Garanti der koster kunden penge
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 05-12-04 11:10

I en anden tråd blev det nævnt at en garantireperation ikke måtte påføre
kunden omkostninger.
Hvordan fungerer det i praksis hvis man køber en vare pr. postordre fra en
butik i den anden ende af landet. Varen går i stykker og skal repareres. Nu
skal man så enten selv drage til forretningen, hvilket bliver dyrt, eller
man skal sende varen, hvilket også koster et beløb.
Kan man kræve porto for forsendelsen refunderet af forretningen?

Fra : HKJ

Dato : 05-12-04 11:21

"Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote in message
> [...]
> man skal sende varen, hvilket også koster et beløb.
> Kan man kræve porto for forsendelsen refunderet af forretningen?

Du kræver portoen refunderet.

Du kan se denne "gamle" rapport fra forbrugerombudsmanden:

http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/sager/i
nternete-handel/internetrapport/#_Toc495763694

Se kapitel 8.3

Fra : Rasmus

Dato : 05-12-04 12:06

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/sager/i
> nternete-handel/internetrapport/#_Toc495763694

Kan jeg kræve godtgørelse af kørsel hvis jeg skal til Elgiganten og ombytte
min defekte støvsuger??

mvh
Rasmus

Fra : HKJ

Dato : 05-12-04 12:13

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message

http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/sager/i

> Kan jeg kræve godtgørelse af kørsel hvis jeg skal til Elgiganten og
ombytte
> min defekte støvsuger??

Nej, når det ikke er fjernsalg, må du selv klare at bringe "mindre" ting hen
til butikken.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-12-04 12:39

HKJ wrote:

> Nej, når det ikke er fjernsalg, må du selv klare at bringe "mindre" ting hen
> til butikken.

Jeg mener, at Fona har en afhentningsservice ved fjernsyn på 20 tommer.
Men selv 14 tommer fjernsyn kan være ret tunge at gå med 3-4 kilometer.

Hvad med den taxatur jeg skal bruge for at komme med fjernsynet til
nærmeste fona?

Er det 14 tommer fjernsyn i den forbindelse også en mindre ting?

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-12-04 16:15

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev:

> Hvad med den taxatur jeg skal bruge for at komme med fjernsynet
> til nærmeste fona?
>
> Er det 14 tommer fjernsyn i den forbindelse også en mindre ting?

Tommelfingerreglen er at genstande der kan transporteres med tog og
bus/offentlige transportmidler skal man selv indlevere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus

Dato : 05-12-04 17:50

> Tommelfingerreglen er at genstande der kan transporteres med tog og
> bus/offentlige transportmidler skal man selv indlevere.
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk
> Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
> Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Er der ikke noget med, at 20" TV er max. for egentransport. Derover er
det forhandleren der skal hente og bringe.

Klaus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-12-04 08:18

"Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> skrev:

> Er der ikke noget med, at 20" TV er max. for egentransport.
> Derover er det forhandleren der skal hente og bringe.

Forhandlerne har vist ofte de 20" som et kriterie. Men ovenstående
fingerregel er jo lidt løs i formuleringen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-12-04 18:44

"Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote in

> [...]
> hvilket også koster et beløb. Kan man kræve porto for
> forsendelsen refunderet af forretningen?

Nogen butikker tilbyder det selv, nogen først hvis man spørger dem
efter det. Jeg havde held med at få Shopmore til at tilsende en
portolabel så jeg kunne sende min telefon til deres værksted.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899