Ny knallert bog
Fra : Michael

Dato : 05-12-04 13:19

Hej

Er der en der kan fortælle mig hvad den nye knallert bog hedder?? den
fortæller om knallerter og tuningsdele op gennem tiden.

På forhånd TAK

Fra : Preuthun

Dato : 05-12-04 22:19

Hejsa.
Den nye knallertbog hedder: Overhaling i 3 gear. Skrevet af Jes Jessen.
Udgivet på eget forlag - hvor han roser sig selv op til skyerne!

Den er næppe værd at købe, hvis du vil vide noget om tuning. Hvis du derimod
vil læse en masse ustruktureret løst og fast om alt muligt fra 70'erne, er
det den rigtige. Den lever næppe op til de forventninger man får når man
læser titlen. Vent til den kommer på udsalg.

Vil du for alvor vide noget om totakt tuning kan du lige så godt gå direkte
i lag med:
Design and Simulation of Two-Stroke Engines af: Gordon P. Blair
Der er en beskrivelse af bogen her:
http://www.optimum-power.com/abstract16.htm

Her er også et godt sted på nettet:
http://www.macdizzy.com/2stroke.htm

--
Mvh. Jan Preuthun
Bemærk venligst.

Please remark:
Remove KK in adress if answered by direct email

Fra : RpR

Dato : 06-12-04 18:33

> [...]
direkte
> i lag med:
> Design and Simulation of Two-Stroke Engines af: Gordon P. Blair

Jeg holder på at 2-takts biblen er skrevet af A. Graham Bell: Two-Stroke
Performance Tuning

Guldgrube af en bog IMO.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Preuthun

Dato : 08-12-04 00:06

| Jeg holder på at 2-takts biblen er skrevet af A. Graham Bell: Two-Stroke
| Performance Tuning
|
| Guldgrube af en bog IMO.
|
| --
|
| - RpR
| MopedGallery - More addictive than heroine
| http://www.MopedGallery.dk
| ICQ: 19284098
| "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
| --

Alletiders.

Den er lige bestilt på biblioteket.

Fra : Jens Jessen

Dato : 06-12-04 17:17

Bogen hedder Overhaling i 3. gear og den fås på GT Forlag www.gt-forlag
hvor den kan bestilles over nettet, eller så kan den købes direkte på
forlaget på telefon 8657 7201. Bogen er på 224 sider og omhandler mærker som
NSU, Puch, Tomos, Honda, Yamaha, Suzuki, Kreidler, Everton, VeloSolex,
Mobylette foruden den underskov af mindre mærker der også var. Der er 230
billeder i bogen og prisen er 298,00 kroner.

Motor Press
V/Journalist Jens Jessen (DjF)
Skanderborgvej 140
DK 8660 Skanderborg
E-mail jens.jessen@get2net.dk

Fra : Preuthun

Dato : 08-12-04 00:22

Hejsa.
Her er en anmeldelse af bogen som den er trykt i klubbladet for Dansk
Veteran Knallertklub, DVK. Anmelderen er bladets redaktør, Joen Jensen:

Overhaling i tredje gear, --------------- eller hvad?
Af: Red.
Anmeldelse af bogen Overhaling i 3. gear af Jens Jessen. Udgivet af GT
forlag ISBN 87-989725-1-0
Pris 298kr

