400 W PSU ikke nok til GeForce 6800?
Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 05-12-04 12:08

Jeg ved de nye grafikkort kan stille hårde krav til PSU'en, men
jeg tillod mig nu alligevel at tro at min 400W PSU kunne klare
et GeForce 6800 kort.

Alas. Da jeg havde sat kortet i, og tændte maskinen, forblev skærmen
sort, og jeg kunne høre en svag piben fra kabinettet. Tilsyneladende
fra min PSU, efter hvad jeg kunne høre.

Problemet ligger selvfølgelig i de to optiske diskdrev og to harddiske
der også sluger strøm fra PSU'en.

Hvad nu? Kan jeg selv finde ud af at skifte PSU'en? Skal jeg ændre
noget i BIOS under den operation? Kræver det evt. et nyt bundkort?
Skal jeg rode med det jeg hader allermest: Jumpers?
Er det evt. en idé at betale mig ud af det, hos den lokale Zitech?
Kabinetblæsere, AGP- og PCI-kort samt diskdrev og harddiske kan jeg
klare. Bundkort og PSU har jeg endnu aldrig prøvet at rode med selv.

***

Det nye grafikkort: MSI GeForce NX6800LE-TD128
http://www.msi.com.tw/program/products/vga/vga/pro_vga_detail.php?UID=605

***

Mit nuværende system:

CPU: Pentium 4 Northwood 3.0GHz FSB800 (Socket 478)

Kabinet: Chenbro PC61166-351W Gaming Bomb Midi m/400W Low Noise PSU
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810679

Bundkort: Asus P4P800 Deluxe
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4P800%20Deluxe&langs=01

Grafikkort: Asus V9570-TD128 GeforceFX 5700
http://www.asus.com/products/vga/v9570td/overview.htm

Harddisk (2x): Maxtor 6Y160P0 - DiamondMax +9 160gb UDMA/133
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420154

Optisk 1: Atapi DVDRom 16X
Optisk 2: LITE-ON LTR-52327S (brænder)

/ Susaavej 5, DK-4700 | you're doing, you're | ^ ^ \
\ Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Morten

Dato : 05-12-04 12:39

har du husket at sætte strøm kablet i kortet

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 05-12-04 15:41

"Morten" <nomail@nospam.com> skrev i meddelelseN

> "Thomas Hejl Pilgaard" <lazyjones@tdcspace.dk.dk> skrev i en meddelelse

> har du husket at sætte strøm kablet i kortet

Idet jeg går ud fra at der udelukkende er tale om det lille stik fra
kort-blæseren, der skal sættes fast på kortet selv: Ja.
(Det sad som det skulle da jeg tog kortet ud af æsken)

Fra : Claus Kunz

Dato : 05-12-04 15:52

der sider et strøm stik på kortet lige som på en harddisk der skal have
strøm

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 10-12-04 20:41

"Claus Kunz" <**************sjyden@mail.dk***********> skrev i meddelelsen
> der sider et strøm stik på kortet lige som på en harddisk der skal have
> strøm

Tænk at jeg ikke så det.

Fra : Marni

Dato : 06-12-04 21:22

> Idet jeg går ud fra at der udelukkende er tale om det lille stik fra
> kort-blæseren, der skal sættes fast på kortet selv: Ja.
> (Det sad som det skulle da jeg tog kortet ud af æsken)

Hehe. Nej det er ikke nok. Der sidder et 4 polet stik a'la det du
har sat i din harddisk, bagerst på grafikkortet. Det er et strømstik,
som skal have strøm direkte fra strømforsyningen.
Jeg har et 6800GT som fødes af en 350W Fortron psu. Det
virker upåklageligt.

Martin.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 10-12-04 20:43

"Marni" <martinknudd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som skal have strøm direkte fra strømforsyningen.
> Jeg har et 6800GT som fødes af en 350W Fortron psu. Det

Det har jeg ligegodt aldrig oplevet. Et grafikkort der skal have
strøm direkte fra PSU'en. Jaja.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 05-12-04 12:43

> [...]
> Kabinetblæsere, AGP- og PCI-kort samt diskdrev og harddiske kan jeg
> klare. Bundkort og PSU har jeg endnu aldrig prøvet at rode med selv.

At skifte en PSU er bestemt ikke rocket science - det drejer sig bare om at
afmontere alle strømstikkene fra alle enheder (bundkort, diske, drev) -
skrue de skruer ud som holder PSU'en fast i kabinettet - tage den ud - sætte
den nye i - skrue den fast med de gamle skruer - montere alle
strømstikkene - og viola ! , jobbet er gjort....
Det tager dig vel 15 minutter.
Det er bestemt ikke sværere end at skifte grafikkortet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Claus Kunz

Dato : 05-12-04 13:03

jeg har kun 360watt chieftec kabinet
gf 6800 leadtek oc 370/800
2 stk hdd
2dvd drev
1stk 120mm cpu blæser
3stk 80mm kabinet blæser
amd barton oc 2500@3200
og har ingen problemer

400watt skulle være nok men der kan være stor forskel på strømforsyninger.

hilsen claus

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 06-12-04 16:19

"Claus Kunz" <**************sjyden@mail.dk***********> skrev i en meddelelse
> 400watt skulle være nok men der kan være stor forskel på strømforsyninger.

