Hvad gjorde politiet forkert her?
Fra : Jimmy

Dato : 04-12-04 22:51

Hej

Jeg fandt nedenstående i et andet forum:

-----

Idag var victor og jeg ude og gå vores sædvanlige lørdags tur....
Vi blev stoppet på gaden af en politi vogn, som ville høre om han var
chippet eller øremærket, og om jeg havde en forsikring på ham.
Det kunne jeg jo kun svare ja til, men sagde til hr betjent, at han selv
måtte kigge på han´s øre, for at se om der var et mæke... Det ville han
ikke, han ville sku ikke røre ved sådan en grim hund, hvad fanden bilder han
sig ind, blev lidt små sur på ham...
Og ikke nok med det, så stod han dæleme og lossede victor i røven, victor
blev træt af det, og vendte sig og bed ud efter ham, hvilket jeg mener at hr
betjent virkeligt havde fortjent!!!
Ærgerligt han ikke bare bed ham. SÅ KUNNE IDIOTEN SKU LÆRE DET.
Hr. betjent blev snot fornærmet, og ville tage victor med sig, han mente at
han var en sindssyg hund.... Jeg flippede, selvfølgelig måtte han da ikke få
victor med sig.
Og til mit held, bad han´s makker ham om at slappe af. Og jeg fik lov til at
tage victor med hjem igen, hvis jeg kom op på gården og viste dem mine
forsikring papir på ham...
Så jeg ved hvad jeg skal mandag morgen, syntes bare at det er utroligt, at
man skal finde sig i hvad som helst fra de idioter, bare fordi man har en
kamphund...
-----

Følgende virker ikke rimeligt på mig:
- Nedladende tale og provokation
- Spark (hvor hårde de så end har været er underordnet)

Hendes hund er en 100% lovlig amerikansk bulldog og de bor i Esbjerg.

Hvad siger loven?
Hvad mener I betjenten gjorde galt?

Mvh
Jimmy

Fra : Holst

Dato : 04-12-04 23:13

Jimmy wrote:

> Hvad mener I betjenten gjorde galt?

Han skulle nok have taget det andet ben først ud af sengen, da han stod
op om morgenen.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 04-12-04 23:16

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Spark (hvor hårde de så end har været er underordnet)
>

> Hendes hund er en 100% lovlig amerikansk bulldog og de bor i Esbjerg.

Han havde vel en dårlig dag...Det kan være en forklaring, men naturligvis
ikke en undskyldning..
Der skal naturligvis sendes en klage til politimesteren, eventuelt en
politianmeldelse for dyremishandling.
Måske magtmisbrug..?
Kan da heller ikke forestille mig, at politiet kan forlange, at man skal
stille på Gården for at vise et forsikringspapir! Betaler de for tabt
arbejdsfortjeneste og transport - næppe...

/Henning.

Fra : Holst

Dato : 04-12-04 23:41

Henning Sørensen wrote:

> Han havde vel en dårlig dag...Det kan være en forklaring, men naturligvis
> ikke en undskyldning..

Enig, men kosten lægger jo selv op til en form for konfrontation. Hun
skriver jo "Det kunne jeg jo kun svare ja til, men sagde til hr betjent,
at han selv måtte kigge på han´s øre, for at se om der var et mæke..."
Hun kunne da bare have fortalt betjente, om hun var mærket, for så havde
hun undgået konfrontationen.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 04-12-04 23:52

"Holst" <newsdec04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne da bare have fortalt betjente, om hun var mærket, for så havde hun

Ja - der er desværre alt for mange, der ikke behandler politiet med den
respekt de bør behandles med!
Dette sagt, så er det en væsentlig del af politiets opgave selv at opføre
sig korrekt og at gøre hvad de kan for at dæmpe temperamenterne.
Det virker ikke som om, at pågældende betjent havde det i tankerne, da han
kaldte hunden grim og vel slet ikke, hvis han har sparket hunden...

/Henning.

Fra : Holst

Dato : 05-12-04 00:06

Henning Sørensen wrote:

> [...]
> Det virker ikke som om, at pågældende betjent havde det i tankerne, da han
> kaldte hunden grim og vel slet ikke, hvis han har sparket hunden...

Det kan vi kun være enige i.

Men så længe vi kun har kvindens side af historien, så er det efter min
mening lidt svært at udtale sig om sagen. Alene det, at hendes
beskrivelse af hændelsen faktisk indeholder udsagn, der tyder på, at hun
selv har fremturet konfrontationen, kan da få mig til at tro, at hun nok
er endnu mere skyld i problemerne, end hun siger.

Betjentene har nok en helt anden udlægning af hændelsen.

