Boligpriserne eksploderer !
Fra : Jesper PP.

Dato : 05-12-04 22:12

Det er sikkert og vist - det står alle steder :)

Nu har de i 5 år forudsagt, at de snart ville stagnere eller falde og
priserne er steget stødt - betyder det de falder nu ?

--
Jesper

Fra : Anders Mørk

Dato : 06-12-04 10:03

> Nu har de i 5 år forudsagt, at de snart ville stagnere eller falde og
> priserne er steget stødt - betyder det de falder nu ?

Tjah... Renteniveauet og boligpriserne er jo omvendt proportionale, så når
renten fortsætter med at falde som det ser ud til i øjeblikket, så vil
boligpriserne jo nok fortsætte med at stige. Når innovationen indenfor
finansiering også fortsætter således at boliger kan finansieres billigere og
billigere, så stiger priserne yderligere.

Hvad skal der så til for at priserne falder? Et chok til renteniveauet eller
beskatningen af egen bolig vil være tilstrækkeligt og hvis så samtidig
beskæftigelsen falder, vil der værre færre der har råd til at bo i dyrere
huse, hvilket kan få priserne til at falde måske 10-20%. Så der er efter min
mening ikke tale om en boble i samme størrelsesorden som den
spekulationsboble der var i aktiemarkedet i år 2000.

Venligst,
Anders

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 06-12-04 10:16

"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> wrote in message
> Så der er efter min
> mening ikke tale om en boble i samme størrelsesorden som den
> spekulationsboble der var i aktiemarkedet i år 2000.

Boligboblen er - efter min mening - meget værre:

De allerfærreste ligger med en friværdi på 20-30% af vurderingen; overført
til aktierne kører de med en gearing så tæt på 100% som man kan komme.
Derfor bliver smerten meget stor ved et eventuelt tvangssalg.

Smerten bliver direkte vedvarende på grund af Skattesystemet - det er meget
svært at tjene penge nok til at slippe af med en gæld på 3 - 400,000 Kr
indenfor en overskuelig fremtid. Hvis man arbejder 100% mere får man kun 30%
extra ud af det.

De nye lån har narret folk til at købe huse som de egentligt ikke burde have
råd til - og det vil man finde ud af når den "Afdragsfrie"* periode udløber
og huslejen pludseligt stiger; Hvis det på det tidpunkt går dårligt for
ejendomsmarkedet/privatøkonomien er det jo ikke sikkert at lånet kan
forlænges på de samme betingelser.

* Kursen er så ringe på de "Afdragsfrie" lån at man næsten betaler hele den
manglende rente i Kurstab!

Fra : Anders Mørk

Dato : 06-12-04 10:31

> De allerfærreste ligger med en friværdi på 20-30% af vurderingen; overført
> til aktierne kører de med en gearing så tæt på 100% som man kan komme.
> Derfor bliver smerten meget stor ved et eventuelt tvangssalg.

Man kan naturligvis komme i uføre, hvis man på et uheldigt tidspunkt bliver
tvunget til at sælge pga. ændrede forudsætninger og gennemsnitligt bor folk
kun ca. 7 år i et hus inden de flytter videre.

Det er dog ikke min opfattelse at afdragsfrie lån i stort omfang bliver
brugt til finansiere folks primære bolig. Jeg kender en del der i øjeblikket
er ved at få finansieret deres bolig ved forskellige banker og det er næsten
enslydende at der anbefales fastforrentede eller variabelt forrentede med
renteloft. Jeg tror de afdragsfrie i stor stil bliver brugt til at
finansiere spekulation i sommerhuse og ejerlejligheder og her vil der nemt
kunne ske noget, hvis der kommer nogle chok til den enkeltes økonomi.

../Anders

Fra : Peter H

Dato : 06-12-04 13:48

renter og boligpriser er æbler og pærer, der ikke er omv. proportinale, men
øjet ser det, det vil se.
Således er både renter faldet på det seneste og boligpriser steget, men det
har intet med hinanden at gøre, men hvis man ser disse 2 bevægelser over fx
fra år 2000 ser øjet en sammenhæng, Men hvad nu hvis vi tog 1995-2000? så
vil man opleve stigende renter & stigende boligpriser.
Hvis man tager Japan 1980-1990 var boligpriser stigende og stigende renter,
mens 1990-2000 gav markant faldende renter (helt ned til ½%) og markant
faldende boligpriser.

Det er muligt at lavere renter lægger en bund for boligprisfald og gør
netto/bruttopriser billigere, men det afgørende ved boligpriser er som ved
aktier. Det stiger fordi der er flere købere end sælgere og en dag vender
bøtten, selvom man ikke kan sige om det er om 1 år eller 10 år. NASDAQ steg
immervæk 18 år i træk inden bøtten vendte, så boliger kan også stige 18 år i
træk 1993-2011, før bøtten vendes, men det er ikke en forudsigelse.