Jens Jessen har begået en ny bog om knallerter i Danmark, og kalder den
Overhaling i 3. gear
Bogen indledes med en omtale af Velo Solex, historien bag den danske
produktion og en omtale af de forskellige modeller. Dernæst følger
Motobécane på akkurat samme måde. Noget irriteret blader man frem til næste
kapitel, der overraskende handler om NSU. Den eneste NSU, der havde tre gear
var TT-en. Den slog bare ikke an i Danmark med sine harniskklædte germanske
former.
Først omme på side 64 kommer afsnittet om Puch, der har markedsført tregears
knallerter i Danmark. Herefter følger Tomos, Honda, Yamaha, Suzuki og til
slut Everton, der er eneste dansker, og eneste der konsekvent byggede
knallerter bygget af stålrør i TT-racerstil. Et faktum der gjorde den
umådelig populær blandt os, der havde den første knallertalder i tresserne.
Hvad Velo Solex og Motobécane laver i en bog om tregears knallerter er mig
en gåde. Denne gåde kommer i relief, da jeg derfor leder forgæves efter en
omtale af Vespa og Peugeot.
Det kan ikke være fordi der ikke skal være scootermodeller med. Puch DS er
der da, og vi husker Vespa 50 som et hyggeligt alternativ for de ældre, når
man nu ikke kunne få BFC Libelle eller Starut. Foruden Puch Maxi var Vespa
Ciao en storsælger som tøseknallert. Var den rigtigt tilkørt rendte den nemt
35-40 stykker. Man kan ikke tillade sig, at overse et så stort mærke som
Vespa. Så stor at de købte Puchs knallertdivision og byggede Maxi'en færdig
med en kraftigere forgaffel. Mærket er stadig på det danske marked, både med
plastic og med rigtige scootere, og sågar en lille ladscooter. Det er også
vigtigt at huske, at Vespa var først med variomatic'en, som alle plastic
knallerterne har.
Og, hvor er Bonnie og Peugeot? Når vi nu har lavet en fyldig omtale af
Motobecane og Velo Solex burde resten af Maxiklassen medtages i samme bog:
Maxi, Bonnie, Peugeot, Vespa og Foxi m.fl.
Det er Puch, både MS, VZ og N modellerne, og Yamaha, Suzuki og nogle få
Kreidler man ser i trafikbilledet endnu 30-40 år efter. Ligeså med Vespa
Ciao, Vespa Bravo og så selvfølgelig Maxi'erne. Sidtnævnte har opnået
kultstatus blandt de unge. Mange Maxi'er er customiserede af ejerne. Den er
nem at omgås, og kan med sin relativt højkomprimerede motor komme ret højt
op i fart, hvis den indstilles rigtigt, men bogen omtaler den kun med nogle
få linjer. Puch N-serien: Flagskib og Grand Prix-modellerne negligeres
totalt, og det er en stor fejl i en bog, der skal omhandle de store
knallerter, der tog markedet i 70-erne. De elegante modeller gjorde med god
ret kraftige indhug i Kreidlers marked inden togearsloven gjorde en ende på
knallertsalget i Danmark.- Og hvad laver et billede af NSU Cavallino i en
bog om knallerter solgt i Danmark? Det er kun hardcore NSU-entusiaster, som
kender den model.
Jens Jessen gør meget ud af at beskrive Kreidlers motor. Særligt cylinderen
med hårdtforkromet løbebane, og omtaler da også NSU motoren som særdeles
velkonstrueret, men nævner ikke med en stavelse, at den også havde
hårdtforkromet cylinder, Han har vist heller ikke kikket på Puch Maxi i den
forbindelse.
En knallert, der kun var her i landet et årstid er heller ikke nævnt: DKW,
og Moto Guzzi, der både havde den TT-lignende Dingo, og den lille Trotter er
også bare lige glemt. Også Express, der har tyske aner burde medtages, og ud
over et enkelt billede af en Zündapp bør det i det mindste nævnes at mærket
er repræsenteret med de mange tusind motorer, der blev monteret i danske
stel, især i 50'erne. Derimod er der besøg fra børneværelset i form af
Fantic Chopper og Everton GoGo, nogle underlige fænomener for et snævert
kundesegment. Helhedsindtrykket af bogen bærer mere præg af, hvad der
tilfældigvis er dukket op af materiale, snarere end målbevidst research. Der
er produktionstal for Puch og NSU, men hvad er der lavet af de andre, og
hvor mange importerede knallerter er der solgt her i landet?
Sidste afsnit er en stribe ligegyldige familiebilleder. Det må vel nærmest
betragtes som en slags fyld, fordi bogen ikke kunne blive tyk nok. Sådanne
billeder bruger seriøse forlag i sammenhæng med en given artikel. Ellers
offentliggør de dem ikke.
Det er svært for en læser, der har været ung netop i de år, at genkende det
billede bogen tegner: Den lever ikke konsekvent op til titlen med de 3 gear,
og det er så som så med saglighed og systematik. Der er en del, der burde
være behandlet i en anden bog, og der mangler noget i denne. Var det ikke
for Everton, som vel nærmest må opfattes som et hængeparti, der blev glemt i
den første bog, skulle bogen vel snarere kaldes "blikalderen". Det kan så
berettige en senere bog om "plasticalderen". Men vent lige 25 år til der er
læsere til den.
DVK har indkøbt et eksemplar til læsning i klubben. Så kan den enkelte selv
tage stilling til, om man finder det begrundet at anskaffe den.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 16:31

> [...]
> gear,
> og det er så som så med saglighed og systematik.

