Fængsel
Fra : Jimmy

Dato : 04-12-04 23:07

Hej

Når man læser/hører nyheder oplever man ofte formuleringer som "...idømt 2
års fængsel...", óg nogle få gange "...idømt 2 års ubetinget fængsel..."

Hvad betyder den første vending? At dommen er betinget? Eller at den enten
er betinget eller ubetinget?

Mvh
Jimmy

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-12-04 23:28

"Jimmy" skrev 04.12.2004 23:06:

> [...]
>
> Hvad betyder den første vending? At dommen er betinget? Eller at den enten

Det betyder som regel det samme, nemlig 2 års ubetinget fængsel. At pressen
nogle gang bruger vendingen "ubetinget" vil ofte bare være for at
understrege straffen (typisk når den skal lyde streng).

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : alexbo

Dato : 05-12-04 00:26

"Jimmy" skrev i

> Hvad betyder den første vending? At dommen er betinget? Eller at den enten
> er betinget eller ubetinget?

Ubetinget, faktisk er alle domme ubetingede, det er fuldbyrdelse af straffen
der er betinget.

Man bliver f.eks. idømt 3 mdr. fængsel, og derefter en bemærkning om af
fuldbyrdelse af straffen udsættes og bortfalder efter 2 år. på betingelse af
anklagede ikke begår strafbart forhold i denne periode.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-04 03:15

Scripsit "alexbo" <alexbo@email.dk>

> Ubetinget, faktisk er alle domme ubetingede, det er fuldbyrdelse af straffen
> der er betinget.

"Betinget dom" er lovens egen sprogbrug, fx strfl §58 stk 2.

--
Henning Makholm "Anything you can discover we
would be most happy to review."

Fra : alexbo

Dato : 05-12-04 08:52

"Henning Makholm" skrev

> "Betinget dom" er lovens egen sprogbrug, fx strfl §58 stk 2.

Ja, det er ikke nemt, men en dom er nu en dom, selv om det er en dom med
betinget fuldbyrdelse.

En betinget dom skulle betyde at dommen forsvinder, hvis et eller andet er
opfyldt.
Men det gør den ikke, den står f.eks. stadig på en straffeattest, selv efter
betingelsesperioden er udløbet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-12-04 19:54

alexbo wrote:

> "Henning Makholm" skrev

> Ja, det er ikke nemt, men en dom er nu en dom, selv om det er en dom med
> betinget fuldbyrdelse.

Jep.

> En betinget dom skulle betyde at dommen forsvinder, hvis et eller andet er
> opfyldt.

Mener du ikke "...skulle betyde at straffen bortfalder, hvis...." osv?

.... Hvis man f.eks. ikke begår en ny lovovertrædelse indenfor den
betingede periode?

-snip-

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : alexbo

Dato : 05-12-04 20:28

"Martin Jørgensen" skrev i

er opfyldt.

> Mener du ikke "...skulle betyde at straffen bortfalder, hvis...." osv?

Nej, jeg mener at "en betinget dom" hvis den skulle tages for pålydende,
skulle betyde at det er dommen der er betinget og ikke straffen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-12-04 23:30

alexbo wrote:

> "Martin Jørgensen" skrev i

> er opfyldt.

Hvor syntes du at "dommen skulle forsvinde hen"? Ud i den blå luft?

> Nej, jeg mener at "en betinget dom" hvis den skulle tages for pålydende,
> skulle betyde at det er dommen der er betinget og ikke straffen.

hm... Javel... Så dommen er betinget, men straffen er hvad? Ubetinget
uanset hvad?

> mvh
> Alex Christensen

Dommen bliver jo ved med at være der, uanset om det der er betinget er
udført eller ej... Jeg syntes det virker som om at det er straffen der
er gjort betinget, hvilket er i direkte modsætning til det du skriver...

Og dommen er ubetinget, hvis man kan sige det sådan. Dommen forsvinder
jo ikke, uanset betingelsen er opfyldt eller ej. Det kan straffen
derimod gøre, afhængigt af om betingelsen er opfyldt eller ej...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-12-04 10:12

"Henning Makholm" skrev 05.12.2004 3:14:

> "Betinget dom" er lovens egen sprogbrug, fx strfl §58 stk 2.

Jeps, eller kapiteloverskriften til straffelovens kapitel 7, der omhandler
de pågældende domme: "7. kap. Betingede domme".

Men Alex' beskrivelse er jo i øvrigt korrekt.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-04 00:38

In article <41b23518$0$66397$14726298@news.sunsite.dk>, Jimmy wrote:
> [...]
>
> Hvad betyder den første vending? At dommen er betinget? Eller at den enten

Måske fordi nogle love har ubetinget fængsel som mindste straf

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-04 03:17

Scripsit "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>

> Måske fordi nogle love har ubetinget fængsel som mindste straf

Det har jeg aldrig set - eller kan ihvertfald ikke huske jeg har set
det. Har du konkrete eksempler på sådanne straffebestemmelser?

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-12-04 10:35

In article <87u0r14hgw.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net>, Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>

> Det har jeg aldrig set - eller kan ihvertfald ikke huske jeg har set
> det. Har du konkrete eksempler på sådanne straffebestemmelser?

Søgte i loven.

Hvis man begår ny kriminalitet i prøvetiden fastsætter retten en
ubetinget straf. §61, stk 2

Så det er det eneste sted hvor det ser ud til at være minimumskrav.

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-04 10:47

Scripsit "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>

> Hvis man begår ny kriminalitet i prøvetiden fastsætter retten en
> ubetinget straf. §61, stk 2

"... eller anden retsfølge". Tredje punktum nummer 2 i samme stykke
giver udtrykkeligt mulighed for at afsige ny betinget dom vedrørende
begge lovovertrædelse.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"