Boliger er ikke dyre. Historisk set over 100 år koster en bolig 33% af ens
nettoindkomst og når de er dyre er prisen over 40% af nettoindkomst.
Hvis flexgaranti og afdragsfrie lån vider indpas, så skal en 2-vær bolig
koste ca 5000 kr netto i kbh og en 3vær for 2 mennesker ca 10000 kr netto
flexgaranti/afdragsfrit) (2*5000, forudsat at 5000 kr = 33% af ens
nettoindkomst (ja man kan altid pille ved forudsætningerne, så ovenstående
vil altid være noget fejlagtigt)). Og de høje beløb er vi slet ikke oppe
på.

Det jeg påstår er, at boliger er dyre når en 3vær koster mere end 10000 kr
Netto med de nye lånetyper. Og det gør de ikke, langt fra. Men det er en
påstand for efterhånden kan man godt finde attaktive lejligheder i den
prisklasse, som i hammeslag/TV3 hvor en 3-vær på østerbro kostede 3.8 mio.
Ja det er dyrt og dyrere end selv min prognose, så nogle toppe er måske ved
at indfinde sig, men det gælder slet ikke alm. boliger, hvor det ikke er
svært selv i KBH at finde en 3-vær til 6-7000 netto afdragsfrit, der nok
skal vinde indpas og blive normalen og ikke undtagelsen ligesom med
indførelsen af andre lånetyper i 90erne, der også startede med at være noget
specielt men efterhånden blev det normale.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-04 13:58

"Peter H" <Peter@Herzberg.com> wrote in message
> [...]
renter,
> mens 1990-2000 gav markant faldende renter (helt ned til ½%) og markant

Vist endda negativ rente.
Men at boligpriserne i et så trætbefolket land som japan skulle falde
markant tror jeg ikke på.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Jens Nielsen

Dato : 06-12-04 16:06

..

> Vist endda negativ rente.
> Men at boligpriserne i et så trætbefolket land som japan skulle falde
> markant tror jeg ikke på.

Hvis der kommer fugleinfluenza i japan, så bliver der nok en del ledige
boliger ;-(

Fra : Jesper PP.

Dato : 06-12-04 17:57

On Mon, 6 Dec 2004 13:47:34 +0100, Peter H <Peter@Herzberg.com> wrote:

> [...]

> ens
> nettoindkomst og når de er dyre er prisen over 40% af nettoindkomst.

Det her var primært ment som en joke, men jeres betragtninger er da meget
interessante.

I sidste ende er det afgørende for boligpriserne priserne på nybyggeri. En
væsentlig del af baggrunden for de sidste år markante prisstigninger er at
m2 priserne i mange år har ligget væsentlig under priserne på nybyggeri.
Det billede er endegyldigt vendt i Kbh. og Århus området, men i store dele
af resten af landet er nybyggeri stadig dyrere end "gamle" boliger.
I Kbh. kan den relative mangel på byggegrunde måske holde hånden under en
fortsadt prisspiral. I Århus er der efter min mening et udpræget element
af hollandsk tullipanmarked i tingenes tilstand.
Når et (renoveret) typehus fra fra slutningen af 60erne kan sælges for 2
1/2-3 millioner, 20-30 min. (på cykel) fra ledige byggegrunde til
500.000-750.000 tror jeg markedet er ved at tabe jordforbindelsen- men vi
får se :)
--
Jesper

Fra : Peter H

Dato : 06-12-04 21:41

Det er et andet mål for hvornår gamle boliger er dyre; nemlig når gamle
boliger er blevet klart dyrere end nybyggeri, enig.
Men det fortæller stadig ikke hvornår billedet vender. Gamle boliger kan jo
sagtens i årevis være dyrere end nybyggeri.
Jeg tror selv på at det var for 5-6-7-8 år siden at boliger var alt for
billige. Det lignede jo ikke noget, at en 3vær kostede 5000kr netto, eller
2500 kr hver for et par.

Jeg synes ikke det er urimeligt at et 3vær koster 10000 netto mdr i kbh og
det er ikke dyrt hvis et par flytter ind og lægger 5000 kr hver i husleje
svarende til 33% af deres netto indkomst. Pointen er blot at det er
fastforrentet og vinder de nye lånetyper indpas, hvilket de nok gør, så er
det 'rigtige' prisniveau 10000 kr netto m. nye lånetyper, så der er plads
til markante stigninger. Derned ikke sagt at det kommer.