Jeg har selv været en del af knallertens guldalder i 70'erne og begyndelsen
af 80'erne. Jeg husker tydeligt mange af modellerne men de druknede stor set
i den ENORME popularitet som PUCH MAXI, YAMAHA FS1 og PUCH FLAGSKIB/MONZA
havde og rækkefølgen er meget bevidst ovenstående. Derefter var der bare
alle de andre mærker.

Velo solex er ikke engang en rigtig knallert men bare en cykel med
hjælpemotor, som der stadig findes dansk lovgivning for.

Har ikke selv læst bogen men nogle af de andre han har lavet har jeg læst.
Jeg vil dog mene at de mærker jeg har nævnt bør være nævnt meget udførlig i
bogen. At Maxi så ikke havde 3 gear kan jeg leve med. Det var stort set den
eneste pigerne kørte på......man var "yt" hvis man havde en Ciao.

Det er virkelig synd at det hele blev ødelagt med max 2 gear, max 60 Kg, 16
år, kørekort osv.

Kreidler anså "vi" altid for at være et stort klodset lokum, så de fine
anmelderser af de hårdforcromede cylindre var ligemeget. SÅ dyrt var et nyt
stempel og opboring heller ikke (200 Kr).

Røverhistorier var der også mange af dengang. I 9. kl. havde
gymnastiklæreren haft en NSU da han var ung som han havde hældt æter i og så
gik den 130 Km/t )))
(Men hva' faen de samme røveroplysninger er i scotergalleriet, hvor
knægtenes knallerter kan køre over 100 med 5 HK)

--
Tom

Fra : RpR

Dato : 08-12-04 19:45

> [...]

> (Men hva' faen de samme røveroplysninger er i scotergalleriet, hvor
> knægtenes knallerter kan køre over 100 med 5 HK)

Haha ja, der kommer jævnligt en kvalderhoved forbi i mit forum der mener
hans Jog eller Sonic render 120km/t afdroslet, helt uden lidt ædlere stumper

btw, en Honda SFX eller Aprilia SR 50 DiTech har faktisk begge to knap 5hk
afdroslet. Derfor kan de dog stadigvæk ikke 100 km/t

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 20:26

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> btw, en Honda SFX eller Aprilia SR 50 DiTech har faktisk begge to knap 5hk
> afdroslet. Derfor kan de dog stadigvæk ikke 100 km/t

næh eller få ca. 10 HK ud af en 16 mm kaburator......så meget luft kan
ganske simpelt ikke løbe igennem

--
Tom

Fra : Hekto

Dato : 08-12-04 21:57

In article <41b75545$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> says...

> næh eller få ca. 10 HK ud af en 16 mm kaburator......så meget luft kan
> ganske simpelt ikke løbe igennem

Man skal ikke helt underkende NSU'en!
På den tid var hårdtfokromede alu-cylindere en sjældenhed. Fordelene er
vi bekendt med i vore dage.
En NSU gik nok ikke 130; men med en passende høj gearing kunne den
komme pænt op i hastighed, selv om det tog sin tid.
Personligt kan jeg huske en der gik 90 efter speedometeret, og lad os
så sige at det var 70 rigtige km/t. Det var stadig mere end de fleste
andre.

Puch Monza of Flagskib var jo bare nogen reklamemodeller der kom frem
da det hele var på vej ned.
Rigtige knallerter var Puch Std., Tomos Luxus, NSU Quickly og Mobylette
med rulletræk!!!!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 09-12-04 20:45

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Puch Monza of Flagskib var jo bare nogen reklamemodeller der kom frem
> da det hele var på vej ned.

Hov hov, ikke kritisere min yndlings knallert
Jeg er stor Monza flagskib/juvel fan og vil straks lave en protest march
(foran min egen hoved dør), hvis ikke du trækker denne grove beskyldning
tilbage.

mvh Tonny

Fra : Hekto

Dato : 09-12-04 22:25

In article <41b8ab4b$0$36471$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
topo@adslhome.dk says...
> [...]
> Jeg er stor Monza flagskib/juvel fan og vil straks lave en protest march
> (foran min egen hoved dør), hvis ikke du trækker denne grove beskyldning

UNDSKYLD!

