erfaring med additiver
Fra : Brassball

Dato : 06-12-04 01:00

Nogen der har erfaringer med additiver istedet for at bygge om til
blyfri ?
Skal jo lige have lånet til maskinen betalt lidt ned før jeg smider
nogle tusinde kr efter den

MVH

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-12-04 02:50

> Nogen der har erfaringer med additiver istedet for at bygge om til
> blyfri ?

Hvilken model drejer det sig om? Det må vel næsten være en veterancykel,
hvis den ikke kan køre på blyfri benzin?

Den 'røde benzin' man kan købe (få steder) ved benzinselskaberne er jo også
blot blyfri benzin med blyerstatningsadditiver iblandet, så på den front
skulle der ikke være betydelige forskelle på det du selv kan blande.

Du må prøve at regne på hvad det koster at ombygge motoren (nye
ventilsæder?) og se hvor mange flasker blyerstatningsadditiver du kan købe
for de samme penge. Hvis det er en veterancykel, så kører den sikkert ikke
så langt at det tilnærmelsesvist kan betale sig at ombygge motoren.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-04 09:52

Brassball skrev i meddelelsen ...
>Nogen der har erfaringer med additiver istedet for at bygge om til
>blyfri ?
>Skal jo lige have lånet til maskinen betalt lidt ned før jeg smider
>nogle tusinde kr efter den

Lad nu være med at gøre det til et problem. Jeg har i over 130.000 Km. kørt
på blyfri benzin i den originale 60'er type skodamotor. Den har ventilsæder
fræst direkte i topstykkets støbegods,(blødt materiale). Den kan ifølge
"eksperterne" slet ikke tåle at køre blyfri. Den første motor, som jeg kørte
tør for vand da jeg havde kørt 90-100.000 blyfri Km. med den, (total Km. tal
ukendt), havde ved obductionen ingen fejl ud over et revnet topstykke.

Din BMW har indkrympede stålventilsæder i aluminiumstoppene, det er
sansynligvis endnu stærkere end tjekkisk støbejern, så jeg har svært ved at
se hvad der kan gå galt. Og i absolut værste fald ødelægges ventilsæderne,
og så kan Du jo bare skifte dem til den tid.

En lidt sjov historie fra først i firserne. Jeg havde en VW LT31 kassevogn
med Audi benzinmotor, og VW-forhandleren var helt hysterisk over, at jeg
kørte på blyfri benzin. Selvsamme forhandler leverede samme bilmodel, samme
motor uden ændringer, med gasanlæg. Gas indeholder heller ikke bly, faktisk
er gas noget af det mest rene og affedtende stads der findes.

Jeg tror ikke på at der er et reelt problem...

mvh
Orla

Fra : Jakob D

Dato : 06-12-04 13:42

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:41b41d84$0$56330$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Lad nu være med at gøre det til et problem. Jeg har i over 130.000 Km.
kørt
> på blyfri benzin i den originale 60'er type skodamotor.

Jeg vil gi' Orla medhold. Jeg har en yamaha XT500 som vinter kværn.
Under sædet har jeg en miniature flaske med bly-erstatning.
Den får så lige en snaps af og til, men da slet ikke ved hver tankning.
Har ingen problemer med cyklen af den grund.

Mvh Jakob
www.supermoto.nu