I 1991/92 kom 30årige lån, De vandt indpas og er idag mere normen end
undtagelsen.
I 1997 kom flexlån, der måske idag nu dækker 50% af nye lån.
I 2002 kom afdragsfrie lån, der idag allerede er normale. og så flexgaranti,
der nu er moderne.Jeg mener toppen er nået når en 3vær koster 10000 kr
afdragsfrit og der er lang vej endnu. Det forudsætter at der ikke kommer nye
lånetyper, men selv radio og andre kæder tilbyder rente&afdragsfrit det
første år af deres lån, så det kan blive det næste. Altså sid gratis i deres
bolig det første år. (set bort fra fællesudgifter, ejendomsskat, lejeværdi
....)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-12-04 09:14

"Jesper PP." <jesperpadkaerFJERN@fjernyahoo.com> wrote in message
newssilio8tdl8214w@freja...

> [...]
> Det billede er endegyldigt vendt i Kbh. og Århus området, men i store dele
> af resten af landet er nybyggeri stadig dyrere end "gamle" boliger.

Ikke så meget, håndværkerne er jo også billigere uden for de store byer.

> [...]
> 1/2-3 millioner, 20-30 min. (på cykel) fra ledige byggegrunde til
> 500.000-750.000 tror jeg markedet er ved at tabe jordforbindelsen- men vi

Der er ikke ledige byggegrunde til de priser i Århus.
I Hinnerup hvor jeg bor, er der lige blevet solgt 5 i størrelsen 700-900
kvm, den billigste til 750.000, den dyreste til 950.000.

Fra : Jesper PP.

Dato : 07-12-04 20:02

> [...]
> I Hinnerup hvor jeg bor, er der lige blevet solgt 5 i størrelsen 700-900
> kvm, den billigste til 750.000, den dyreste til 950.000.

For s...n da. Nå, så er der måske mere bund i priserne.
De priser jeg nævnte stammer fra kommunens hjemmeside. De solgte i Skæring
til de priser for nogle måneder siden og har stadig nogle meget billige
(300000) til salg i Ødum.
Der kommer nye udstykninger i Brabrand her til Januar.
--
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 08:50

> [...]
> (300000) til salg i Ødum.
> Der kommer nye udstykninger i Brabrand her til Januar.

Forskellen er, at i Hinnerup kommune er der en budrunde, hvor de
højstbydende får grundene. I Århus kommune er priserne sat af kommunen, og
man trækker så lod blandt de interesserede. Det har der været en del polemik
om på det sidste. Dels mener man, at priserne er sat for lavt, dels opkøber
byggefirmaer størstedelen af grundene, da de bruger stråmænd (jo flere lod,
jo større chancer). Mener at der for et stykke tid siden var en runde, hvor
27 af 28 grunde i sidste ende gik til byggefirmaer på den måde.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-12-04 10:08

"Mikael" <none> wrote in message

> [...]
hvor
> 27 af 28 grunde i sidste ende gik til byggefirmaer på den måde.

Set udefra virker det selvfølgelig fint med faste priser, men hvis så det er
folk fra byggefirmaerne som køber dem allesammen så er det jo fusk.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 10:24

> Set udefra virker det selvfølgelig fint med faste priser, men hvis så det
er
> folk fra byggefirmaerne som køber dem allesammen så er det jo fusk.

Jeg gravede lidt ekstra materiale frem om sagen:
http://www.stiften.dk/artikel:aid=190306.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-12-04 10:07

"Jesper PP." <jesperpadkaerFJERN@fjernyahoo.com> wrote in message
newssini6csil8214w@freja...
> I Århus er der efter min mening et udpræget element

> For s...n da. Nå, så er der måske mere bund i priserne.

Så længe at brugte huse er så dyre vil grunde selvfølgelig være attraktive.

> De priser jeg nævnte stammer fra kommunens hjemmeside. De solgte i Skæring
> til de priser for nogle måneder siden og har stadig nogle meget billige
> (300000) til salg i Ødum.

Ødum er længere fra centrum end Hinnerup, og uden forretninger af betydning
etc.

> Der kommer nye udstykninger i Brabrand her til Januar.

De vil helt sikkert komme op i samme niveau som dem i Hinnerup Kommune, hvis
ikke højere.

Fra : Peter

Dato : 06-12-04 10:33

"Jesper PP." <jesperpadkaerFJERN@fjernyahoo.com> skrev i en meddelelse
newssijzuntdl8214w@freja...
> [...]
>
> Nu har de i 5 år forudsagt, at de snart ville stagnere eller falde og
> priserne er steget stødt - betyder det de falder nu ?

En ting er sikkert efter de 7 fede år kommer de 7 magre år. Spørgsmålet er
blot hvornår?.