.... men i kom altså næsten 10 år forsent, gutter!
Der var PCH VS50 og VZ50. De kunne begge fås o sort og rød. De røde så
man næsten aldrig! Alt det pjat med grøn eller orange metallak, var et
nymodens påhit! Eneste sande udvikling af en Puch, var da de fandt ud
af at sætte 3-gears motor på den!

Fra : Verner Olsen

Dato : 10-12-04 13:17

On Thu, 9 Dec 2004 22:25:29 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

>... men i kom altså næsten 10 år forsent, gutter!
>Der var PCH VS50 og VZ50. De kunne begge fås o sort og rød. De røde så
>man næsten aldrig! Alt det pjat med grøn eller orange metallak, var et

Pjat! - I Albertslund var der næsten kun røde (VZ'er)...

Verner

Fra : Hekto

Dato : 10-12-04 19:21

In article <tq4jr0h8ovsj75fqnufqi4t1t3s767fi3i@4ax.com>,
here@nowhere.invalid says...

> Pjat! - I Albertslund var der næsten kun røde (VZ'er)...
>

> Verner

..... i var heller ikke rigtige drenge!

Fra : Verner Olsen

Dato : 12-12-04 12:20

On Fri, 10 Dec 2004 19:20:41 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>.... i var heller ikke rigtige drenge!

DET kommer helt an på årgangen

Verner

Fra : Hekto

Dato : 12-12-04 13:02

In article <i7aor05882pn9aik3hchb38r98vfg25n71@4ax.com>,
here@nowhere.invalid says...
> DET kommer helt an på årgangen

Omkring 1970.
Der var fest og ballade i ungdomsklubbrn under Roholmsskolen, og Peder
Pedals Blues Band spillede.

- ak,ja!

Fra : Allan Riise

Dato : 12-12-04 13:08

Hekto wrote:
> [...]
> here@nowhere.invalid says...
>>
> Omkring 1970.
> Der var fest og ballade i ungdomsklubbrn under Roholmsskolen, og Peder

Til Gymnasiefast med Gnags, da jeg i gik i 2 real i 1975, kørende, forstås,
på min grønne Yamaha FS1-DX, det var sågu tider

--
Allan Riise
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."

Fra : Verner Olsen

Dato : 12-12-04 22:54

On Sun, 12 Dec 2004 13:07:35 +0100, "Allan Riise"
<familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote:

>Til Gymnasiefast med Gnags, da jeg i gik i 2 real i 1975, kørende, forstås,
>på min grønne Yamaha FS1-DX, det var sågu tider

HOV - Det er også årgangen... Men navnet siger mig ikke umiddelbart
noget Men naturligvis er(/var) der en hel del skoler i
"området"..

Verner

Fra : Verner Olsen

Dato : 12-12-04 22:52

On Sun, 12 Dec 2004 13:02:00 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

> [...]
>here@nowhere.invalid says...
>>
>Omkring 1970.
>Der var fest og ballade i ungdomsklubbrn under Roholmsskolen, og Peder

Tja - Årgangen passer

"Vi" lavede fis i og omkring Kongsholms Allé og gik til riffelskydning
under Kongsholmsskolen... Og så larmede vi rundt på de der røde VZ'er.
Nåja - Og sorte 2-gears

>- ak,ja!

Nemmerlig...

Verner

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 21:14

> Rigtige knallerter var Puch Std., Tomos Luxus, NSU Quickly og Mobylette
> med rulletræk!!!!

Du ta'r ganske fejl
Det ER og BLIVER Yamaha FS1 4 gear som jeg købte i 1980 og stadig har
stående omend den er splittet ad i atomer for at blive renoveret

--
Tom

Fra : Palle S.

Dato : 09-12-04 21:59

> [...]
> Det ER og BLIVER Yamaha FS1 4 gear som jeg købte i 1980 og stadig har
> stående omend den er splittet ad i atomer for at blive renoveret

Hvad med min stakkels Dax den er da vist helt overset

den har jeg haft fra ny og den er ved at genopstå som fugl phønix

http://www.mgb1964.dk/red-dax.htm

Palle

Astro family style

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 22:21

"Palle S." <lord_farquard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med min stakkels Dax den er da vist helt overset
>
> den har jeg haft fra ny og den er ved at genopstå som fugl phønix
>
> http://www.mgb1964.dk/red-dax.htm

Fin knallert. Men fandes den egenlig i rød dengang?
Mener næsten kun at have set dem i lysegrøn/gul metallic

--
Tom

Fra : Palle S.