Fra : Jens.,

Dato : 05-12-04 07:04

"Holst" <newsdec04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Enig, men kosten

skal man så kalde dig for fjolset ?

--
Jens.

postkasse_66@hotmail.com

Fra : Jimmy

Dato : 05-12-04 00:36

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> wrote in message

> Han havde vel en dårlig dag...Det kan være en forklaring, men naturligvis
> ikke en undskyldning..

Enig.

> Der skal naturligvis sendes en klage til politimesteren, eventuelt en
> politianmeldelse for dyremishandling.
> Måske magtmisbrug..?

Ja, det var også mit råd til hende, suppleret med et læserbrev til
lokalavisen for at påberåbe sig så meget opmærksomhed at den slags opførsel
ikke gentages.

> Kan da heller ikke forestille mig, at politiet kan forlange, at man skal
> stille på Gården for at vise et forsikringspapir!

Nej det virker absurd.

Tak for svaret. Du har vel ikke en henvisning til en paragraf eller lignende
der normalt ville finde anvendelse? Eller navnet på den lov der beskriver
hvad politiet må og ikke må? Hvis den slags da findes.

Mvh
Jimmy

Fra : BEKA

Dato : 05-12-04 12:23

"Jimmy" <bla@bla.bla> wrote in message

> Enig.

Måske var der to der havde en dårlig dag?

> Ja, det var også mit råd til hende, suppleret med et læserbrev til
> lokalavisen for at påberåbe sig så meget opmærksomhed at den slags
opførsel
> ikke gentages.

Min erfaring er at noget af det nyttigste man kan gøre i en sådan situation,
er at få SE dokumentation for og NOTERE følgende: politimandens navn og evt
station, evt. makker's navn, sted og tidspungt.

> [...]
> der normalt ville finde anvendelse? Eller navnet på den lov der beskriver
> hvad politiet må og ikke må? Hvis den slags da findes.

Jojo det findes

En politimand må ikke sparke eller verbalt overfalde og fornærme grimme
hunde eller dens
ejer. (gælder iøvrigt ikke kun for politimænd) :)

Fra : alexbo

Dato : 05-12-04 00:17

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev

> Hvad mener I betjenten gjorde galt?

At han lod sig provokere af hundeejeren,
han burde have sagt sig selv at når man har en kamphund er det for at virke
provokerene på omverdenen, så han var jo advaret allerede inden han
henvendte sig til ejeren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jimmy

Dato : 05-12-04 00:32

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Jimmy" <bla@bla.bla> skrev

> At han lod sig provokere af hundeejeren,

Du ser altså intet galt i at han kalder hunden grim og at han sparker den?

> han burde have sagt sig selv at når man har en kamphund er det for at
virke
> provokerene på omverdenen

Suk. Ekstra Bladet har ikke eksisteret forgæves.

Det var juridiske fakta jeg søgte og ikke personlige holdninger.
Beklager det ikke fremgik tydeligt.

Mvh
Jimmy

Fra : alexbo

Dato : 05-12-04 01:15

"Jimmy" skrev

> Det var juridiske fakta jeg søgte og ikke personlige holdninger.

Næh, du spurgte om hvad vi mente betjenten gjorde galt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jimmy

Dato : 05-12-04 08:23

> "Jimmy" skrev

> Næh, du spurgte om hvad vi mente betjenten gjorde galt.

Nej, hvilke *love* han forbrød sig imod.

Jeg troede gruppens fundats i sig selv var forklaring nok.

/Jimmy

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-04 08:26

Scripsit "Jimmy" <bla@bla.bla>

> Nej, hvilke *love* han forbrød sig imod.
> Jeg troede gruppens fundats i sig selv var forklaring nok.

Der er andre retskilder end love.

--
Henning Makholm "Kurt er den eneste jeg kender der er
*dum* nok til at gå i *ring* på et jernbanespor."

Fra : Jimmy

Dato : 05-12-04 08:35

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Jimmy" <bla@bla.bla>

> Der er andre retskilder end love.

OK, det ville også være fin information.
Har du et par eksempler i det konkrete eksempel?

Mvh
Jimmy

Fra : BEKA

Dato : 05-12-04 13:23

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Jimmy" <bla@bla.bla>

> Der er andre retskilder end love.

Og retskilden var der længe før love - som vi kender dem.

Fra : Jimmy

Dato : 05-12-04 15:13

"BEKA" <hansen0X4@Xeunet.ks> wrote in message

> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Og retskilden var der længe før love - som vi kender dem.

Hvor kan jeg læse disse retskilder?

