anden måde, og ellers alt muligt

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 07-12-04 04:02

> [...]
man
> sige jeg stadig gør men på en anden måde, og ellers alt muligt

Oppfatter jeg deg rett, at nestekjærlighet er synonymt med å viderebringe
"guds ord". Jeg oppfatter nestekjærlighet mer som det arbeidet f.eks.
frelsesarmeen driver av sosialt arbeide. Jeg er imidlertid meget skaptisk
til armeens tanker om at "fattige" i utgangspunktet først og fremst trenger
"frelse".

HM

Fra : Ole

Dato : 07-12-04 05:50

> [...]
> frelsesarmeen driver av sosialt arbeide. Jeg er imidlertid meget skaptisk
> til armeens tanker om at "fattige" i utgangspunktet først og fremst

har du kærlighed er det en naturlig del af denne frugt at vidergive noget,
for nogle er det Guds Ord, for andre noget andet, nogle er meget
evangeliserende andre belærende overfor andre kristne. Men hvis det ikke er
kærlighed der driver værket, så tror jeg desværre at man går forkert.

Det med de fattige, ja, jeg tror alle trænger og kan blive frelste

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 07-12-04 06:45

"Ole" <o-madsen@tele2adsl.INVALID> wrote in message
newsatd.2$4g3.1@news.get2net.dk...

> [...]
> kærlighed der driver værket, så tror jeg desværre at man går forkert.
>
> Det med de fattige, ja, jeg tror alle trænger og kan blive frelste

Ja, jeg skjønner, kristen nestekjærlighet = misjonering. Omtanke for
medmennesker utover det å formidle guds ord er bare en teoretisk mulighet.

Venligst, koriger meg om jeg har oppfattet deg feil.

HM

Fra : Ole

Dato : 07-12-04 07:40

> Ja, jeg skjønner, kristen nestekjærlighet = misjonering. Omtanke for
> medmennesker utover det å formidle guds ord er bare en teoretisk mulighet.

det kan man godt sige

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 08-12-04 10:21

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> det kan man godt sige

Det var en bra avklaring.
Takk.

Så oppstår der et nytt spørsmål.

Jeg betrakter nestekjærlighet som det som ble beskrevet i den barmhjertige
samaritaner. Nå skjønner jeg at kristen nestekjærlighet er noe annet. Er det
den gjengse oppfattelse blant andre her i gruppen?

HM

Fra : Ole

Dato : 08-12-04 10:26

> [...]
> det
> den gjengse oppfattelse blant andre her i gruppen?

så må du først forklare hvad du mener det er

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-12-04 06:08

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> så må du først forklare hvad du mener det er

Neida. det tror jeg ikke er nødvendig.

Enkelte mennesker mangler egenskapen å føle omtanke for ander mennesker
(utover det å frelse dem). Det er på same måten som fargeblindhet; enkelte
mennesker ser ikke hele fargespekteret.

Du oppfører deg som om du mangler evnen til å skjønne Jesu
kjærlighetsbudskap. Personlig vegrer jeg meg for å kalle slike mennesker
kristne, men jeg er åpen for muligheten, at det er det som kjennetegnet op
"kristne" mennesker.

For meg oppstår der så et problem: Hva skal bi kalle de menneskene som har
forstått og har evnen til å praktisere Jesu kjærlighetsbudskap?

HM

Fra : Ole

Dato : 09-12-04 09:09

> Neida. det tror jeg ikke er nødvendig.

du vil altså ikke rigtig være en del af debatten ved selv at deltage med
dine tanker om det? syntes du ikke at det er lidt vaagt?

> [...]
> mennesker ser ikke hele fargespekteret.
>
> Du oppfører deg som om du mangler evnen til å skjønne Jesu

jamen så lad os da høre det du har at sige, hvorfor siger du det?

Personlig vegrer jeg meg for å kalle slike mennesker
> kristne, men jeg er åpen for muligheten, at det er det som kjennetegnet op
> "kristne" mennesker.

Jesus selv taler om kærlighed som noget der kan kendes på kristne på en
speciel måde, ikke at ikke kristne ikke elsker hinnanden, men alligevel

> For meg oppstår der så et problem: Hva skal bi kalle de menneskene som har
> forstått og har evnen til å praktisere Jesu kjærlighetsbudskap?

vi må godt bedømme, men ikke dømme, men uanset hvad så skal vi huske at
sværdet er spids i begge ender, så siger vi noget om andre må samme dom
ramme os, er vi selv i orden i forhold til det vi siger om andre? hvad med
dig, mener du ikke at vi skal gøre sådan?

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-12-04 13:38

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> du vil altså ikke rigtig være en del af debatten ved selv at deltage med
> dine tanker om det? syntes du ikke at det er lidt vaagt?

Du indikerer at du ikke kjenner til Jesu fortelling om den barmhjertige
samaritaneren. Den vanlige måten å behandle slik uvitenhet på her i gruppen
er å liste opp en masse bibelsitat som skal underbygge. Jeg har aldri
forsøkt å lære bibelhenvisningene. Når jeg leser bibelen, så leser jeg for å
skjønne tankene som ligger bak.

> jamen så lad os da høre det du har at sige, hvorfor siger du det?

Det er du som forteller meg at du betrakter kristen menneskekjærlighet som
synonymt med misjonering. Det har ingen hensikt å dosere kjærlighet.
Kjærlighet skal praktiseres, og det må læres som alt annet. Jeg, som blir
betraktet som ateist eller annenstyggedom, ser ikke noe poeng i å forsøke å
belære deg. Det ligger i sakens natur. Du er "programforpliktet" til å
bekjempe tankene mine, uansett hva se inneholder.

> Personlig vegrer jeg meg for å kalle slike mennesker
>
> Jesus selv taler om kærlighed som noget der kan kendes på kristne på en
> speciel måde, ikke at ikke kristne ikke elsker hinnanden, men alligevel

Nå tror jeg det er Paulus du viser til. Jesus selv var til tider meget
konkret da de gjalt å fortelle hvordan kristne skulle behandle medmenneskene
sine. Legg merke til at "misjonsbefalingen" ble meddelt først etter
oppstandelsen.

> vi må godt bedømme, men ikke dømme,

Haha. Den kjenner jeg fra før, og jeg kjenner psykologien bak; forsøk å
ramme motstanderen med nnoen sterke bibelsitat.

Legg merke til at jeg ikke dømmer noen. Jeg beskriver noe av det jeg
opplever, og stiller spørsmål som er derd å tenke over.

> [...]
> ramme os, er vi selv i orden i forhold til det vi siger om andre? hvad med
> dig, mener du ikke at vi skal gøre sådan?

Litt indremisjonssvovel som avsluttning? Voksne mennesker gjennomskuer deg.

Har du forsøkt bekjempe det onde med det gode?

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-12-04 08:40

I news:41b54368$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Ja, jeg skjønner, kristen nestekjærlighet = misjonering. Omtanke for
> medmennesker utover det å formidle guds ord er bare en teoretisk
> mulighet.

Næsten som sædvanligt, og meget forudsigelig, så vælger Harald at
ville misforstå hvad der bliver skrevet. Sørgeligt