Dato : 09-12-04 22:55

> Fin knallert. Men fandes den egenlig i rød dengang?
> Mener næsten kun at have set dem i lysegrøn/gul metallic
>
> --
> Tom

Candy ruby red , candy gold , candy sapphire blue , candy emerald green ,

dem er jeg sikker på ved ikke om der blev solgt nogle Lady Dax i Dk de var
Pearl white

Palle

Fra : RpR

Dato : 10-12-04 23:57

> næh eller få ca. 10 HK ud af en 16 mm kaburator......så meget luft kan
> ganske simpelt ikke løbe igennem

Min Yamaha BWS blev rullet til 10,22hk med 12mm karburator, så kom igen

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 00:26

> Min Yamaha BWS blev rullet til 10,22hk med 12mm karburator, så kom igen

Det er da flot når min suzuki skulle have 22 mm på sin 80 ccm cylinder for
at yde 18 HK på svinghjulet, eller min yamaha 250 ccm som skal have 46 mm på
for at yde 52 HK, begge fabriksopgivne på svinghjulet.

Det er nok bare mig der har været så uheldig med alle mine cykler

--
Tom

Fra : RpR

Dato : 11-12-04 13:24

> [...]

> for at yde 52 HK, begge fabriksopgivne på svinghjulet.
>
> Det er nok bare mig der har været så uheldig med alle mine cykler

Hehe, min Piaggio Zip har 14,57hk på baghjulet, så kan du lægge ~20 - 25%
til som blir tabt i varioen, så er der ca. 17 - 18hk på tappen der

Min Aprilia RS 50'er har så 17,54hk på baghjulet, 10% til og vi får 19,2hk
på tappen.

Begge kører med 21mm karburator og Doppler Venturi filter.

10% angivelserne er self' kun vejledende, det er kun et godt gæt på hvad der
typisk går tabt i et vario / kæde drevet system.

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 15:09

> [...]
> der
> typisk går tabt i et vario / kæde drevet system.

Så yder dine også snart det dobbelte af hvad tilsvarende konfigurationer
opgives til i scootergalleriet

--
Tom

Fra : RpR

Dato : 11-12-04 17:28

> Så yder dine også snart det dobbelte af hvad tilsvarende konfigurationer
> opgives til i scootergalleriet

Tjoh tjah, du kan ikke bare klaske hi-end racing dele på en blok og forvente
det virker ordentligt. Det kræver en del indstilling og finjustering før der
for alvor sker noget

Men jeg linker da gerne til effektkurverne:

http://medlem.mopedgallery.dk/?RpR

Der er samtlige maskiner jeg har haft i tidens løb. Ihvertfald dem jeg har
brugt tid på
Lige nu har jeg kun RS'en og Zippen, men der er en nybagt lillebror til
RS'en på vej...

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 18:37

> [...]
> forvente
> det virker ordentligt. Det kræver en del indstilling og finjustering før

Det har jeg ladet fabrikkerne om med mine motocross cykler.

> Men jeg linker da gerne til effektkurverne:
>

> http://medlem.mopedgallery.dk/?RpR

Har' set dem

> [...]
> brugt tid på
> Lige nu har jeg kun RS'en og Zippen, men der er en nybagt lillebror til

Æv jeg har stort set ikke taget et eneste billede af alle de 2-hjulede
køretøjer jeg har/haft gennem tiderne

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-04 20:49

> [...]
>
> Er der en der kan fortælle mig hvad den nye knallert bog hedder?? den
> fortæller om knallerter og tuningsdele op gennem tiden.

hehe
Os der har været med fra starten kender også artikler som den der blev lavet
af FDM (Motor) en gang i 80'erne. Det var en kæmpe test af alle populære
knallertmærker fra dengang.....Gilera, Puch, Yamaha, Suzuki, Kreidler, Honda
for blot at nævne nogle.........
Synd at politikerne har ødelagt hele den kultur der fandtes

--
Tom