Mvh
Jimmy

Fra : Verner

Dato : 05-12-04 15:52

On Sun, 5 Dec 2004 00:32:08 +0100, "Jimmy" <bla@bla.bla> wrote:

>Du ser altså intet galt i at han kalder hunden grim og at han sparker den?

Det er forkert af ham at sparke den

Verner

Fra : Vic.

Dato : 05-12-04 00:49

Jimmy wrote:
> [...]
> - Spark (hvor hårde de så end har været er underordnet)
>

> Hendes hund er en 100% lovlig amerikansk bulldog og de bor i Esbjerg.

Ganske fin historie, bortset fra een ting. En betjent står ikke og losser en
hund i røven uprovokeret. Uanset hvor meget betjenten så end måtte have imod
hunden, så tror jeg simpelhen ikke på, at han bare står og losser til en
hund. Han ved udmærket godt hvilke konsekvenser det kan have. Rent bortset
fra de rent juridiske konsekvenser, kunne han have risikeret, at hunden
farede i struben på ham. Det er meget få mennesker, som kan holde en
middelstor eller stor, rasende hund tilbage, hvis den først er blevet hidset
op. Hunden har højst sandsynligt kunne mærke på sin ejer, at hun hidsede sig
op. Hvad der så er sket, skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror som sagt
ikke på, at en betjent bare står og losser en hund i røven. Fin historie
ellers.

Vic.

Fra : Tjinca

Dato : 05-12-04 09:09

"Vic." <ingen@spam.her.tak> skrev i en meddelelse

> [...]
> op. Hvad der så er sket, skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror som sagt
> ikke på, at en betjent bare står og losser en hund i røven. Fin historie

Jeg har også mine tvivl med hensyn til at han uprovokeret sparker til
hunden, men ikke desto mindre har jeg oplevet det før, i et endnu mere
utænkeligt tilfælde.

Jeg sad i en bus samme med en veninde, og ved et stop skal en ældre kvinde
af. Nær bagudgangen ligger en labrador på gulvet (placeret så folk uden
problemer kunne gå forbi), men pludselig og helt uprovokeret sparker damen
ud efter hunden og snerre "flyt dig". Hunden for hylende og forskrækket op
(nærmere af overraskelse end af smerte). Ejeren var så chokeret over den
pludselige uprovokeret handling fra den ældre dame, at hun blev helt måløs,
og der opstod også chokeret mumlen fra de øvrige passagere, men inden nogen
nåede at reagere, var damen stået af. Veninden og jeg, der stod af samme
sted som de eneste, gav hende en højlydt opsang, ude på gaden. Hun virkede i
øvrigt ikke mental forstyrret, og formulerede sig godt. De forbipasserende
på gaden kigge nedladende på, at to unge 20 årige tøser sådan stod og
overfusede en ældre dame, men de havde jo heller ikke overværet episoden
inde i bussen.

....så jo, en sag skal altid ses fra flere sider!

Tjinca

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-12-04 12:05

"Vic." <ingen@spam.her.tak> skrev:

> [...]
> losser en hund i røven uprovokeret. Uanset hvor meget betjenten så
> end måtte have imod hunden, så tror jeg simpelhen ikke på, at han

Du er forhåbentligt ikke så naiv at tro, at betjente aldrig kvajer sig.
Det sker i lige så stor udstrækning indenfor politiet som indenfor alle
mulige andre brancher.

Det er i og for sig også ligegyldigt om historien er sand eller ej. Det
Jimmy efterspørger er en juridisk diskussion af oplægget.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Vic.

Dato : 05-12-04 12:28

Morten Bjergstrøm wrote:

> Du er forhåbentligt ikke så naiv at tro, at betjente aldrig kvajer
> sig. Det sker i lige så stor udstrækning indenfor politiet som
> indenfor alle mulige andre brancher.

Nope, så naiv er jeg nu heller ikke. Ingen er ufejlbarlige, heller ikke
politiet. Jeg går udfra, at du har læst hele mit indlæg, og derfor også
hvorfor jeg ikke helt tror på historien.

> Det er i og for sig også ligegyldigt om historien er sand eller ej.
> Det Jimmy efterspørger er en juridisk diskussion af oplægget.

Egentlig har det da relevans, om historien er helt sand eller ej. Det har
relevans i den henseende, om en politimand kunne finde på at losse
uprovokeret til en hund. Altså om det i det hele taget er en realistisk
situation.

Vic.

Fra : alexbo

Dato : 05-12-04 12:51

"Morten Bjergstrøm" skrev

> Det Jimmy efterspørger er en juridisk diskussion af oplægget.

Ja, men hvilken del af oplægget, der er vel ingen tvivl om at betjenten har
hjemmel til at undersøge om hunden er en ulovlig Pitbull, eller en lovlig
anden hund.