Ja, der kan være kæmpe forskel på hvor godt strømforsyningerne yder, men for
virker det godt nok noget vildt, hvis en 400Watt ikke kan klare en 6800le,
så skal der ihvertflad være meget andet tilkoblet.
Jeg har selv, hvad jeg vil kalde for en lavpris psu.
Der er tale om en 300W casecom som jeg købte for 2½ år siden til ca. 300 kr
for kabinet med psu.

Jeg har Athlon 64 3000+ oc til 2400MHz.
1 GB PC2700 RAM oc til PC3200.
1 GF 6800 oc 380/830.
4 7200 Omdr harddiske.
2 optiske drev.
4 kabinet blæsere.
Og ingen problemer overhovedet.
Så jeg vil gætte på at det er molexstikket, der ikke er sat i grafikkortet.

Mvh. Martin Sinkjær.

Fra : Jakob H

Dato : 06-12-04 13:13

Hej Thomas

400watt er ikke altid 400watt - som bekendt er der forskel på
producentoplyste specifikationer og ægte fakta. Men anyways, jeg kan lave en
lille tjekliste til dig så intet går galt.

Først skal du checke om der er tilsluttet et molex-stik (samme slags som
strømfører bl.a. dine optiske drev) til kortet. Der burde sidde et stik på
siden af kortet, i den højre del af kortet når du sidder med din maskine
åben. Det kan godt være der skal lidt masen til for at få stikket ind, men
det er i hvertfald en nødvendighed på nudagens grafikkort da AGP-porten ikke
kan levere tilstrækkelig "strøm" til kortet.

Hvis dette IKKE løser dit problem, er det at skifte strømforsyning as easy
as ABC:

A) Du fjerner 230V-stikket fra strømforsyningen. Dernæst fjerner du alle
stik tilsluttede harddiske, optiske drev, bundkort og sådan. Bundkortet har
2 forskellige stil, et 20-polet (rektangulært) og et 4-polet (kvadratisk).
Det sidste er svært nemt at glemme at sætte i igen når man har siddet og
bakset med en computer, så det skal du skrive dig bag øret når den nye skal
i.

B) Du fjerner de 4 skruer og fjerner forsigtigt strømforsyningen. Du sætter
den nye i og skruer den på plads (sørg for at den vender rigtigt - hvis der
er lameller i metalhuset skal disse vende i tyngekraftens retning .

C) Du tilslutter nu dit bundkort - det 20polede + det 4-polede stik til dit
bundkort, de hvide "molex"-stik til dine optiske drev og dine harddiske +
grafikkort. Så lukker du dit kabinet, sætter strømstikket i og så skulle alt
gerne være i skønneste orden. Husk at tænde for afbryderknappen bag på
strømforsyningen.

Hvis du har spørgsmål, skal du være velkommen til at maile mig (fjern
eventuelle tal i min adresse). Jeg bor desværre ikke i Vordingborg mere, så
der er lidt længere til servicebesøg.

Mvh Jakob Høppermann
- Ja, Café-Jakob

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 10-12-04 20:46

"Jakob H" <jak9e@9myhidde9nagend9a.co9m> skrev i meddelelsen

> Hej Thomas

Hej Jakob :)

> 400watt er ikke altid 400watt - som bekendt er der forskel på
> producentoplyste specifikationer og ægte fakta. Men anyways, jeg kan lave
> en lille tjekliste til dig så intet går galt.

Jeg takker.

> [...]
> det er i hvertfald en nødvendighed på nudagens grafikkort da AGP-porten
> ikke kan levere tilstrækkelig "strøm" til kortet.

Ja, jeg burde jo have overvejet hvorfor der lå hele 2 4-stiks/12V Y-kabler
i kassen med kortet... :)

> Hvis dette IKKE løser dit problem, er det at skifte strømforsyning as easy
> as ABC:

Det løste mit problem... Midlertidigt...
Forklaring følger i ny tråd.

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 00:39

> [...]
> Jeg ved de nye grafikkort kan stille hårde krav til PSU'en, men
> jeg tillod mig nu alligevel at tro at min 400W PSU kunne klare

Fik du prøvet det som "Morten" skrev, med at give grafikkortet strøm via
dets eget Molex?

> / Thomas Hejl Pilgaard | If you understand what | /\ /\ \

Lars B

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 10-12-04 20:47

"Lars B. Jensen" <lars[snabela]zulfo[dot]dk> skrev i meddelelsen

> Fik du prøvet det som "Morten" skrev, med at give grafikkortet
> strøm via dets eget Molex?

Jeps. Det var der den var gået galt :p