figurkager
Fra : Tulle

Dato : 05-12-04 06:09

Er der nogen der har en god opskrift på figurkager. Dem man pynter med
glasur?

På forhånd tak.

Fra : Louise Fogt

Dato : 05-12-04 10:03

> Er der nogen der har en god opskrift på figurkager. Dem man pynter med
> glasur?

Tidligere indlæg i dette forum:

http://groups.google.com/groups?q=dej+til+b%C3%B8rn/figurer&hl=en&lr=&selm=41a6475f%240%24168%24edfadb0f%40dtext02.news.tele.dk&rnum=1

Venlig hilsen

Louise

Fra : Tulle

Dato : 05-12-04 11:14

Jeg kan kun finde opskriften på jødekager der, og det er ikke den jeg er ude
efter.
Men ellers tak for hjælpen. Hvordan søger man i gamle indlæg?

Tulle

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-12-04 15:42

Tulle wrote:

> Jeg kan kun finde opskriften på jødekager der, og det er ikke den jeg er ude
> efter.
> Men ellers tak for hjælpen. Hvordan søger man i gamle indlæg?

http://www.google.dk/advanced_group_search?hl=da

Vælg i feltet /Nyhedsgruppe/ dk.kultur.mad+drikke

Og i søgeordene de ting du leder efter.

mvh

Carsten Riis

Fra : Tulle

Dato : 05-12-04 17:58

Okay....Tak skal du ha´

Tulle

Fra : Louise Fogt

Dato : 05-12-04 19:49

> Jeg kan kun finde opskriften på jødekager der, og det er ikke den jeg er
> ude
> efter.

Laaangt nede i tråden havde jeg skrevet følgende indlæg:

Fra Karolines Køkken (nr. 1) eller www.arla.dk :
http://www.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D02.NSF/O/2819CDDD25377D20C1256F2400356CAD

Børnedej til forskellige figurer

Tilberedningstid: 60+min.
Årstid: Hele året
Antal: 90-100 stk.

100 g smør
50 g brun farin (ca. 0.75 dl)
200 g sukker (ca. 2.25 dl)
300 g sirup (ca. 2 dl)
1 spsk stødt kanel
2 tsk stødt ingefær
1 spsk natron
3 dl mælk
1 kg hvedemel

Pynt: Glasur.
Bagetid: Ca. 5 min. ved 200°.

Smelt smør, farin, sukker og sirup sammen ved svag varme. Tag gryden fra
varmen. Rør krydderier og natron i. Tilsæt mælken lidt efter lidt. Afkøl
massen helt. Kom melet i, men hold lidt tilbage, så dejen ikke bliver for
stiv. Ælt den godt igennem og tilsæt evt. resten af melet. Stil dejen
tildækket i køleskab til næste dag. Rul dejen ud i ca. ½ cm's tykkelse og
stik den ud med kageforme. Bag kagerne øverst i ovnen, til de er svagt
lysebrune. Afkøl kagerne på en bagerist og pynt dem.

Udviklet af: Karolines Køkken

Håber det kan bruges!

Louise