Ejeren, som er en typisk kamphundeejer, aggressiv fra starten, foreslår at
betjenten kigger hunden i øret, i håb om at den ikke vil finde sig i det og
bide, betjenten skal dog ikke nyde noget, han har måske set hvad en sådan
hund kan afstedkomme af skader.
En betjent der har været kaldt ud til et skambidstilfælde på et barn eller
lille hund, kunne godt finde på at kalde en sådan kamphund "en grim hund"
det behøver ikke at være udseendet han har tænkt på.

Så er der sparkeriet, en ordenligt opdraget hund, står/sidder ved siden af
sin ejer, mens denne taler med andre, denne har åbenbart stået med røven til
betjenten, måske nærmest gnedet røven af på hans bukseben, så ville jeg også
skubbe den væk.

Jimmy`s indlæg lægger da også op til at disse spark nærmest var tjat.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-12-04 16:01

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev:

> Ja, men hvilken del af oplægget, der er vel ingen tvivl om at
> betjenten har hjemmel til at undersøge om hunden er en ulovlig
> Pitbull, eller en lovlig anden hund.

Det ændrer da ikke på at betjenten har kvajet sig selvom nogle
af handlingerne måske kan forsvares.

> Jimmy`s indlæg lægger da også op til at disse spark nærmest var
> tjat.

Det er sådan set ligegyldigt. Man må ikke sparke til dyr.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-12-04 00:18

Jeg mener da betjenten havde ret til at kræve en attest på hunden da visse
typer af kamphunde vel er forbudte at avle på i DK. Derfor var det vel
yderst berettiget at betjenten ville se "registreringsattesten" på hunden.
Man skal jo også altid huske på at når en sag fremstilles fra den ene part i
en konflikt fremstår den jo altid dybt subjektiv, således at man ALTID skal
tage den slags beretninger med et stort gran salt.
/FL

Fra : Lars

Dato : 06-12-04 10:04

> Hendes hund er en 100% lovlig amerikansk bulldog og de bor i Esbjerg.

Flere personer skriver om en middelstor/stor kamphund...

En amerikansk bulldog er da en lille fed og ofte meget doven hund, som
sjældent virker truende....

Mvh Lars

Fra : Jimmy

Dato : 06-12-04 10:19

"Lars" <I-hate-sp@m.com> wrote in message

> Flere personer skriver om en middelstor/stor kamphund...

Det er en hvalp på 5 måneder.

> En amerikansk bulldog er da en lille fed og ofte meget doven hund, som
> sjældent virker truende....

Mon ikke du tænker på den engelske?

Mvh
Jimmy

Fra : Lars

Dato : 06-12-04 10:22

> Mon ikke du tænker på den engelske?

Jo, det er da vist rigtigt...

Min fejl.

Fra : Jimmy

Dato : 06-12-04 10:23

> Jo, det er da vist rigtigt...

Alt hvad der er amerikansk skal jo være større end alt andet

Mvh
Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-04 12:55

Lars skrev:

>En amerikansk bulldog er da en lille fed og ofte meget doven hund, som
>sjældent virker truende....

Her er et billede:

http://www.am-bulldogs.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=566239&side=&webside=3895139

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 06-12-04 13:19

Bertel Lund Hansen wrote:

> Her er et billede:
>
> http://www.am-bulldogs.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=566239&side=&webside=3895139

Okay, så har jeg svært ved at se problemet i, at betjenten kalder den
grim. Det er sgu da en grim hund. Den er da alt andet end pæn.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 06-12-04 17:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

> Okay, så har jeg svært ved at se problemet i, at betjenten kalder den
> grim. Det er sgu da en grim hund. Den er da alt andet end pæn.

Uanset om en hund, du eller jeg, naboen, gadeluderen eller bumsen på bænken
er grim, skal en politibetjent ikke udtale sig om det.
En politibetjent har til opgave at sikre lov og orden. Det gøres ikke ved at
udtale sig nedsættnede om hverken dyr eller mennesker.
Ej heller ved at sparke til dyr eller mennesker - uanset hvor grim du er,
har du ret til ordentlig og respektfuld behandlig fra det offentlige - her
repræsenteret ved politiet.

/Henning.

Fra : David T. Metz

Dato : 06-12-04 20:18

Holst kalligraferede, i

> Okay, så har jeg svært ved at se problemet i, at betjenten kalder den
> grim. Det er sgu da en grim hund. Den er da alt andet end pæn.

"Grim" kan også betyde farlig eller alvorlig. Det behøver ikke være en
æstetisk vurdering: "Det var en grim rift".

David